AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #1 Skrevet 24. mars 2023 Jeg er skikkelig utdatert på dette, så håper noen kan dele sine meninger eller erfaringer her😊 -Skal man fremdeles skrive sivilstatus (gift, barn) i en CV? Ser mange maler der det ikke står. -Ser at flere nevner det å legge ved bilde, og forstår argumentet med å skille seg litt ut. Men er det vanlig? Ville du kunne tenkt at jeg forsøkte å få en urettmessig fordel pga utseende mitt dersom jeg la ved bilde? Ville du kunne blitt negativ? Anonymkode: 1c45b...d2b
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #2 Skrevet 24. mars 2023 Just now, AnonymBruker said: Jeg er skikkelig utdatert på dette, så håper noen kan dele sine meninger eller erfaringer her😊 -Skal man fremdeles skrive sivilstatus (gift, barn) i en CV? Ser mange maler der det ikke står. -Ser at flere nevner det å legge ved bilde, og forstår argumentet med å skille seg litt ut. Men er det vanlig? Ville du kunne tenkt at jeg forsøkte å få en urettmessig fordel pga utseende mitt dersom jeg la ved bilde? Ville du kunne blitt negativ? Anonymkode: 1c45b...d2b Du trenger ikke skrive sivilstatus, det er ikke relevant for arbeidsgiver når den leser cv. Men det er naturlig å nevne det på et intervju når arbeidsgiver spør om du kan fortelle litt om deg selv. Når det gjelder bilde kan du godt legge ved et, men velg et nøytralt, passfotoaktig bilde. Jeg har fått tilsendt cv-er med "gøyale" bilder. De havnet fort i "ikke aktuell" haugen. Jeg er ikke interessert i om du er morsom på fritiden, jeg vil vite om du kan svare til de forventningene man har til en seriøs arbeidstaker. Anonymkode: edfdd...9c3 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #3 Skrevet 24. mars 2023 Jeg har ikke sivilstatus eller om jeg har barn i CVen, det er uviktig. Noen steder kan du laste opp bilde i søknadsportalen, da gjør jeg det, men har det ikke med i CV-dokumentet. Anbefaler deg bare å google litt om "hva skal med i CV", "hvordan skrive en god jobbsøknad" for litt tips og triks til hvordan å formulere seg. Anonymkode: b1bbd...3f5 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #4 Skrevet 24. mars 2023 Jeg mener å ha hørt at det er en fordel med bilde, sånn at de ser hvordan du ser ut. Så jeg har bilde, men ikke sivilstatus eller om jeg har barn på CV-en. Hadde jeg hatt mann og barn, kunne jeg tatt det med i den korte beskrivelsen av meg selv i CV-en som jeg har - men det er nok ikke noe jeg hadde følt at jeg MÅTTE ha med. Så det med sivilstatus og barn kan du nok velge selv om du vil ha med eller ikke Bilde er jo også frivillig, men tror det kan være en fordel. Nå er ikke jeg noe for bilde på CV-en, egentlig - tenker det kan bli feil fokus mtp. "trynefaktor" og om man har et annet utseende enn det som er typisk for majoriteten av nordmenn. Men jeg har jo bilde på min. Anonymkode: 1be6f...2f9
anon01 Skrevet 24. mars 2023 #5 Skrevet 24. mars 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er skikkelig utdatert på dette, så håper noen kan dele sine meninger eller erfaringer her😊 -Skal man fremdeles skrive sivilstatus (gift, barn) i en CV? Ser mange maler der det ikke står. -Ser at flere nevner det å legge ved bilde, og forstår argumentet med å skille seg litt ut. Men er det vanlig? Ville du kunne tenkt at jeg forsøkte å få en urettmessig fordel pga utseende mitt dersom jeg la ved bilde? Ville du kunne blitt negativ? Anonymkode: 1c45b...d2b Sivilstatus skriver jeg aldri. Det er stort sett uinteressant, og kommer gjerne frem uansett i en jobbintervju-runde. Bilde er en fordel, men laster det kun opp på cv-databaser
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #6 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg mener å ha hørt at det er en fordel med bilde, sånn at de ser hvordan du ser ut. Så jeg har bilde, men ikke sivilstatus eller om jeg har barn på CV-en. Hadde jeg hatt mann og barn, kunne jeg tatt det med i den korte beskrivelsen av meg selv i CV-en som jeg har - men det er nok ikke noe jeg hadde følt at jeg MÅTTE ha med. Så det med sivilstatus og barn kan du nok velge selv om du vil ha med eller ikke Bilde er jo også frivillig, men tror det kan være en fordel. Nå er ikke jeg noe for bilde på CV-en, egentlig - tenker det kan bli feil fokus mtp. "trynefaktor" og om man har et annet utseende enn det som er typisk for majoriteten av nordmenn. Men jeg har jo bilde på min. Anonymkode: 1be6f...2f9 Dette er meg igjen. Her mener jeg jo selvfølgelig dersom arbeidsgiver bevisst velger ut den som anses som veldig pen, om arbeidsgiver har nedlatende, fordomsfulle og rasistiske holdninger. Anonymkode: 1be6f...2f9
Bombasi Skrevet 24. mars 2023 #7 Skrevet 24. mars 2023 Jeg har et ordentlig bilde av meg selv, sivilstatus (og eventuelt partnerens navn hvis jeg har samboer), antall barn (0 for mitt vedkommende), alder, bosted, telefonnr. og mailadresse. For min del synes jeg det utgjør en liten forskjell å personliggjøre CV'en, og da også lese andres personliggjorte CV'er. Denne personliggjorte delen er informasjon som er åpen for allmennheten uansett, så jeg skjønner ikke hvorfor det skal være en big deal å unnlate det. For en CV er en oppsummering av deg. Og det kan utgjøre en liten forskjell å levere i fra seg en personlig CV kontra en "platt" og formell CV. Hvorvidt denne informasjonen er relevant for stillingen kan dog diskuteres, men ansettere er alltid interessert i og om hele deg, og informasjonen viser også at du byr på deg selv. Så ta det med du Et bilde er mer eller mindre et "must". Og det bør du absolutt prioritere å få med.
Helene1982 Skrevet 24. mars 2023 #8 Skrevet 24. mars 2023 Jeg tenker at poenget med et bilde er at om man får inn mange søknader, er det lettere å avvise en liste med kvalifikasjoner, enn et fjes. Velg et profesjonelt bilde der du ser vennlig ut. Om det er en jobb der man går i dress, ha på dress. Om det er en jobb som krever en mer hverdagslig klestil, ha på deg noe nøytralt, men ordentlig.
pop up bruker Skrevet 24. mars 2023 #9 Skrevet 24. mars 2023 For å få hjelp og oppsettt til CV bruk webcruiter. Mange firmaer bruker webcruiter som portal uansett, så så det er smart å lage seg en CV der. Denne kan du da laste ned i pdf så har du den til andr også. Bruk litt tid på å lese gode råd om CV, og husk at søknadsbrevet ditt ikke skal være en oppramsing av din CV- for den har de jo tilgang til. Det er lurt å legge med bilde for da husker arbeidsgiveren bedre hvem du er og dine kvalifikasjoner.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #10 Skrevet 24. mars 2023 Ikke sivilstatus, ikke bilde. Bilde er ikke relevant, og kan fort føre til diskriminering. Søker du via eks jobbnorge, så er det heller ikke en mulighet. Anonymkode: 84830...998
Summeer Skrevet 24. mars 2023 #11 Skrevet 24. mars 2023 Viktigste er å skrive en liten ingress på to-tre linjer under den relevante arbeidserfaringen der du sier noe om hva du hadde ansvar for og evt sterke sider i disse stillingene jeg pleier å ha en liten linje nederst i enten cv eller søknadsbrev som sier «jeg har mann, to tenåringsbarn og katt. På fritiden er vi ofte på telttur eller står som trener på fotballbanen» for min del som kvinne i lederstilling som fikk barn i ung alder er det er poeng å få frem at jeg ikke er i småbarnsfasen. Man skal ikke diskriminere pga barn, men for min del blir det ikke flere permisjoner
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #12 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Dette er meg igjen. Her mener jeg jo selvfølgelig dersom arbeidsgiver bevisst velger ut den som anses som veldig pen, om arbeidsgiver har nedlatende, fordomsfulle og rasistiske holdninger. Anonymkode: 1be6f...2f9 Jeg har bilde og jeg er halvt afrikansk. Jeg tror jeg har blitt valgt bort noen ganger pga dette. Men igjen, jeg kan ikke være 100% sikker på det. Og om det er derfor jeg blir valgt bort, vil jeg uansett ikke ha den jobben eller jobbe for noen med slike holdninger. Så jeg fortsetter å ha bilde. Det tar bare litt lenger tid for meg å finne jobben 🤷🏾♀️ Anonymkode: 269c5...53a
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #13 Skrevet 25. mars 2023 Jeg har nettopp søkt jobb og vært på intervju i offentlig sektor. La inn bilde i Webcruiter for første gang fordi jeg nå har et bilde av meg selv som egner seg til det. Skrev ingenting om privatlivet mitt i søknad eller CV og det var heller ikke tema på intervjuet. Første gang jeg ikke har fått noe spørsmål om fritidsinteresser en gang. Ville ikke skrevet noe om sivilstatus og barn. Det har ingenting med saken å gjøre. Anonymkode: 1dfc8...c1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå