AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #1 Skrevet 24. mars 2023 Hei dere! Vi har en ivrig liten type på 15 mnd som har som favoritthobby å vekke hele nabolaget i femtida. Vi synes fem er for tidlig, og vil gjerne drøye oppvåkning til kl seks, men tiltakene vi hadde stor suksess med da storebror kjørte samme prosjekt (skyve legging til 19.30, mørklagt rom, gå inn og være monoton og kjeeeedelig og understreke at det er natt) har ingen effekt for lillebror han kjeder seg aldri. Han kan underholde seg selv i timesvis. Med å rope så høyt han klarer. Dette går mildt sagt utover nattesøvnen til oss alle, men særlig til storebror på fire år som plutselig blir vekket to timer tidligere, så vi er nødt til å finne en løsning som gjør livet bedre for storebror. Det hjelper ikke om vi er raske til å stå opp med ham heller, for han underholder seg som sagt med å rope, så vi må lykkes med å få ham til å sove lenger om morgenen, og må mao forsøke noen mer drastiske tiltak. Ettersom han allerede sovner rundt 19.30/19.45 tenker jeg at det blir for sent å skyve leggetiden mer ut, og at det mest logiske er å justere på dagduppen. Denne har han i utgangspunktet styrt helt selv, og sover et sted mellom 11.30 og 12 for så å sove et sted mellom 1.5 og 3 timer. Vi har ikke sett noen forskjell på nattesøvnen basert på ulik lengde på dagtid, men håper at det endrer seg om vi begynner å vekke ham etter en fast lengde. Men spørsmålet jeg gjerne skulle hatt hjelp til er; hvor bør vi sette grensen på dagsøvn - 2.5 time? 2 timer? 1.5 time? 1 time? Er det noen som har noe erfaring på hva som kan fungerer her? Han går ikke i barnehagen (desemberbarn 🥴) så vi har mulighet til å ha god regi på dette. Tusen takk for hjelpa! Anonymkode: 19ad3...074
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #2 Skrevet 24. mars 2023 Må nesten bare prøve dere frem. 3 timer høres litt mye ut, men du kjenner jo barnet ditt best vår er 20 mnd. og kunne også sove 3 timer på dagen, vi måtte gå ned da leggingen plutselig begynte å ta en time og han begynte å vekke oss klokken 6😅 nå får han ikke lov til å sove etter klokken 13:30 (barnehagen legger han etter lunsj ca. halv 12), så max 2 timer. Enklere å legge og vi må vekke han klokken 7 igjen Anonymkode: 6c704...9ad 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #3 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei dere! Vi har en ivrig liten type på 15 mnd som har som favoritthobby å vekke hele nabolaget i femtida. Vi synes fem er for tidlig, og vil gjerne drøye oppvåkning til kl seks, men tiltakene vi hadde stor suksess med da storebror kjørte samme prosjekt (skyve legging til 19.30, mørklagt rom, gå inn og være monoton og kjeeeedelig og understreke at det er natt) har ingen effekt for lillebror han kjeder seg aldri. Han kan underholde seg selv i timesvis. Med å rope så høyt han klarer. Dette går mildt sagt utover nattesøvnen til oss alle, men særlig til storebror på fire år som plutselig blir vekket to timer tidligere, så vi er nødt til å finne en løsning som gjør livet bedre for storebror. Det hjelper ikke om vi er raske til å stå opp med ham heller, for han underholder seg som sagt med å rope, så vi må lykkes med å få ham til å sove lenger om morgenen, og må mao forsøke noen mer drastiske tiltak. Ettersom han allerede sovner rundt 19.30/19.45 tenker jeg at det blir for sent å skyve leggetiden mer ut, og at det mest logiske er å justere på dagduppen. Denne har han i utgangspunktet styrt helt selv, og sover et sted mellom 11.30 og 12 for så å sove et sted mellom 1.5 og 3 timer. Vi har ikke sett noen forskjell på nattesøvnen basert på ulik lengde på dagtid, men håper at det endrer seg om vi begynner å vekke ham etter en fast lengde. Men spørsmålet jeg gjerne skulle hatt hjelp til er; hvor bør vi sette grensen på dagsøvn - 2.5 time? 2 timer? 1.5 time? 1 time? Er det noen som har noe erfaring på hva som kan fungerer her? Han går ikke i barnehagen (desemberbarn 🥴) så vi har mulighet til å ha god regi på dette. Tusen takk for hjelpa! Anonymkode: 19ad3...074 Her må vi legge tidlig om ungen ikke ska våkne i 5.30-6 tiden… legger kl 18 og sover til 07. Kuttet ned på dagsøvnen tidlig, og har kuttet den helt nå 2 år. Jeg ville prøvd å kutte ned på dagsøvnen og lagt tidligere på kvelden. Ser du skriver at han ikke går i barnehage, er det sånn at han får nok stimuli gjennom dagen med aktivitet, ut i dagslys osv? Anonymkode: 63e9a...3d0 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #4 Skrevet 24. mars 2023 Vi prøvde det samme rundt 16 mnd, da funka det ikke. Prøvde igjen rundt 20 mnd, da gikk det bare noen dager så sov han litt mer frempå. Vi begrenser til 2t lur. Må nok bare prøve dere frem. Lykke til! Anonymkode: 6b1d4...63b 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #5 Skrevet 24. mars 2023 Min erfaringer at noen barn bare våkner ekstremt tidlig. Min eldste startet gjerne dagen rundt kl. 5 da han var på samme alder. Som seksåring starter dagen som regel mellom 5:30 og 6:00 🙃 Hen er rett og slett et A-menneske, og har i tillegg ikke mye behov for søvn. Sånn ellers tenker jeg at barna bør få sove så mye de vil på dagtid, og at man ikke bør vekke dem. Noen trenger 1 time, andre trenger 3 timer. Jeg ville i stedet prøvd flytte dagsøvnen slik at han sovner litt tidligere, og har en litt lengre våkenperiode på ettermiddagen. Kanskje må dere ha mer aktivitet på formiddagen slik at han blir mer sliten før dagsoving. Jeg ville i alle fall startet der heller enn å kutte i sovingen. Anonymkode: 577cf...f7b 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #6 Skrevet 24. mars 2023 Min på 15 måneder sover 2 timer på dagen, maks. Enten en eller to lurer. Jeg har bedt barnehagen om å vekke ham klokken 14 så han blir trøtt til leggetid. Anonymkode: c8f24...899 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #7 Skrevet 24. mars 2023 Min på 17mnd sover fra 18:00 til 7:30/8:00. Sover dagdupp på 45-60min. Sovet sånn fra 10mnd ca. Alle barn har forskjellige behov, men synes alt over 2 timer høres veldig lenge ut, uten at jeg har noen annen erfaring enn med min egen 😅 Men å stå opp kl 5:00 høres slitsomt ut… Anonymkode: d508d...612 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #8 Skrevet 24. mars 2023 Vi legger 18.00 og da sover hun til 05.30 - 06.00. Legger vi kl. 19.00 våkner hun mellom 04.00 og 05.00. Rare greier 🤷♀️ Hun hviler på dagen fra ca. 11.30 til 13.00. Vi lar henne aldri sove lenger enn 13.30. 18 måneder Anonymkode: 6f1b7...726 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #9 Skrevet 25. mars 2023 Tusen takk for alle råd og meninger! Vi kommer til å forsøke to timer maks en periode, og deretter halvannen om vi ikke ser noen endringer. Skal også holde i mente at han ikke skal sove for sent, men pt sovner han som regel ila et kvarter, så vi er litt redde for at det skal bli for lang tid også. Får bare prøve og feile litt. Så noen spurte om dagslys og aktivitet på formiddagen, og vi forsøker å være gode på dette, men det været som har vært i det siste setter noen begrensninger. Vi har åpenbart ikke fått et utebarn, for han kan akseptere en aketur eller bæremeistur i fint vær, men å sette ham ned på bakken på egne føtter ute er helt uaktuelt og når det regner så aksepterer han bare vogna. Så da blir det mye turer ala Kim Jung-il hvor han bare ser på ting. Gleder meg til vår og ingen tjukke bobledresser nå - tipper utelivet blir bedre for en liten fyr da! Ts Anonymkode: 19ad3...074
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå