AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #1 Skrevet 23. mars 2023 Hei! Er det noen som har studert operasjonssykepleie ved HVL som kan fortelle litt om studiet? Tenker spesielt på om det er undervisning hver dag, om alle dagene er full undervisningsdag, hvor mye som er obligatorisk oppmøte (praksis er selvsagt obligatorisk, men tenker på undervisningen), og om det er mye nettbasert undervisning der man kan følge forelesninger hjemmefra. Lurer også på hvor krevende studiet er sammenlignet med grunnutdanningen. Hører gjerne fra dere som har studert andre steder også, men er spesielt intressert i HVL. Anonymkode: bae80...2bd
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #2 Skrevet 24. mars 2023 Har ikke så god tid nå på morgenen, men kan svare kort, og så bare spør mer om det er noe jeg skal fyller ut på i ettermiddag. Noen år siden jeg gikk, men opplegget er relativt likt. På høsten er det mye undervisning og ferdighetstrening. Det er fast studiedag en dag i uken, de andre dagene varierer det mellom fulle undervisningsdag og dager med undervisning før lunsj og gruppevis ferdighetstrening etter lunsj. Når det er gruppevis ferdighetstrening er du på en gruppe og trener med den, og har fri når de andre gruppene trener. Dvs du kan ha full dag mandag, men bare frem til lunsj tirs-tors, og så studiefag fredag f.eks. Selve undervisningen er det ikke mye som er obligatorisk, og det kan som regel følges via zoom. Men du får mye større utbytte av å være tilstede i klasserommet og delta i samtalene der enn om du sitter hjemme med pc. Ferdighetstrening og etterhvert simulering er obligatorisk, da er det en fordel å ha blitt kjent med medstudentene på forelesning og i pauser for å føle seg mer vel i en felles treningssammenheng. Operasjonssykepleie er et praktisk fag som bygger på mye teori, så du bør i alle fall innstille deg på å være en en del fysisk på skolen. Praksis er selvfølgelig obligatorisk, med max 10% fravær. På våren er det et metodefag over to mnd der en del er digitalt, noe er gruppearbeid og noe individuelt, men ellers er det praksis både vår og hele høstsemesteret. Min erfaring er at videreutdanning/master er betydelig mer krevende enn bachelor. Du kan ikke bare "flyte med" som man i stor grad kan på bachelor, det er en del å lese, mye å sette seg inn i, mye nytt som skal øves inn, og du følges tett i praksis og må faktisk vise kunnskap, ferdigheter og fremgang. Når det er sagt syns jeg studiet var spennende og kjekt, vi var et fint kull som spiste felles lunsj og har kontakt enda, og yrket er absolutt bra. Gode jobbmuligheter, lett å få dagstilling, lønnen er grei, arbeidsmiljøet de stedene jeg har vært er godt, det er høyt fokus på fag og en helt annen måte å jobbe på som sykepleier. Jeg stortrives og er veldig glad for å ha blitt operasjonssykepleier Anonymkode: 96190...d08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå