Gå til innhold

Uro i påvente av utredning, hvordan takle de vonde tankene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i lang tid vært sliten og trøtt, nesten utbrent. Hatt hyppige infeksjoner, flere runder med både virus og høy crp. Midt oppi dette har jeg en utrolig krevende jobb, med mange utfordringer, både faglige og kollegiale. Føler jeg har prioritert jobb mye, og nedprioritert egen helse. 

Jeg har i lang tid hatt forhøyet verdi av hvite blodceller, legen har avfeid det med at det er hyppige infeksjoner som er årsaken. Nå har jeg oppdaget 3 kuler i lysken, og under armene mine. Legen kalte inn til prøver og de var ikke fine. Jeg ble haste henvist til sykehuset til hematologisk avdeling. Timen min er dessverre ikke før torsdag neste uke. Nå sitter jeg her og tenker på hvordan jeg skal holde ut så lenge. Jeg greier ikke å tenke på noe annet og er kjempelei den lange ventetida. Jeg er redd for at jeg har lymfekreft eller leukemi og greier ikke å slappe av. Tenker mye på sønnen min som må vokse opp utrent en mamma. Help ??

Anonymkode: b1ce5...e0e

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har i lang tid vært sliten og trøtt, nesten utbrent. Hatt hyppige infeksjoner, flere runder med både virus og høy crp. Midt oppi dette har jeg en utrolig krevende jobb, med mange utfordringer, både faglige og kollegiale. Føler jeg har prioritert jobb mye, og nedprioritert egen helse. 

Jeg har i lang tid hatt forhøyet verdi av hvite blodceller, legen har avfeid det med at det er hyppige infeksjoner som er årsaken. Nå har jeg oppdaget 3 kuler i lysken, og under armene mine. Legen kalte inn til prøver og de var ikke fine. Jeg ble haste henvist til sykehuset til hematologisk avdeling. Timen min er dessverre ikke før torsdag neste uke. Nå sitter jeg her og tenker på hvordan jeg skal holde ut så lenge. Jeg greier ikke å tenke på noe annet og er kjempelei den lange ventetida. Jeg er redd for at jeg har lymfekreft eller leukemi og greier ikke å slappe av. Tenker mye på sønnen min som må vokse opp utrent en mamma. Help ??

Hørtes grusomt ut. Uutholdelig. Om du ikke har nær familie eller venner du kan dele med, aå ville jrg brukt hjelpetelefoner og/eller kontaktet kommunens lavterskel tilbud om samtaler/terapi. Dette bør du slippe å holde ut alene.

Anonymkode: 5a595...bfd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Venter jeg også. Bare en kul jeg kan kjenne, men også smerter dypere, som kan være flere kuler.

Jeg har sittet og sett på serien The good doctor for å få litt ro. Selv svært store eller mange kuler trenger ikke nødvendigvis være farlig. Fikk tipset fra en venninne som fjernet en kul på størrelse med en grapefrukt fra magen, og har vært frisk siden. Det går helst bra vil jeg tro. 

Håper det er rett for oss begge! ❤

Anonymkode: 83500...eff

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne hadde en stor kul på halsen som hun fjernet og måtte legge inn dren for å få alt ut. Det gikk helt bra og det var ikke kreft, men en stor halscyste.

I de aller fleste tilfeller er det ikke kreft som du sier, så prøv å tenk på det heller. Selv om jeg vet det er lettere sagt enn gjort❤️

Anonymkode: 5a595...bfd

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan gå helt bra med deg omså det er kreft. Det finnes så mange gode medisiner/behandlinger mot kreft. Jeg har hatt både lymfekreft og leukemi og overlevd dette. 

Anonymkode: 16602...5ef

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Venter jeg også. Bare en kul jeg kan kjenne, men også smerter dypere, som kan være flere kuler.

Jeg har sittet og sett på serien The good doctor for å få litt ro. Selv svært store eller mange kuler trenger ikke nødvendigvis være farlig. Fikk tipset fra en venninne som fjernet en kul på størrelse med en grapefrukt fra magen, og har vært frisk siden. Det går helst bra vil jeg tro. 

Håper det er rett for oss begge! ❤

Anonymkode: 83500...eff

Håper inderlig det går bra med oss begge ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det kan gå helt bra med deg omså det er kreft. Det finnes så mange gode medisiner/behandlinger mot kreft. Jeg har hatt både lymfekreft og leukemi og overlevd dette. 

Jeg håper på det beste❤️ Håper det går bra med deg nå❤️❤️

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Utviklet du leukemi på grunn av cellegiften mot lymfekreften?

TS, jeg har også overlevd kreft to ganger. Så selv om du får en sånn diagnose betyr det ikke at sønnen din må vokse opp uten en mamma.

Anonymkode: 7d6f6...32a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

En får økt blodceller når en har infeksjon i kroppen. Det er normalt. 
ved infeksjon er det også normalt med hovne lymfekjertler. 
ved kreft er det ikke vanlig å få høy crp og infeksjon. 
så dette tror jeg går veldig bra ❤️ 

Anonymkode: c9fbc...61c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

En får økt blodceller når en har infeksjon i kroppen. Det er normalt. 
ved infeksjon er det også normalt med hovne lymfekjertler. 
ved kreft er det ikke vanlig å få høy crp og infeksjon. 
så dette tror jeg går veldig bra ❤️ 

Anonymkode: c9fbc...61c

Jeg håper og tror også at TS ikke har kreft, men det du skriver her er helt feil. Det er vanlig med forhøyet CRP når man har kreft.

"I første rekke ses høy CRP ved sykdommer karakterisert av celledød (nekrose), som ved infeksjoner, akutt hjerteinfarkt, etter kirurgiske inngrep, visse kroniske inflammasjoner og noen ganger ved kreftsykdommer."

https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/undersokelser/crp-hva-er-det/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noe som hjalp meg når jeg var under utredning var å lese såkalte mirakelhistorier om mennesker som har blitt friske fra kreft mot alle odds. Det fjernet noe av frykten hos meg, selv om den selvfølgelig ikke forsvinner helt.

En av bøkene som hjalp meg var Radical remission av Kelly A. Turner. Den heter Uforklarlig frisk på norsk. Forfatteren er lege med doktorgrad.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvis det hjelper deg kan jeg fortelle at hvis det virkelig hastet hadde du fått time samme dag eller morgenen etter. At du må vente så lenge er et godt tegn i dette tilfellet.

Anonymkode: dcf92...7c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg håper på det beste❤️ Håper det går bra med deg nå❤️❤️

Ja jeg er frisk nå for kreft men har endel bivirkninger etter stamcelle transplantasjon. Er 9 år siden behandlingen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå vært hos legen, bildene fra CT gjør at legen var helt sikker på at det var lymfekreft. Det var flere store lympfeknuter. Så nå skal jeg ta biopsi og beinmargsprøver tidlig neste uke. Dette var det jeg hadde fryktet, og nå føler jeg meg helt fortapt. Nå håper jeg bare på at kreften er på et stadium jeg kan overleve. Håper ikke det er spredning til benmargen eller andre typer i tillegg. 

Jeg gruer meg ekstremt til benmargsprøver. 

• Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har nå vært hos legen, bildene fra CT gjør at legen var helt sikker på at det var lymfekreft. Det var flere store lympfeknuter. Så nå skal jeg ta biopsi og beinmargsprøver tidlig neste uke. Dette var det jeg hadde fryktet, og nå føler jeg meg helt fortapt. Nå håper jeg bare på at kreften er på et stadium jeg kan overleve. Håper ikke det er spredning til benmargen eller andre typer i tillegg. 

Jeg gruer meg ekstremt til benmargsprøver. 

Så trist å lese,TS. Som flere i tråden skriver, er ikke dette en dødsdom og veldig mange overlever kreft. 
Kan jeg spørre hvor gammel du er? Varme tanker til deg 

Anonymkode: be1e5...e91

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så trist å lese,TS. Som flere i tråden skriver, er ikke dette en dødsdom og veldig mange overlever kreft. 
Kan jeg spørre hvor gammel du er? Varme tanker til deg 

Anonymkode: be1e5...e91

Jeg er 31 år gammel 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjære TS. Så fælt å lese 😥 men du, det er gode prognoser for lymfekreft. Dette kommer til å gå fint. Jeg har hatt brystkreft da jeg var 35 , det gikk helt fint med god behandling. Er helt frisk i dag på tiende året, uten noe ettervirkninger av behandling. Klart det var tøft å stå i, men viktig å tenke positivt og ikke krisemaksimere helt , noe som selvfølgelig er lett for. Masse lykke til ❤️

Anonymkode: bada1...69c

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...