Gå til innhold

Erfaring med hudlege?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hatt en litt krevende hud. Den er alltid litt kvisete. Ikke mye, men nok til at det er plagsomt. Går litt i perioder, men kommer meg aldri helt unna det. Er nå 31 år og dritlei. Vurderer tur til hudlege. Problemet er at det er sykt lang ventetid hos offentlig hudlege, og problemet mitt er ikke så stort at jeg ville blitt noe prioritert akkurat. Har også vært innom offentlig hudlege for endel år siden, og opplevde ikke det som veldig hjelpsomt, og hvertfall ikke god oppfølging. Lurer derfor på om noen har erfaring med privat hudlege for acnebehandling? Måtte du ha mange timer måtte du ha? 

Anonymkode: ab9dd...3c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring med hudleger er at de har mest fokus på kremer og medikamenter, og glemmer effekten av kosthold, tilskudd, og tarmbalanse.

D vitamin
A vitamin (retinol)
Sink
Omega fettsyrer

D vitamin er noe mange har for lavt av, fordi det er for vanskelig å få i seg nok via mat og sol. Ofte nødvendig med tilskudd i tillegg. 

A vitamin fra rent animalsk og ikke prosessert mat. Fet fisk, egg, er gode kilder. Ost er også god kilde, men mange kan få hudproblemer fra meieriprodukter.

Sink fra rent kjøtt, ikke pølser osv. Det finnes mye sink i plantemat, men kroppen klarer ikke bruke dette optimalt. Kanskje du trenger en boost, og da kan tilskudd være noe å se på. 

Kanskje du mangler fordøyelsesenzymer som fører til at du ikke bryter ned maten skikkelig, som skaper til ubalanser, som igjen fører til dårligere næringsopptak, som kan gi dårlig hud. Dette kan tilføres via tilskudd, særlig denne er bra https://www.bodystore.no/super-digestaway-60-kapslar/A9563-8.html?gclid=Cj0KCQjwlPWgBhDHARIsAH2xdNdEqY2w9czeVMGXkyuz9ggrV9uK7Oj786qBbolWDED4s6fVE7bUhqYaAieUEALw_wcB

Anonymkode: aa817...fb3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dårlig erfaring med offentlig hudlege, men også dårlig erfaring med privat hudlege. Har fått bedre hjelp hos hudpleier for uren og sensitiv hud. 

Anbefaler deg først og fremst å sjekke om det er ingrediensene i noen av produktene du bruker som fører til irritasjon og kviser. Har du litt sensitiv hud som meg så kan normale ingredienser i hudkremer, sjampo, sminke osv trigge acne. 

Søk opp ingredienslisten til hvert av hudproduktene dine og lim inn ingredienslisten på www.incidecoder.com 

Da får du opp et skjema med forskjellige tall bak hver ingrediens, tallene går fra 0-5. Personlig reagerer huden min på ingredienser med høyere enn 2 i score, hvertfall hvis ingrediensen er høyt oppe på ingredienslisten. Jo høyere opp en ingrediens er betyr det at det er de stoffene det er mest av i produktet. 

Ting som Alcohol, Cetearyl Alcohol, Stearyl Alcohol, Myristyl Myristate, Stearic Acid er noen ingredienser jeg kan i hodet at jeg vet trigger acne hos meg og som er vanlige ingredienser i hudrens, hudkrem og sminke. Hovedsakelig ingredienser som har noe å si for konsistensen og holdbarheten på produktet men positiv funksjon for huden. 

Anonymkode: f423a...241

Skrevet

Gikk privat (i Oslo) da jeg var 30, og selv om jeg ikke hadde mye kviser (men alltid noen, og ofte cystiske), fikk jeg begynne med isotretinoin. Hadde allerede prøvd «alt» annet, inkludert antibiotika, og var dritt lei av å ha tenåringstryne.

Trengte 1 svindyr time/konsultasjon og så måtte jeg i tillegg betale per reseptfornyelse, så det kostet jo litt, men det var SÅ verdt det. Gikk på lavdose i 6 måneder, og det var nok til å ende opp med feilfri porselenshud, har ikke hatt en kvise siden.

Kuren kan være ordentlig tøff mot både kropp og psyke og den krever at man tar noen hensyn. Selv opplevde jeg ikke så mye bivirkninger, så akkurat det er jo veldig individuelt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler Volvat. Timen koster opptil 2000, men du får resept på noe bra. Så det er verdt det.

Anonymkode: aff8e...0f0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dårlig erfaring med hudlege. Lenge å vente og han var ikke veldig grundig. Så såvidt på utslettene og konkluderte raskt og jeg fikk resept på et produkt. Han var ikke interessert i årsak, kun behandling.

Jeg mener at hudproblemene mine har sammenheng med D-vitamin-nivå og stress. Har økt nivået fra 40 og nå på 107 og nå er problemet borte. Endringer i livet gjør også at jeg har redusert stress. De tro ulike hudproblemene jeg hadde er nå mye bedre.

Anonymkode: 0c8b0...d65

Skrevet

Hver hudlege har vært forskjellig.. har stort sett blitt henvist til sykehusets hudavdeling, og der er inntrykket at de fleste fokuserer mest på det legen har skrevet. Så man bør snakke uten å vente på spørsmål. Men noen er mer imøtekommende og lydhøre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har dårlig erfaring med hudlege. Lenge å vente og han var ikke veldig grundig. Så såvidt på utslettene og konkluderte raskt og jeg fikk resept på et produkt. Han var ikke interessert i årsak, kun behandling.

Jeg mener at hudproblemene mine har sammenheng med D-vitamin-nivå og stress. Har økt nivået fra 40 og nå på 107 og nå er problemet borte. Endringer i livet gjør også at jeg har redusert stress. De tro ulike hudproblemene jeg hadde er nå mye bedre.

Anonymkode: 0c8b0...d65

T akk for at du bekrefter med egen erfaring det jeg nevnte i min post lenger opp. Folk må få opp øynene for hvor viktig vitaminer og mineraler er for huden. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Takk for svar!

Denne huden min har vært som den er i over 10 år, så jeg har jo endel erfaringer med den. Jeg spiser veldig sunt og næringsrikt, og har ikke merket noen endring fra perioder tidligere hvor kostholdet ikke har vært så bra. Jeg har heller ingen mangler, faktisk nettopp sjekket. Jeg har også hatt mye stress i perioder, men periodene med dårligere hud er ikke sammenfallende med stressperiodene. Nå har jeg mindre stress og bedre søvn enn på årevis, og bedre kosthold, men allikevel er jeg inne i en av de dårligere periodene jeg har hatt på veldig lenge. 

Ellers så har jeg en nøye utvalgt hudpleierutine som er sjekket med inci-list, som er veldig mild, parfymefri og uten unødvendige tilsetninger og som jeg har introdusert ett produkt av gangen, systematisk. Huden min varierer fra bedre til dårligere på samme rutinen. 

Og sminke bruker jeg lite i gode perioder, så de dårlige periodene kommer gjerne når jeg ikke bruker sminke. Mens de bedre periodene kan komme mens jeg bruker litt sminke. 

Det er liksom ikke noen sammenheng med noe. Derfor jeg føler jeg trenger mer profesjonell hjelp. 

AnonymBruker
Skrevet

dårlig erfaring med både offentlig og privat. de ser jo ikke på huden. 2 sekunder maks .  kan ikke stille en diagnose ut av det. betalte 1250 kroner for at en lege så på huden i 2 sekunder.

Nå er jeg drittlei og krever biopsi for sikker diagnose. Ingen vits med leger som ikke ser på huden. 

Anonymkode: d756b...c1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ts her.

Takk for svar!

Denne huden min har vært som den er i over 10 år, så jeg har jo endel erfaringer med den. Jeg spiser veldig sunt og næringsrikt, og har ikke merket noen endring fra perioder tidligere hvor kostholdet ikke har vært så bra. Jeg har heller ingen mangler, faktisk nettopp sjekket. Jeg har også hatt mye stress i perioder, men periodene med dårligere hud er ikke sammenfallende med stressperiodene. Nå har jeg mindre stress og bedre søvn enn på årevis, og bedre kosthold, men allikevel er jeg inne i en av de dårligere periodene jeg har hatt på veldig lenge. 

Ellers så har jeg en nøye utvalgt hudpleierutine som er sjekket med inci-list, som er veldig mild, parfymefri og uten unødvendige tilsetninger og som jeg har introdusert ett produkt av gangen, systematisk. Huden min varierer fra bedre til dårligere på samme rutinen. 

Og sminke bruker jeg lite i gode perioder, så de dårlige periodene kommer gjerne når jeg ikke bruker sminke. Mens de bedre periodene kan komme mens jeg bruker litt sminke. 

Det er liksom ikke noen sammenheng med noe. Derfor jeg føler jeg trenger mer profesjonell hjelp. 

Jeg vet ikke hva du legger i "sunt og næringsrikt". Ofte har det med kilden til næringen også, og ikke næringen i seg selv. Som f.eks sink; finnes i overflod i plantemat (nøtter, frø, etc), men kroppen klarer ikke bruke dette optimalt. Sink er ikke noe som testes rutinemessig hos lege (jeg måtte på sykehus for å ta den testen), og selv om den var OK hos meg, viste det seg likevel at jeg trengte boost - fordi min hovedkilde til sink var fra planter. Dette var ikke noe jeg fikk beskjed om hos legen, jeg måtte finne ut selv. Det samme gjelder for A vitamin. 

Ofte er ikke kosthold og sol nok for å få i seg tilstrekkelig med d vitamin, og det er ofte ikke nok å bare ligge rett innenfor normalen. Det anslås at halvparten av nordmenn har for lave verdier. Jeg har alltid spist mye fet fisk og egg, og har hatt mangelsymptomer i årevis. Disse forsvant da jeg begynte med tilskudd og fikk opp nivåene godt over nedre grense. 

Jeg ville gått gjennom prøvene og sett nøyaktig hva som er testet, og mtp d vitamin ville jeg sett hva tallet er før jeg avskrev det med "ok". Å ligge på 50 vs 100 utgjør en stor forskjell. Nå er det også sånn at mange leger ikke rutinemessig sjekker d vitamin også, så sjekk at det er tatt. Har hatt flere leger som har gitt meg beskjed om "alle prøver ok", så viser det seg at enten har de ikke sjekket d vitamin, eller så har nivåene vært temmelig lave likevel. 

Jeg sier ikke at dette må være tilfelle hos deg, men utifra egen erfaring er dette det første jeg ville sett på.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oslo? Gå til Martin Enger hos Oslo Hudlegesenter. Han tar seg god tid, er ekstremt løsningsorientert, tar pasienten på alvor og gir seg ikke før det beste resultatet er oppnådd. 

Anonymkode: d128e...15e

AnonymBruker
Skrevet

Går du på p-piller? De kan gi kviser. 

Anonymkode: 6593f...329

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke hva du legger i "sunt og næringsrikt". Ofte har det med kilden til næringen også, og ikke næringen i seg selv. Som f.eks sink; finnes i overflod i plantemat (nøtter, frø, etc), men kroppen klarer ikke bruke dette optimalt. Sink er ikke noe som testes rutinemessig hos lege (jeg måtte på sykehus for å ta den testen), og selv om den var OK hos meg, viste det seg likevel at jeg trengte boost - fordi min hovedkilde til sink var fra planter. Dette var ikke noe jeg fikk beskjed om hos legen, jeg måtte finne ut selv. Det samme gjelder for A vitamin. 

Ofte er ikke kosthold og sol nok for å få i seg tilstrekkelig med d vitamin, og det er ofte ikke nok å bare ligge rett innenfor normalen. Det anslås at halvparten av nordmenn har for lave verdier. Jeg har alltid spist mye fet fisk og egg, og har hatt mangelsymptomer i årevis. Disse forsvant da jeg begynte med tilskudd og fikk opp nivåene godt over nedre grense. 

Jeg ville gått gjennom prøvene og sett nøyaktig hva som er testet, og mtp d vitamin ville jeg sett hva tallet er før jeg avskrev det med "ok". Å ligge på 50 vs 100 utgjør en stor forskjell. Nå er det også sånn at mange leger ikke rutinemessig sjekker d vitamin også, så sjekk at det er tatt. Har hatt flere leger som har gitt meg beskjed om "alle prøver ok", så viser det seg at enten har de ikke sjekket d vitamin, eller så har nivåene vært temmelig lave likevel. 

Jeg sier ikke at dette må være tilfelle hos deg, men utifra egen erfaring er dette det første jeg ville sett på.

Jeg spiser råvarebasert, 2-3 måltider om dagen. Mye grønnsaker, hele korn, fett fra ulike kilder og også animalsk mat som egg, mye ren fisk og noe rent kjøtt. Svært lite mel, ikke tilsatt sukker. Drikker kun vann, farris og te til hverdags og alkohol kun sporadisk. Så med sunt og næringsrikt mener jeg et svært variert kosthold bestående av nesten bare råvarer og råvarebasert mat. Jeg tar d-vitamin tilskudd fordi jeg ikke liker å være mye i sola og fordi man ikke får nok fra maten. Og ja, det er testet for d-vit. Jeg er ikke bare litt innenfor normalverdiene, er godt innenfor alle verdier som er sjekket. Har fått verdiene tilsendt av legen min. Er selv helsepersonell, så følger med på det når prøver er tatt. 

Men er helt enig med deg altså, kosthold betyr mye for alle deler av kroppen, også huden. Mitt hudproblemer har vært likt uavhengig av hvordan kostholdet mitt har sett ut da, og det har vært frustrerende. Jeg spiser som jeg gjør fordi det har hjulpet mye på et annet helseproblem, men har ikke gjort noen endring på huden dessverre. Har egentlig veldig fin hud utenom de små kvisene jeg får da. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Oslo? Gå til Martin Enger hos Oslo Hudlegesenter. Han tar seg god tid, er ekstremt løsningsorientert, tar pasienten på alvor og gir seg ikke før det beste resultatet er oppnådd. 

Takk for tips! Jeg bor i Bergen, dessverre. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Går du på p-piller? De kan gi kviser. 

Anonymkode: 6593f...329

Nei, gjør ikke det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg spiser råvarebasert, 2-3 måltider om dagen. Mye grønnsaker, hele korn, fett fra ulike kilder og også animalsk mat som egg, mye ren fisk og noe rent kjøtt. Svært lite mel, ikke tilsatt sukker. Drikker kun vann, farris og te til hverdags og alkohol kun sporadisk. Så med sunt og næringsrikt mener jeg et svært variert kosthold bestående av nesten bare råvarer og råvarebasert mat. Jeg tar d-vitamin tilskudd fordi jeg ikke liker å være mye i sola og fordi man ikke får nok fra maten. Og ja, det er testet for d-vit. Jeg er ikke bare litt innenfor normalverdiene, er godt innenfor alle verdier som er sjekket. Har fått verdiene tilsendt av legen min. Er selv helsepersonell, så følger med på det når prøver er tatt. 

Men er helt enig med deg altså, kosthold betyr mye for alle deler av kroppen, også huden. Mitt hudproblemer har vært likt uavhengig av hvordan kostholdet mitt har sett ut da, og det har vært frustrerende. Jeg spiser som jeg gjør fordi det har hjulpet mye på et annet helseproblem, men har ikke gjort noen endring på huden dessverre. Har egentlig veldig fin hud utenom de små kvisene jeg får da. 

Da ville jeg vurdert tilskudd av sink over en periode, av de grunnene jeg forklarte. Masse informasjon om det online, hvis du googler zinc + acne.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ble ikke så veldig imponert over han jeg. var altfor rask og satte feil diagnose. 

Anonymkode: d756b...c1d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ts her.

Takk for svar!

Skjønner! Da høres det ut som hudlege kan være verdt å prøve! Kostet 1200 kr på Oslo hudlegesenter privat 

Anonymkode: f423a...241

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Min erfaring med hudleger er at de har mest fokus på kremer og medikamenter, og glemmer effekten av kosthold, tilskudd, og tarmbalanse.

D vitamin
A vitamin (retinol)
Sink
Omega fettsyrer

D vitamin er noe mange har for lavt av, fordi det er for vanskelig å få i seg nok via mat og sol. Ofte nødvendig med tilskudd i tillegg. 

A vitamin fra rent animalsk og ikke prosessert mat. Fet fisk, egg, er gode kilder. Ost er også god kilde, men mange kan få hudproblemer fra meieriprodukter.

Sink fra rent kjøtt, ikke pølser osv. Det finnes mye sink i plantemat, men kroppen klarer ikke bruke dette optimalt. Kanskje du trenger en boost, og da kan tilskudd være noe å se på. 

Kanskje du mangler fordøyelsesenzymer som fører til at du ikke bryter ned maten skikkelig, som skaper til ubalanser, som igjen fører til dårligere næringsopptak, som kan gi dårlig hud. Dette kan tilføres via tilskudd, særlig denne er bra https://www.bodystore.no/super-digestaway-60-kapslar/A9563-8.html?gclid=Cj0KCQjwlPWgBhDHARIsAH2xdNdEqY2w9czeVMGXkyuz9ggrV9uK7Oj786qBbolWDED4s6fVE7bUhqYaAieUEALw_wcB

Leger har faktisk ikke lov til å gi behandling som ikke er grundig dokumentert gjennom flere foskjellige forskningsprosjekter.

Siden det er lite penger i kosthold og tarmbalanse blir det ikke forsket så mye. Tilskudd som er grundig dokumentert kalles medisin og selges ofte med resept.

Anonymkode: 2177b...b2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...