AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #1 Skrevet 23. mars 2023 Og det tærer på forholdet.. har ikke inntrykk av at det plager han særlig, og det irriterer meg kanskje mest. Han gikk på en psykisk knekk for ett par år siden hvor han ukritisk tok opp alt han kunne av kreditt og forbrukslån og nå sitter han og må betale for seg. Han har fått på plass gjeldsordning. Han har fått godkjent å betale for halvparten av rentene og halvparten av fellesutgiftene i leiligheten vi bor i sammen som jeg eier. Med gjeldsordning så sitter man ikke igjen med mye igjen til livsopphold og da han røyker en del sigaretter går ca halvparten av livsoppholdet til å kjøpe pakker med sigg. Han betaler også halvparten av internett og strøm med livsopphold - penger. Han må også ha busskort for å komme seg til jobb så det er ikke mye igjen til noe annet. Det hender han kjøper mat, men vil jeg kjøper inn 90% av maten vår eller mer. Jeg har så lyst å kreve at han slutter å røyke fordi jeg indirekte betaler for det! Anonymkode: 495e4...a17 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #2 Skrevet 23. mars 2023 hvor lenge har dere vært sammen og samboere? Anonymkode: 420b7...737 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #3 Skrevet 23. mars 2023 Jeg kjenner at dette hadde jeg ikke giddet å stå i. En ting er den psykiske knekken han fikk og gjelden. Men det at han da mener det er sin rett å leve på deg, er ikke greit. Livsoppholdet skal dekke et minimums av utgifter og luksusvarer utenom det, har han rett og slett ikke råd til. Han får betale halvparten av deres felles utgifter. Det samme gjelder mat og har han noe igjen, så får han bruke det på sigg, eller andre ting han føler han har behov for. Hvis ikke dette er aktuelt, må han kanskje bo alene en stund. Anonymkode: 99f8b...69c 1 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #4 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg kjenner at dette hadde jeg ikke giddet å stå i. En ting er den psykiske knekken han fikk og gjelden. Men det at han da mener det er sin rett å leve på deg, er ikke greit. Livsoppholdet skal dekke et minimums av utgifter og luksusvarer utenom det, har han rett og slett ikke råd til. Han får betale halvparten av deres felles utgifter. Det samme gjelder mat og har han noe igjen, så får han bruke det på sigg, eller andre ting han føler han har behov for. Hvis ikke dette er aktuelt, må han kanskje bo alene en stund. Anonymkode: 99f8b...69c Vet ikke om han føler det er sin rett, men opplever at han pusher grenser på hva jeg er villig til å betale for han ved å be meg kjøpe nye boksere og sokker til han siden han trenger nytt etc. Anonymkode: 495e4...a17
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #5 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): hvor lenge har dere vært sammen og samboere? Anonymkode: 420b7...737 3 år, samboere i 2. Ts Anonymkode: 495e4...a17
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #6 Skrevet 23. mars 2023 Hadde du vært mann hadde det nærmest vært forventet Anonymkode: 8bc6e...404 4 1
Antiviruset Skrevet 23. mars 2023 #7 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vet ikke om han føler det er sin rett, men opplever at han pusher grenser på hva jeg er villig til å betale for han ved å be meg kjøpe nye boksere og sokker til han siden han trenger nytt etc. Anonymkode: 495e4...a17 Si klart i fra da om at det ikke er greit at du betaler for han, samtidig som han røyker opp sine penger. Om ha har to hjerneceller som fungerer forstår han akkurat dette. Det er jo grenser for hvor naiv og dum man skal være. Han må ta tak og redusere sine utgifter til det minimale, og bidrar med det han kan over en periode. Da må han ofre noe og ikke bare lene seg på deg. Dette må du si klart i fra om. Når han pusher dine grenser! Si i fra på en klar og grei måte at dette ikke blir aktuelt. Godtar han det ikke så må han ta konsekvensene av egne valg. Vær krystallklar på dette. 2 1
Antiviruset Skrevet 23. mars 2023 #8 Skrevet 23. mars 2023 Om jeg hadde en partner som jeg var glad i, ville jeg strukket meg langt for å hjelpe om vedkommende fikk økonomiske problemer på grunn av sykdom eller arbeidsledighet. Veldig langt faktisk. Men det betinger at partner selv tok tak, reduserte sitt forbruk til det absolutt nødvendigste og fulgte dette opp selv. Ikke bare krevde at jeg skulle betale for det. Da hadde jeg stått skulder ved skulder til "evig tid" faktisk. Men når vedkommende velger å bruke penger på unødig forbruk som tobakk, alkohol, luksus av enhver sort hadde jeg satt foten ned. Man må kunne innskrenke forbruk etter inntekt mange ganger i livet, ja det krever en innsats men den må bare være der. Ellers går forhold dukken om man krever at partner skal bære hele byrden. Det går aldri over tid. Har sett litt av hvert av dette opp igjennom mitt liv hos mennesker rundt meg. Der noen bare krever og krever og aldri yter. Det ender alltid i havari. 6
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #9 Skrevet 23. mars 2023 Antiviruset skrev (2 minutter siden): Om jeg hadde en partner som jeg var glad i, ville jeg strukket meg langt for å hjelpe om vedkommende fikk økonomiske problemer på grunn av sykdom eller arbeidsledighet. Veldig langt faktisk. Men det betinger at partner selv tok tak, reduserte sitt forbruk til det absolutt nødvendigste og fulgte dette opp selv. Ikke bare krevde at jeg skulle betale for det. Da hadde jeg stått skulder ved skulder til "evig tid" faktisk. Men når vedkommende velger å bruke penger på unødig forbruk som tobakk, alkohol, luksus av enhver sort hadde jeg satt foten ned. Man må kunne innskrenke forbruk etter inntekt mange ganger i livet, ja det krever en innsats men den må bare være der. Ellers går forhold dukken om man krever at partner skal bære hele byrden. Det går aldri over tid. Har sett litt av hvert av dette opp igjennom mitt liv hos mennesker rundt meg. Der noen bare krever og krever og aldri yter. Det ender alltid i havari. Veldig enig i det. Jeg tenker som så at neste gang kan det være meg som på en eller annen måte belaster forholdet. Men, det krever at det jobbes og den som har rotet det til må være oppriktig i å ordne opp. Anonymkode: 5310d...6b9 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #10 Skrevet 23. mars 2023 Overforbruk /hypoman/manisk bruk av kredittkort og påfølgende depresjon? Er mannen bipolar? Da vil det også kanskje gjenta seg. Anonymkode: c1809...2e2
Antiviruset Skrevet 23. mars 2023 #11 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Veldig enig i det. Jeg tenker som så at neste gang kan det være meg som på en eller annen måte belaster forholdet. Men, det krever at det jobbes og den som har rotet det til må være oppriktig i å ordne opp. Anonymkode: 5310d...6b9 Helt klart dette, man vet aldri når man kan bli arbeidsledig eller syk. Men da må man faktisk tilpasse seg akkurat dette. Og ikke forlange at partner skal være banken sin. Så kan man yte der man kan, og redusere forbruket sitt der man kan. Røyk og annen luksus er noe man lett burde kunne kutte ned på. Og så bidra mer der man kan. Er man glade i hverandre utnytter man ikke hverandre. Men gir det man kan, og så tar alt derfra. Bruker det man har av "restevne" til å glede partner. 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #12 Skrevet 23. mars 2023 Det der hadde ikke jeg giddet. Jeg har latt en mann snylte på meg før, og kommer ikke til å gjøre det igjen. En mann som det der venner seg til at du er ei dørmatte, og vil behandle deg deretter. Mitt råd er at du krever røykeslutt, og nekter han, dumper du. Anonymkode: 8bb15...c7e
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #13 Skrevet 23. mars 2023 Kom deg vekk så fort som mulig. Anonymkode: 11d06...659
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #14 Skrevet 23. mars 2023 Typen har helt misforstått. Kvinner foretrekker at det er de som blir forsørget. Anonymkode: 493e1...532 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #15 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og det tærer på forholdet.. har ikke inntrykk av at det plager han særlig, og det irriterer meg kanskje mest. Han gikk på en psykisk knekk for ett par år siden hvor han ukritisk tok opp alt han kunne av kreditt og forbrukslån og nå sitter han og må betale for seg. Han har fått på plass gjeldsordning. Han har fått godkjent å betale for halvparten av rentene og halvparten av fellesutgiftene i leiligheten vi bor i sammen som jeg eier. Med gjeldsordning så sitter man ikke igjen med mye igjen til livsopphold og da han røyker en del sigaretter går ca halvparten av livsoppholdet til å kjøpe pakker med sigg. Han betaler også halvparten av internett og strøm med livsopphold - penger. Han må også ha busskort for å komme seg til jobb så det er ikke mye igjen til noe annet. Det hender han kjøper mat, men vil jeg kjøper inn 90% av maten vår eller mer. Jeg har så lyst å kreve at han slutter å røyke fordi jeg indirekte betaler for det! Anonymkode: 495e4...a17 Sånn har det vært for oss menn i årtusener. I likestillingens tid må det vel være rom for at rollene er motsatt? Anonymkode: 5e89a...eac
Gjest Made4u Skrevet 23. mars 2023 #16 Skrevet 23. mars 2023 Eier han ikke stolthet? Tydeligvis ikke! Jeg hadde ikke kunnet fungere i et forhold i hans sko, for egen del da jeg ikke ville funnet meg komfortabel med situasjonen (å være en belastning heller enn en ressurs). At han evner å stå i det viser jo at han ikke føler noen skam. Han burde definitivt avslutte forholdet med deg (fordi det føles riktig for han selv) og ventet med forhold til han har mer å gi, eventuelt finne seg ei han ikke sponses av. Det handler jo mest om egen selvfølelse, men virker som at han gir faen i den. I mine øyne er han en umoden person uten karakter.
Nymerïa Skrevet 23. mars 2023 #17 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde du vært mann hadde det nærmest vært forventet Anonymkode: 8bc6e...404 Kan du vise til en eneste tråd hvor ei dame med forbruksgjeld lever på mannen og bruker det lille hun har av penger på røyk og vi sier at vi forventer at dette skal mannen bare finne seg i? Jeg bruker pinlig mye tid på Kvinneguiden og jeg kan ikke huske en eneste slik tråd. 6
Gjest Made4u Skrevet 23. mars 2023 #18 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Sånn har det vært for oss menn i årtusener. I likestillingens tid må det vel være rom for at rollene er motsatt? Anonymkode: 5e89a...eac Idiot! Nå har kvinner tradisjonelt gjort mye i hjemmet til alle tider, sant tatt seg av barna etc. I tidligere tider fantes ikke vaskemaskin og oppvaskmaskin etc. så mye kvinner gjorde var meget tungt. De laget også klær og hadde mange andre forholdsvis tunge oppgaver. Så er toskete argument du kom med her.
Btw Skrevet 23. mars 2023 #19 Skrevet 23. mars 2023 (endret) 17 hours ago, AnonymBruker said: Hadde du vært mann hadde det nærmest vært forventet Anonymkode: 8bc6e...404 Stemmer at det er 2023, og merkelig nok at TS som er kvinnen fortsatt må gjøre 90% av matinnkjøpet og antageligvis det meste av husarbeidet i tillegg til å være forsørgeren. Det er ikke nok med å være både kvinnen og mannen i forholdet mens mannen kan være barnet, men hun må også tåle å få slengt slike taper kommentarer som denne etter seg. Endret 24. mars 2023 av Btw 6
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #20 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde du vært mann hadde det nærmest vært forventet Anonymkode: 8bc6e...404 Jeg er faktisk under gjeldsordning, men betaler 100% av egne utgifter. Mitt hus, mitt lån, jeg betaler (hele lånet ja) ogsåvidere. Vi har et barn, det deler vi alle utgiftene på som seg hør og bør. Det er faktisk ikke greit å leve på noen andre fordi man har gått på en smell selv; kvinne eller mann. Jeg kjenner ingen som forventer dette, de menn som klager på dette, hvordan lever dere selv? Har dere ei i saksa som går på kvinnefellen mens dere klager, eller gjør dere halvparten av husarbeid og barnestell også, som de ekte likestillingsforkjemperne dere er? Spennnende. TS; det er nå en ting at du og mannen deler på utgifter, men det FØRSTE som ryker hvis man er oppegående, er luksusforbruk. Sigg, snus, brus og alkohol går faktisk under dette alle sammen. Det er ingenting du trenger. Nei, det er IKKE forventet at noen andre skal fø på deg som kvinne eller mann. Mennene som kommenterer her må bestemme seg, enten så før dere på oss eller så må dere også ofre dere for fellesskapet. Mannen må i dette tilfelle stumpe røyken og betale halvparten av ALT, eller så må han ut på det åpne markedet i alle former. Det blir garantert lite sigg på ham hvis han må leie eget, betale maten sin osv. Du kan være diplomatisk og legge det frem slik at du ikke har råd til å betale 90% av alt, sette opp et budsjett han må delta i og la ham se selv at han ikke har råd til røyk, eller så kan du ta den harde linje og si rett ut at han må handle for seg selv. Dette er en grei periode hvor man kan ha separat økonomi med unntak av fellesutgiftene, faktisk. Sluttresultatet er at han må ta seg sammen, det har han bare til dels gjort ved å få gjeldsordning. Anonymkode: 27e34...59b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå