Gå til innhold

Hvor bor pårørende til pasienter på sykehus langt hjemmefra?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i Trondheim og min samboer skal ha levertransplantasjon på Rikshospitalet/Oslo grunnet kreft.

Det er vanlig å være innlagt i 3 til 5 uker etter en organtransplantasjon av denne typen, og  jeg lurer på om jeg som er hans nærmeste pårørende får bo på sykehuset, eller om jeg må bo på hotell og betale alt selv?

Er det noen som vet hvordan dette foregår?

Anonymkode: fdae6...3b9

AnonymBruker
Skrevet

De fleste store sykehus pleier ha pasienthotell rett ved siden av. 

Anonymkode: f7f2f...342

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre dekker ikke pasientreiser dette. Noen sykehus har ordninger, f eks pasienthotell for dette, lurt å ringe og sjekke.

Dessverre vanlig at man må dekke det selv...

Hilsen kreftsykepleier 

Anonymkode: 9ed50...2ab

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Da må du bo på hotell, eller hos venner og familie. Samboern din blir tatt vare på av profesjonelle og det er ingen grunn (utenom følelser) som gjør at du *må* være der. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste store sykehus pleier ha pasienthotell rett ved siden av. 

Som pårørende betaler man vel noe på pasienthotellet, men mindre enn vanlige hotell?

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Som pårørende betaler man vel noe på pasienthotellet, men mindre enn vanlige hotell?

Ts

Ring til sykehuset og hør.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ringt. Mulig sykehuset kan dekke noe for at pasienten skal kunne få besøk, altså en helg/to netter. Utover dette må du nok dekke alt selv.

Anonymkode: cfae9...ddd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Betalte 5-600 kr for et rom på sykehuset i høst, der var det en etasje med pårørenderom.

Anonymkode: e167f...e34

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Betalte 5-600 kr for et rom på sykehuset i høst, der var det en etasje med pårørenderom.

Det måtte jeg dekke sjøl.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pr natt eller døgn?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Du må regne med å dekke utgifter til overnatting av egen lomme. Det er strengt tatt ingen grunn til at du må følge (selv om man kan forstår at du har lyst), så dette er ikke noe det offentlig dekker. Du kan høre med sykehotellet om pristilbud som pårørende, men det er ingen garanti for at du får det billigere. Har du tenkt å være i Oslo en mnd kan det være like lurt å sjekke pris på en leilighet en mnd på airbnb.

Anonymkode: d56b7...d58

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi bor i Trondheim og min samboer skal ha levertransplantasjon på Rikshospitalet/Oslo grunnet kreft.

Det er vanlig å være innlagt i 3 til 5 uker etter en organtransplantasjon av denne typen, og  jeg lurer på om jeg som er hans nærmeste pårørende får bo på sykehuset, eller om jeg må bo på hotell og betale alt selv?

Er det noen som vet hvordan dette foregår?

Du må bo på hotell og betale selv. Hilsen pårørende til kreftpasient.

Anonymkode: 51965...9b8

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pr natt eller døgn?

Ts

Pr. døgn. Utsjekk kl. 12 mener jeg det var.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og ikke glem utgifter til mat i tillegg til hotel 😊

Det kan føles ganske heftig ut at man som nærmeste pårørende ikke har mulighet til å være i nærheten når ens kjære enten skal gjennomgå operasjon eller behandling. Men så lenge de er under oppsyn av helsepersonell så har man ikke krav på å få dekt opphold.

Anonymkode: 349a8...42f

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da mannen min hadde første runde med store undersøkelser og behandling for alvorlig kreft, bodde vi på sykehushotellet. Kreftavdelingen bestilte rommet, og jeg fikk dekket det pga at de mente at han trengte meg der. Han hadde store smerter, og trengte hjelp med f.eks å hente mat og drikke.

Anonymkode: e8c4b...5d4

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men du kommer jo ikke til å være i Oslo så lenge, du må jo på jobb. Er bare et par netter på hotell dersom du ønsker å følge ham på reisen til/fra Oslo. 

Anonymkode: 70e7f...88f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Men du kommer jo ikke til å være i Oslo så lenge, du må jo på jobb. Er bare et par netter på hotell dersom du ønsker å følge ham på reisen til/fra Oslo. 

Anonymkode: 70e7f...88f

Jobben min kan jeg ta med meg.

Ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hotell? Lol

Anonymkode: b2630...e46

AnonymBruker
Skrevet

Ville sjekket airbnb i området, er du heldig finner du kanskje noe som er billigere enn sykehuset/pasienthotell.

Anonymkode: fe2c2...2fd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke noen forsikringer som kan dekke (noe av) oppholdet?

Anonymkode: dcbd8...442

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...