Gå til innhold

Er ikke «brikært» er ord? Finner det ikke i noen ordbok 😅

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg mener jo selv at «brikært» evt «brikert» er et ord. Kanskje det skal være «brikért».

Jeg kan ikke stave det, og skulle sjekke det med google, men jeg finner jo ikke ordet noe sted 😅 i mitt hode så er det et synonym for «viktig», likt som kritisk, elementært, grunnleggende. «At noe er brikært» = «at noe er viktig». 

Jeg har da valgt å ikke bruke det i sammenhengen jeg skulle, for jeg vil ikke bruke noe som kanskje ikke er et ord i jobbsammenheng 😅

Jeg vet at det er mange her på KG som er en flinke i norsk. Jeg fikk helt greie karakterer i norsk på skolen, jeg var en 4, og har ikke akkurt blitt bedre med årene siden. Og jeg kan så absolutt ha laget et eget ord her, enten fra engelsk, eller med at jeg har hørt feil en gang i tiden.

Jeg har i store deler av mitt liv trodd at det het «hjerneteppe» og ble rettet på når jeg var 25-26 år gammel, at det er «jernteppe» 😅😂 så dette kan godt være en lignende situasjon. 

Anonymkode: 6ddf2...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hoho, lo litt av at du ikke ville bruke noe som muligens ikke er et ord 🤭 så søtt! Jeg har opplevd lignende selv, at jeg plutselig tvilte veldig på ordets betydning, og måtte droppe, hehe. Prekært er nok ordet! 

Anonymkode: 6e5c7...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Polly Ester said:

Prekært er muligens ordet du er ute etter?

Ikke meg som er trådstarter, men skulle foreslå det samme. Vil legge til at prekært er er negativt ladet. En prekær situasjon er ikke en situasjon man ønsker å befinne seg i. Så prekær betyr ikke kun at noe er viktig, det betyr at noe er svært vanskelig/kritisk. 

Anonymkode: ab2a2...f18

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke meg som er trådstarter, men skulle foreslå det samme. Vil legge til at prekært er er negativt ladet. En prekær situasjon er ikke en situasjon man ønsker å befinne seg i. Så prekær betyr ikke kun at noe er viktig, det betyr at noe er svært vanskelig/kritisk. 

Ja, litt enig. 

Tenker litt sånn som f.eks vannet fosser og du står i tlf med en rørlegger og sier at "nå MÅ dere komme, det er litt prekært".

Prøvde å finne en situasjon som ikke er negativ å stå i når noe er prekært, men jeg tenker at prekært betyr at man er i en klemme som er viktig å komme seg ut av relativt kjapt, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eller akutt. Jeg bruker det ofte når jeg er på jobb. Når jeg har et prekært behov for å gå på do😁

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med de andre her at det må være prekær du er ute etter. Jeg har for øvrig alltid trodd at det betyr at noe haster/er viktig, men det gjør det visst ikke 🙈 Sitat fra store norsk leksikon:

Prekær betyr høyst usikker eller svært vanskelig.

Anonymkode: 20fdb...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brikært var søtt, da. Ser for meg mye rart :fnise:

Anonymkode: bcedb...1d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har for øvrig alltid trodd at det betyr at noe haster/er viktig, men det gjør det visst ikke 🙈 Sitat fra store norsk leksikon:

Prekær betyr høyst usikker eller svært vanskelig.

Anonymkode: 20fdb...3aa

Det betyr også at noe haster. Det uthevede kom bare først opp når man googler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk alle sammen, ja da var den en ny situasjon der jeg har hørt en ting, og tatt litt feil 😅😂

Bra jeg ikke benyttet meg av ordet.

Ser noen skriver at det ofte brukes kanskje i mer negativ forstand. Og det hadde passet inn i det jeg ønsket å skrive, som nok er grunnen for at hodet mitt ville bruke det. Men bra jeg valgte å ikke bruke mitt ord «brikært» 😂

Ikke alltid like enkelt med norsk altså 🤪

Anonymkode: 6ddf2...622

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...