AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #41 Del Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis man tar Norge som utgangspunkt. Så har vell kvinner flere rettigheter enn menn? Jeg kommer på en nå i farta. De kan ta abort f.eks. Lurer på når menn ta økonomisk abort innen uke X Anonymkode: 923c7...d63 Du finner nok få feminister som ønsker likestilling der Anonymkode: 91fcc...e0f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #42 Del Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Problemet med den definisjonen jeg antar at du sikter til, er at den kun er relevant i deler av verden hvor kvinner er undertrykt. Der hvor den ikke er relevant, slutter selvsagt ikke feminister å arbeide for kvinners interesser, noe som resulterer i at ideologien går mot likestilling, og altså mot sin opprinnelige hensikt. Dermed får du en haug med radikale effekter, som de «opprinnelige feministene» ikke vil assosieres med. Men alt er altså en del av samme utvikling, noe som gjør nasjonalt/internasjonalt og kjønnsmessig og politisk perspektiv ytterst relevant i denne sammenhengen. Anonymkode: 300a7...8a8 Kan du komme med noen eksempler? Jeg skulle gjerne lært mer om dette da jeg er helt blank, og du virker som om du har god peiling på hva du snakker om. Anonymkode: 26674...068 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #43 Del Skrevet 9. april 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Kan du komme med noen eksempler? Jeg skulle gjerne lært mer om dette da jeg er helt blank, og du virker som om du har god peiling på hva du snakker om. Anonymkode: 26674...068 Tja, likelønn og styrerepresentasjon er to områder i den norske samfunnsdebatten hvor den reelle diskrimineringen som feministene peker på i beste fall er ekstremt overdrevet. Begge disse «problemene» handler hovedsakelig om valg de ulike kjønnene tar på fritt grunnlag, og hvor tiltak (kvoterings- og stimuleringsordninger) til fordel for det ene kjønnet nødvendigvis vil gå på bekostning av det andre. TERF-feministene motsetter seg jo dessuten per definisjon en bedring av transpersoners rettigheter og dermed likestillingen mellom trans- og ciskjønnede. Og når tok feministene til orde for å gjøre noe med de kjønnsmessige forskjellene knyttet til barnefordeling, selvmord eller frafall i skolen? Det er selvsagt helt unaturlig for feminister å jobbe for en bedring av situasjonen til menn og gutter, men da kan de jo ikke samtidig påstå at uforbeholden likestilling er deres modus operandi, slik den tradisjonelle oppfatningen av feminisme skulle tilsi. Anonymkode: 300a7...8a8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 9. april 2023 #44 Del Skrevet 9. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis man tar Norge som utgangspunkt. Så har vell kvinner flere rettigheter enn menn? Jeg kommer på en nå i farta. De kan ta abort f.eks. Lurer på når menn ta økonomisk abort innen uke X Anonymkode: 923c7...d63 Ja, abort er en rettighet som stiller kvinnen over mannen,, ingen andre grupper i samfunnet har retten til å ta liv enn gravide kvinner. Likevel blir det fremstilt som kvinnefiendtlig når dette ekstreme "rettigheten" tas bort og alle de fakto er likestilte Endret 9. april 2023 av Topsi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #45 Del Skrevet 9. april 2023 herzeleid skrev (På 25.3.2023 den 18.40): De færreste definerer seg som feminister. Det er det sikkert flere grunne til, men en refleksjon en kanskje kan gjøre seg er at feminister gjerne vil bruke en definisjon av "feminist" der det overveldende flertallet i befolkningen vil defineres som feminister, samtidig som vi ser at de aller, aller færreste selv definerer seg som feminister. Det sier oss kanskje at det er et ganske stort sprik mellom selvbilde og hvordan en oppfattes, og at ideologien og gruppen generelt virker å oppfattes som et hinder for det de selv hevder å ønske å oppnå. Øh, ok. Hva har denne prosenten å gjøre her? Ellers er det ikke bare feminister som ødelegger oppfatninger om feminisme. Det er motstanderne av den som bare etterplaprer billig retorikk og kritikk og som har adoptert et enkelt bilde av den. Det er som woke. Det er ikke bare «woke» som pisser på seg selv. Alle som produserer og reproduserer enkle og karikerte bilder av sine meningsmotstandere, sverter og delegitimerer motstandere og gjør dem mindre populære. Hvis alle hater deg så kan det godt hende det er et problem ved deg eller egenskaper ved deg, men det kan selvfølgelig også være på grunn av fordommer, rykter, gruppetenkning og at man bare har gått sammen om å støte deg ut. Med begrepet feminisme og woke er det det samme. Denne logikken du presenterer, om at alt som ødelegger et begrep er selve «ideologien» bak det, er veldig merkelig, men absolutt veldig tidsriktig. Anonymkode: 787cc...ad0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #46 Del Skrevet 9. april 2023 4 minutter siden, Topsi said: Ja, abort er en rettighet som stiller kvinnen over mannen,, ingen andre grupper i samfunnet har retten til å ta liv enn gravide kvinner. Likevel blir det fremstilt som kvinnefiendtlig når dette ekstreme "rettigheten" tas bort og alle de fakto er likestilte Godt prinsipielt argument, men problemet knyttet til abort i likestillingssammenheng er jo at en uønsket graviditet har langt større konsekvenser for kvinner enn menn. Du kan dermed enkelt snu på det og si at en svekkelse eller et bortfall av rettigheter knyttet til abort setter mannen over kvinnen. Abort er mao. en sak det er vanskelig å være helt prinsipiell til i et likestillingsperspektiv. Anonymkode: 300a7...8a8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 9. april 2023 #47 Del Skrevet 9. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Godt prinsipielt argument, men problemet knyttet til abort i likestillingssammenheng er jo at en uønsket graviditet har langt større konsekvenser for kvinner enn menn. Du kan dermed enkelt snu på det og si at en svekkelse eller et bortfall av rettigheter knyttet til abort setter mannen over kvinnen. Abort er mao. en sak det er vanskelig å være helt prinsipiell til i et likestillingsperspektiv. Anonymkode: 300a7...8a8 Jeg ser poenget ditt, men jeg mener jo at det går an å være feminist og være imot abort, men mange vil kalle oss anti-feminister selv om vi absolutt ikke er det For meg er feminisme slik jeg støtter det likestilling.mye av det som skjer i feminismen navn nå er kvinnelig superiorisme Endret 9. april 2023 av Topsi 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 9. april 2023 #48 Del Skrevet 9. april 2023 (endret) Topsi skrev (23 minutter siden): Ja, abort er en rettighet som stiller kvinnen over mannen,, ingen andre grupper i samfunnet har retten til å ta liv enn gravide kvinner. Likevel blir det fremstilt som kvinnefiendtlig når dette ekstreme "rettigheten" tas bort og alle de fakto er likestilte «Problemet» er at vi lever i et land hvor man har råderett over egen kropp - heldigvis. Skal vi tilbake til tiden hvor kvinner ikke fikk bestemme over egen kropp - kan vi kaste demokratiet i bosset..for da sitter vi plutselig med et undertrykket kjønn, igjen. Jeg er dog ikke for at man skal kunne ta abort etter uke 12 - om det ikke finnes medisinske årsaker til det. Endret 9. april 2023 av Vera 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 9. april 2023 #49 Del Skrevet 9. april 2023 (endret) Vera skrev (3 minutter siden): «Problemet» er at vi lever i et land hvor man har råderett over egen kropp - heldigvis. Skal vi tilbake til tiden hvor kvinner ikke fikk bestemme over egen kropp - kan vi kaste demokratiet i bosset..for da sitter vi plutselig med et undertrykket kjønn, igjen. Jeg er dog ikke for at man skal kunne ta abort etter uke 12 - om det ikke finnes medisinske årsaker til det. Det er ingen som er imot at kvinnen skal bestemme over egen kropp. Det vi er imot er at kvinnen, sammen med mannen, gjør et annet liv avhengig av seg, og deretter tar dette livet hun selv satte i en avhengighetssituasjon. Man kan tenke over hvorfor vi er imot abort, og ikke prevensjon, sterilisering eller å fjerne en cyste på eggstokken Kvinner blir ikke annenrangs borgere av å ikke ha rett til å ta livet av ufødte liv, man har like fullt alle rettigheter i livet Endret 9. april 2023 av Topsi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 9. april 2023 #50 Del Skrevet 9. april 2023 Topsi skrev (28 minutter siden): Ja, abort er en rettighet som stiller kvinnen over mannen,, ingen andre grupper i samfunnet har retten til å ta liv enn gravide kvinner. Dette er løgn. Får du bendelorm eller andre parasitter er du helt fri til å bli kvitt det du ikke vil ha i kroppen. Heldigvis. Likestilling er et delmål. Frigjøring er hovedmålet. Det er et litt høyere mål, som man ikke kan nå uten å ha oppnådd likestilling. Det er feminisme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 9. april 2023 #51 Del Skrevet 9. april 2023 Andro skrev (Akkurat nå): Dette er løgn. Får du bendelorm eller andre parasitter er du helt fri til å bli kvitt det du ikke vil ha i kroppen. Heldigvis. Likestilling er et delmål. Frigjøring er hovedmålet. Det er et litt høyere mål, som man ikke kan nå uten å ha oppnådd likestilling. Det er feminisme. Nei, det er ikke løgn. Et foster er ikke en bendelorm,.det er et menneskeliv kvinnen selv i 99% av tilfellene bidro til at ble avhengig av henne. Å ha rett ril å ta livet av dette lille mennesket hun selv bidro til, er sette gravide kvinner i en særstilling ingen andre i samfunnet har. Det er særbehandling, forferdelig sådann, ikke likestilling. Jeg er ikke imot likestilling 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 9. april 2023 #52 Del Skrevet 9. april 2023 Topsi skrev (3 minutter siden): Det er ingen som er imot at kvinnen skal bestemme over egen kropp. Det vi er imot er at kvinnen, sammen med mannen, gjør et annet liv avhengig av seg, og deretter tar dette livet hun selv satte i en avhengighetssituasjon. Man kan tenke over hvorfor vi er imot abort, og ikke prevensjon, sterilisering eller å fjerne en cyste på eggstokken Kvinner blir ikke annenrangs borgere av å ikke ha rett til å ta livet av ufødte liv, man har like fullt alle rettigheter i livet Du tar bort det faktum at svangerskap er en risikosport - både under svangerskap og fødsel, men også etterpå..man kan bli alvorlig syk (både fysisk og psykisk) under og etter et svangerskap. Kvinner som feks tar keisersnitt - får avkortning på livsforsikring.. Når noen skal påta seg denne risikoen - skal det gjøres fordi man ønsker det selv, ikke fordi noen har bestemt at du skal gjøre det. Selvsagt er det mest fornuftige å bruke prevensjon om man ikke ønsker graviditet - men ingen prevensjon er 100% sikker, og vi tar alle dumme valg i løpet av et langt liv..spesielt før vi er 25 år og evnen til konsekvenstenkning er fullt utviklet. Da skal man ha muligheten til å ombestemme seg ifht valg som vil gi konsekvenser for både mor og barn resten av livet. Sterilisering mot noens vilje er strengt forbudt i Norge - hvilke kriterier tenker du skal være avgjørende for hvem som er skikket som foreldre og ikke? Vi hadde vel en periode hvor vi tvangssteriliserte sigøynere..det er vel ikke en stolt periode i historien. Hva mener du med setningen «Fjerne en cyste på eggstokken»? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #53 Del Skrevet 9. april 2023 3 minutter siden, Andro said: Likestilling er et delmål. Frigjøring er hovedmålet. Det er et litt høyere mål, som man ikke kan nå uten å ha oppnådd likestilling. Det er feminisme. Hva mener du da er frigjøring, hvis likestilling er en forutsetning for det? Det er neimen ikke enkelt å tolke det du sier på noen annen måte enn at frigjøring egentlig betyr dominans. Anonymkode: 300a7...8a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 9. april 2023 #54 Del Skrevet 9. april 2023 (endret) Vera skrev (4 minutter siden): Du tar bort det faktum at svangerskap er en risikosport - både under svangerskap og fødsel, men også etterpå..man kan bli alvorlig syk (både fysisk og psykisk) under og etter et svangerskap. Kvinner som feks tar keisersnitt - får avkortning på livsforsikring.. Når noen skal påta seg denne risikoen - skal det gjøres fordi man ønsker det selv, ikke fordi noen har bestemt at du skal gjøre det. Selvsagt er det mest fornuftige å bruke prevensjon om man ikke ønsker graviditet - men ingen prevensjon er 100% sikker, og vi tar alle dumme valg i løpet av et langt liv..spesielt før vi er 25 år og evnen til konsekvenstenkning er fullt utviklet. Da skal man ha muligheten til å ombestemme seg ifht valg som vil gi konsekvenser for både mor og barn resten av livet. Sterilisering mot noens vilje er strengt forbudt i Norge - hvilke kriterier tenker du skal være avgjørende for hvem som er skikket som foreldre og ikke? Vi hadde vel en periode hvor vi tvangssteriliserte sigøynere..det er vel ikke en stolt periode i historien. Hva mener du med setningen «Fjerne en cyste på eggstokken»? Ja, hvis kvinnen risikerer liv og helse i et høyrisikosvangerskap, så må abort være tillatt Jeg ser du ikke forstod hva jeg mente. Jeg mener at jeg er ikke interessert i å bestemme over en kvinnes kropp. Jeg blander meg ikke opp i om hun vil bruke prevensjon eller ei, om hun vil sterilisere seg eller ei, om hun vil fjerne en cyste eller ei. Det er meg likegdig og ikke noe jeg har noe med Hvorfor tror du vi er imot akkurat abort Og ikke disse tingene? Jo fordi kvinnens kropp ikke er noe vi har noe med. Men når et lite menneskeliv eksisterer,da vil vi beskytte dette livet Endret 9. april 2023 av Topsi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 9. april 2023 #55 Del Skrevet 9. april 2023 Topsi skrev (2 minutter siden): Nei, det er ikke løgn. Et foster er ikke en bendelorm,.det er et menneskeliv kvinnen selv i 99% av tilfellene bidro til at ble avhengig av henne. Å ha rett ril å ta livet av dette lille mennesket hun selv bidro til, er sette gravide kvinner i en særstilling ingen andre i samfunnet har. Det er særbehandling, forferdelig sådann, ikke likestilling. Jeg er ikke imot likestilling Et liv er et liv, og det er ikke noen vesensforskjell på et embryo og en innvollsorm eller en svulst. Det finnes ingen særbehandling i at folk bestemmer over sin egen kropp. Det er likt for alle, av alle kjønn. Et embryo / foster er en del av kvinnekroppen, det er ikke et selvstendig liv som kan leve utenfor kroppen hennes. Alt som er innenfor hennes hud er henne. Kun henne. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 9. april 2023 #56 Del Skrevet 9. april 2023 (endret) Andro skrev (2 minutter siden): Et liv er et liv, og det er ikke noen vesensforskjell på et embryo og en innvollsorm eller en svulst. Det finnes ingen særbehandling i at folk bestemmer over sin egen kropp. Det er likt for alle, av alle kjønn. Et embryo / foster er en del av kvinnekroppen, det er ikke et selvstendig liv som kan leve utenfor kroppen hennes. Alt som er innenfor hennes hud er henne. Kun henne. Du er sykepleier og ser ikke forskjell på en tumor bestående av kvinnens egne celler og et foster med eget DNA og eget hjerte????? Jeg snakket med en som var med på abort i uke 21, det var ikke kvinnen som ble født i live og døde Endret 9. april 2023 av Topsi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 9. april 2023 #57 Del Skrevet 9. april 2023 Topsi skrev (1 minutt siden): Ja, hvis kvinnen risikerer liv og helse i et høyrisikosvangerskap, så må abort være tillatt Jeg ser du ikke forstod hva jeg mente. Jeg mener at jeg er ikke interessert i å bestemme over en kvinnes kropp. Jeg blander meg ikke opp i om hun vil bruke prevensjon eller ei, om hun vil sterilisere seg eller ei, om hun vil fjerne en cyste eller ei. Det er meg likegdig og ikke noe jeg har noe med Hvorfor tror du vi er imot akkurat abort Og ikke disse tingene? Jo fordi kvinnens kropp ikke er noe vi har noe med. Men når et lite menneskeliv eksisterer,da vil vi beskytte dette livet Men her er det ikke snakk om et lite menneskeliv - her er det snakk om noe som kan utvikle seg til et menneskeliv - og som er 100% avhengig av mors kropp for å kunne utvikle seg til et menneskeliv. Norge tar ikke livet av levedyktige menneskeliv. Man vet forøvrig ikke hvem som kommer til å få et høyrisikosvangerskap - og faren er ikke over selv om fødsel gikk knirkefritt..da må mor være i posisjon til å forstå risikoen, og ta et aktivt valg ut fra det. Det er ikke samfunnet som skal bestemme for henne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 9. april 2023 #58 Del Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du da er frigjøring, hvis likestilling er en forutsetning for det? Det er neimen ikke enkelt å tolke det du sier på noen annen måte enn at frigjøring egentlig betyr dominans. Anonymkode: 300a7...8a8 Dominans er det motsatte av likestilling så det sier seg selv at det ikke innebærer noen som helst form for dominans. Likestilling er et litt flatt, og ofte statistisk begrep. Undertrykking skjer på mange måter som ikke er målbare, slik man ser på ulike likestillingsbarometre. Mange undertrykkingsmekanismer handler om manipulering, nedarvede mønstre og nedarvede holdninger, som det tar mye lengre tid å få bukt med enn selve det å oppnå f.eks. likelønn eller like rettigheter og muligheter til permisjon, verv etc. Frigjøring handler også om å ikke føle seg bundet til konvensjoner, men å kunne føle seg trygg og fri som seg selv. Ikke lure på hva andre tenker om du dropper sminken, velger et utradisjonelt yrke eller går alene hjem om natta. Vi er ikke fri før alle er fri. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 9. april 2023 #59 Del Skrevet 9. april 2023 (endret) Vera skrev (1 minutt siden): Men her er det ikke snakk om et lite menneskeliv - her er det snakk om noe som kan utvikle seg til et menneskeliv - og som er 100% avhengig av mors kropp for å kunne utvikle seg til et menneskeliv. Norge tar ikke livet av levedyktige menneskeliv. Man vet forøvrig ikke hvem som kommer til å få et høyrisikosvangerskap - og faren er ikke over selv om fødsel gikk knirkefritt..da må mor være i posisjon til å forstå risikoen, og ta et aktivt valg ut fra det. Det er ikke samfunnet som skal bestemme for henne. Fosteret er selvsagt et menneskeliv fra starten av. Det er ikke noe annet det kan være. Det er menneskelig, og det lever, vokser og utvikler seg Endret 9. april 2023 av Topsi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 9. april 2023 #60 Del Skrevet 9. april 2023 Topsi skrev (2 minutter siden): Du er sykepleier og ser ikke forskjell på en tumor bestående av kvinnens egne celler og et foster med eget DNA og eget hjerte????? Jeg snakket med en som var med på abort i uke 21, det var ikke kvinnen som ble født i live og døde Hvor har du det fra at jeg er sykepleier? Nei, det er ingen vesensforskjell på en svulst og et tidlig foster. Det tar en god stund før det har et fungerende hjerte, og enda lengre tid før lungene kan puste. Fri abort opp til uke 16 eller 18 er jeg for. Etter den tid blir det medisinske vurderinger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå