AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #1 Skrevet 23. mars 2023 Jeg er så redd for å miste arbeidsoppgavene mine etter at jeg kommer tilbake fra Barsel permisjon. Jeg stortrives på jobb og vil egentlig ikke være borte i nesten ett år. Jeg vet jo fra andre som har vært i perm , at man savner dem sjelden, og hvertfall ikke om vikaren er flink. Jeg har et kreativt yrke i en ganske ettertraktet bedrift. Det vil si at det kommer til å være mange flinke søkere i vikariatet. Jeg er redd vikaren kan få fast stilling og overta mine oppgaver, og jeg må ta "restejobber". Dette har jeg sett skje med andre sine stillinger 🙈 man har vist ikke krav på å gå tilbake i samme stilling, så lenge man får andre arbeidsoppgaver. Burde jeg nevne disse bekymringer til sjefen min. Eller bare ta det som det kommer? Anonymkode: 18861...219
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #2 Skrevet 23. mars 2023 Hvorfor i all verden skulle du fronte denne bekymringen før du tiltrer tilbake? Anonymkode: a5b28...e82
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #3 Skrevet 23. mars 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor i all verden skulle du fronte denne bekymringen før du tiltrer tilbake? Anonymkode: a5b28...e82 Fordi dette har skjedd med andre sine stillinger mens de var borte fra jobb over lengre tid. Den nye ansatte gjør en god jobb, kanskje bedre. Og den gamle blir skviset ut Anonymkode: 18861...219 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #4 Skrevet 23. mars 2023 Vel, det skjedde meg meg, og nei, det er ikke lov så lenge man får andre arbeidsoppgaver. Det er faktisk i strid med likestillings-og diskrimineringsloven. Så ta kampen dersom det skjer med deg. Det skulle jeg ønske at jeg hadde gjort. Anonymkode: f6d67...2c4 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #5 Skrevet 23. mars 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, det skjedde meg meg, og nei, det er ikke lov så lenge man får andre arbeidsoppgaver. Det er faktisk i strid med likestillings-og diskrimineringsloven. Så ta kampen dersom det skjer med deg. Det skulle jeg ønske at jeg hadde gjort. Anonymkode: f6d67...2c4 Burde man nevne det på forhånd, så sjef er klar over at jeg er klar over det. Eller bare la det være? Er redd for å skape dårlig stemning uansett. Anonymkode: 18861...219 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #6 Skrevet 23. mars 2023 Ta det som det kommer og nyt permisjonen. kanskje du får en forfremmelse, det gjorde jeg når jeg kom tilbake. Anonymkode: 93e22...1b2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #7 Skrevet 23. mars 2023 Hvorfor være borte i nesten et år? Jeg jobbet deltid fra 3 mnd (faren avspaserte/brukte fleksitid, jeg hadde hjemmekontor og fleksible arbeidsoppgaver), og gikk tilbake i fulltid ved 7 mnd. Det var perfekt for oss og meg Anonymkode: e0185...f36 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #8 Skrevet 24. mars 2023 Hvis du har en god tone med sjefen ville jeg tatt det opp. Er jo bare å ta intiativ til en kaffe-prat mtp at du nå snart går ut i perm. Og si at du gleder deg til å komme tilbake og vise at du gleder deg til det. Og høre litt hvordan sjefen tenker rundt et vikariat osv. Da viser du jo hvertfall tydelig at du kommer tilbake og er motivert for det. Kan jo også lønne seg å kanskje stikke innom jobb en tur i permisjonen, delta hvis det er sommerfest eller noe sånt også. Jeg mistet arbeidsoppgaver og også mulighet til en mulig forfremmelse da jeg var i perm. Valgte å ikke utlyse en stilling som egentlig var tiltenkt meg, men valgte å sette en annen en i den stillingen uten å informere meg før den var besatt.. Anonymkode: 1e578...210
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #9 Skrevet 24. mars 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er så redd for å miste arbeidsoppgavene mine etter at jeg kommer tilbake fra Barsel permisjon. Jeg stortrives på jobb og vil egentlig ikke være borte i nesten ett år. Jeg vet jo fra andre som har vært i perm , at man savner dem sjelden, og hvertfall ikke om vikaren er flink. Jeg har et kreativt yrke i en ganske ettertraktet bedrift. Det vil si at det kommer til å være mange flinke søkere i vikariatet. Jeg er redd vikaren kan få fast stilling og overta mine oppgaver, og jeg må ta "restejobber". Dette har jeg sett skje med andre sine stillinger 🙈 man har vist ikke krav på å gå tilbake i samme stilling, så lenge man får andre arbeidsoppgaver. Burde jeg nevne disse bekymringer til sjefen min. Eller bare ta det som det kommer? Anonymkode: 18861...219 Det synes jeg høres rart ut at skal være lov.. En arbeidsplass har vel ikke lov å endre stillingen din sånn uten videre, man er jo ansatt i en stilling som står i arbeidskontrakten...? Anonymkode: 54a2d...6e7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #10 Skrevet 24. mars 2023 Dette må handle om en typisk kvinnearbeidsplass. Det er der en finner de mest kyniske og smålige arbeidsforholdene. Kvinner behandler hverandre dårlig Anonymkode: 1142c...349
Gjest EmKay Skrevet 24. mars 2023 #11 Skrevet 24. mars 2023 Jeg skjønner godt hvor du kommer fra. I noen arbeidsplasser med høyt tempo og stor utvikling er realiteten fort at man blir forbigått på enkelte ting når man er i permisjon, eller enhver form for langvarig fravær. Og selv om det er kjipt og noen ganger urettferdig, så er det bare sånn det er. Så er det noen ting du selv kan gjøre, som å ta praten før du går ut, prøve å være med å legge en plan for både fraværet ditt og når du kommer tilbake. Jeg hadde samme dilemma og valgte å jobbe gradert fra småen var 5 mnd og gjorde det til hun var 15 mnd og begynte i barnehagen. Det var tøft og jeg vet ikke om jeg vil gjøre det neste gang, så jeg prøver å forberede meg på at jeg rett og slett må takle at "livet går videre" på arbeidsplassen uten meg, så får jeg heller legge inn litt ekstra innsats for å ta igjen tapt tid når jeg er tilbake.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #12 Skrevet 25. mars 2023 Nei, jeg ville ikke tatt en egen prat på forhånd. De vil ikke huske det lenge, for å si det slik. Men vær gjerne klar på at du gleder deg til å komme tilbake, de gangene det passer seg. Når det er et par mnd igjen av permen, så må du gjerne be om en lunsj/prat med leder. Si at du gleder deg til å komme tilbake, og bare ønsker en liten catch up på hva som skjer. Og hva du skal ha fokus på når du er tilbake/forberede deg på. Legg det frem som at du føler deg trygg på at du skal tilbake til det samme. Ikke la de få noe inntrykk av at du nå har en viktigere rolle hjemme. Det finnes de som vil prøve å få deg til å si at du nå har et annet fokus enn før, har vært vitne til det flere ganger. Så vær forberedt på å være bestemt på hva du vil. Du har ikke rett på samme stilling, men du har rett på tilsvarende stilling. Så er du usikker, se over arbeidsavtalen/stillingsinstruksen. Er det noe som mangler, få dette på plass så fort som mulig. Arbeidsgiver kan hverken endre avtale eller betingelser som følge av at du har hatt perm. Så om avtalen er klar, så er det bare å henvise til denne om de prøver seg på noe annet. Anonymkode: b1b50...d39
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #13 Skrevet 25. mars 2023 On 3/23/2023 at 8:06 PM, AnonymBruker said: Vel, det skjedde meg meg, og nei, det er ikke lov så lenge man får andre arbeidsoppgaver. Det er faktisk i strid med likestillings-og diskrimineringsloven. Så ta kampen dersom det skjer med deg. Det skulle jeg ønske at jeg hadde gjort. Anonymkode: f6d67...2c4 Det er ingen rett til å komme tilbake til samme oppgaver nei, men en tilsvarende stilling. Jeg får helt nye oppgaver nå når jeg kommer tilbake, for vi måtte avslutte mine oppdrag da jeg gikk i permisjon Anonymkode: c0bef...ca4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå