Gå til innhold

Fordeling av bolig som ektepar

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mann eide leilighet da vi ble kjærester, og der bodde vi sammen de første årene av ekteskapet. Jeg kjøpte meg ikke inn, men vi betalte 50/50 av alle utgifter inkl lån. 

Så kjøpte vi hus sammen, hvor hans egenkapital fra leiligheten og overskuddet etter salg gikk til egenkapital på ny bolig. Her står vi som eiere begge to, med 50% hver. Er det sånn det pleier å gjøres som ekteskap? Ja, jeg har jo vært med å betalt på huslånet i 3år, men all egenkapital kom fra han 🙈 Har han vært altfor snill her?

Vi er svært lykkelig gift altså, og planlegger å forbli det, så det er ikke derfor jeg spør 😅

Anonymkode: cdc7e...c09

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han kan jo få skjevdele egenkapitalen sin dersom det blir slutt. Det gjorde jeg og eksen da det ble slutt, jeg fikk ut all egenkapitalen min, vi delte overskuddet ellers 50/50. 

Anonymkode: add3f...6a9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De første årene sammen hadde vi inn skjevdeling ved brudd i samboeravtale, så ektepakt. Men i hverdagen bidro vi omtrent likt, og eide alt likt. Etter mange år sammen, der forskjellene har gått begge veier, har vi fjernet dette. (men har fortsatt regulert hvem som har rett til å kjøpe ut den andre, og hvordan det skal skje). 

Anonymkode: f3125...e0f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Den dagen dere ev skilles vil han kunne kreve skjevdeling. Dere bør formalisere de reelle eierforholdene. Han kan i ektepakt frafalle skjevdelingskrav.

Anonymkode: 7844a...f35

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I teorien har han stilt med egenkapitalen, men i praksis så kommer den fra begge. Du kan bevise (om det er nødvendig) at du har betalt på lånet på hans leilighet. 

Ikke bekymre deg. 

Anonymkode: 7b4c7...da4

AnonymBruker
Skrevet

En rettferdig måte å gjøre det på kan være:

Om din mann har stilt med 15% egenkapital, så får han 15% av summen dere sitter igjen med etter evt boligsalg. Resten fordeles 50/50.

Anonymkode: ae095...e99

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I teorien har han stilt med egenkapitalen, men i praksis så kommer den fra begge. Du kan bevise (om det er nødvendig) at du har betalt på lånet på hans leilighet. 

Ikke bekymre deg. 

Anonymkode: 7b4c7...da4

Etter 10-20 år med ekteskap klarer hun ikke bevise noenting.

Anonymkode: 7844a...f35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...