tussi84 Skrevet 23. mars 2023 #1 Skrevet 23. mars 2023 Overskriften taler for seg selv. Her: salt og pepper Kanel Grillkrydder original Grillkrydder bbq Kylling krydder, vanlig og tikka masala. Pommes frites krydder Piffi krydder Oregano Pizzakrydder Hvitlølspulver Sitronpepper Muskatnøtt Dill Gastromat Paprika pulver Chicken and steak krydder
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #2 Skrevet 24. mars 2023 Salt, pepper, kanel og "italian mix" Anonymkode: 4e470...45b
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #3 Skrevet 24. mars 2023 Salt, svart pepper (malt), hel pepper, grov pepper, cayennepepper, aromat, grillkrydder, chiliflak, paprikakrydder, røkt paprika, løkkrydder, karri, tikka masala krydder, oregano, persille, gressløk, basilikum, kanel, kardemomme Anonymkode: 39218...e95
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #4 Skrevet 24. mars 2023 Sikkert 50+ typer, om man regner med kryddermikser, så ingen gidder å lese totalen 😅 Lager mye asiatisk og afrikansk fra bunnen, så i tillegg til mye av det som er nevnt har jeg hvitløk og i ulike varianter, gurkemeie, ingefær, kardemommepods, hel cumin, hel koriander, stjerneanis, fennikel i flere varianter, kaffir lime leafs,tre typer paprika, og mye mer. Samt mer uvanlige (for norge) kryddermikser som byriani, katsu curry, five spice, berbere.. Og også ting som brukes til norske/nordiske tradisjonsretter, som ikke er nevnt, laubærblad, sennepsfrø og sennepspulver, einebær, kvann, mjødurt, ramsløk. Anonymkode: 1e13f...7e8 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #5 Skrevet 24. mars 2023 vanlig havsalt og fleur de sel hel svart pepper piment d'Espelette og pul biber/ Aleppo pepper sterk røkt paprika, vanlig søtt paprikapulver ceylonkanel, hel og malt gurkemeie karrypulver garam masala ras el hanout sumac oregano spisskummen malt koriander fennikelfrø herbes de provence vaniljefrø og bourbon vaniljestang kardemomme, malt og hele frø allehånde stjerneanis muskatnøtt safrantråder laurbærblad sennepsfrø løkfrø/ nigella seeds malt tørket ingefær Ikke noe grillkrydder her i gården. Anonymkode: 133bd...e47
Endorfin Skrevet 24. mars 2023 #6 Skrevet 24. mars 2023 Salt,pepper Gurkemeie Chiliflakes og powder Hvitløkpulver Paprika Koriander Spisskummen Kanel Fennikelfrø Kardemommefrø Sennepsfrø Muskat Stjerneanis Karri (krydderblanding) Laubærblad Anis Oregano Rosmarin Timian
atropos Skrevet 24. mars 2023 #7 Skrevet 24. mars 2023 Har sjukt mye. Lager mye mat fra bunnen og mye mat inspirert av asiatisk og tyrkisk/arabisk kjøkken, så har litt av alt har jeg er følelse av😅
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #8 Skrevet 24. mars 2023 Alt mulig. Har en skuff full og enda litt til… Anonymkode: e0b18...9c5 1
Hareena Skrevet 24. mars 2023 #9 Skrevet 24. mars 2023 atropos skrev (4 minutter siden): Har sjukt mye. Lager mye mat fra bunnen og mye mat inspirert av asiatisk og tyrkisk/arabisk kjøkken, så har litt av alt har jeg er følelse av😅 Vi er flere😋 Av og til må jeg dra google translate over den arabiske skriften for å finne ut hva det egentlig inneholdt. Ferdige blandinger har jeg ikke så mye av med unntak av curryer og 5spice. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #10 Skrevet 24. mars 2023 •Bordsalt,flaksalt,tare salt og røkt salt •Svart pepper,sitronpepper,pepperkorn •Løkpulver •Hvitløkspulver •Røkt paprika •Malt ingefær •Hel og malt spisskummen •Hel og malt nellik •Sennepspulver •Allhånde •Sumac •Karri •Chilipulver •Garam masala •Vegeta •Gressløk,oregano og basilikum •Kala malak •Muskat •Kardemomme •Kanel •Næringsgjær •Pineapple Thai mix •Stjerneanis Anonymkode: 9d5f9...208
Amossa Skrevet 24. mars 2023 #11 Skrevet 24. mars 2023 I tillegg til salt og pepper, talte jeg nå opp at vi har 26 glass. Har ingen blandingskrydder (piffi o.l.). Talte ikke med stjerneanis, kanelstang og diverse kryddersalt. Mens et glass cayenne eller salvie varer lenge hos oss, må vi stadig kjøpe mer timian. Ikke bare bruker vi noen kryddere oftere enn andre, men noen er også mer drøye i bruk. Fint å som oftest trenger av krydder når man prøver seg på nye oppskrifter og retter.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #12 Skrevet 25. mars 2023 Tror jeg har sånn ca. alle de ulike krydderene du finner i krydderseksjonen på meny. Men de som brukes mest er: sort og hvitt pepper, tørket koriander og persille, hvitløkspulver, løkpulver, paprika og røkt paprikapulver, tørket oregano. Anonymkode: efb13...6a7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #13 Skrevet 25. mars 2023 Mange! Salt, pepper. Basilikum, oregano, timian, dill, rosmarin. Spisskummen, gurkemeie, koriander, chili, amchur, garam masala, fenugreek, sennepsfrø, tørket ingefær, curry. Kardemomme, kanel, nellik, vanilje, muskat. Røkt paprikapulver. Sellerifrø. Garantert flere, dette er det jeg bruker mest. Anonymkode: d8419...f37
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #14 Skrevet 25. mars 2023 For mange til å gidde å ramse de opp. Vil ha krydder til all mulig mat da jeg ofte lager indisk, thai, kinesisk, mexikansk osv osv. Anonymkode: fdc3f...017
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #15 Skrevet 25. mars 2023 50+ minst, for mange til at jeg orker å ramse opp. Vi bruker imidlertid mye safran siden vi lager en del persisk mat, som kanskje ser ut til å være litt uvanlig utifra de andre innleggene. tussi84 skrev (På 23.3.2023 den 23.06): Overskriften taler for seg selv. Her: salt og pepper Kanel Grillkrydder original Grillkrydder bbq Kylling krydder, vanlig og tikka masala. Pommes frites krydder Piffi krydder Oregano Pizzakrydder Hvitlølspulver Sitronpepper Muskatnøtt Dill Gastromat Paprika pulver Chicken and steak krydder For å være pirkete er jo mye av dette krydderblandinger og ikke krydder. Anonymkode: fdfb2...d62 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #16 Skrevet 25. mars 2023 Har det meste utenom salt. Bruker aldri salt Anonymkode: 9ee61...aa6
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #17 Skrevet 25. mars 2023 Salt, 3 typer Pepper, malt og hel Hvitløkspulver Oregano Basilikum Rosmarin Timian Chilli, 2 typer Kardemomme Grillkrydder Kanel Paprikapulver Chilli og lime krydder(gave) Garam Masala Ingefær Gressløk Cumin Koriander Karri Salvie Pomfritkrydder Nellik Allehånde Tacokrydder Dill Muskatnøtt Og mer har jeg faktisk ikke plass til Anonymkode: 5811b...68c
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #18 Skrevet 25. mars 2023 Ser på dette som en fin memoreringsøvelse 😄 Bordsalt Maldonsalt MSG Urtesalt Tangsalt Svart pepper Hvitt pepper Sichuanpepper Tørke oregano Tørket persille Tørket rosmarin Tørket dill Tørket timian Tørket søl (ment til å brukes som krydder) Chiliflak Chilipepper Kashmir chili Gochugaru Kardemomme (malt, men har også hel grønn kardemomme) Nellik (både hel og malt) Stjerneanis Ingefær (malt) Kanel (både hel og malt) Allehånde (malt) Muskat (hel og malt) Spisskummen (hel og malt) Kardemomme (hel og malt) Garam masala Tandoori krydderblanding Amchur Gurkemeie Karri Bukkehørnkløver (hel og de tørkede bladene) Sennepsfrø Fennikelfrø Curryblader Løkpulver Laurbærblad Nigellafrø Kinesisk five spice Paprikapulver Røkt paprikapulver Anonymkode: eae83...4bb
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #19 Skrevet 25. mars 2023 Jeg har vel det meste av "rene" krydre som ikke er såkalte kryddermikser. Nok til at en kokk eller matentusiast skulle klart seg uten å klage for høyt. Ellers har jeg litt sånne asiatiske sauser, marinader, currypaste. Grillkrydder er vel den eneste kryddermiksen, for enkelthetens skyld. Diverse buljonger. Synes det er bedre å bruke de rene krydrene, og heller blande passende krydre etter hva som skal lages. Da kan man lage hva man vil, og ting blir ikke for salt. Jeg synes det er ordentlig trasig å komme til noen som kun har pepper og salt, og ellers bare masse ukurante krydre slik som grillkrydder, kyllingkrydder, tacokrydder, sitronpepper, hvitløkssalt osv.. Eller at alt skal være såkalt "meksikansk versjon" med spisskummen fordi de vil at alt skal smake taco. Anonymkode: e73e8...165
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #20 Skrevet 26. mars 2023 - Salt (bordsalt og flaksalt) - Pepper - Aromat - Kanel - Kardemomme - Paprikapulver - Hvitløkspulver - Cayennepepper - Chilipulver - Røkt paprika - Chiliflak - Løkpulver - Rosmarin - Oregano - Basilikum - Persille - Laurbærblad - Nellik - Garam masala - Spisskummen - Enebær - Karri - Gressløk - Koriander - Gurkemeie - Muskat - Allehånde - Malt ingefær Anonymkode: 6dc54...c0d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå