Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sparer dere i tillegg? 

Anonymkode: 8c1a3...681

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja.

sparer 50% i fond

50% i ekstra nedbetaling

jeg vet ikke om jeg er lur eller dum

Buffer har jeg allerede 

Endret av Rucula
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja sparer alltid til uforutsette ting! 

Anonymkode: f0996...602

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja. I fond og aksjer i tillegg til sparekonto 

Anonymkode: 98f60...8ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Sparer dere i tillegg? 

Jepp, men ikke i fond. Kun på sparekonto i tilfelle vi trenger penger.

Anonymkode: d1e56...773

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sparer dere i tillegg? 

Hvor mye ønsker dere å ha oppspart før dere kjører alt ekstra på boliglån? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man bør alltid spare litt i fond, dersom man har mulighet til det. Til tidligere man begynner, til bedre. Dette på grunn av renters rente. Det er sent å begynne å spare i fond etter at huset er betalt ned, da er man gjerne nærmere 50, og har gått glipp av 20-25 år med avkastning. 

Med mindre man er en av de få som sitter på en gullkantet pensjonsavtale, eller eventuelt kan vente seg mye arv, så MÅ man tenke på pensjonsalder for å slippe å leve på kattemat. (Ok, det var en overdrivelse, men seriøst, de fleste får utrolig lite i pensjon).

Anonymkode: 5801a...d6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, fond og buffer. 

Anonymkode: 9168d...393

AnonymBruker
Skrevet

Vi sparte ekstra på boliglånet i slutten av 20-årene og starten av 30-årene. Vi fylte BSU i tillegg, samt hadde en grei bufferkonto, ellers ingen sparing. 

Da belåningsgraden var 60% sluttet vi å betale ekstra, og har deretter spart utelukkende i indeksfond/ASK. 

Så jeg vil si det ikke finnes noen fasit. Men generelt; om dere er unge og belåningsgraden er så høy at dere vil slite om noe skulle skje bør bolig prioriteres, er dere eldre og har ok økonomi bør fondsparing prioriteres. Og man bør alltid ha en ok buffer. 

Anonymkode: 0a8d6...c5e

AnonymBruker
Skrevet

Vi har rammelån og pøser absolutt alt vi har der. Om noe oppstår tar vi enkelt ut fra rammelånet. Har ingen sparing utenom..

Anonymkode: 582af...145

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vi har rammelån og pøser absolutt alt vi har der. Om noe oppstår tar vi enkelt ut fra rammelånet. Har ingen sparing utenom..

Samme her. I tillegg til at vi sparer i fond.

Anonymkode: 13af3...0f6

AnonymBruker
Skrevet

Ja, heldigvis tjener jeg godt nok til å kunne spare i tillegg, dessverre bare vanlig gammeldags sparing for det meste. Har pensjonssparing i fond. Men jeg har ikke barn da, sparer en del der:p Har gått opp i lønn og begynt å ta buss til jobb(parkering kosta skjorta) nylig, så mulig jeg setter opp trekket enda litt mer. 

Anonymkode: 3bc51...587

AnonymBruker
Skrevet

Sparte i BSU før, nå er det fond i tillegg siden jeg er for gammel for BSU. Fyller opp bufferen før fond dersom jeg har tatt av den.

Anonymkode: b255e...836

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sparte i BSU før, nå er det fond i tillegg siden jeg er for gammel for BSU. Fyller opp bufferen før fond dersom jeg har tatt av den.

Peiset hele BSU-en inn på lånet da jeg var ferdig med den, siden renten ble redusert og jeg ikke hadde noen fordeler med kontoen lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Aksjer og fond hver måned, og alt som er igjen etter måneden blir spart på sparekonto til oppussing.

Skulle økonomien bli trangere er det boliglånet vi prioriterer høyest. 

Anonymkode: 10b38...64f

AnonymBruker
Skrevet

Ja, sparer langsiktig i fond og aksjer, semi-kortvarig på rammelån og høyrentekonto der pengene er låst en måned og kortsiktig på høyrentekonto.

Anonymkode: 228a7...6e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva betyr dette? Hvis du vil forklare😊

Anonymkode: 37307...1a7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvor mye ønsker dere å ha oppspart før dere kjører alt ekstra på boliglån? 

Det ville jeg aldri gjort. 

De fleste har så gunstige huslån. Du kan tenke at hver kr du investerer ekstra i boliglånet for å korte nedbetaling ville du kunne tjent godt på i feks fond. 

Da taper du alt du kunne tjent i fond og over tid blir det mye.

Anonymkode: f20a8...a32

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det ville jeg aldri gjort. 

De fleste har så gunstige huslån. Du kan tenke at hver kr du investerer ekstra i boliglånet for å korte nedbetaling ville du kunne tjent godt på i feks fond. 

Da taper du alt du kunne tjent i fond og over tid blir det mye.

Er ikke fond risikabelt i disse tider da? Kan svært lite om fond. Er feks Odin Norden trygge fond? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke fond risikabelt i disse tider da? Kan svært lite om fond. Er feks Odin Norden trygge fond? 

Har hatt fond siden 80 tallet. 

Har aldri tapt noe. 

Men så tar jeg jo ikke å selger fondene mine under feks finanskrisen og under covid heller. Det er da jeg kjøper mer. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...