Gå til innhold

Banken nekter å hjelpe min gamle mor...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er et begynnende samfunnsproblem. Teknologen går for fort fram, og er ikke brukervennlig nok for de som allerede har ramlet bakpå. Ofte er det jo da snakk om eldre, som kan ha ulike grader av kognitiv svikt. Ikke bra!!

Har dessverre ingen gode råd å gi, er i tilsvarende situasjon selv med en mor som fortsatt bruker kontanter og mottar regninger i postkassen.

Anonymkode: 521ed...c7d

Så fort går det faktisk ikke med de mest elementære tingene. Bank-id med kodebrikke har vært en greie i noen tiår nå vel, da var vel ikke ts sin mor så fryktelig gammel?

Din mor må jo også ha hoppet av utviklingen da hun var relativt ung (altså middelaldrende?), bankkort er jo enda eldre.

Anonymkode: 12403...dde

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det beste er om hun har samme bank som deg, og du får fullmakt til å disponere hennes konti.  Da kan du logge deg inn på din nettbank, og hjelpe henne den veien. 

Anonymkode: 53b94...55a

Trenger ikke å være samme bank som TS. Når fullmakten er på plass så kan TS logge seg inn i mors  bank med TS sin BankID og da får hun opp alt som tilhører hennes mor. Et godt råd er å legge inn avtalegiro på de fleste regninger. Da slipper TS å sjekke så ofte om mor har fått regninger.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sperret for godt? Trodde ikke det var mulig. Jeg har også tastet feil nok ganger til at min bank-id ble sperret, men jeg fikk den jo åpnet opp igjen

Anonymkode: 26db0...3f2

Hvordan fikk du åpnet den igjen?

Anonymkode: 4f910...423

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger din egen bruker, slik at det er synlig at det er du som er inne, ikke din mor. Du må ikke finne på å bruke en annens BankID, da utgir du deg for å være den personen på nett. Bank ID er et online ID kort. Selv ikke økonomisk verger får bruke en annens BankID, 

Synes dog det er merkelig at banken ikke har nevnt egen bruker for deg når de har gått til skritt om å permanent sperre. 

Anonymkode: 476b4...e85

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Pillarguri skrev (12 minutter siden):

Trenger ikke å være samme bank som TS. Når fullmakten er på plass så kan TS logge seg inn i mors  bank med TS sin BankID og da får hun opp alt som tilhører hennes mor. Et godt råd er å legge inn avtalegiro på de fleste regninger. Da slipper TS å sjekke så ofte om mor har fått regninger.

Ok, takk for korrigeringen. 😊

Da vi sto midt oppi det samme måtte vi ha samme bank, men det er noen år siden, og det er godt at det har endret seg nå 😊

Anonymkode: 53b94...55a

AnonymBruker
Skrevet

Hun har notatbok hvor hun fører opp slike ting. Men denne boken hadde hun ikke med seg nå, vi var hos meg når vi prøvde å logge inn. Så derfor husket hun ikke nøyaktig hva passordet var. 
Hun er ikke dement, hun er gammel og har skrive-lese vansker, pluss at norsk ikke er hennes første språk.

Hun får alltid hjelp av meg til sånne ting, men nå er det en stund siden sist. Kommunen nekter henne verge da de mener hun klarer seg fint selv (ikke som jeg kan forstå men...).

Skal sjekke ut sparebank1, takk for tips 🙂

Det trodde ikke jeg heller, men det var sånn vi forstod det, damen i telefonen fra Eika sa at det ikke var noe vi fikk gjort siden jeg måtte skrive passord for henne og dette skulle være privat, så vi prøvde å forklare situasjonen, men det hjalp ikke. Så da spurte vi om vi måtte bytte bank og hun snakket bare rundt seg selv, skjønte ikke hva hun mente og snakket med henne i nesten 1 time, ikke noe hjelp å få der gitt. 

Anonymkode: f9699...4de

Ring banken engang til. Kanskje du kommer til en annen dame, som faktisk kan hjelpe? 

Anonymkode: 35c77...873

AnonymBruker
Skrevet

Min mor må bytte bank da banken har sperret bank-id hennes. Hun er gammel og synes det er vanskelig å drive med bank-relaterte ting, som id-innlogging osv, så dette har jeg gjort for henne i noen år nå (meldekort, bank relaterte ting, regninger osv). Nå husket hun ikke passordet sitt da vi skulle logge inn, og vi skrev feil et par ganger så nå har banken sperret bank-id hennes for godt sier de. Derfor må vi bytte bank. Hun har hatt  Eika, og var egentlig fornøyd der, men de vil ikke hjelpe oss der da de mener de ikke kan gjøre noe siden jeg (datteren hennes) prøvde å logge inn, og ikke henne selv. 

Så.. Noen som kan hjelpe her kanskje?
Hvilken bank synes du er den beste? Mtp rente, boliglån, service osv.

Hvis det er slik at du må gjøre disse tingene for henne så burde du bli hennes økonomiske verge, slik at dette ikke skjedd igjen i fremtiden. Verge kan du bli ved å sende inn skjema til Statsforvalteren. 

Anonymkode: f55cb...597

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Takk for mange svar. Da har jeg lært meg noe nytt og gjør ikke samme feil igjen.

Men kan vi bytte bank og ordne fullmakt i den nye banken? Eller må vi ta en tur til Eika banken på mandag når de åpner, og se om vi får fikset situasjonen der?

Du skriver jo at de ikke ønsker å hjelpe dere, men så har dere ikke vært i banken? 😳 Dere må jo dra å snakke med dem.

Anonymkode: d7d76...339

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg ringte banken, de stilte en hel haug med kontrollspørsmål (sikkert minst 20 spørsmål) som jeg svarte ut på strak arm, og da åpnet de den opp igjen.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg ringte banken, de stilte en hel haug med kontrollspørsmål (sikkert minst 20 spørsmål) som jeg svarte ut på strak arm, og da åpnet de den opp igjen.

Ja, når det er din konto så kan de det. Her har TS vært åpen om at hun har brukt en annen persons ID, da kan ikke banken hjelpe siden det er ulovlig.

TS, jeg hjelper min slektning med regniner og hen har gjort meg til disponent på sin konto. Da kan jeg logge inn med min bank ID og få opp hens kontoer og regninger. Veldig kjekt og helt lovlig.

Anonymkode: fb368...49e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skriver jo at de ikke ønsker å hjelpe dere, men så har dere ikke vært i banken? 😳 Dere må jo dra å snakke med dem.

Anonymkode: d7d76...339

Til TS' forsvar er det færre fysiske banklokaler nå enn før. Mulig det ikke er et i nærheten.

Anonymkode: bd0b6...c67

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min mor må bytte bank da banken har sperret bank-id hennes. Hun er gammel og synes det er vanskelig å drive med bank-relaterte ting, som id-innlogging osv, så dette har jeg gjort for henne i noen år nå (meldekort, bank relaterte ting, regninger osv). Nå husket hun ikke passordet sitt da vi skulle logge inn, og vi skrev feil et par ganger så nå har banken sperret bank-id hennes for godt sier de. Derfor må vi bytte bank. Hun har hatt  Eika, og var egentlig fornøyd der, men de vil ikke hjelpe oss der da de mener de ikke kan gjøre noe siden jeg (datteren hennes) prøvde å logge inn, og ikke henne selv. 

Jeg ville ikke avsluttet kundeforholdet, før du er 100% sikker på at du har et bedre tilbud. 
En gammel person med boliglån får neppe  noen god boliglånsrente med mindre hun fortsatt jobber og har veldig bra lønn. 

Anonymkode: c0663...658

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eneste feilen her er vel at du var ærlig, aldri vær ærlig ;)

Anonymkode: 9117c...168

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to gamle foreldre som til stadighet roter med alt som krever passord. Den ene har DNB og den andre har Sparebank1, og det er ikke tvil om hvem som er mest forståelsesfulle for slike ting. DNB er skikkelig nazi, mens Sparebank1 strekker seg langt for å hjelpe til. Nylig nektet den ene å svare på de obligatoriske spørsmålene i forbindelse med hvitvaskingsloven, og kontoen ble stengt. Da kunne jeg ringe Sparebank1 og si at beklager, min forelder er veldig paranoid og har bestemt seg for at dette er sopionasje, og så tok vi det bare på telefon i stedet. Det hadde ikke fungert i DNB, tror jeg.

Jeg har konto i begge banker, slik at jeg har tilgang til foreldrenes kontoer. Det fikses ved at de sender melding om at de ønsker dette på bankens egen meldingstjeneste (da er de logget inn og det regnes som legitimasjon, man trenger dermed ikke å møte opp eller ordne med fullmakt osv). 

Anonymkode: 33e29...5d5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Eg berre ringte til banken. Så måtte eg svare på ein del kontrollspørsmål (som adresse osv + kva som var det siste kjøpet eg hadde gjort med masterkortet). VIPS var det ordna. 

Anonymkode: 8fbe0...f97

AnonymBruker
Skrevet

Du må være registrert som bruker av noens konto før du får lov til å logge deg inn på den. Banken gjør hektvrett i å sperre kontoen.

Anonymkode: 9428d...386

Dette. 

Du ts bør gå i den aktuelle banken sammen med din mor for å få opprettet en bruker.

Dette gjorde jeg sammen med min far slik at jeg kan logge inn på hans konto med egen bruker. Man er ikke en verge men man har tilgang på kontoen. Veldig lurt når foreldre begynner å dra på årene og kanskje ikke håndterer nettbank så godt.

Anonymkode: f0d3d...d21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvis det er slik at du må gjøre disse tingene for henne så burde du bli hennes økonomiske verge, slik at dette ikke skjedd igjen i fremtiden. Verge kan du bli ved å sende inn skjema til Statsforvalteren. 

Anonymkode: f55cb...597

Man trenger ikke være verge for å hjelpe noen med nettbanken. Man må ha en bruker/konto derimot i samme bank og signere noen papirer i banken.

Anonymkode: f0d3d...d21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eg berre ringte til banken. Så måtte eg svare på ein del kontrollspørsmål (som adresse osv + kva som var det siste kjøpet eg hadde gjort med masterkortet). VIPS var det ordna. 

Anonymkode: 8fbe0...f97

Men du var i en helt annen situasjon enn TS. Banken trengte bare bekrefte at du var deg og hadde kunnskap om kontoens bevegelser.

TS har forsøkt å logge seg på en annens bankkonto, med deres passord/bankid.

Dette er strengt ulovlig, og potensiell banksvindel sett med bankens øyne. Nok av folk som har fått tømt kontoene sine av ‘snille’ slektninger.

TS sin mor har også brutt vilkårene for bank-id ved å la henne få passordet.

Folk må forstå at bank-id er høyst personlig, og det ligger krav til både bruker og bank. 

Anonymkode: 0facd...b2c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ingen banker tillater at du logger inn med hennes bank id.

Det du må gjøre er at din mor gir deg tilgang til å disponere hennes konto via din nettbank, dette kan gjøres i din mors nettbank (usikker på om dere må ha samme bank for å få til dette)

Anonymkode: 1cee5...0cd

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke at dette er lovlig, TS. KONTAKT MEDIA.

Anonymkode: 5d062...51c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...