AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #1 Del Skrevet 24. mars 2023 Har fått anbefalt av fastlege å gi klyster til barnet vårt på snart 5 år. Han har slitt med forstoppelse tidligere, og sliter nå med små ukontrollerte lekkasjer. Men jeg har ingen erfaring med dette, og vet ikke hva jeg skal forvente meg? Er det vondt/ubehagelig? Vil det komme mye avføring lenge etterpå, eller tømmes tarmen relativt kjapt når det først setter i gang? Gruer meg litt, kjenner jeg! Anonymkode: 811e7...2e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #2 Del Skrevet 24. mars 2023 Hei jeg har ikke noe erfaring med å gjøre det på andre enn meg selv da 😊 jeg bruker å klemme litt på det så den tuppen blir smurt og litt glatt, er jo bare halve som skal inn på barn har jeg lest. Det er ikke vondt i det hele tatt, da det er veldig tynt og glatt. Man burde prøve å holde seg litt men kan være litt ekkelt, tar 5-20 min så får man som oftest til å bæsje og da kommer det meste ut, går ikke å lekker men kan være at man må på do igjen ett par ganger den kvelden liksom Anonymkode: 1bb85...57d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 24. mars 2023 #3 Del Skrevet 24. mars 2023 Har gitt massevis av 120 ml til barn i alle aldre (jobben en gang i tiden), er ikke ubehagelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heln Skrevet 24. mars 2023 #4 Del Skrevet 24. mars 2023 Litt ekkelt å få noe inn der, men ikke vondt nei. Smør den litt først så går det enda lettere inn avføringen kommer ganske kjapt, innen få minutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #5 Del Skrevet 24. mars 2023 Miniklyx er svært smertefult, i motsetning til hva noen andre her sier. Det er fordi tarmen trekker seg kraftig sammen. Skjønner helt ærlig ikke hvordan du har fått anbefalt dette av en lege, fordi der brukes stort sett aldri på barn. Hvis du har gitt maxdose movicol uten noen effekt bør barnet heller få ordentlig saltvannsklyster som henges opp med pose (skal heller ikke gis vanlig klyster på belg til barn) eller oljeklyster. Personlig hadde jeg protestert på dette rådet fra legen, på bakgrunn av min kompetanse på obstipasjon hos barn. Anonymkode: ab060...78d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #6 Del Skrevet 24. mars 2023 Heln skrev (12 minutter siden): Litt ekkelt å få noe inn der, men ikke vondt nei. Smør den litt først så går det enda lettere inn avføringen kommer ganske kjapt, innen få minutter. Jaha, du har fått miniklyx selv som barn siden du skriver at det ikke er vondt, når det stort sett ikke gis til barn nettopp fordi det er så smertefult? Denne legen til TS bør ta seg en oppdatering på retningslinjene for enkoprese hos barn og heller henvise barnet til sykehus for tømming og dotrening. Anonymkode: ab060...78d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #7 Del Skrevet 24. mars 2023 Har brukt det et par ganger på eldstemann når vi har vært på fjellet og blitt forstoppet. Det er vondt i noen minutter når tarmen trekker seg sammen, men i lengden mindre vondt enn forstoppelse over lang tid. Som andre sier sørg for å få «smørt» rompa så du ikke skader åpningen. Sliter barn med forstoppelse ofte så få riktig dose movicol for å gi jevnlig. Anonymkode: 789f9...2ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #8 Del Skrevet 24. mars 2023 Jeg har gitt klyster til mitt barn gjentatte ganger, aldri hatt noen dårlige opplevelser med det, og barnet har ikke klaget på smerter. Men vi har bedre erfaring med tømmeprogrammet med movicol junior, vi ser gjerne tegnene på forstoppelse nå og kan sette det i gang før det blir helt krise. Anonymkode: 6f599...b9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #9 Del Skrevet 24. mars 2023 Takk for svar! Blir litt skremt når noen sier det er kjempesmertefullt. Barnet går på Movicol Junior til vanlig, og er ikke forstoppet lengre. Men lekker litt og litt avføring hele tiden, og målet med klysteret er å få tømt hele tarmen, slik at vi forhåpentligvis blir kvitt denne vedvarende lekkasjen. Ts Anonymkode: 811e7...2e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #10 Del Skrevet 24. mars 2023 Kan det være at movicolen gjør det så mykt at det blir dårlig tid til å rekke frem? Vi opplever nemlig det med vår og lekkasjene bedrer seg når vi kutter litt ned. Problemet er bare at om vi kutter for mye ned kommer smertene tilbake igjen. Liksom umulig å finne akkurat rett dose🤯 Anonymkode: 3cc42...176 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #11 Del Skrevet 24. mars 2023 Fremmed fugl skrev (2 timer siden): Har gitt massevis av 120 ml til barn i alle aldre (jobben en gang i tiden), er ikke ubehagelig. Her er en tube bare 5 ml.. Ts Anonymkode: 811e7...2e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #12 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kan det være at movicolen gjør det så mykt at det blir dårlig tid til å rekke frem? Vi opplever nemlig det med vår og lekkasjene bedrer seg når vi kutter litt ned. Problemet er bare at om vi kutter for mye ned kommer smertene tilbake igjen. Liksom umulig å finne akkurat rett dose🤯 Anonymkode: 3cc42...176 Jeg tror ikke det. Han bæsjer som normalt, ca én gang i om dagen. Men har litt lekkasje hele tiden. Virker ikke som han merker det i det hele tatt. Avføringen blir heller ikke veldig bløt/myk ved bruk av den dosen Movicol vi pleier. Ts Anonymkode: 811e7...2e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #13 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Takk for svar! Blir litt skremt når noen sier det er kjempesmertefullt. Barnet går på Movicol Junior til vanlig, og er ikke forstoppet lengre. Men lekker litt og litt avføring hele tiden, og målet med klysteret er å få tømt hele tarmen, slik at vi forhåpentligvis blir kvitt denne vedvarende lekkasjen. Ts Anonymkode: 811e7...2e4 Du får ikke tømt hele tarmen med microlax. Barnet må inn på sykehus og tømmes i flere dager morgen og kveld med saltvannsklyster om morgenen og oljeklyster på kveld, for så å ha dotrening etterpå. Anonymkode: ab060...78d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #14 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Miniklyx er svært smertefult, i motsetning til hva noen andre her sier. Det er fordi tarmen trekker seg kraftig sammen. Skjønner helt ærlig ikke hvordan du har fått anbefalt dette av en lege, fordi der brukes stort sett aldri på barn. Hvis du har gitt maxdose movicol uten noen effekt bør barnet heller få ordentlig saltvannsklyster som henges opp med pose (skal heller ikke gis vanlig klyster på belg til barn) eller oljeklyster. Personlig hadde jeg protestert på dette rådet fra legen, på bakgrunn av min kompetanse på obstipasjon hos barn. Anonymkode: ab060...78d Hvordan vet du at det er så smertefullt? Og hvorfor vil du fraråde det så sterkt? Stoler veldig på legen vår, og tror ikke han ville anbefalt oss noe om det ikke var helt trygt. Har forsåvidt fått anbefalt Microlax tidligere også av andre med kompetanse, da barnet var enda mindre, men fikk da ikke behov likevel. Ts Anonymkode: 811e7...2e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #15 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du får ikke tømt hele tarmen med microlax. Barnet må inn på sykehus og tømmes i flere dager morgen og kveld med saltvannsklyster om morgenen og oljeklyster på kveld, for så å ha dotrening etterpå. Anonymkode: ab060...78d Vi skal ta det i 3 runder, med én dags mellomrom mellom hver gang. Ts Anonymkode: 811e7...2e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #16 Del Skrevet 24. mars 2023 Jeg måtte gi vårt barn pga mye forstoppelse. Styrte på med svisker og all verdens slags mat og drikke som skulle hjelpe, men måtte mange ganger ty til microlax. Det svir nok en del.. men alternativet hos oss var at barnet hadde det så vondt at det minnet meg om en fødsel. Anonymkode: fc577...d20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 24. mars 2023 #17 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Her er en tube bare 5 ml.. Ts Anonymkode: 811e7...2e4 Så er absolutt ikke ubehagelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #18 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar! Blir litt skremt når noen sier det er kjempesmertefullt. Barnet går på Movicol Junior til vanlig, og er ikke forstoppet lengre. Men lekker litt og litt avføring hele tiden, og målet med klysteret er å få tømt hele tarmen, slik at vi forhåpentligvis blir kvitt denne vedvarende lekkasjen. Ts Anonymkode: 811e7...2e4 Kan han ha laktoseintoleranse? Var slik det ble oppdaget hos min nevø - mange «blautfiser» hver dag. Anonymkode: a278f...e26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #19 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Kan han ha laktoseintoleranse? Var slik det ble oppdaget hos min nevø - mange «blautfiser» hver dag. Anonymkode: a278f...e26 Jeg vet ikke. Det går vel ikke an å finne ut av på annen måte enn å kutte ut laktose? Har tatt sånn såkalt prikktest på sykehuset. Der hadde han ikke utslag på noe. Ts Anonymkode: 811e7...2e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #20 Del Skrevet 24. mars 2023 Fremmed fugl skrev (27 minutter siden): Så er absolutt ikke ubehagelig Fått klyster nå. Å sette selve klysteret gikk fint. Nå har han sittet på do en halvtime, og høres innimellom ut som noe som kan minne en fødsel. Hyler når han må bæsje. Vet ikke om det er fordi det gjør vondt, eller fordi han blir redd fordi han får sånn trang for å bæsje.. kan hyle innimellom når han må bæsje ellers også (tendens til å holde igjen). Ts Anonymkode: 811e7...2e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå