Gå til innhold

Barnevernspedagog - tungt studie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Inspirert av sykepleiertråden, men lurer på om bv ped. er et tungt studie. 

Mye praksis? 
Mye hjemmearbeid utenom skoletid? 
Mye fremvisninger og/eller gruppearbeid? Hvis ja, fremvisning fremfor kun lærer eller fremfor alle? 

Anonymkode: 3bc38...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg studere sosialt arbeid, og vi har hatt en del undervisning sammen/ med samme løp. Vi hadde 6 mnd praksis. Noen skoler deler opp i flere praksisperioder, vi hadde 6 mnd sammenhengende. Hjemmearbeid kommer an på deg selv og hvor mye du får ut av forelesninger. Noen muntlige eksamener, men kun foran lærer. Det har vært valgfritt å ha presentasjon foran alle klassene (bv.ped og sosialt arbeid). En god del gruppearbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studieemnene er de samme fra sted til sted, men rekkefølgen kan variere. Du har et semester med praksis.
Dette er et eksempel på en bacheloroppbygging: https://www.ntnu.no/studier/hsgbvb/studiets-oppbygning

Hva er en bvp? https://www.fo.no/barnevernspedagog/

Du bør fullføre en master innen 2031 for å ha best sjanser i jobbmarkedet på barnevern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ett av de studiene en lettest kommer inn på om en ikke har gode karakterer, som lærer og sykepleien. Planken i studieverden

Anonymkode: 1a253...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
CaptainColada skrev (8 timer siden):

Jeg studere sosialt arbeid, og vi har hatt en del undervisning sammen/ med samme løp. Vi hadde 6 mnd praksis. Noen skoler deler opp i flere praksisperioder, vi hadde 6 mnd sammenhengende. Hjemmearbeid kommer an på deg selv og hvor mye du får ut av forelesninger. Noen muntlige eksamener, men kun foran lærer. Det har vært valgfritt å ha presentasjon foran alle klassene (bv.ped og sosialt arbeid). En god del gruppearbeid.

Så ingen obligatoriske presentasjoner fremfor større grupper? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ett av de studiene en lettest kommer inn på om en ikke har gode karakterer, som lærer og sykepleien. Planken i studieverden

Det stemmer ikke. Da jeg søkte var snittet 4,8.   (Stavanger)

Anonymkode: 915f9...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Inspirert av sykepleiertråden, men lurer på om bv ped. er et tungt studie. 

Mye praksis? 
Mye hjemmearbeid utenom skoletid? 
Mye fremvisninger og/eller gruppearbeid? Hvis ja, fremvisning fremfor kun lærer eller fremfor alle? 

Dette varierer nok fra studiested til studiested, samt at undervisningsopplegget endres og tilpasses fra år til år. 
Jeg begynte på bvped.ut. I 2018. Snittet var 4,8 for å komme inn på studiet. Over 100 i kullet. Forelesninger flere ganger i uka, men korte dager som regel. Forventet mye selvstudier da pensum er stort. Man jobber en del i grupper, både obligatorisk og frivillig. Vi hadde muntlige fremføringer foran seminargruppene våre + foreleser som bestod av 20-25 stk. (på uni sier man ikke skole og lærer, man er student og ikke elev).

Praksis var i hele tredje semester (altså fra januar til mai). Du kan komme med ønsker om praksisplass, men må ta det du får. 
Sentrale emner på studiet var sosialpedagogikk, miljøterapeutisk arbeid, velferdsrett, velferdspolitikk, utviklingspsykologi, psykologi, samt en innføring i ulike former for omsorgssvikt, vold, seksuelle overgrep, traumer, osv.  Hadde også exphil første semester.

Om du ønsker å jobbe i bvtj etterhvert, kreves master om få år. Jeg tar master nå.

Anonymkode: 915f9...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er etter studiet at det blir tøft.. 

Anonymkode: b0d2b...51d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, studiet var enkelt å komme igjennom. Ikke spesielt vanskelig å komme inn heller, studerte i en middels stor by. Jobbet 50% ved siden av, festet og levde livet. Litt jobb rundt eksamener bare. Det kjipe er at jeg som noen flere over meg nevner, må ta mastergrad innen noen år hvis jeg vil jobbe i kommunal barneverntjeneste. Gjør ikke det nå, så det er enten det eller å få seg en slik jobb og bli der i overgangsårene nå. Ellers sitter jeg med en i praksis verdiløs bachelor i 2031. 

Anonymkode: 0b35c...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei, studiet var enkelt å komme igjennom. Ikke spesielt vanskelig å komme inn heller, studerte i en middels stor by. Jobbet 50% ved siden av, festet og levde livet. Litt jobb rundt eksamener bare. Det kjipe er at jeg som noen flere over meg nevner, må ta mastergrad innen noen år hvis jeg vil jobbe i kommunal barneverntjeneste. Gjør ikke det nå, så det er enten det eller å få seg en slik jobb og bli der i overgangsårene nå. Ellers sitter jeg med en i praksis verdiløs bachelor i 2031. 

Får ikke du jobb andre steder med den bachelor da? Da er den ikke så verdiløs etter 2031

Anonymkode: d6adf...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Verdiløs er den absolutt ikke. Su kan jobbe på barnevernsinstitusjoner, rusinstitusjoner og mye mer. Finnes flere barnevernsinstitusjoner i Norge som er utrolig fine og som jeg selv kunne tenkt meg å jobbe på. 

Anonymkode: 53783...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Verdiløs er den absolutt ikke. Su kan jobbe på barnevernsinstitusjoner, rusinstitusjoner og mye mer. Finnes flere barnevernsinstitusjoner i Norge som er utrolig fine og som jeg selv kunne tenkt meg å jobbe på. 

Anonymkode: 53783...0f9

Joda, man kan fortsatt jobbe på institusjoner. Har prøvd dette, og ønsker ikke det, i hvert fall ikke å være låst til turnusjobb. Jobber i dag som miljøterapeut på ungdomsskole. Problemet er at det e vanskelig å få full stilling, samt lite/svakt fagmiljø som bvped i denne type jobb. Ønsker å prøve meg i barnevernet etter hvert, så derfor jeg stresser litt med dette nå. Vil ha muligheten rett og slett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Joda, man kan fortsatt jobbe på institusjoner. Har prøvd dette, og ønsker ikke det, i hvert fall ikke å være låst til turnusjobb. Jobber i dag som miljøterapeut på ungdomsskole. Problemet er at det e vanskelig å få full stilling, samt lite/svakt fagmiljø som bvped i denne type jobb. Ønsker å prøve meg i barnevernet etter hvert, så derfor jeg stresser litt med dette nå. Vil ha muligheten rett og slett.

Jeg skjønner deg sååå godt! Jeg er ikke barnevernspedagog, men sosionom (bachelor). Synes det er litt kjipt med masterkrav, for jeg mener vi lærte mye og nok for å kunne jobbe i barnevernstjenesten.

Jeg tror løsningen heller er utelukkende ha ansatte, med det som ifølge fagplaner er de som har den helhetlige barnevernfaglige kompetansen. Dette er barnevernspedagoger og sosionomer. Her står det svart på hvitt, til og med, på side to under "Kompetansekrav i kommunale barneverntjenester1": https://www.fo.no/getfile.php/1330249-1594633181/Dokumenter/FO mener/Politikk/Innspill til regjering og partier/2020/FOs innspill på høring om kompetanse i barnevernet.pdf

Nå er det jo flere uten en av disse utdannelsene som jobber i barneverntjenesten, virker det som - og de har jo ikke den helhetlige barnevernfaglige kompetansen. Så jeg mener at løsningen er kun barnevernspedagoger og sosionomer i barnevernstjenesten, men med supplering/samarbeid med andre profesjoner der det er behov. Og eventuelt flere ansatte, sånn at det ikke blir altfor mange saker per saksbehandler.

Anonymkode: 9e1af...10b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner deg sååå godt! Jeg er ikke barnevernspedagog, men sosionom (bachelor). Synes det er litt kjipt med masterkrav, for jeg mener vi lærte mye og nok for å kunne jobbe i barnevernstjenesten.

Jeg tror løsningen heller er utelukkende ha ansatte, med det som ifølge fagplaner er de som har den helhetlige barnevernfaglige kompetansen. Dette er barnevernspedagoger og sosionomer. Her står det svart på hvitt, til og med, på side to under "Kompetansekrav i kommunale barneverntjenester1": https://www.fo.no/getfile.php/1330249-1594633181/Dokumenter/FO mener/Politikk/Innspill til regjering og partier/2020/FOs innspill på høring om kompetanse i barnevernet.pdf

Nå er det jo flere uten en av disse utdannelsene som jobber i barneverntjenesten, virker det som - og de har jo ikke den helhetlige barnevernfaglige kompetansen. Så jeg mener at løsningen er kun barnevernspedagoger og sosionomer i barnevernstjenesten, men med supplering/samarbeid med andre profesjoner der det er behov. Og eventuelt flere ansatte, sånn at det ikke blir altfor mange saker per saksbehandler.

Må også legge til at det enten blir krav til masterkrav ELLER videreutdanning som gir minst 30 studiepoeng og 4 års arbeidserfaring innenfor barneverntjenesten innen 2031.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 1.58):

Snittet for sykepleie i Bergen er rundt 5….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...