Gå til innhold

Noen som vet dette ang. Skatt ved godtgjørelse på lønn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Årslønnen min er på 550.000,- brutto. I tillegg har jeg fri bruk av yrkesbil som da går som min privatbil. Denne godtgjørelsen er på totalt 64.000 i året.

Jeg blir jo trukket skatt av bilen og lønna, men jeg forstår ikke helt! På skattekortet står jeg oppført med 550.000 i inntekt, så hører jeg at bilen må tas med i den beregningen så jeg må sette opp at jeg tjener 614.000 i året. Synes det virker rart for jeg tjener jo ikke 64.000,- ekstra i året.
Jeg skatter såpass mye at jeg får utbetalt 30800,- netto. Det er da skatt på lønn, bil og ekstra trekk på 1000,- hver mnd. For å være sikker.

Hva skal jeg sette på skattekortet for at dette skal bli riktig? Jeg er ikke intr. å trekke for mye for så å få igjen på skatten og jeg vil jo heller ikke få baksmell, utenom de 1000,- ekstra jeg betaler i mnd.

Jeg finner ikke ut av dette og ingen kan svare meg

Anonymkode: 3fafd...0f8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger ikke firmabil på inntekten i skattemeldingen. Skatter jo av det hver mnd. 

Aldri hørt om, så hvis jeg var deg ville jeg lagt på faktisk lønn(550k). 

Anonymkode: 449c4...96f

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke endre inntekten din,den er nesten garantert innrapportert riktig

Anonymkode: 2e8c0...5a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg legger ikke firmabil på inntekten i skattemeldingen. Skatter jo av det hver mnd. 

Aldri hørt om, så hvis jeg var deg ville jeg lagt på faktisk lønn(550k). 

Anonymkode: 449c4...96f

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skal ikke endre inntekten din,den er nesten garantert innrapportert riktig

Anonymkode: 2e8c0...5a8

Ts spør om skattekort, ikke skattemelding. 

Anonymkode: 1ddf5...016

Skrevet

Legg inn det du har som inntekt for for 2022 + litt ekstra( Forventet lønnsstigining) . Tallene finner du på  skattemeldingen eller sammenstillingsoppgaven for 2022

Sannsynligvis er du innrapportert med firmabilen i 2022 også. 

Og ja, firmabilen blir lagt til din lønn for å beregne din korrekte skatteprosent. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...