AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #1 Skrevet 24. mars 2023 Vi etterlater oss idag elektroniske spor igjennom kommunikasjon, og ulike betalingtjenester, og det er blitt del av hverdagen, men slett ikkje alle takler denne omstiling. Ein stadig større andel av Norges befolkning har idag eit forholde til NAV sine tjenester i forbindelse m/ sykemeldt, arbeidsledig, ufør, pensjonist, etc. og der møter ein påskriften "sjølvbetjening". Konas elektroniske nettbruks- tjenester begrenses til bruk av nettbank, lese en avis,, Facebook, og lese en e-post melding. Enkle ting som det å sende en e-post, bestille billetter / varer-og tjenester på nett, bruke rullgardiner/ søkemotor, endre skattekort / sjølvmelding, NAV tjenester. m.m ligger utenfor hennes brukertjenester. Dette til tross for igjenntatte oppfordringer om at hun bør vise større intrs. for bruk av elektroniske tjenester og det handler også her om ansvarfordeling i hjemmet. Hun lever under slagordet "har ikkje intrs" , og er i godt selskap med mange andre jevnaldrende kvinner, og får ein lang "glose" m/ irritasjon, missnøye.-slengt tilbake. Anonymkode: 2ab8b...2d1
Hjelpsom Skrevet 24. mars 2023 #2 Skrevet 24. mars 2023 Hehe, i mitt forhold var det hun som ordnet det meste av slikt og jeg tror hun trivdes med det 😃. Nå kan jeg alt sånn selv da, og det helt personlige tok jeg selv, men alt som hadde med bestilling av billetter, kredittkort, reiser osv tok hun seg av. Vi hadde på en måte en arbeidsfordeling. Men ja det finnes mange der ute som ikke har interesse for å sette seg inn i det og det kan virkelig smelle tilbake på dem om de for eksempel blir alene og må klare alt selv, for samfunnet snur ikke og elektronisk kommunikasjon er kommet for å bli.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #3 Skrevet 24. mars 2023 Useless skrev (44 minutter siden): Hehe, i mitt forhold var det hun som ordnet det meste av slikt og jeg tror hun trivdes med det 😃. Nå kan jeg alt sånn selv da, og det helt personlige tok jeg selv, men alt som hadde med bestilling av billetter, kredittkort, reiser osv tok hun seg av. Vi hadde på en måte en arbeidsfordeling. Men ja det finnes mange der ute som ikke har interesse for å sette seg inn i det og det kan virkelig smelle tilbake på dem om de for eksempel blir alene og må klare alt selv, for samfunnet snur ikke og elektronisk kommunikasjon er kommet for å bli. I min jobbhverdag på arbeidsplassen stod ein overfor eit av to valg når data skulle innføres som arbeidsverktøy. Anten måtte ein belage seg på en omstiling eller finne seg annen jobb.og gjekk innfor førstevalget. Dersom ein arbeidskolega blei syk,eller borte fra jobben så måtte noen andre gjøre den jobben. Det handler om fleksibilitet, og ansvarsfølelse i overfor bedriften, og (overlapping) i en jobbsituasjon. Data, og elektronikk er blitt eit arbeidsredskap innenfor dei fleste arbeidsplasser,og hjemmet. En konsekvens av at den eine part ikkje har noen interesse av å vera elektronisk bruker blir at dei "glir ifra hverandre". Det blir omlag som å har eit førerkort, men partneren vegrer for å kjøre bil, og dermed ikkje holder vedlike kjøreferdighetene. Anonymkode: 2ab8b...2d1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå