AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #1 Skrevet 24. mars 2023 Ungen fått barnehageplass til høsten, men jeg har mulighet til å være mye hjemme. Ikke hele tiden, så jeg har behov for plassen. Men hvor lite er det greit å sende i barnehagen før du blir sett rart på?😅 Anonymkode: f5ca2...855
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #2 Skrevet 24. mars 2023 Der jeg jobber har vi flere barn med 100% plass som tidvis er der en dag i uken, og med en uke helt fri hver måned. Så lenge foreldrene gir beskjed så vi kan planlegge bemanning, er det ikke noe problem sånn sett. De små barna har imidlertid problemer med at det blir en ny tilvenning nesten hver gang de kommer, fordi de ikke får kontinuitet. De større barna får problemer ved at de har vanskeligere for å komme inn i lek, fordi de barna som leker sammen hver dag naturlig søker sammen. Anonymkode: 1680f...493 1 7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #3 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Der jeg jobber har vi flere barn med 100% plass som tidvis er der en dag i uken, og med en uke helt fri hver måned. Så lenge foreldrene gir beskjed så vi kan planlegge bemanning, er det ikke noe problem sånn sett. De små barna har imidlertid problemer med at det blir en ny tilvenning nesten hver gang de kommer, fordi de ikke får kontinuitet. De større barna får problemer ved at de har vanskeligere for å komme inn i lek, fordi de barna som leker sammen hver dag naturlig søker sammen. Anonymkode: 1680f...493 Tenkte ikke på det du nevner der. Så det beste for barnet er kanskje å være hver dag i kjernetiden? Anonymkode: f5ca2...855 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #4 Skrevet 24. mars 2023 Tre dager (sammenhengende) er et minimum etter min mening. Da får barnet litt kontinuitet. Du kan jo ha kortere dager når du har mulighet for det. Mine må leveres før frokost - da er det stille og rolig på avdelingene. Kommer de senere når alle på plass og er i gang med lek er leveringene vanskeligere. Anonymkode: eb6c2...566 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #5 Skrevet 24. mars 2023 Jeg ville gitt kortere dager og en og annen dag fri i stedet. Da blir tilvenning greiere og også å vennskap senere. Anonymkode: 3714e...2d1 2 2
Gjest Orangutangen Skrevet 24. mars 2023 #6 Skrevet 24. mars 2023 Ingen fasit, gjør det som passer for familien din og gi blaffen i folk som skulle synes noe om det Jeg jobber 80 % og barnet er i barnehagen fra 9-15 hver dag. Helt optimalt for oss, da har vi en rolig morgenstund hjemme og er samtidig hjemme i god tid etter jobb/bhg så vi har tid til å finne på ting annet enn middag og kveldsstell 😛
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #7 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Tre dager (sammenhengende) er et minimum etter min mening. Da får barnet litt kontinuitet. Du kan jo ha kortere dager når du har mulighet for det. Mine må leveres før frokost - da er det stille og rolig på avdelingene. Kommer de senere når alle på plass og er i gang med lek er leveringene vanskeligere. Anonymkode: eb6c2...566 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg ville gitt kortere dager og en og annen dag fri i stedet. Da blir tilvenning greiere og også å vennskap senere. Anonymkode: 3714e...2d1 Må selvfølgelig se an på ungen, men det gir veldig mening. Prøve på hver dag, men kortest mulig da jeg har mulighet! Anonymkode: f5ca2...855 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #8 Skrevet 24. mars 2023 Jeg er i samme situasjon som deg. Kommer til å gå for korte dager og 3-4 dager i uken. Se an barnet😊 Anonymkode: 28cbd...310
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #9 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ungen fått barnehageplass til høsten, men jeg har mulighet til å være mye hjemme. Ikke hele tiden, så jeg har behov for plassen. Men hvor lite er det greit å sende i barnehagen før du blir sett rart på?😅 Anonymkode: f5ca2...855 Her har vi 100% plass men har barnet korte dager, tar innimellom en fridag. Veldig fint med rutiner for de små. Å være for mye borte kan skape usikkerhet og stress. Anonymkode: 35882...e9e 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #10 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg er i samme situasjon som deg. Kommer til å gå for korte dager og 3-4 dager i uken. Se an barnet😊 Anonymkode: 28cbd...310 Samme her. Vi fikk beskjed vi kunne gjøre mindre, men de anbefalte å være tilstedeværende så det ikke ble en ny tilvenning hver gang og skapte mer usikkerhet Anonymkode: 59336...14c
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #11 Skrevet 24. mars 2023 Vi gjorde 3 korte dager i begynnelsen. Typisk fra 9-13/14. Jeg ville ikke hørt på rådet om å «må» levere før frokost. Det er gjerne ikke full bemanning før kl 9. Ofte slåes flere avdelinger også sammen på morgenen noe som gir mye barn på få voksne. Å starte kl 9 har passet veldig fint for oss. Anonymkode: 62ee9...2fc 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #12 Skrevet 24. mars 2023 Tusen takk for innspill! Kommer ikke til å levere tidlig, tror det blir fint med rolig frokost hjemme før det blir fullt kjør i barnehagen Men da blir det mellom 3 og 5 dager i uken tenker jeg, må se an hvordan barnet tar det! Anonymkode: f5ca2...855 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #13 Skrevet 24. mars 2023 Du er utrolig heldig som kan gjøre det sånn. Min ettåring har 100% plass, men er der max fire dager i uken. De tre første dagene er hun der 7,5-8 timer. Torsdagen har hun fri sammen med meg. Fredagen er hun i barnehagen ca. 6 timer mens jeg gjør unna husarbeid og evt. handling. (Vi har to eldre barn også, så derfor fungerer det best at jeg får unna litt husarbeid da). Hvis du har åpen barnehage i nærheten vil jeg anbefale å teste det ut på fridager. Min ettåring elsker åpen barnehage. Anonymkode: b1585...486
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #14 Skrevet 24. mars 2023 Som barnehagelærer vil jeg anbefale å ha korte dager 09-14 feks og heller ha en dag fri bare av og til. Spesielt første halvår. Hele høsten er egentlig «tilvenning» for barnet. Veldig fint at du har mulighet for korte dager og fri innimellom. De minste barna har godt av det. Anonymkode: 42a5d...037
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #15 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for innspill! Kommer ikke til å levere tidlig, tror det blir fint med rolig frokost hjemme før det blir fullt kjør i barnehagen Men da blir det mellom 3 og 5 dager i uken tenker jeg, må se an hvordan barnet tar det! Anonymkode: f5ca2...855 Det er veldig forskjell på barna. Noen takler best å bli levert tidlig , da er det stille og rolig, lettere å få skikkelig oppmerksomhet og komme rolig inn i dagen. Andre takler fint å bli levert sent og midt i «kaoset» 😅 Anonymkode: 35882...e9e
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #16 Skrevet 24. mars 2023 Barnehagen er et frivillig tilbud og barnet kan ha fri så mye du vil. Anonymkode: 6aca7...dbb 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #18 Skrevet 24. mars 2023 I utgangspunktet er det jo utelukkende opp til deg som forelder så lenge du informerer og har dialog med bhg. Men mitt råd etter mange års erfaring med tilvenning, er hver dag inntil barnet er fullt tilvendt og helt trygg før du planlegger fridager. Småbarn trenger tid til å bli vant til ny hverdag, dette har de ikke opplevd før. For mye avbrudd ødelegger som regel prosessen, og fridager betyr avbrudd. De klarer ikke omstille seg raskt nok, og blir forvirret og dermed utrygge. Erfaringen min er at barn som fra start har mye fri, også har en unødvendig lenger og vondere tilvenning. Dagene kan gjerne være korte så de unngår lang ettermiddag, men hele dager hver dag er å foretrekke slik at de blir kjent med rutiner og atmosfære. Anonymkode: 7e273...0d4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #19 Skrevet 24. mars 2023 Vårt barn må leveres tidlig nok til at hun får holdt på meg frilek før de setter i gang med den organiserte leken. Hun kan heller ikke ha så mye fri i "hytt og gevær", for da blir hun usikker. Så vi henter tidlig, så det blir 5 timer i barnehagen, og tar henne ut i fri en sjelden gang. Du må nesten se an barnet ditt, og hvordan det takler det. Anonymkode: 5afdb...305
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #20 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tusen takk for innspill! Kommer ikke til å levere tidlig, tror det blir fint med rolig frokost hjemme før det blir fullt kjør i barnehagen Men da blir det mellom 3 og 5 dager i uken tenker jeg, må se an hvordan barnet tar det! Anonymkode: f5ca2...855 Snakk med avdelingen hva som er best. Jeg kan levere etter frokost, men før samling.. Handler om at barnet ikke skal føle seg utenfor med en gang, da de andre barna allerede er i full gang med lek. Levere jeg sent, får jeg alltid problem med levering. Så prøver å sikte meg inn på samme tid hver dag. Men, dette er noe du finner ut når barnet først er begynt der, og hva som er best i den avdelingen. Jeg levere da 0830, prøver å ikke komme senere, men kan komme før, og henter ca 15.00 ikke før, pga de går tur hver dag og er ferdig med frukt til da. Anonymkode: 23d79...82a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå