AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #1 Skrevet 24. mars 2023 Saken er den at jeg gikk med på en privat avtale i 2020 og godtok 6000 kr for to barn. Vi satt 60/40 på papiret bare for å ha et utgangspunkt. Ungene har stor sett alltid vært mest hos meg og nå den siste tiden 100 prosent, foruten annen hver helg hos far. De er ungdommer nå. Jeg ringte nav i går og hørte om de kunne ta en utregning ift bidrag og grovt regnet skulle denne faren ha betalt nesten 12 000 i mnd og ikke 6000. Han mesker seg i dyre biler, hytter og kjøper det han vil, mens hvis ungene trenger en sykkellås,så får jeg beskjed om å betale det siden jeg får barnebidrag for en grunn..... Jeg er ufør og har ingen mulighet til å spare. Jeg tok opp saken med far her om dagen, men da begynner han å si at han vil på familievernkontoret og prøve å få 50/50. Ungene har tatt et valg sier jeg og håpet han snart kunne godtatt det. Hadde jeg kun tenkt på penger, slik som far, så hadde jeg gått til nav i 2020 og ikke vridd på krona for å være snill mot han og hans kjøpemani. Jeg blir litt matt av dette her,når far er så smålig som han er mot barna. Om de spør om en genser og t skjorte, så må de velge en ting. Mamma får faktisk bidrag sier han. Han 'skylder' over 200 000 i bidrag sånn grovt regnet og han har levd på pluss sida så det jomer mens vi vrir på krona. Prøver å finne en løsning på dette videre, men vet ikke hva som er best. Ene barnet blir straks 18 og andre har noen år igjen før h*n er myndig. For fred og roens skyld orket jeg minst mulig oppvask under samlivsbruddet og godtok nok altfor lite ift hva jeg fikk fra huset også. Det er kun far dette har gagnet økonomisk. Anonymkode: 11875...18b 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #2 Skrevet 24. mars 2023 Familievernkontoret gir ikke 50/50, det må han i retten for, så det kan du trygt ignorere. Anonymkode: eb2e4...bed 7 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #3 Skrevet 24. mars 2023 Du kan ikke klage over det nå, han skylder ingenting om dere har hatt privat avtale. Hvis du ikke ønsket å gå gjennom nav bare fordi du ikke ville ha ubehaget med det så er det jo egentlig din egen feil at du har fått for lite. Du sier jo at far kjøper ingenting ekstra selv om dere har privat avtale, så at han ikke hadde gjort det om du gikk gjennom nav hadde jo ikke gjort noen ting. Du burde gå til nav å søke nå så du kan få det du faktisk har krav på de siste årene, og 18 åringen kan få bidrag om hen går på skole etter fylte 18 år Anonymkode: 0cbb8...71e 9
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #4 Skrevet 24. mars 2023 Familievernkontoret hverken gir eller bestemmer noen ting, de mekler mellom foreldrene. De har ingen myndighet og barna dine er så store at de bestemmer selv hvor de vil bo Anonymkode: 0cbb8...71e 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #5 Skrevet 24. mars 2023 Hvordan løse det? Send det til nav og be de beregne og kreve inn bidrag. Bidrag regnes av faktisk samvær. Ikke for hva far ønsker i fremtiden. Det er bare å sende inn i dag. Den som blir 18 kan søke om bidrag fra far så lenge den går på vgs (gjennom nav). Du kan hjelpe hen å søke. Så sier du til far "dette blir vi ikke helt enig om. Mest rettferdig at en objektiv part regner det ut". Ferdig. Jeg gjorde det samme etter mange år med "å være snill". Gikk nærmest konkurs mens far okket seg over høye utgifter (han har GOD råd). Gikk fra 5000 til 9000. Her er også barna nesten bare hos meg (eget ønske). Det hadde mye å si for økonomisk handlingsrom ovenfor barna. Anonymkode: 10af8...c80 8
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #6 Skrevet 24. mars 2023 Hvordan har nav klart å regne ut dette kun ved en telefonsamtale du hadde i går? Er det du som har gitt de hans inntektstall? Høres jo nesten ut som han ikke har noen inntekt, siden han skylder 200 000 i bidrag. Han må da ha lønnstrekk? Anonymkode: 50597...e27 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #7 Skrevet 24. mars 2023 Fyll inn og send digitalt i dag. You can do it. Anonymkode: 10af8...c80 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #8 Skrevet 24. mars 2023 Send søknad om bidragsfastsettelse til NAV. Barna har blitt eldre og samværsomfanget har endret seg så NAV kommer ikke til å holde deg til den skriftlige avtalen. Anonymkode: ddb65...9cb 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #9 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvordan har nav klart å regne ut dette kun ved en telefonsamtale du hadde i går? Er det du som har gitt de hans inntektstall? Høres jo nesten ut som han ikke har noen inntekt, siden han skylder 200 000 i bidrag. Han må da ha lønnstrekk? Anonymkode: 50597...e27 «Skylder» som i at hvis avtalen var det samme som NAV ville regnet ut så ville han vært 200k i minus. Han skylder ikke noe. Anonymkode: ddb65...9cb 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #10 Skrevet 24. mars 2023 Det er avtalefrihet, og far skylder deg ingenting siden han har betalt ihht avtale. Men du kan be Nav regne ut og kreve inn bidrag fremover i tid. Da må du legge frem samværsavtalen dere har. Anonymkode: 55beb...a51 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #11 Skrevet 24. mars 2023 Husk at det koster ca 1200 å søke også. Sier lykke til. Jeg tjener for mye for å få barnebidrag, men tjente så lite at jeg fikk bostøtte. Anonymkode: 0fd49...421
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #12 Skrevet 24. mars 2023 TS her. Nå sier far at han vil på familievernkontoret og komme med sine tanker og ønsker der. Han vil ha 50/50. Ungene skal til han i helgen og han kommer til å snakke med barna da sier han. Ungene har sagt til meg at de ikke vil bo i en bag så jeg har latt de bo her og ikke sagt noe om en fordeling, men latt de velge selv (uansett om bidraget ikke har dekket opp for antall dager) Anonymkode: 11875...18b
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #13 Skrevet 24. mars 2023 Send inn søknad til nav uansett, far får mulighet til å klage på vedtaket nav gjør. Har du snakket med ungene? Hvor vil dem bo og hvor ofte? Ved 50/50 kan far fortsatt måtte betale bidrag, men han må også betale sin del ellers for barna det er ikke 50% men utra brøken som nav rekner ut. Far kan få ansvar for 5/6 av kostnadene til barna. Så spørs det hva barna ønsket med tanke på at dem får det dem trenger hos mor men far er gneten uansett. Anonymkode: 3e775...3f1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #14 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Send inn søknad til nav uansett, far får mulighet til å klage på vedtaket nav gjør. Har du snakket med ungene? Hvor vil dem bo og hvor ofte? Ved 50/50 kan far fortsatt måtte betale bidrag, men han må også betale sin del ellers for barna det er ikke 50% men utra brøken som nav rekner ut. Far kan få ansvar for 5/6 av kostnadene til barna. Så spørs det hva barna ønsket med tanke på at dem får det dem trenger hos mor men far er gneten uansett. Anonymkode: 3e775...3f1 Begge vil ha et fast bosted siden de synes det er stressende å bo i en bag. Far tar opp familievernkontoret nå etter at jeg sa jeg hadde krav på mer. I 2 år har det ikke vært noe tema. Anonymkode: 11875...18b
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #15 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): TS her. Nå sier far at han vil på familievernkontoret og komme med sine tanker og ønsker der. Han vil ha 50/50. Ungene skal til han i helgen og han kommer til å snakke med barna da sier han. Ungene har sagt til meg at de ikke vil bo i en bag så jeg har latt de bo her og ikke sagt noe om en fordeling, men latt de velge selv (uansett om bidraget ikke har dekket opp for antall dager) Anonymkode: 11875...18b Drit i det. Send søknad nå uansett. Han trenerer med ønske om nye avtaler osv. Barna bor hos deg nå. Så kan han klage eller avtalen kan justeres om noe skulle endre seg i fremtiden. Anonymkode: 10af8...c80 5
Snublefot62 Skrevet 24. mars 2023 #16 Skrevet 24. mars 2023 FVK kan ikke bestemme noe. De skal mekle mellom dere til dere kommer til en enighet. Dersom dere ikke kommer til en enighet (sånn som det høres ut her), så vil de henvise dere til retten. At han da vil dit er i utgangspunktet uproblematisk for deg. Møt opp med en smil og vis til tidligere avtale, ungenes ønske og hans manglende vilje til å bidra økonomisk. Hvor gamle er ungene? Du skriver ungdom så da regner jeg med over 12 år på begge to. Da skal det barna ønsker ilegges stor vekt ved bestemmelse av bosted. Så dersom begge ønsker å bo mest hos deg så skal det mye til for at han får overstyrt dette. Så dette hadde jeg tatt helt med ro. Samtidig er det åpenbart at han ikke setter ungene først med lyset han setter deg i med tanke på økonomi, samt å ikke sørge for at ungene har det de trenger økonomisk når han har mulighet til det. Så da hadde jeg personlig tenkt "fu** **u" og søkt til NAV om fastsettelse av barnebidrag og innkreving fremover. Du skal ikke mye opp i bidraget før det lønner seg. Og du slipper da risikoen med at konflikten om fordeling går ut over hans vilje til å i det hele tatt betale bidraget dere er enig om. 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #17 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): TS her. Nå sier far at han vil på familievernkontoret og komme med sine tanker og ønsker der. Han vil ha 50/50. Ungene skal til han i helgen og han kommer til å snakke med barna da sier han. Ungene har sagt til meg at de ikke vil bo i en bag så jeg har latt de bo her og ikke sagt noe om en fordeling, men latt de velge selv (uansett om bidraget ikke har dekket opp for antall dager) Anonymkode: 11875...18b De bestemmer vel selv hvor de skal bo når de er ungdommer? Ikke bry deg. Ta et møte og si at ungdommene vil bo hos deg, så får eventuelt FVK snakke med dem om noe er uklart. Be ungene være ærlig og tro mot seg selv og hva som er best for dem. Ikke la han hersje med deg. Anonymkode: e5a7a...bc2 2
Andro Skrevet 24. mars 2023 #18 Skrevet 24. mars 2023 Søk om at NAV beregner bidraget på nytt, men også at de krever det inn. Søk også om bidragsforskudd, slik at NAV forskotterer om de ikke får inn noe fra far. Husk at du i tillegg kan søke særbidrag til større utgifte som konfirmasjoner og tannreguleringer. Det vil uansett bli billigere for ham enn rettssaken han må betale for å kreve mer omsorg. Mer omsorg er forøvrig ikke til salgs, og barna har sterkest tilknytning til deg. Det kan ungene også si noe om selv, siden de har nådd en alder hvor deres mening teller tungt. Han vil ikke oppnå 50/50. Alle vil skjønne at han gjør det av egosentriske hensyn, og ikke fordi ungene vil få det bedre der. Be 17-åringen om å kreve bidrag av far selv når 18-årsdgen nærmer seg. https://www.nav.no/barnebidrag Ungdommen har krav på bidrag til videregående opplæring er fullført. 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #19 Skrevet 24. mars 2023 Dersom det er registrert delt bosted skal begge foreldrene må være enige i avgjørelser som omhandler barna, og begge er ansvarlige for å bidra med klær og utstyr. Samværsprosent endrer ikke dette, bidrag blir kun satt etter inntekter. Men fast bosted skal bostedsforelder dekke alt av klær og utstyr, selv når de er hos samværsforelder. Bidraget styres av samvær (og selvfølgelig inntekten til begge). Når eldste blir 18 må han søke bidrag selv, og det er ikke noe som heter samvær da han regnes som voksen og bor hvor han vil. Anonymkode: 42ff3...c34
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #20 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS her. Nå sier far at han vil på familievernkontoret og komme med sine tanker og ønsker der. Han vil ha 50/50. Ungene skal til han i helgen og han kommer til å snakke med barna da sier han. Ungene har sagt til meg at de ikke vil bo i en bag så jeg har latt de bo her og ikke sagt noe om en fordeling, men latt de velge selv (uansett om bidraget ikke har dekket opp for antall dager) Anonymkode: 11875...18b Jeg forstår godt at ungdommene ikke ønsker å bo i en bag. Jeg har selv opplevd det med mine barn. At ungdommene da velger å ville bo mer eller mindre fast ett sted, går ut over den andre forelderen, som gjerne ønsker 50% samvær (ikke bare av økonomiske årsaker for det koster å ha barn på samvær også), men ikke får muligheten. Barna velger ofte den boligen som de har mest tilknytning til, den de er oppvokst i og har nettverket sitt rundt. Utregning av barnebidrag tar selvfølgelig ikke hensyn til dette og det kan føles litt urettferdig når barna velger å ha mindre samvær med den ene forelderen, og at denne samtidig skal "straffes" økonomisk. For det handler ikke om at en av foreldrene ikke ønsker å forsørge barna sine, men at han vil være der som en aktiv forelder for sine barn. Det høres fornuftig ut å møtes på FVK. Kanskje der kan finne en felles løsning som alle er fornøyde med. Anonymkode: de076...260
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå