AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #1 Del Skrevet 23. mars 2023 Hva tenker folk om feminisme? Jeg vet at det finnes veldig mange negative tanker og holdninger om bevegelsen, og at definisjonen på begrepet ofte spriker ganske mye fra papiret til samfunnet. Jeg er kvinne, og selvfølgelig feminist. Jeg spør fordi jeg er nyskjerrig på hva folk tenker, og hvor de eventuelt har fått holdningene sine fra, både positive og negative. Utdyp gjerne, og prøv å holde det saklig. Anonymkode: 9c6da...2da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 24. mars 2023 #2 Del Skrevet 24. mars 2023 Med feminisme tenker jeg på å fremme likestilling og likeverd mellom kjønnene. Kjønnene er ikke like, men det er ikke kjønnet som skal avgrense mulighetene. 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #3 Del Skrevet 24. mars 2023 Jeg har aldri sett på meg selv som feminist, stort sett avskydd det. Men, ting har begynt å snu, mye pga woke-greiene og transedebattene online. Jeg ser nå et øket behov for å fremme og beskytte det sanne naturlige, ekte kvinnelige (og mannlige). Jeg er for fakta og respekt for kjønnenes biologiske forskjeller. Samtidig som vi selvfølgelig gjør det vi kan for å beholde individuell frihet og menneskerettigheter for alle. Anonymkode: 5c9d8...77b 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #4 Del Skrevet 24. mars 2023 Jeg er selvfølgelig feminist og har alltid vært det. For meg handler det primært om at jeg, alle andre kvinner og alle menn skal være frie til å være de vi er, og ikke bundet opp av kjønnsroller/dumme stereotypier vi ser i populærkulturen. I tillegg liker jeg selvfølgelig å tjene greit, være økonomisk selvstendig og ha stor faglig tyngde, og jeg liker at folk ser meg som en dyktig fagperson, ikke en dokke/gjenstand. Anonymkode: b52e7...80b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #5 Del Skrevet 24. mars 2023 Jeg er feminist. Etter definisjonen av ordet. Anonymkode: f9eee...541 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #6 Del Skrevet 24. mars 2023 23 minutter siden, stan said: Med feminisme tenker jeg på å fremme likestilling og likeverd mellom kjønnene. Kjønnene er ikke like, men det er ikke kjønnet som skal avgrense mulighetene. Det er ikke det jeg tenker om feminisme. Jeg tenker på at kvinner kjemper for særfordeler og egen vinning. Kvinnesjåvenisme, rett og slett. Likestilling er jeg selvsagt helt for. Er bare ikke det jeg ser feminister kjempe for, for det meste. Anonymkode: 77560...1a7 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #7 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke det jeg tenker om feminisme. Jeg tenker på at kvinner kjemper for særfordeler og egen vinning. Kvinnesjåvenisme, rett og slett. Likestilling er jeg selvsagt helt for. Er bare ikke det jeg ser feminister kjempe for, for det meste. Anonymkode: 77560...1a7 Men er det det vil si å være en feminist. Likestilling. Er trist mange bruker ordet feminist når de egentlig vil undertrykke andre kjønn. Derfor jeg presiserer at jeg er feminist etter hva ordet betyr i ordbøker. Anonymkode: f9eee...541 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #8 Del Skrevet 24. mars 2023 Jeg er enig i de "positiv til feminisme" innleggene over, og støtter likeverd og likestilling aktivt. Etter definisjonen av ordet er jeg feminist, likevel ser ikke på meg selv som feminist Fordi jeg har også sterke erfaringer med diskriminering og fordommer i feminismens navn. I de sammenhengene synes jeg det er vanskelig å se forskjell på feminisme og rasisme. Anonymkode: a257f...b2a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 24. mars 2023 #9 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det er ikke det jeg tenker om feminisme. Jeg tenker på at kvinner kjemper for særfordeler og egen vinning. Kvinnesjåvenisme, rett og slett. Likestilling er jeg selvsagt helt for. Er bare ikke det jeg ser feminister kjempe for, for det meste. Anonymkode: 77560...1a7 Ordet feminisme favner mange ulike mennesker og idéer. Likeverd er det jeg mener bør være det sentrale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Endorfin Skrevet 24. mars 2023 #10 Del Skrevet 24. mars 2023 Greit med likestilling, men kvinner og særlig 'woke' kjerringer som føler det som sin plikt og implementere deres holdninger over på andre (da spesielt andre kvinner) kan ryke og reise 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #11 Del Skrevet 24. mars 2023 Jeg er feminist , i den forstand at jeg er veldig for like muligheter og rettigheter. På mange områder har vi like rettigheter, men det mangler ganske mye enda på like muligheter. I noen deler av samfunnet er det kvinner som blir diskriminert pga holdninger, mens på andre områder er det menn som opplever diskrimineringen. Håpet mitt er at det vil bli en bedring både for kvinner og menn, at holdninger ikke skal hindre deres muligheter og utvikling. Der har vi enda en vei å gå... Anonymkode: f2274...85a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #12 Del Skrevet 24. mars 2023 Er for likestilling, men moderne feminisme ser i mange tilfeller ikke ut til å handle om det. Ofte bare en gjeng mannehatende kvinner som ønsker særfordeler og å ødelegge samfunnet på forskjellige måter. F.eks gjennom seksuell frigjøring/seksuell skam fjerning. Noe som igjen bare forverrer dating kultur, familiesamliv, lettere fører til flere voldtekter, mer seksualisering av unge, mer kroppsfokus/mer obektifisering av kvinner, etc. Alt i feminismen navn. Har inntrykk av at de fleste feminister ikke helt evner å se mange av de negative konsekvensene bevegelsen bidrar med. Jeg tenker at oppegående feminister tar avstand fra moderne feminisme og heller jobber litt konkret og effektivt for en aktuell likestilling/kvinnesak hvor behovet og nytteverdien er høy/positiv. Anonymkode: 77310...3b0 1 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #13 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har aldri sett på meg selv som feminist, stort sett avskydd det. Men, ting har begynt å snu, mye pga woke-greiene og transedebattene online. Jeg ser nå et øket behov for å fremme og beskytte det sanne naturlige, ekte kvinnelige (og mannlige). Jeg er for fakta og respekt for kjønnenes biologiske forskjeller. Samtidig som vi selvfølgelig gjør det vi kan for å beholde individuell frihet og menneskerettigheter for alle. Anonymkode: 5c9d8...77b Veldig sært å avsky en bevegelse som ønsker å få en slutt på voldtekt, menneskehandel, vold og undertrykking. Jeg er såklart feminist, hver dag 24/7 og lar ikke menn som hater kvinner få gjøre begrepet feminist til noe negativt. Anonymkode: bd562...e6a 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #14 Del Skrevet 25. mars 2023 Jeg er feminist, som i at jeg har vært opptatt av kvinnekamp. Ble det tidlig - husker jeg syntes det var så urettferdig og alt presset på utseende og atferd. At jeg skulle se sånn og sånn ut for å bli likt av både kvinner og menn. Shave det og det, sminke der, få høre at jeg var sterk til å være jente, morsom TIl å være jente, god til å være jente. Det gjorde meg lei meg og sint at jeg ikke bare fikk være meg og at jeg kunne være best og slentre rundt meg utseende. At det var så utrolig mange regler for utseende. Så fant jeg et ord som karakteriserte den motstanden og det sinne jeg følte. Feminisme. Og så utvidet det seg også etter hvert til engasjement for problemer kvinner nøtte også i deler av verden. Kaller meg det av gammel vane og er nå opptatt av både hvilke problemer både menn og kvinner møter i samfunnet, her hjemme og utenfor. Jeg liker ordet. Jeg gidder ikke diskutere med folk som trigges av det og skal holde lange taler om hvor skittent og jævlig det er. Anonymkode: 787cc...ad0 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #15 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er for likestilling, men moderne feminisme ser i mange tilfeller ikke ut til å handle om det. Ofte bare en gjeng mannehatende kvinner som ønsker særfordeler og å ødelegge samfunnet på forskjellige måter. Dette er ikke sant. Dette er noe menn som tjener på å undertrykke kvinner sier. De prøver å gjøre likestilling til at kvinner hater menn. The one who benefits from the oppression will try to oppress the ones who are fighting against it. Sitat F.eks gjennom seksuell frigjøring/seksuell skam fjerning. Det er ingenting negativt med å fjerne skam rundt seksualitet og sex. Om du vil bevare skam rundt seksualitet så vil du bevare kvinneundertrykking. Sitat Noe som igjen bare forverrer dating kultur, familiesamliv, lettere fører til flere voldtekter, mer seksualisering av unge, mer kroppsfokus/mer obektifisering av kvinner, etc. Alt i feminismen navn. Dette stemmer ikke. Det er ikke kvinners seksuelle frigjøring som er skyld i en dårlig dating kultur, det er digitale apper og menneskers umenneskeliggjøring av andre mennesker sin skyld. Det at man nå windowshopper dates på apper og ikke behandler den andre som et menneske med følelser, det at det er lettere å date flere på likt i skjul og også lettere å være utro. Å fjerne skam rundt sex har heller ingen sammenheng med voldtekter å gjøre. Og seksualisering av unge har foregått i alle år desverre og har heller ingenting med kvinners seksuelle frigjøring å gjøre. Mer kroppsfokus og utseendepress kommer heller ikke av kvinners seksuelle frigjøring men av at det er skapt mobiltelefoner med kamera og speil på og at man må bruke sosiale medier for å holde kontakt med venner, og apper med utseendefiltere osv. Dette er en uting med den digitale kulturen Anonymkode: bd562...e6a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #16 Del Skrevet 25. mars 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er ikke sant. Dette er noe menn som tjener på å undertrykke kvinner sier. De prøver å gjøre likestilling til at kvinner hater menn. The one who benefits from the oppression will try to oppress the ones who are fighting against it. Det er ingenting negativt med å fjerne skam rundt seksualitet og sex. Om du vil bevare skam rundt seksualitet så vil du bevare kvinneundertrykking. Dette stemmer ikke. Det er ikke kvinners seksuelle frigjøring som er skyld i en dårlig dating kultur, det er digitale apper og menneskers umenneskeliggjøring av andre mennesker sin skyld. Det at man nå windowshopper dates på apper og ikke behandler den andre som et menneske med følelser, det at det er lettere å date flere på likt i skjul og også lettere å være utro. Å fjerne skam rundt sex har heller ingen sammenheng med voldtekter å gjøre. Og seksualisering av unge har foregått i alle år desverre og har heller ingenting med kvinners seksuelle frigjøring å gjøre. Mer kroppsfokus og utseendepress kommer heller ikke av kvinners seksuelle frigjøring men av at det er skapt mobiltelefoner med kamera og speil på og at man må bruke sosiale medier for å holde kontakt med venner, og apper med utseendefiltere osv. Dette er en uting med den digitale kulturen Anonymkode: bd562...e6a Jeg legger absolutt ikke 100% av skylden på feminisme, men om du ikke ser hvordan moderne feminisme er med på å forsterke disse problemene så bør du ta av deg skylappene og se hva mange kvinner gjør i feminismen navn og hva slags negative bivirkninger og dominoeffeker det bidrar med for både kvinner og menn. Holdninger du kommer med her er grunnen til at oppegående kvinner holder seg unna moderne feminisme. På tide å begynne å se konsekvenser av handlinger samt ta litt ansvar. Anonymkode: 77310...3b0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #17 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg legger absolutt ikke 100% av skylden på feminisme, men om du ikke ser hvordan moderne feminisme er med på å forsterke disse problemene så bør du ta av deg skylappene og se hva mange kvinner gjør i feminismen navn og hva slags negative bivirkninger og dominoeffeker det bidrar med for både kvinner og menn. Holdninger du kommer med her er grunnen til at oppegående kvinner holder seg unna moderne feminisme. På tide å begynne å se konsekvenser av handlinger samt ta litt ansvar. Anonymkode: 77310...3b0 Mener du liberal vs radikal feminisme? Liberal feminisme som blandt annet støtter prostitusjon og obkektivisering av kvinner er såklart et problem for kvinnekampen for likestilling og likeverd mellom kjønn. Jeg er radikal feminist og i mot dette, men står for det jeg skrev i forrige innlegg. De problemene du drar frem har ingenting med feminisme å gjøre, hverken den radikale femimsen eller den liberale feminismen som virker å være det du omtaler som moderne feminisme. Anonymkode: bd562...e6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #18 Del Skrevet 25. mars 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Mener du liberal vs radikal feminisme? Liberal feminisme som blandt annet støtter prostitusjon og obkektivisering av kvinner er såklart et problem for kvinnekampen for likestilling og likeverd mellom kjønn. Jeg er radikal feminist og i mot dette, men står for det jeg skrev i forrige innlegg. De problemene du drar frem har ingenting med feminisme å gjøre, hverken den radikale femimsen eller den liberale feminismen som virker å være det du omtaler som moderne feminisme. Anonymkode: bd562...e6a Snakker i grunn bare generelt om moderne feminisme. Slik som den radikale siden du tilhører. Synd at du ikke evner å se de negative konsekvensene og tilknyttingen til nevnte problemer. Anonymkode: 77310...3b0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 25. mars 2023 #19 Del Skrevet 25. mars 2023 Feminisme er en kamp mot sexisme, altså en kamp mot kjønnsbasert undertrykking. Jeg er selvfølgelig feminist, for jeg er ikke dum. Jeg har ingen interesse av å beskytte eller unnskylde dem som vil nekte kvinner å ha makt over seg selv og livet sitt, eller forhindre at vi har like rettigheter og muligheter i det samfunnet vi er del av. Feminisme er et vakkert ord. Det er mange ulike retninger innen feminismen, men det grunnleggende er at man står opp for like rettigheter og muligheter uavhengig av kjønn. Det har vi felles. Noen virkemidler og mål er man uenige om heldigvis. Hadde alle tenkt likt hadde ingen tenkt mye, og der man har konformitetspress mangler man demokrati. Feminismen vil endre seg slik samfunnet vi lever i gjør det. Ulike tider, ulike utfordringer. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #20 Del Skrevet 25. mars 2023 Jeg er feminist, men skeptisk til den hatefulle og aggressive feminismen som TERFS forkynner. Anonymkode: 5373f...fb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå