Gå til innhold

Hvorfor velger mange par m/ god råd bort å få flere barn ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://sykepleien.no/2022/05/stor-nedgang-i-antall-fodsler

Norges farmtid er avhengi av at det blir nok ledige hender til å ta seg av dei oppgavene som Norge vil stå overfor i om 5-10-20 år.

Barna er den største verdisakaping landet har, men like fult så har fødselsratene sunket som ein stein  de siste 20-30 årene. Da folk flest hadde langt dårligere råd la dei idet minste vekt på å få flere barn, og   var barn er prioritering.  idag snakkes  det om  kostnadene til det å få flere barn, men  ingen snakker om kostnadene som går med til nye biler , syden ferie, renovering av boliger, kostbare båter, hyttepalass i fjellheimen, karriere. 

Anonymkode: 569c6...f80

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er derfor de har god råd. Flere barn koster mye penger og man må i de fleste tilfeller jobbe mindre. En kan ikke få i pose og sekk, selv om man kanskje hadde ønsket det. 

Vi har alle ulik verdiskapning og ser ulikt på fremtiden. For noen er egen verdiskapning langt viktigere, enn samfunnet sin. 

Anonymkode: 14558...ac1

• Liker 26
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mener du man skal få barn bare fordi man har råd til det? Først og fremst må man jo ha lyst på barn. Barn er ikke bare-bare. Man ofrer ekstremt mye av eget liv og egen frihet og helse for barn, så det er veldig forståelig at man ikke vil ha barn eller flere barn! 

Anonymkode: b6558...8fe

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de får minst to bryr jeg meg ikke. Enebarn vokser alltid opp til å bli sære voksne...

Anonymkode: 406a8...ab7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mens du snakker om "å få flere barn", så poengterer artikkelen at fødselstallene bremses fordi stadig flere i fruktbar alder velger bort barn, altså ikke i flertall, men i entall.

Både jeg og flere venninner er barnløse, ikke på grunn av økonomi, men fordi vi ikke vil ha barn. Vi ser ingen grunn til å bruke tid, penger og kroppen vår på noe vi virkelig dypt og inderlig IKKE ønsker oss.

Anonymkode: 3f861...b2a

• Liker 24
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

For å ha god råd, må man jobbe. Ikke tid til mange barn..

Anonymkode: 33844...23b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

https://sykepleien.no/2022/05/stor-nedgang-i-antall-fodsler

Norges farmtid er avhengi av at det blir nok ledige hender til å ta seg av dei oppgavene som Norge vil stå overfor i om 5-10-20 år.

Barna er den største verdisakaping landet har, men like fult så har fødselsratene sunket som ein stein  de siste 20-30 årene. Da folk flest hadde langt dårligere råd la dei idet minste vekt på å få flere barn, og   var barn er prioritering.  idag snakkes  det om  kostnadene til det å få flere barn, men  ingen snakker om kostnadene som går med til nye biler , syden ferie, renovering av boliger, kostbare båter, hyttepalass i fjellheimen, karriere. 

Selvsagt var osloborger nr.700 000 utenlandsk. Er tross alt Oslo😆

Anonymkode: ecfec...819

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så lenge de får minst to bryr jeg meg ikke. Enebarn vokser alltid opp til å bli sære voksne...

Jeg har ett barn og hun er ikke sær. :) Hun er et elskelig og sosialt vesen med stor omsorg for alle rundt seg og få krav. :) 

Jeg fikk ett barn fordi det var slik livet ble. jeg tror heller ikke jeg er typen som har overskudd til mange barn, så jeg Tor det er fint at det ble som det ble. Jeg føler meg ikke programforpliktet til å produsere barn for så å gi dem en halvveis oppfølging. Jeg klapper meg selv på skulderen for jobben jeg har gjort som forelder og jeg klapper meg selv på skulderen for min lange universitetsutdannelse som både har gitt meg en meningsfull jobb der jeg har hjulpet svært mange mennesker OG har gitt meg en helt OK økonomi. 

Anonymkode: f00ec...186

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ett barn og hun er ikke sær. :) Hun er et elskelig og sosialt vesen med stor omsorg for alle rundt seg og få krav. :) 

Jeg fikk ett barn fordi det var slik livet ble. jeg tror heller ikke jeg er typen som har overskudd til mange barn, så jeg Tor det er fint at det ble som det ble. Jeg føler meg ikke programforpliktet til å produsere barn for så å gi dem en halvveis oppfølging. Jeg klapper meg selv på skulderen for jobben jeg har gjort som forelder og jeg klapper meg selv på skulderen for min lange universitetsutdannelse som både har gitt meg en meningsfull jobb der jeg har hjulpet svært mange mennesker OG har gitt meg en helt OK økonomi. 

Anonymkode: f00ec...186

Hun kommer til å bli ''Karen''

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dagens foreldre stiller høyere krav til seg selv enn det som var vanlig for 20-30 år siden. Skole og fritidsordninger også. Vi har ikke tid og krefter til å følge opp så mange barn lenger.

Anonymkode: 545b1...f9b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dagens foreldre stiller høyere krav til seg selv enn det som var vanlig for 20-30 år siden. Skole og fritidsordninger også. Vi har ikke tid og krefter til å følge opp så mange barn lenger.

Og allikevel blir barn mer og mer mentalt syke.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Alltid faktisk...

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Folk som ikke vil ha barn burde IKKE bli foreldre, er du treig i hodet? 

Anonymkode: f4927...6f8

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Og allikevel blir barn mer og mer mentalt syke.

Det er jo barna som ble født for 15-20 år siden som sliter psykisk nå. De som går i førsteklasse nå og blir kjørt rundt av foreldre som har lest Hedvig Montgomery som bibelen og prøver å "koble seg på" barna sine mens de setter fornuftige grenser og intuitive konsekvenser vet vi jo ikke hvordan det går med ennå. Kan vel slå begge veier...

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi vil ikke ha flere barn. Mange flere enn før vil ikke ha barn i det hele tatt og det er jo selvfølgelig helt greit. Barn bør jo være ønsket først og fremst. 

Anonymkode: b2bea...e39

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fødselstallene har ikke sunket som en stein. De er stabile. De gikk opp under pandemien og tilbake på samme nivå som før pandemien, etterpå. Tilsvarende gikk aborttall ned under pandemien og tilbake til samme nivå som før pandemien, etterpå.

Men fødselstallene kommer nok til å synke nå. Folk kommer ikke til prioriterer å sette masse barn til verden i økonomiske nedgangstider og krig i Europa. Så endrer det seg igjen, når fremtiden ser lysere ut for folk flest. 

Anonymkode: ab79e...f13

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Uansett hvor mye penger jeg hadde hatt hadde jeg ikke ønsket flere barn..

Det er ikke bare økonomi det går på. 
Barn er slitsomt! 

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Rucula skrev (8 minutter siden):

Uansett hvor mye penger jeg hadde hatt hadde jeg ikke ønsket flere barn..

Det er ikke bare økonomi det går på. 
Barn er slitsomt! 

https://www.nrk.no/ytring/erna-solberg-onsker-seg-flere-barn.-det-er-det-god-grunn-til-1.14352172

Du /dere velger å ikkje få flere barn, og det handler ikkje bare om økonomi, men grunngjev det med at barn er slitsomt.

Hvem skal ta hånd om deg den dagen du blir gammel, og syk, og blir avhengi av andres hjelp ? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

https://www.nrk.no/ytring/erna-solberg-onsker-seg-flere-barn.-det-er-det-god-grunn-til-1.14352172

Du /dere velger å ikkje få flere barn, og det handler ikkje bare om økonomi, men grunngjev det med at barn er slitsomt.

Hvem skal ta hånd om deg den dagen du blir gammel, og syk, og blir avhengi av andres hjelp ? 

Mest sannsynlig, roboter

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi har god økonomi, men vi vil ikke ha flere enn de to vi har. Hadde hatt kapasitet og ressurser til å ha flere, men vi har rett og slett ikke lyst på. 

Anonymkode: 3e4c5...303

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...