AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #1 Skrevet 24. mars 2023 Hverdagen min går stort sett i studier i ukedagene og jobb i helgene, så jeg har ikke allverdens fritid. Jeg er obs på å holde kontakten med min lille vennekrets gående gjennom uken, uansett, og spør gjerne om de vil møtes til en kaffe/annet når jeg har fri. Så kommer dagen for kaffedaten, og jeg får melding et par timer i forveien (hvis jeg er heldig) om et eller annet som har dukket opp, som gjør at de må avlyse. De samme vennene stiller til alle fester, større sosiale sammenkomster, etc., men har til felles at de alle tar svært lett på å avlyse avtaler med meg. Dessverre sliter jeg med å si ifra om dette, for jeg er ikke alltid sikker på om det er innenfor at jeg gjør det, hvis de f.eks.: våknet med hodepine, er slitne etter uken, e.l. Jeg kjenner bare at jeg snart ikke lenger gidder å ta kontakt og initiere møter, fordi jeg regner med at de blir avlyst, uansett. Anonymkode: 8beb8...452 1
sommerkroppen Skrevet 24. mars 2023 #2 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hverdagen min går stort sett i studier i ukedagene og jobb i helgene, så jeg har ikke allverdens fritid. Jeg er obs på å holde kontakten med min lille vennekrets gående gjennom uken, uansett, og spør gjerne om de vil møtes til en kaffe/annet når jeg har fri. Så kommer dagen for kaffedaten, og jeg får melding et par timer i forveien (hvis jeg er heldig) om et eller annet som har dukket opp, som gjør at de må avlyse. De samme vennene stiller til alle fester, større sosiale sammenkomster, etc., men har til felles at de alle tar svært lett på å avlyse avtaler med meg. Dessverre sliter jeg med å si ifra om dette, for jeg er ikke alltid sikker på om det er innenfor at jeg gjør det, hvis de f.eks.: våknet med hodepine, er slitne etter uken, e.l. Jeg kjenner bare at jeg snart ikke lenger gidder å ta kontakt og initiere møter, fordi jeg regner med at de blir avlyst, uansett. Anonymkode: 8beb8...452 Det er ikke noe moro å oppleve sånt gang på gang. Jeg har det også litt sånn med ei venninne, men der går det begge veier faktisk. Jeg kan også avlyse innimellom. En tanke som slår meg er at folk er flinkere til å holde avtale når det kommer til organiserte avtaler, slike du nevner i innlegget ditt. Da er det en viss dato, gjerne litt fram i tid å forholde seg til. Stadige kaffi-dater i løpet av ukene kan bli vanskeligere å forholde seg til. Der og da har man veldig lyst, men så kommer dagen (kanskje bare et par dager etter) så dukker det opp noe som kræsjer. Eller så blir det plutselig litt for mye. Jeg tror ikke det er av vond vilje, eller at folk ikke liker deg. Jeg tror bare at det er vanskelig å ta ting litt mer på sparket, men likevel ikke hvis du skjønner 😉 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #3 Skrevet 24. mars 2023 Jeg har noen venninner som liker å planlegge. Og noen som ikke liker slikt. Særlig cafe som du nevner, det er jo noe mange tenker på som en spontan greie, så hvorfor blokkere tid for det? Det respekterer jeg i stedet for å tvinge dem til "min metode". Derfor er disse også i ulike kategorier for hva vi gjør sammen. Weekendturer, fancy restauranter, konserter og slik, gjør jeg utelukkende med "planleggerne". Mens det er de impulsive jeg melder "møtes for en kaffe?" "Lyst å gå en kveldstur?" Anonymkode: 995df...72e 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #4 Skrevet 24. mars 2023 Fælt så opphengt dere var i at jeg bruker kaffedate som eksempel. Dette skjer uavhengig av hva slags avtale vi har. Har endt opp med å avbestille bord under 1 t før vi skulle ut og spise en fredag kveld, fordi de avlyste i siste liten. Har flere ganger stått klar i døren på vei ut, idet de avlyser, eller faktisk møtt på avtalt sted til avtalt tid, og fått melding om at noe har dukket opp. Og jeg kjenner at jeg er uenig hva gjelder grad av viktighet på avtaler, der kafémøter tydeligvis anses som mindre viktige. Har jeg avtalt å møte noen flere dager i forveien, fordi jeg også trenger å finne ledig tid innimellom studier/jobb, så ligger det ønske og innsats bak å treffe dem. Har flyttet på vakter, o.l. for å ta en lunsj/kaffe/middag/annet, som andre har initiert, som de deretter avlyser kort tid før vi har avtalt å møtes. Hvis dette er noe dere tar lett på, så synes jeg synd på vennene deres.... Ts Anonymkode: 8beb8...452 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #5 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fælt så opphengt dere var i at jeg bruker kaffedate som eksempel. Dette skjer uavhengig av hva slags avtale vi har. Har endt opp med å avbestille bord under 1 t før vi skulle ut og spise en fredag kveld, fordi de avlyste i siste liten. Har flere ganger stått klar i døren på vei ut, idet de avlyser, eller faktisk møtt på avtalt sted til avtalt tid, og fått melding om at noe har dukket opp. Og jeg kjenner at jeg er uenig hva gjelder grad av viktighet på avtaler, der kafémøter tydeligvis anses som mindre viktige. Har jeg avtalt å møte noen flere dager i forveien, fordi jeg også trenger å finne ledig tid innimellom studier/jobb, så ligger det ønske og innsats bak å treffe dem. Har flyttet på vakter, o.l. for å ta en lunsj/kaffe/middag/annet, som andre har initiert, som de deretter avlyser kort tid før vi har avtalt å møtes. Hvis dette er noe dere tar lett på, så synes jeg synd på vennene deres.... Ts Anonymkode: 8beb8...452 Der forstod jeg egentlig vennene dine veldig godt... Er det også tonen du møter dem med? Du har to konstruktive "se en sak fra to sider" innlegg, og så velger du kun å fokusere på kaffe etter at du selv brukte det som eksempel. Det er sært. Anonymkode: 995df...72e 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #6 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Der forstod jeg egentlig vennene dine veldig godt... Er det også tonen du møter dem med? Du har to konstruktive "se en sak fra to sider" innlegg, og så velger du kun å fokusere på kaffe etter at du selv brukte det som eksempel. Det er sært. Anonymkode: 995df...72 Les innlegget og svarene. Jeg brukte kaffedate som et eksempel, men det gjelder også andre avtaler. Og jeg er veldig konfliktsky, så venner får aldri annet enn svar som at jeg forstår, det var synd, vi tar det igjen, etc. Er det ikke lov til å bli lei og frustrert av å hele tiden få planer avlyst? Anonymkode: 8beb8...452 1
sommerkroppen Skrevet 24. mars 2023 #7 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fælt så opphengt dere var i at jeg bruker kaffedate som eksempel. Dette skjer uavhengig av hva slags avtale vi har. Har endt opp med å avbestille bord under 1 t før vi skulle ut og spise en fredag kveld, fordi de avlyste i siste liten. Har flere ganger stått klar i døren på vei ut, idet de avlyser, eller faktisk møtt på avtalt sted til avtalt tid, og fått melding om at noe har dukket opp. Og jeg kjenner at jeg er uenig hva gjelder grad av viktighet på avtaler, der kafémøter tydeligvis anses som mindre viktige. Har jeg avtalt å møte noen flere dager i forveien, fordi jeg også trenger å finne ledig tid innimellom studier/jobb, så ligger det ønske og innsats bak å treffe dem. Har flyttet på vakter, o.l. for å ta en lunsj/kaffe/middag/annet, som andre har initiert, som de deretter avlyser kort tid før vi har avtalt å møtes. Hvis dette er noe dere tar lett på, så synes jeg synd på vennene deres.... Ts Anonymkode: 8beb8...452 Nå er det jo du som selv presiserer kaffedate i hovedinnlegget ditt da.......
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #8 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Les innlegget og svarene. Jeg brukte kaffedate som et eksempel, men det gjelder også andre avtaler. Og jeg er veldig konfliktsky, så venner får aldri annet enn svar som at jeg forstår, det var synd, vi tar det igjen, etc. Er det ikke lov til å bli lei og frustrert av å hele tiden få planer avlyst? Anonymkode: 8beb8...452 Kanskje du skal gjøre noe med fremtoningen din? Hvis det er alle andre det er noe gale med så er gjerne problemet hos deg selv. Anonymkode: 6bf2e...1c3
Smascha Skrevet 24. mars 2023 #9 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fælt så opphengt dere var i at jeg bruker kaffedate som eksempel. Dette skjer uavhengig av hva slags avtale vi har. Har endt opp med å avbestille bord under 1 t før vi skulle ut og spise en fredag kveld, fordi de avlyste i siste liten. Har flere ganger stått klar i døren på vei ut, idet de avlyser, eller faktisk møtt på avtalt sted til avtalt tid, og fått melding om at noe har dukket opp. Og jeg kjenner at jeg er uenig hva gjelder grad av viktighet på avtaler, der kafémøter tydeligvis anses som mindre viktige. Har jeg avtalt å møte noen flere dager i forveien, fordi jeg også trenger å finne ledig tid innimellom studier/jobb, så ligger det ønske og innsats bak å treffe dem. Har flyttet på vakter, o.l. for å ta en lunsj/kaffe/middag/annet, som andre har initiert, som de deretter avlyser kort tid før vi har avtalt å møtes. Hvis dette er noe dere tar lett på, så synes jeg synd på vennene deres.... Ts Anonymkode: 8beb8...452 What!? Her hadde eg blitt skikkelig sint og lei meg og ikkje vore redd for å seie frå om det. Kanskje det er det du skal gjere også, TS? 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #10 Skrevet 24. mars 2023 Jeg syns ikke det er greit å stadig avlyse avtaler, uavhengig om det er et kafébesøk ellerrestaurant. Er det de samme menneskene som gjør det gang på gang, eller er det alle? Er det kun når det ikke er alkohol involvert de avlyser? Altså at det kan skyldes at de vil være med på fest, mens andre ting blir mindre viktig? Snakker dere mye sammen ellers? Jeg hadde jo bare spurt rett ut med de det gjelder. At du syns det er veldig dumt at de stadig avlyser, og at du lurer litt på hvorfor det stadig blir sånn? Det hender jo at jeg eller noen av mine venner må avlyse og, men hadde det vært en gjentagende greie, så hadde jeg ikke giddi å vært venn med de, rett og slett. Anonymkode: 7fb99...9dc 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #11 Skrevet 24. mars 2023 Forstår deg godt. Noen mennesker overfyller kalenderen med avtaler for så å droppe de man ikke orker pga. slitenhet eller lignende. Andre orker ikke så mange avtaler og forholder seg til én i uka for å være sikker på at man orker når dagen kommer. Det er ikke sikkert de i førstnevnte gruppe tenker over hvordan det oppleves for deg. For person A blir det kanskje «bare» seks avtaler igjen den uka når B dropper en avtale, men for B blir det da en uke uten sosialt samvær når A avlyser. For A kan det altså oppleves deilig å få litt pause fra avtaler, mens det for B blir ensomt. Eneste måten å løse dette på, er ved å snakke om det. Si rett ut til de som er viktigst for deg at det er viktig for deg at de kommer når dere har avtalt det. Det er for eksempel bedre med en avtale i måneden, enn fire avtaler der det ikke blir noe av to av dem. Hvis de ikke kan forholde seg til det, klarer du deg kanskje bedre uten dem. Anonymkode: cf8fb...1f7 1
Gjest ti10 Skrevet 24. mars 2023 #12 Skrevet 24. mars 2023 Det høres jo ikke ut som om du blir prioritert, nei. Har man en avtale og våkner med hodepine, så tar man en paracet, er man sliten, så tvinger man seg av gårde likevel. Jeg må innrømme at jeg er typen som ofte angrer på at jeg har sagt ja til avtaler, men det blir jo så å si uten unntak kjekt likevel, bare jeg får dratt meg ut av huset! Er det de samme personene som gjør det hele tiden, eller gjelder det alle? For hvis de klarer å dra seg av gårde til større ting, men ofte avlyser avtaler med deg, er det jo ganske klart at det er viljen de har mest vondt i.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #13 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fælt så opphengt dere var i at jeg bruker kaffedate som eksempel. Dette skjer uavhengig av hva slags avtale vi har. Har endt opp med å avbestille bord under 1 t før vi skulle ut og spise en fredag kveld, fordi de avlyste i siste liten. Har flere ganger stått klar i døren på vei ut, idet de avlyser, eller faktisk møtt på avtalt sted til avtalt tid, og fått melding om at noe har dukket opp. Og jeg kjenner at jeg er uenig hva gjelder grad av viktighet på avtaler, der kafémøter tydeligvis anses som mindre viktige. Har jeg avtalt å møte noen flere dager i forveien, fordi jeg også trenger å finne ledig tid innimellom studier/jobb, så ligger det ønske og innsats bak å treffe dem. Har flyttet på vakter, o.l. for å ta en lunsj/kaffe/middag/annet, som andre har initiert, som de deretter avlyser kort tid før vi har avtalt å møtes. Hvis dette er noe dere tar lett på, så synes jeg synd på vennene deres.... Ts Anonymkode: 8beb8...452 Men hva du er enig eller uenig i spiller jo ingen trille? Det viktige er jo hvordan dine venner/bekjente ser på dette. Oppfatter de en avtale om å ta en kaffe eller spise ute som noe mer løselig? For selvfølgelig er fester og større sammenkomster noe større som en forsøker å prioritere. Skal vi ta en kaffe/spise ute oppfattes av mange som mer ‘ja, det vil jeg gjerne, om jeg orker når dagen kommer’. Ikke så mye du får gjort med det, om vennene dine graderer avtaler etter viktighet, bevisst eller antakeligvis ubevisst. Anonymkode: 4857e...17e 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #14 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hverdagen min går stort sett i studier i ukedagene og jobb i helgene, så jeg har ikke allverdens fritid. Jeg er obs på å holde kontakten med min lille vennekrets gående gjennom uken, uansett, og spør gjerne om de vil møtes til en kaffe/annet når jeg har fri. Så kommer dagen for kaffedaten, og jeg får melding et par timer i forveien (hvis jeg er heldig) om et eller annet som har dukket opp, som gjør at de må avlyse. De samme vennene stiller til alle fester, større sosiale sammenkomster, etc., men har til felles at de alle tar svært lett på å avlyse avtaler med meg. Dessverre sliter jeg med å si ifra om dette, for jeg er ikke alltid sikker på om det er innenfor at jeg gjør det, hvis de f.eks.: våknet med hodepine, er slitne etter uken, e.l. Jeg kjenner bare at jeg snart ikke lenger gidder å ta kontakt og initiere møter, fordi jeg regner med at de blir avlyst, uansett. Anonymkode: 8beb8...452 Ikke akkuratt ekte venner. Anonymkode: 3e492...9c0
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #15 Skrevet 24. mars 2023 Jeg forstår godt at du syns det er dumt ts. Når man planlegger noe med andre så gleder man seg jo til å møte dem og ser frem til det, og blir lei seg når avtalen blir avlyst. Hvis det stadig gjelder de samme så går det jo an å si det til dem, f.eks "synd at du må avlyse denne gangen også, må jeg ta et hint om at du er lei meg?", eller sende en meld dagen før/tidligere samme dag og få bekreftet avtalen ala "ville bare høre at det fremdeles passer for deg med middag kl 18?". Jeg har også en venninne som stadig avlyser, faktisk så mye at jeg nå ikke forventer at det blir noe av med mindre hun bekrefter det dagen før eller samme dag. Ofte er det også spørsmål om vi kan gjøre ett eller annet tirsdag eller onsdag neste uke, og når jeg sender melding tirsdag og spør hva som skjer, så kan hun ikke. Det er skrekkelig (!) irriterende, for jeg har jo lyst å treffe henne, men hun bare klarer ikke planlegge. Anonymkode: ebe04...61f 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #16 Skrevet 24. mars 2023 Jeg hadde ei venninne som stadig avlyste og endret avtaler med meg. På sikt ble det til at vi mistet kontakten. Selv om det var hyggelig de gangene vi møttes, hadde jeg hele tiden en følelse av å være nedprioritert, så da ble det mindre og mindre kontakt, også for å beskytte med selv mot den stadige følelsen av å ikke være viktig nok. Det toppet seg egentlig da hun ville flytte en avtale vi skulle ha noen dager før jeg skulle flytte fra den byen vi bodde i. Da sa jeg at jeg ikke hadde muligheten til å flytte avtalen, og bestemte meg for at nok var nok. Anonymkode: 244b4...fd1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå