Gå til innhold

Hva ville du valgt? 1 barn og frihet eller 2 barn og dårligere økonomi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har i dag ett barn på snart 4 år. Livet er bra, ungen er grei, vi koser oss, leker og har det veldig fint og gøy sammen. Vi har reist et par turer med barnet. Både jeg og far er glade i tur, natur og opplevelser. Barnet blir nå eldre og vi gleder oss til mer eksotiske reisemål snart. Vi er veldig fornøyd med ett bsrn, som gir oss så mye, og som er lettere og lettere å ha med å gjøre nå som baby/toddler stadiet begynner å gå over. 

"problemet" er at jeg nettopp har funnet ut jeg er gravid. Vi var veldig innstilt på ett barn, så dette kom som en liten overraskelse. 

Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre. Livet er så bra nå. Får vi en til ser vi at økonomien kommer til å bli adskillig trangere. Vi må "begynne på nytt" med babytiden. Orker man det igjen? 

Ønsker gjerne svar som kan være til nytte og ikke bare krasse kommentarer. Særlig fra mødre som synes at barna og flest mulig barn er det eneste som gjelder i hele verden. Dette er reelle tanker jeg sitter med, har klump i magen for et valg som skal tas. "ødelegge" det fine vi har må, reise og opplevelser. Eller få et bsrn til, som sikkert gir mye glede. Men trangere økonomisk og med færre opplevelser. 

Anonymkode: ddefa...73d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har i dag ett barn på snart 4 år. Livet er bra, ungen er grei, vi koser oss, leker og har det veldig fint og gøy sammen. Vi har reist et par turer med barnet. Både jeg og far er glade i tur, natur og opplevelser. Barnet blir nå eldre og vi gleder oss til mer eksotiske reisemål snart. Vi er veldig fornøyd med ett bsrn, som gir oss så mye, og som er lettere og lettere å ha med å gjøre nå som baby/toddler stadiet begynner å gå over. 

"problemet" er at jeg nettopp har funnet ut jeg er gravid. Vi var veldig innstilt på ett barn, så dette kom som en liten overraskelse. 

Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre. Livet er så bra nå. Får vi en til ser vi at økonomien kommer til å bli adskillig trangere. Vi må "begynne på nytt" med babytiden. Orker man det igjen? 

Ønsker gjerne svar som kan være til nytte og ikke bare krasse kommentarer. Særlig fra mødre som synes at barna og flest mulig barn er det eneste som gjelder i hele verden. Dette er reelle tanker jeg sitter med, har klump i magen for et valg som skal tas. "ødelegge" det fine vi har må, reise og opplevelser. Eller få et bsrn til, som sikkert gir mye glede. Men trangere økonomisk og med færre opplevelser. 

Man angrer aldri på barna man får ❤️ Så mye dyrere er det ikke med to barn, og tenk så mye glede søsken kan gi ❤️ Pust med magen, dette går helt fint! Og om valget faller på abort og enebarn så er det også helt greit så lenge det er det dere ønsker ❤️ 

Anonymkode: 1611f...859

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet (endret)

Vokste opp fattig (vi reiste på ferie kun 3 ganger da jeg var barn) med  3 søsken. Vi var 4stk som delte et rom. Ingen reiser, opplevelser, og penger kan sammenliknes med å ha søsken som man kan gå til. Ser aldri tilbake på barndommen og tenkte på hva vi manglet av det materiale, kun alle de kreative påfunnene vi fant på. Vi kranglet heller aldri om materiale ting mellom oss. Kunne derimot gjerne ha tenkt meg 1-2 søsken til. 

Nå som vi alle er voksne deler vi også på å ta oss av våre gamle foreldre. Når foreldrene våre blir borte så vil vi fortsatt ha hverandre. 

Endret av Btw
  • Liker 2
  • Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet

Det koster ikke så mye mer med barn nr 2. så er ikke økonomi det skal stå på.

Anonymkode: db261...26e

• Liker 5
Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Stor koser meg med det ene barnet jeg har. Veldig glad for at jeg ikke valgte for å få flere. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Økonomien er en av flere tanker/bekymringer,og ikke det eneste som er avgjørende. 

Ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har 2 , har ikke tall på hvor mange ganger jeg har tenkt at vi skulle gitt oss på 1 🙈 men jeg elsker de begge to altså ! 

Anonymkode: 6f8c9...50f

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det koster masse med både barn nr. 2 og 3.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også et barn og veldig fornøyd med å ikke ha fler. Hadde jeg blitt gravid, så hadde jeg fjernet det. 

Anonymkode: a4328...abe

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Man angrer aldri på barna man får ❤️ Så mye dyrere er det ikke med to barn, og tenk så mye glede søsken kan gi ❤️ Pust med magen, dette går helt fint! Og om valget faller på abort og enebarn så er det også helt greit så lenge det er det dere ønsker ❤️ 

Ingen som sier høyt at man angrer på at man fikk barn. Ikke alltid søsken har glede av hverandre, det er jeg et levende bevis på. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Står i akkurat samme situasjon ts. Og deler mange av dine tanker. 

Har selv mange søsken og vokste opp i trange kår, men ser på min barndom som så idyllisk. 

Jeg ser også verdien av at min på 4 ikke vokser opp som enebarn. Ikke noe ondt om enebarn altså, men de får en anderledes oppvekst enn barn med søsken. 

Jeg er også usikker på det økonomiske spesielt siden jeg er student og det vil bli vanskelig å få jobb her jeg bor. 

Jeg vet hvertfall at jeg skal beholde, for vi vil jo egentlig ha et barn til. Men jeg er livredd for at det skal ødelegge den fantastiske idyllen vi har idag. 

Anonymkode: 2e48b...811

AnonymBruker
Skrevet

De fleste du spør vil nok mene at barnet ditt trenger et søsken... jeg er selv en av de som ønsker kun et barn og tenker det bør være helt greit. Mye av de samme grunnene som du nevner. 

Nå som du allerede er gravid må jo dere ta en avgjørelse ganske raskt. Gjør det som føles rett for dere. Kan jo være at ting blir enklere i babytiden med nr. 2 i å med dere har gjort det før? 

Det å reise til mer eksotiske reisemål er også mulig så lenge man tar litt forhåndsregler - vaksiner, myggbeskyttelse etc. 

Anonymkode: 4e7c1...7a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Forstår ikke at ett barn kan velte økonomien sånn. Dere kan vel gjenbruke mye av det første hadde? Tenk så fint for den eldste å få søsken. Forstår ikke tankegangen

Anonymkode: f076b...e49

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde en på 7 år da vi fant ut av vi var gravide igjen. Alt var veldig fint og harmonisk, så vi hadde jo også noen tanker. Det stod ikke på økonomien for oss, men heller "skal vi starte på nytt igjen"? Vi tok sjansen og herregud det er som de sier, man angrer "aldri" (for noen er det tilfelle) på de barna man får. Det er så fantastisk!

Når det skal sies så skjønner jeg godt at folk lar være å få barn og at noen syns drt holder med en. Gjør det som kjennes riktig ut.

Anonymkode: 37604...e19

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Forstår ikke at ett barn kan velte økonomien sånn. Dere kan vel gjenbruke mye av det første hadde? Tenk så fint for den eldste å få søsken. Forstår ikke tankegangen

Hvor står det at det velter økonomien? Har du bare lest overskriften og ikke innlegget? Du vet at en overskrift bør være kort og kanskje fengende. Det står mer i innlegget, økonomi er en av punktene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ingen som sier høyt at man angrer på at man fikk barn. Ikke alltid søsken har glede av hverandre, det er jeg et levende bevis på. 

Ikke alle har glede av sine barn eller sine søsken, det har du helt rett i. Men de aller fleste ville aldri vært foruten sine barn når de først er født, med mindre det er ekstraordinære omstendigheter. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig kan et barn til velte økonomien.

Sifo beregner at et barn fra før det er født til det er 17 år. Koster opp mot 1mill.

Det er heller ikke noen garanti for at man kommer overens med sine søsken. 

Anonymkode: a0833...ab2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde valgt to barn. Det blir dyrere, men ikke så mye (gitt at du har utstyr liggende). Det er klisje å si det, men søskenskjærlighet gir livslang glede for barna. Reise kan dere jo gjøre selv med små barn, eldste er i en alder der han/hun er litt mer selvstendig (kjipere å reise med to bleiebarn..). Tenk, dere kan til og med reise i permisjonstiden om det er viktig for dere. Dere trenger ikke la idyllen slå sprekker. Jeg har selv to barn, og jeg fant at med nummer to så gikk alt «så lett». Bekymringene er ikke der på samme måte, og er mye mer avslappet. Mitt svar er nok farget over det at jeg selv har søsken,en også det å se den enorme kjærligheten mellom mine to barn.

Anonymkode: 446c3...a35

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

1 barn og frihet? Har et barn. Ser ikke at jeg har mer frihet enn de som har flere

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bare en i sju år, så kom verdens herligste lillebror. Kunne ikke sett for meg livet uten han. Nå føles familien komplett :)

Anonymkode: 783a2...4c4

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...