Gå til innhold

Banken nekter å hjelpe min gamle mor...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor må bytte bank da banken har sperret bank-id hennes. Hun er gammel og synes det er vanskelig å drive med bank-relaterte ting, som id-innlogging osv, så dette har jeg gjort for henne i noen år nå (meldekort, bank relaterte ting, regninger osv). Nå husket hun ikke passordet sitt da vi skulle logge inn, og vi skrev feil et par ganger så nå har banken sperret bank-id hennes for godt sier de. Derfor må vi bytte bank. Hun har hatt  Eika, og var egentlig fornøyd der, men de vil ikke hjelpe oss der da de mener de ikke kan gjøre noe siden jeg (datteren hennes) prøvde å logge inn, og ikke henne selv. 

Så.. Noen som kan hjelpe her kanskje?
Hvilken bank synes du er den beste? Mtp rente, boliglån, service osv.

Anonymkode: f9699...4de

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun må ha en bok/liste hvor hun skriver ned alle passord etc.

Og en bruksanvisning på bank ID om hun ikke bruker det ofte/lærer seg det.

Om hun er dement etc burde hun ha verge av noe slag? Men om hun kun er eldre og ikke kan data-ting så er lister og bruksanvisninger til seg selv fint til man lærer.

Jeg har Sparebank 1, fornøyd med de - men man må såklart lære seg å bruke innloggingen, eller ha hjelp hver gang av noen private/verge - det kan ikke banken gjøre.

Anonymkode: 89acc...510

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sperret for godt? Trodde ikke det var mulig. Jeg har også tastet feil nok ganger til at min bank-id ble sperret, men jeg fikk den jo åpnet opp igjen

Anonymkode: 26db0...3f2

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun må ha en bok/liste hvor hun skriver ned alle passord etc.

Og en bruksanvisning på bank ID om hun ikke bruker det ofte/lærer seg det.

Om hun er dement etc burde hun ha verge av noe slag? Men om hun kun er eldre og ikke kan data-ting så er lister og bruksanvisninger til seg selv fint til man lærer.

Jeg har Sparebank 1, fornøyd med de - men man må såklart lære seg å bruke innloggingen, eller ha hjelp hver gang av noen private/verge - det kan ikke banken gjøre.

Anonymkode: 89acc...510

Hun har notatbok hvor hun fører opp slike ting. Men denne boken hadde hun ikke med seg nå, vi var hos meg når vi prøvde å logge inn. Så derfor husket hun ikke nøyaktig hva passordet var. 
Hun er ikke dement, hun er gammel og har skrive-lese vansker, pluss at norsk ikke er hennes første språk.

Hun får alltid hjelp av meg til sånne ting, men nå er det en stund siden sist. Kommunen nekter henne verge da de mener hun klarer seg fint selv (ikke som jeg kan forstå men...).

Skal sjekke ut sparebank1, takk for tips 🙂

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sperret for godt? Trodde ikke det var mulig. Jeg har også tastet feil nok ganger til at min bank-id ble sperret, men jeg fikk den jo åpnet opp igjen

Det trodde ikke jeg heller, men det var sånn vi forstod det, damen i telefonen fra Eika sa at det ikke var noe vi fikk gjort siden jeg måtte skrive passord for henne og dette skulle være privat, så vi prøvde å forklare situasjonen, men det hjalp ikke. Så da spurte vi om vi måtte bytte bank og hun snakket bare rundt seg selv, skjønte ikke hva hun mente og snakket med henne i nesten 1 time, ikke noe hjelp å få der gitt. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er et begynnende samfunnsproblem. Teknologen går for fort fram, og er ikke brukervennlig nok for de som allerede har ramlet bakpå. Ofte er det jo da snakk om eldre, som kan ha ulike grader av kognitiv svikt. Ikke bra!!

Har dessverre ingen gode råd å gi, er i tilsvarende situasjon selv med en mor som fortsatt bruker kontanter og mottar regninger i postkassen.

Anonymkode: 521ed...c7d

• Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må være registrert som bruker av noens konto før du får lov til å logge deg inn på den. Banken gjør hektvrett i å sperre kontoen.

Anonymkode: 9428d...386

• Liker 9
Skrevet

Til din informasjon så er det forbudt for deg å logge deg inn med din mors ID.

Du må få fullmakt fra henne og så kan du logge inn som deg selv med din ID. Ta din mor med i banken, husk legitimasjon både for deg og din mor og så kan du få ordnet dette. Dersom din mor ikke er i stand til å gi deg fullmakt, da må du søke om å bli hennes verge.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Banken har nok sperret bank id hennes fordi de har funnet ut at du logget deg inn for henne uten at du har fullmakt til det. Det er forbudt å gjøre dette uten fullmakt,  så banken er nødt til å gjøre dette hvis de finner det ut.

Anonymkode: 559d4...0d3

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har ikke lov til å logge inn, eller få opplysninger fra banken, med mindre hun gir fullmakt til det. 
De kan faktisk avslutte kundeforholdet dersom hun bryter avtalen, slik hun gjør ved å gi andre tilgang. 
Så her følger banken faktisk avtalen, noe som er helt korrekt. 
Andre banker bør gjøre det samme om de får vite at andre har tilgang til kontoer uten avtale. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må være registrert som bruker av noens konto før du får lov til å logge deg inn på den. Banken gjør hektvrett i å sperre kontoen.

Og selv om hun er registrert som bruker (disponent) av morens konto, så kan hun ikke bruke morens bank-id som innlogging. Det er forbudt og derfor har banken sperret morens bank-id for bruk. 

Anonymkode: 3e15d...d93

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er ikke det at det er har tastet feil kode som er problemet. Det er at datteren har brukt morens bank-id og det er forbudt. Derfor har banken, med rette, sperret den.

Anonymkode: 3e15d...d93

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Takk for mange svar. Da har jeg lært meg noe nytt og gjør ikke samme feil igjen.

Men kan vi bytte bank og ordne fullmakt i den nye banken? Eller må vi ta en tur til Eika banken på mandag når de åpner, og se om vi får fikset situasjonen der?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle banker vil sperre BankID om noen andre bruker den, så det er ikke unikt med Eika. 

Anonymkode: 9d58c...1ee

• Liker 4
Skrevet

Du må få ordnet slik at du blir oppført som disponent på mors konto. Vi ordnet oss slik. 
I ettertid er det kommet noe som heter fremtidsfullmakt, kanskje noe dere også kan søke opp og sjekke ut? Ev høre med banken. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er om hun har samme bank som deg, og du får fullmakt til å disponere hennes konti.  Da kan du logge deg inn på din nettbank, og hjelpe henne den veien. 

Anonymkode: 53b94...55a

• Liker 2
Skrevet

Overskriften er feil, det er du som ikke har sørget for korrekte formaliteter som påpekt her og det beror ikke på bankens uvilje, men din uvitenhet. Med en fullmakt ville dette gått greit. Det er bra bankene er strenge, det er nok av «velmenende hjelpere», også slektninger, som har tappet gamles konto til inntekt for seg selv. 

• Liker 5
Skrevet
Bacteria skrev (1 minutt siden):

I ettertid er det kommet noe som heter fremtidsfullmakt

Framtidsfullmakt er gull verd den dagen fullmaktsgiver ikke lenger har samtykkekompetanse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skriver dere ikke ned passordet i en liten bok?

Anonymkode: 6d19d...679

AnonymBruker
Skrevet

Håper alt ordner seg ❤️ Har selv måttet være uten både id og penger i mange uker. Forferdelig opplevelse, så når du skal hjelpe- gjør det riktig :nikke:

Anonymkode: 430a8...f81

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Dette. Med mindre du er moren din sin verge og har tilgang til konto, er ulovlig å dele passord. Banken har et regelverk å forholde seg til og da pliktige til å sperre konto. 

Anonymkode: e68dc...d29

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...