Andro Skrevet 9. april 2023 #61 Del Skrevet 9. april 2023 Topsi skrev (1 minutt siden): Fosteret er selvsagt et menneske fra starten av. Det er ikke noe annet det kan være. Det er menneskelig, og det lever, vokser og utvikler seg Akkurat som en svulst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 9. april 2023 #62 Del Skrevet 9. april 2023 Andro skrev (Akkurat nå): Hvor har du det fra at jeg er sykepleier? Nei, det er ingen vesensforskjell på en svulst og et tidlig foster. Det tar en god stund før det har et fungerende hjerte, og enda lengre tid før lungene kan puste. Fri abort opp til uke 16 eller 18 er jeg for. Etter den tid blir det medisinske vurderinger. Ok, jeg hadde det inntrykket, da beklager jeg Fosteret har forøvrig hjerteslag på det tidspunktet nesten alle aborter utføres, det er ikke noe tvil om at fosteret har sin egen lille kropp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 9. april 2023 #63 Del Skrevet 9. april 2023 Andro skrev (1 minutt siden): Akkurat som en svulst. Dette gidder jeg ikke, ha en fin dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 9. april 2023 #64 Del Skrevet 9. april 2023 Topsi skrev (1 minutt siden): Fosteret er selvsagt et menneskeliv fra starten av. Det er ikke noe annet det kan være. Det er menneskelig, og det lever, vokser og utvikler seg Kan dette embryoet utvikle seg uten mor? Nei, et embryo er ikke et menneskeliv - men det kan utvikle seg til å bli et menneskeliv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 9. april 2023 #65 Del Skrevet 9. april 2023 (endret) Vera skrev (2 minutter siden): Kan dette embryoet utvikle seg uten mor? Nei, et embryo er ikke et menneskeliv - men det kan utvikle seg til å bli et menneskeliv. Nei, embryoet trenger mor, men det hadde heller ikke vært avhengig av mor med mindre mor selv handlet slik at embryo ble til. Med unntak av voldtekt da Forøvrig, hva slags liv er embryo hvis det ikke er menneskelig? Endret 9. april 2023 av Topsi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 9. april 2023 #66 Del Skrevet 9. april 2023 Topsi skrev (Akkurat nå): Nei, embryoet trenger mor, men det hadde heller ikke vært avhengig av mor med mindre mor selv handlet slik at embryo ble til. Forøvrig, hva slags liv er embryo hvis det ikke er menneskelig? Alle mennesker har et sexliv, og majoriteten av uønskede svangerskap skyldes prevensjonssvikt. Å klandre en gravid for å være gravid er virkelig stygt. Å pålegge noen å gjennomgå et uønska svangerskap er enda styggere, og det er den groveste form for overgrep et menneske med livmor kan bli utsatt for. Et embryo er menneskeceller, som en svulst. Begge deler er deler av en kropp, og ikke et selvstendig liv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 9. april 2023 #67 Del Skrevet 9. april 2023 Andro skrev (Akkurat nå): Alle mennesker har et sexliv, og majoriteten av uønskede svangerskap skyldes prevensjonssvikt. Å klandre en gravid for å være gravid er virkelig stygt. Å pålegge noen å gjennomgå et uønska svangerskap er enda styggere, og det er den groveste form for overgrep et menneske med livmor kan bli utsatt for. Et embryo er menneskeceller, som en svulst. Begge deler er deler av en kropp, og ikke et selvstendig liv. Som sagt, dette er en diskusjon jeg ikke har noen interesse å delta i, det er for dumt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 9. april 2023 #68 Del Skrevet 9. april 2023 Jeg forstår vel feminisme som kamp for kvinners rettigheter. Nå har nok denne kampen hatt så stor suksess så det blir behov for tilsvarende organisasjon for det maskuline etterhvert og da kan disse organisasjonene kanskje finne sammen til en konsensus i kjønnsforståelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 9. april 2023 #69 Del Skrevet 9. april 2023 Topsi skrev (1 minutt siden): Nei, embryoet trenger mor, men det hadde heller ikke vært avhengig av mor med mindre mor selv handlet slik at embryo ble til. Forøvrig, hva slags liv er embryo hvis det ikke er menneskelig? Alle valg du har tatt i livet - har de vært like gjennomtenkt? Prevensjon kan svikte. Og da skal selvsagt abort være et alternativ. Om en mor (eller et foreldrepar) virkelig ikke ønsker seg dette barnet - vil det være mest rettferdig for embryoet at det aldri får utvikle seg til å bli et barn..dessverre. Vi lever i et kynisk samfunn - hvor et barn er 100% avhengig av å bli elsket av sine omsorgspersoner. Og før du kommer drassende med argumentet «fosterforeldre» - så skal du vite at vi har alvorlig mangel på fosterforeldre i Norge. Det er tusenvis av barn som vokser opp i så dysfunksjonelle hjem at du hadde endret synet ditt på flekken om du hadde fått innsyn i noen av disse sakene. Barn skal være ønsket. Det er celler - på vei til å utvikle seg til et menneskeliv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #70 Del Skrevet 9. april 2023 Andro skrev (23 minutter siden): Et liv er et liv, Noen vil si menneskeliv stiller i en egen kategori. Men ok... Anonymkode: d3343...38e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 9. april 2023 #71 Del Skrevet 9. april 2023 Vera skrev (Akkurat nå): Alle valg du har tatt i livet - har de vært like gjennomtenkt? Prevensjon kan svikte. Og da skal selvsagt abort være et alternativ. Om en mor (eller et foreldrepar) virkelig ikke ønsker seg dette barnet - vil det være mest rettferdig for embryoet at det aldri får utvikle seg til å bli et barn..dessverre. Vi lever i et kynisk samfunn - hvor et barn er 100% avhengig av å bli elsket av sine omsorgspersoner. Og før du kommer drassende med argumentet «fosterforeldre» - så skal du vite at vi har alvorlig mangel på fosterforeldre i Norge. Det er tusenvis av barn som vokser opp i så dysfunksjonelle hjem at du hadde endret synet ditt på flekken om du hadde fått innsyn i noen av disse sakene. Barn skal være ønsket. Det er celler - på vei til å utvikle seg til et menneskeliv. Jeg tror du skal vre forsiktig med å uttale deg om hva jeg vet om en vanskelig barndom eller ei..... du aner ikke hva jeg opplevde da jeg vokste opp, det er faktisk en av grunnene til at jeg er så aktiv i abortdebatten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #72 Del Skrevet 9. april 2023 Herregud, kan dere ikke ta abortdebatten i en annen tråd? Anonymkode: 787cc...ad0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 9. april 2023 #73 Del Skrevet 9. april 2023 Å bestemme over seg selv er feminismens grunnstein, så det er ikke rart at abort blir en sak her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #74 Del Skrevet 9. april 2023 Andro skrev (Akkurat nå): Å bestemme over seg selv er feminismens grunnstein, så det er ikke rart at abort blir en sak her. Spørsmålet er hva folk tenker om feminisme. Anonymkode: 787cc...ad0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Epictetus Skrevet 9. april 2023 #75 Del Skrevet 9. april 2023 Ordet feminisme er brukt av så mange og har nå et meningsinnhold som inkluderer saker jeg er enig i, og saker jeg er uenig i. Det er mer nyttig og interessant å diskutere enkeltsakene. Lojalitet til merkelapper fører ofte til at man ender opp med å forkjempe standpunkt man kanskje ikke er enig i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 9. april 2023 #76 Del Skrevet 9. april 2023 Topsi skrev (9 minutter siden): Jeg tror du skal vre forsiktig med å uttale deg om hva jeg vet om en vanskelig barndom eller ei..... du aner ikke hva jeg opplevde da jeg vokste opp, det er faktisk en av grunnene til at jeg er så aktiv i abortdebatten. Jeg har ikke uttalt meg om hva du vet eller ikke - men du snakker som at å sette et liv til verden er null stress, og null problem..jeg syns det er en naiv tilnærming. Så er det slik at barnet også skal ha et liv etterpå - som du ikke har kommet med forslag på hvordan vi skal løse - når ingen vil ha barnet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 9. april 2023 #77 Del Skrevet 9. april 2023 Vera skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke uttalt meg om hva du vet eller ikke - men du snakker som at å sette et liv til verden er null stress, og null problem..jeg syns det er en naiv tilnærming. Så er det slik at barnet også skal ha et liv etterpå - som du ikke har kommet med forslag på hvordan vi skal løse - når ingen vil ha barnet. Jeg skrev et utfyllende svar til deg i den tråden. La meg si det sånn, jeg hadde det ikke bra da jeg vokste opp, og ja, jeg ønsker IKKE at min mor hadde tatt livet mitt før jeg ble født, jeg synes bare tanken er er fornærmelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 9. april 2023 #78 Del Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Spørsmålet er hva folk tenker om feminisme. Anonymkode: 787cc...ad0 Altså: Å ha full råderett over seg selv - i vid forstand - uavhengig av kjønn. Ikke bare med rettigheter, men også å kunne leve uten press og skadelige forventninger til hvem man skal være. Frihet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 9. april 2023 #79 Del Skrevet 9. april 2023 Topsi skrev (1 minutt siden): Jeg skrev et utfyllende svar til deg i den tråden. La meg si det sånn, jeg hadde det ikke bra da jeg vokste opp, og ja, jeg ønsker IKKE at min mor hadde tatt livet mitt før jeg ble født, jeg synes bare tanken er er fornærmelse. Det svaret har jeg ikke sett..har du sitert meg i det? Er du fornøyd med hjelpeapparatet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 9. april 2023 #80 Del Skrevet 9. april 2023 Vera skrev (3 minutter siden): Det svaret har jeg ikke sett..har du sitert meg i det? Er du fornøyd med hjelpeapparatet? Ja, jeg mener jeg gjorde det, skal se senere om jeg finner det igjen. Jeg velger å ta akkurat dette på pm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå