AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #1 Del Skrevet 23. mars 2023 Lurer på en del ting ang cøliaki. Har lest det kan være arvelig, har ei tante som har det. Er det da sannsynlig at jeg har grunnet arv? Har slitt i 2 år med magesmerter og luftplager, har i tillegg vit D-mangel og B-9 mangel. Hvilke vitaminmangler er vanlige ved cøliaki? Anonymkode: 47820...1b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #2 Del Skrevet 23. mars 2023 Hei, jeg kan ikke svare deg på spørsmålene dine. Men hva med om du begynner med å ta en blodprøve hos legen? Slik jeg har forstått det, så kan blodprøve stille diagnosen. Bestill time nå, så er du et steg nærmere❤️ Anonymkode: f49a0...5c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #3 Del Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Lurer på en del ting ang cøliaki. Har lest det kan være arvelig, har ei tante som har det. Er det da sannsynlig at jeg har grunnet arv? Har slitt i 2 år med magesmerter og luftplager, har i tillegg vit D-mangel og B-9 mangel. Hvilke vitaminmangler er vanlige ved cøliaki? Anonymkode: 47820...1b5 Jeg har mangel på B og D vitamin, samt folat og jern i perioder. Du må til legen, mest sannsynlig må det leveres en avføringsprøve og blodprøver, også henviser de gjerne til gastroskopi og / eller koloskopi ift hvilke symptomer du har. Kan også være IBD eller IBS Anonymkode: 84658...2e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #4 Del Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Lurer på en del ting ang cøliaki. Har lest det kan være arvelig, har ei tante som har det. Er det da sannsynlig at jeg har grunnet arv? Har slitt i 2 år med magesmerter og luftplager, har i tillegg vit D-mangel og B-9 mangel. Hvilke vitaminmangler er vanlige ved cøliaki? Anonymkode: 47820...1b5 Hei. Min mor har cøliaki, og 2 av barna mine har det. Har også en kusine som har fått det. Så ja, det er arvelig. Jeg har testet meg, men jeg har ikke fått det påvist. Min sønn fikk det påvist av en enkel blodprøve. Slapp og ta gastroskopi også . Hvis du er usikker, ville jeg bedt om å få tatt en blodprøve for å avkrefte/bekrefte om du har cøliaki. Anonymkode: d622d...e7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #5 Del Skrevet 23. mars 2023 Jeg manglet alt mulig i lang tid. Spesielt jern. Tarmene var temmelig ødelagte, slik at de ikke kunne fordøye noe som helst på normal måte. Men det ble jo en smule bedre etter at jeg forstod hva som feilet meg, og jeg fikk lagt om kostholdet. Vi har dog et mer sensibelt tarmsystem som har større utfodringer med å ta til seg mineraler/vitaminer enn det de normalt friske har. Jeg må regelmessig ta en jern-kur + b-vitaminer. Ja, det er arvelig, så sjansen er større hvis du har noen i familien som har det. Men det må jo ikke være tilfellet at du har det. Anonymkode: 623b5...206 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #6 Del Skrevet 23. mars 2023 Om du ikke har lyst til å ta steget og bestille legetime som et første steg, kan du ta en hjemmetest i ro og mak for å få en indikasjon på om det er verdt å undersøke videre. https://www.farmasiet.no/catalog/allergi-og-astma/hjelpemidler-til-allergikere/findout-coliakitest,5000597?gclid=Cj0KCQjw8e-gBhD0ARIsAJiDsaWKd292kq83tDCAx5fXPNUsovhR07HrX40J4tjSujUOLzlTcGSVNmoaArT3EALw_wcB Anonymkode: 9fc1f...304 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #7 Del Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg manglet alt mulig i lang tid. Spesielt jern. Tarmene var temmelig ødelagte, slik at de ikke kunne fordøye noe som helst på normal måte. Men det ble jo en smule bedre etter at jeg forstod hva som feilet meg, og jeg fikk lagt om kostholdet. Vi har dog et mer sensibelt tarmsystem som har større utfodringer med å ta til seg mineraler/vitaminer enn det de normalt friske har. Jeg må regelmessig ta en jern-kur + b-vitaminer. Ja, det er arvelig, så sjansen er større hvis du har noen i familien som har det. Men det må jo ikke være tilfellet at du har det. Anonymkode: 623b5...206 Har du cøliaki? Anonymkode: 47820...1b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #8 Del Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har mangel på B og D vitamin, samt folat og jern i perioder. Du må til legen, mest sannsynlig må det leveres en avføringsprøve og blodprøver, også henviser de gjerne til gastroskopi og / eller koloskopi ift hvilke symptomer du har. Kan også være IBD eller IBS Anonymkode: 84658...2e1 Har du cøliaki?:) Anonymkode: 47820...1b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #9 Del Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har du cøliaki? ja Anonymkode: 623b5...206 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #10 Del Skrevet 24. mars 2023 Har dere med cøliaki fått noe problemer med tannkjøttet som følge av sykdommen? TS Anonymkode: 47820...1b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #11 Del Skrevet 24. mars 2023 ikke jeg ihvertfall Anonymkode: 623b5...206 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #12 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 23.3.2023 den 18.15): Lurer på en del ting ang cøliaki. Har lest det kan være arvelig, har ei tante som har det. Er det da sannsynlig at jeg har grunnet arv? Har slitt i 2 år med magesmerter og luftplager, har i tillegg vit D-mangel og B-9 mangel. Hvilke vitaminmangler er vanlige ved cøliaki? Anonymkode: 47820...1b5 ubehandlet cøliaki gjør at tarmtottene ikke tar opp næring fra maten, og man kan bli underernært,så vitaminmangel er forenlig med det, ja. Vet ikke om noen vitaminmangler er mer typiske enn andre? Min datter var tynn med stor oppblåst mage, og det er et typisk tegn på underernæring, jf bilder av barn fra sultkatastrofer. Det er en arvelig faktor, dvs at man må være disponert for å få det, og denne disposisjonen er arvelig. Men det er ikke alle som er disponert for cøliaki som rent faktisk utvikler sykdommen, så man kan se noen familier der flere har det og andre der det bare er en. Anonymkode: db4e0...a6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå