AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #1 Skrevet 24. mars 2023 Kun ved feber og/eller oppkast? Eller holder dere også barna hjemme om de sier de har vondt i halsen og hodet (men ingen feber)? Anonymkode: 392a0...1b8
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #2 Skrevet 24. mars 2023 Hvis barnet i tillegg virker slapp, sliten og det ser ut som at barnet har vondt ville jeg holdt det hjemme fra barnehagen. Jeg ville ikke holdt det hjemme fra barnehagen hvis barnet sier det har vondt i hodet samtidig som at det leker og hopper og spretter rundt. Anonymkode: 8875e...31b 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #3 Skrevet 24. mars 2023 Verste jeg vet som bhgansatt er når foreldrene forteller at de er litt slappe eller litt pjuske når de leverer, MEN det er bare å ringe. Da vet allerede foreldrene at de ikke er friske nok til å være der. men for å svare på spm ditt. Hvis barnet virker slakk, og er veldig annerledes enn det pleier å være så holder jeg hjemme. Vet selv hvordan det er å gå på jobb småsyk og slapp, og det skal barnet slippe. Har ikke brukt alt for mange sykt barn-dager enda heller. Tror vi slipper det lange fraværet fordi vi holder barnet hjemme når det begynner å brygge, og ikke sender det helt til det slår skikkelig ut. Tror vi har skånt oss for noen skikkelig sykdomsrunder med å la barnet ta det med ro med en gang. (Vet at det ikke er noe faglig bevis for det, men jeg har en tro på at det fungerer etter hva jeg har sett etter mange år i bhg og som mor) Anonymkode: ba6d5...8af 3 2
minister-mio Skrevet 24. mars 2023 #4 Skrevet 24. mars 2023 Ofte er man syk uten feber og oppkast. Har barna dårlig allmenntilstand bør se være hjemme. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #5 Skrevet 24. mars 2023 Ved tvil, hold barnet hjemme. Anonymkode: 17cd3...5be 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #6 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Verste jeg vet som bhgansatt er når foreldrene forteller at de er litt slappe eller litt pjuske når de leverer, MEN det er bare å ringe. Da vet allerede foreldrene at de ikke er friske nok til å være der. men for å svare på spm ditt. Hvis barnet virker slakk, og er veldig annerledes enn det pleier å være så holder jeg hjemme. Vet selv hvordan det er å gå på jobb småsyk og slapp, og det skal barnet slippe. Har ikke brukt alt for mange sykt barn-dager enda heller. Tror vi slipper det lange fraværet fordi vi holder barnet hjemme når det begynner å brygge, og ikke sender det helt til det slår skikkelig ut. Tror vi har skånt oss for noen skikkelig sykdomsrunder med å la barnet ta det med ro med en gang. (Vet at det ikke er noe faglig bevis for det, men jeg har en tro på at det fungerer etter hva jeg har sett etter mange år i bhg og som mor) Anonymkode: ba6d5...8af Jeg har gjort det når jeg er litt usikker på hvordan dagen blir. «Det er mye snørr og han har vært sutrete i dag tidlig. Men virker til å være i god form ellers. Ring hvis han blir verre» Slik bhgqmsatte oppfører seg på kvinneguiden får jeg lyst til å holde alt inni leg og la være å si noe. Anonymkode: 0ea09...706 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #7 Skrevet 24. mars 2023 Alle muligheter der jeg ikke MÅ. Har jeg fri har barna fri. Alltid. Anonymkode: 1d34f...890
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #8 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Verste jeg vet som bhgansatt er når foreldrene forteller at de er litt slappe eller litt pjuske når de leverer, MEN det er bare å ringe. Da vet allerede foreldrene at de ikke er friske nok til å være der. men for å svare på spm ditt. Hvis barnet virker slakk, og er veldig annerledes enn det pleier å være så holder jeg hjemme. Vet selv hvordan det er å gå på jobb småsyk og slapp, og det skal barnet slippe. Har ikke brukt alt for mange sykt barn-dager enda heller. Tror vi slipper det lange fraværet fordi vi holder barnet hjemme når det begynner å brygge, og ikke sender det helt til det slår skikkelig ut. Tror vi har skånt oss for noen skikkelig sykdomsrunder med å la barnet ta det med ro med en gang. (Vet at det ikke er noe faglig bevis for det, men jeg har en tro på at det fungerer etter hva jeg har sett etter mange år i bhg og som mor) Anonymkode: ba6d5...8af Min erfaring, både for min egen del og mine barn, er at når de er "pjuske" uten feber/oppkast så blir de bedre utover dagen. Jeg har levert noen ganger med den beskjeden, og jeg har ALDRI blitt ringt til - noe jeg virkelig håper de hadde gjort om barnet var for sykt til å være der. De sier også ved henting at alt har vært bra den dagen. Så om det ikke er tilfelle så bør dere si noe om det, eller ringe. Min erfaring med storfamilien er at de som alltid lar barna sine bli hjemme når de er litt pjuske er de som selv har dårlig arbeidsmoral ved egen sykdom, og at barna etter hvert tåler svært lite før de legger seg ned og ikke orker noe, og er plaget av angst. Anonymkode: bc654...f78 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #9 Skrevet 24. mars 2023 Hvis jeg er det minste i tvil, så lar jeg være. Jobber som prosjektleder, så kan stortsett sjonglere til dagene mine så lenge jeg får deltatt på møtene mine. Legger derfor alle faste møter til dupptid sånn at yngste sover om jeg er hjemme. Eldste klarer seg selv en times tid. Jobber inn på kvelden og i helga etter behov. Tenker at de er små så kort at å ofre karrieren litt har absolutt ingen betydning. (Og dette er grunnen til at jeg tenker at alle dere i samfunnskritiske yrker burde få dobbelt så mange sykedager for barna som oss i fleksible yrker 🙊) Anonymkode: 723f9...6de 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #10 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Verste jeg vet som bhgansatt er når foreldrene forteller at de er litt slappe eller litt pjuske når de leverer, MEN det er bare å ringe. Da vet allerede foreldrene at de ikke er friske nok til å være der. men for å svare på spm ditt. Hvis barnet virker slakk, og er veldig annerledes enn det pleier å være så holder jeg hjemme. Vet selv hvordan det er å gå på jobb småsyk og slapp, og det skal barnet slippe. Har ikke brukt alt for mange sykt barn-dager enda heller. Tror vi slipper det lange fraværet fordi vi holder barnet hjemme når det begynner å brygge, og ikke sender det helt til det slår skikkelig ut. Tror vi har skånt oss for noen skikkelig sykdomsrunder med å la barnet ta det med ro med en gang. (Vet at det ikke er noe faglig bevis for det, men jeg har en tro på at det fungerer etter hva jeg har sett etter mange år i bhg og som mor) Anonymkode: ba6d5...8af Mens vi lærere ser et skolefravær som eksploderer, så ser jeg helt annerledes på det. Har to skolebarn og ett barnehagebarn og oppfordrer alltid barna til å prøve å dra på skolen (med mindre feber, oppkast osv.) hvis formen er litt laber men de ikke er uttalt syke. Terskelen for å være hjemme er blitt ekstremt lav etter korona, og det vises veldig godt på skolefraværet! Anonymkode: 53af0...002
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #11 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mens vi lærere ser et skolefravær som eksploderer, så ser jeg helt annerledes på det. Har to skolebarn og ett barnehagebarn og oppfordrer alltid barna til å prøve å dra på skolen (med mindre feber, oppkast osv.) hvis formen er litt laber men de ikke er uttalt syke. Terskelen for å være hjemme er blitt ekstremt lav etter korona, og det vises veldig godt på skolefraværet! Anonymkode: 53af0...002 Men det er forskjell på barnehagebarn og skolebarn. Skolebarn har evne til å vurdere sin egen form bedre enn mindre barn, og det er dermed lettere for dem å si ifra om at de må hjem igjen fra skolen hvis de er dårlige. Et barnehagebarn kan gjerne gå hele dagen og være dårlig fordi det er vanskeligere å bedømme om de virkelig er syke. Man kan føle seg skikkelig dårlig selv om man ikke har feber eller oppkast. Anonymkode: 8875e...31b 1
Arkana Skrevet 24. mars 2023 #12 Skrevet 24. mars 2023 Her er det to ting som gjør at barna har vært hjemme fra barnehage (og nå skole): allmenntilstand og smittevern. Vond hals, men god form = barnehage/skole. Dårlig form, men uten tydelige symptomer som feber, halsvondt osv = hjemme. Oppkast, selv ved god form = hjemme (da pga smitte). Et barn som har det bra og ser ut til å ha normal atferd, spiser frokost som vanlig osv skal i barnehagen/på skolen.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #13 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Verste jeg vet som bhgansatt er når foreldrene forteller at de er litt slappe eller litt pjuske når de leverer, MEN det er bare å ringe. Da vet allerede foreldrene at de ikke er friske nok til å være der. men for å svare på spm ditt. Hvis barnet virker slakk, og er veldig annerledes enn det pleier å være så holder jeg hjemme. Vet selv hvordan det er å gå på jobb småsyk og slapp, og det skal barnet slippe. Har ikke brukt alt for mange sykt barn-dager enda heller. Tror vi slipper det lange fraværet fordi vi holder barnet hjemme når det begynner å brygge, og ikke sender det helt til det slår skikkelig ut. Tror vi har skånt oss for noen skikkelig sykdomsrunder med å la barnet ta det med ro med en gang. (Vet at det ikke er noe faglig bevis for det, men jeg har en tro på at det fungerer etter hva jeg har sett etter mange år i bhg og som mor) Anonymkode: ba6d5...8af Gjør foreldre sånn? Leverer slappe og pjuske barn i barnehagen? Da ringer du om en halv time når de har akkurat kommet på jobb og ber dem pent om å hente ungen asap. TS, svarer er allmenntilstand. Selv om barnet har litt vond i halsen eller hodet, er barnet seg selv, leker aktivt og oppfører seg normalt, så er barnet frisk nok å være i barnehagen. Men er barnet slapp, pjusk, passivt og tydelig ikke seg selv, da er det å være hjemme. Anonymkode: f187e...064
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #14 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min erfaring, både for min egen del og mine barn, er at når de er "pjuske" uten feber/oppkast så blir de bedre utover dagen. Jeg har levert noen ganger med den beskjeden, og jeg har ALDRI blitt ringt til - noe jeg virkelig håper de hadde gjort om barnet var for sykt til å være der. De sier også ved henting at alt har vært bra den dagen. Så om det ikke er tilfelle så bør dere si noe om det, eller ringe. Min erfaring med storfamilien er at de som alltid lar barna sine bli hjemme når de er litt pjuske er de som selv har dårlig arbeidsmoral ved egen sykdom, og at barna etter hvert tåler svært lite før de legger seg ned og ikke orker noe, og er plaget av angst. Anonymkode: bc654...f78 Dette! Anonymkode: 00b75...9dd
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #15 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Verste jeg vet som bhgansatt er når foreldrene forteller at de er litt slappe eller litt pjuske når de leverer, MEN det er bare å ringe. Da vet allerede foreldrene at de ikke er friske nok til å være der. men for å svare på spm ditt. Hvis barnet virker slakk, og er veldig annerledes enn det pleier å være så holder jeg hjemme. Vet selv hvordan det er å gå på jobb småsyk og slapp, og det skal barnet slippe. Har ikke brukt alt for mange sykt barn-dager enda heller. Tror vi slipper det lange fraværet fordi vi holder barnet hjemme når det begynner å brygge, og ikke sender det helt til det slår skikkelig ut. Tror vi har skånt oss for noen skikkelig sykdomsrunder med å la barnet ta det med ro med en gang. (Vet at det ikke er noe faglig bevis for det, men jeg har en tro på at det fungerer etter hva jeg har sett etter mange år i bhg og som mor) Anonymkode: ba6d5...8af Som en annen barnehageansatt så vil jeg si at jeg opplever det ikke slik. Jeg skjønner at det er vanskelig å vurdere. Og det er som regel ikke bare greit overfor arbeidsgiver å bli hjemme og se i tilfelle barnet skulle bli sykt. Som vi vet, det er forskjell på hvilken form en trenger å være i for å fungere godt i barnehagehverdagen kontra hjemme. Så formen kan være grei form hjemme på morgenen, men så henger de ikke med og har det ikke greit utover dagen i barnehagen. Jeg syns det er topp når foreldrene har forståelse når vi da ringer (for jeg opplever at enkelte blir irriterte og kanskje ikke helt tror på oss). Er de tydelig slappe og pjuske, er det en annen ting. Og for å svare på spørsmålet til TS så tenker jeg en bør se på helhetsbildet. Et barn kan ha vondt i halsen, være veldig plaget av pottetett nese eller mye hoste og kanskje ha sovet svært dårlig uten å ha feber eller tydelig nedsatt allmenntilstand. Hvis en tenker at en selv hadde syntes det var slitsomt på jobb eller på fritidsaktiviteter med de plagene barnet har/etter den natten barnet har hatt, så bør en holde det hjemme, tenker jeg. Anonymkode: 51c6a...27e
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #16 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kun ved feber og/eller oppkast? Eller holder dere også barna hjemme om de sier de har vondt i halsen og hodet (men ingen feber)? Anonymkode: 392a0...1b8 Dårlig almentilstand, feber, smittsom sykdom og hvis jeg har fri og ikke skal andre ting. Anonymkode: 8fd66...5ab
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #17 Skrevet 24. mars 2023 Nå har jeg luksusen av å kunne ha hjemmekontor og holde barnet hjemme hvis jeg er i tvil. Så det holder med en dårlig morgen eller natt. Kvikner hun til så leverer jeg senere. Da jeg jobbet som sykepleier var det omvendt, leverte i tvilstilfeller og ba dem ringe ved forverring. Anonymkode: 40af6...0ba
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #18 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Verste jeg vet som bhgansatt er når foreldrene forteller at de er litt slappe eller litt pjuske når de leverer, MEN det er bare å ringe. Da vet allerede foreldrene at de ikke er friske nok til å være der. men for å svare på spm ditt. Hvis barnet virker slakk, og er veldig annerledes enn det pleier å være så holder jeg hjemme. Vet selv hvordan det er å gå på jobb småsyk og slapp, og det skal barnet slippe. Har ikke brukt alt for mange sykt barn-dager enda heller. Tror vi slipper det lange fraværet fordi vi holder barnet hjemme når det begynner å brygge, og ikke sender det helt til det slår skikkelig ut. Tror vi har skånt oss for noen skikkelig sykdomsrunder med å la barnet ta det med ro med en gang. (Vet at det ikke er noe faglig bevis for det, men jeg har en tro på at det fungerer etter hva jeg har sett etter mange år i bhg og som mor) Anonymkode: ba6d5...8af Styrer i vår barnehage sier at hvis foreldre sier dette så vet de selv at de ikke bør sende barnet i barnehage. Anonymkode: 5e263...fc1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #19 Skrevet 24. mars 2023 Holder han hjemme om det er dårlig allmenntilstand/slapp, mye hoste/snørr, feber eller oppkast. Jeg holder han heller hjemme en dag før ordentlig sykdom bryter ut. Evt får han en kort dag. Anonymkode: beaca...2fa
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #20 Skrevet 24. mars 2023 Kommer helt an på allmenntilstanden. Har ungen vondt i magen men løper og leker, så sender jeg i bhg og da har det som oftest vært fordi de egentlig må på do. Har ungen vondt i magen, vil bare ligge i ro og ikke er seg selv så holder jeg barnet hjemme. Anonymkode: 09b2e...774
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå