Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Adobyen
Skrevet (endret)
Drizzt skrev (2 timer siden):

Det var en interessant artikkel, og forståelig at folk legger skylden på sittende regjering når de er misfornøyde. Den eneste måten å vise denne misnøyen er jo å stemme. Det vil jo vise seg på meningsmålingene hvor fornøyde de blir.

Endret av Adobyen
Videoannonse
Annonse
Skrevet
iliah skrev (På 25.3.2023 den 6.09):

Høyre vil ha oss inn i EU, så da takker jeg pent nei denne gang:

Når vi ser hva som skjer i verden ville det kanskje ikke vært så dumt å være en del av en større og sterkere allianse.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Adobyen skrev (11 timer siden):

Er Høyre interessert i å fjerne fattigdommen? Nei, tror ikke det. De vil heller ha mer av det.   Det finnes ingen omsorg bak deres falske smil.

For noe tull.  Ta et studie i økonomi slik at du forstår hvordan nasjonaløkonomi virker.  

• Liker 3
Skrevet
Stina234 skrev (1 minutt siden):

For noe tull.  Ta et studie i økonomi slik at du forstår hvordan nasjonaløkonomi virker.  

Hadde sosialister kunnet økonomi, hadde de ikke vært sosialister.

• Liker 4
Skrevet
Turtellure12 skrev (Akkurat nå):

Hadde sosialister kunnet økonomi, hadde de ikke vært sosialister.

:) Godt poeng.

• Liker 2
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)
Stina234 skrev (1 time siden):

kanskje en idé å holde seg til sak. 

Endret av Adobyen
Skrevet
Adobyen skrev (35 minutter siden):

kanskje en idé å holde seg til sak. 

Helt riktig.  Tror du kunne reflektere litt over det.  Dine kommentarer som jeg henviser til bør relateres til aktuelle saker

• Liker 2
Gjest Adobyen
Skrevet
Stina234 skrev (6 timer siden):

Helt riktig.  Tror du kunne reflektere litt over det.  Dine kommentarer som jeg henviser til bør relateres til aktuelle saker

Jeg skjønner ikke hvorfor du angriper meg? Jeg vil aldri angripe noen som mener noe annet enn meg.  Si gjerne at du mener og synes bla bla om politikk xx, men ikke kritiser meg personlig. Takk :) 

Skrevet

Høyre vil heller la kommunene få innføre turistskatt. Jeg som trodde Norge var et fritt land.  

Skrevet (endret)
Drizzt skrev (På 23.3.2023 den 18.13):

til de med lavest inntekt.

Der forsvant venstresidens hovedvalgflesk.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VPaQ2W/lekkasje-fra-hoeyre-skattelette-til-de-med-lavest-inntekt

Jeg liker så godt som alle av punktene som er nevnt i artikkelen.

Det er en helt annen politikk enn den som føres nå.

Jeg tror Erna har gode sjanser å vinne neste valg. Hun er tross alt veldig godt hjulpet av Støre. 

Lavinnteksskattelette er jo dobbelt så sosialdemokratisk som drømmene  til  AP, men det største problemet er nok avgifter og strømpris, som har økt like hardt for alle  uavhengig av hva de  tjener, men heller  ikke  på  det området viser  Arbeiderpartiet solidaritet. For 50 år  siden var solidaritet et hovedslagord for  Arbeiderpartiet. 

Fra Arbeiderpartiets nettside: "Arbeiderpartiets visjon er en rettferdig verden uten fattigdom og i fred, der menneskene er frie, likestilte og har innflytelse på sine liv. Alle mennesker er unike, uerstattelige og like mye verdt. Hver av oss skal ha muligheten til å leve gode liv, i små og store fellesskap. Vi vil ha et samfunn basert på frihet, solidaritet og like muligheter for alle."

Dette er kjernebudskaet til  Ap, men når budskapet oppfattes som uthulet og tomt, så får de ikke 36,9 % støtte. Høyre tar over Aps velgere , og jeg tror ikke det er fordi de viser sterkere solidaritet med de lavtlønte, men mest fordi Ap ikke leverer det de selger.

Prisoppgangen på strøm er brudd på solidaritetslinja. Denne prisoppgangen er kjernen i kostnadsøkningen etter Europakablene ble åpnet, og har drevet kostnivået i alle næringer oppover.

Det ser ut som Høyre støtter Arbeiderpartiet i strømprispolitikken.

Endret av I Grosny
Skrevet (endret)
Adobyen skrev (På 26.3.2023 den 15.57):

Det var en interessant artikkel, og forståelig at folk legger skylden på sittende regjering når de er misfornøyde. Den eneste måten å vise denne misnøyen er jo å stemme. Det vil jo vise seg på meningsmålingene hvor fornøyde de blir.

Problemet er at det ikke hjelper å stemme inn Høyre i stedet. Man får lik eller kanskje til og med verre politikk. Ap får pes fordi de har levert til høyre for der folk trodde partiet stod. Å stemme enda klarere Høyre gir liten mening, og Rødt er jo et alternativ med i overkant mange bivirkninger.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
jabx skrev (På 26.3.2023 den 16.04):

Når vi ser hva som skjer i verden ville det kanskje ikke vært så dumt å være en del av en større og sterkere allianse.

Nå er vi vel strengt tatt medlem av NATO av nevtne grunner.

Skrevet
Majer skrev (5 timer siden):

Høyre vil heller la kommunene få innføre turistskatt. Jeg som trodde Norge var et fritt land.  

Nei, kommunene kan velge å innføre turistskatt.

Mange steder slites naturen ut av for mange turister som ikke tar hensyn og det er bare rimelig at kommunen får betalt for nødvendig vedlikehold.

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir veldig skeptisk når høyre vil inn i EU.

Nå vil man aldri i verden få flertall i en folkeavstemning uansett, men allikevel.

Jeg tror ikke om Høyre står for en veldig annerledes politikk, men jeg håpet det blir mer forutsigbart for næringslivet.

De kan godt ha 99% skatt på en næring bare man vet det før man investerer.

• Liker 1
Gjest GP950mAh
Skrevet (endret)
Isambard skrev (4 minutter siden):

Jeg blir veldig skeptisk når høyre vil inn i EU.

Nå vil man aldri i verden få flertall i en folkeavstemning uansett, men allikevel.

Jeg tror ikke om Høyre står for en veldig annerledes politikk, men jeg håpet det blir mer forutsigbart for næringslivet.

De kan godt ha 99% skatt på en næring bare man vet det før man investerer.

Per idag er det ikke flertall, men støtten er økende. Blant de unge er det flere som vil melde oss inn enn som vil at vi skal fortsette å stå på gangen med lua i hånda uten innflytelse og stemmerett: https://www.nettavisen.no/norsk-politikk/arendalsuka/eu/eu-sjokk-pa-ny-maling-de-unge-vil-melde-norge-inn/s/5-95-603179

Endret av GP950mAh
Skrevet
GP950mAh skrev (5 minutter siden):

Per idag er det ikke flertall, men støtten er økende. Blant de unge er det flere som vil melde oss inn enn som vil at vi skal fortsette å stå på gangen med lua i hånda uten innflytelse og stemmerett: https://www.nettavisen.no/norsk-politikk/arendalsuka/eu/eu-sjokk-pa-ny-maling-de-unge-vil-melde-norge-inn/s/5-95-603179

Jeg stemte ja til EU en gang i tiden, men har blitt mer skeptisk. Du kan si at vil må tilpasse oss uansett, og like gjerne kan være innenfor.

Det har du rett i.

Jeg synes bare at hele EU ser ut som et monster av jurister og byråkrater som står over demokratiet.

Jeg aner ikke hvordan f.eks "vikardirektivet" ble til, men tviler på at ble diskutert med den jevne franskmann og tysker. De får nok bare høre at politikerne er bundet av "internasjonale avtaler"/ EU- regler.

• Liker 1
Skrevet

Det ble ingen ordenltig avstemning om kommunereform. Plutselig skulle man tilhøre en annen kommune. Så kostet det kommunene masse penger å reversere. En ting er at man innfører det, men sånne ting burde skje gjennom avstemninger. Hvordan vet vi at EU ikke blir tvunget fram? Jeg kan se for meg at Frp i det minste vil kreve folkeavstemning, men har vi noen garantier?

Gjest GP950mAh
Skrevet
Isambard skrev (27 minutter siden):

Jeg stemte ja til EU en gang i tiden, men har blitt mer skeptisk. Du kan si at vil må tilpasse oss uansett, og like gjerne kan være innenfor.

Det har du rett i.

Jeg synes bare at hele EU ser ut som et monster av jurister og byråkrater som står over demokratiet.

Jeg aner ikke hvordan f.eks "vikardirektivet" ble til, men tviler på at ble diskutert med den jevne franskmann og tysker. De får nok bare høre at politikerne er bundet av "internasjonale avtaler"/ EU- regler.

EU består av folkevalgte politikere som velges inn gjennom europavalgene som avholdes hvert femte år. I kommisjonen sitter det politikere fra medlemslandene som har innflytelse og makt over lovene som debatteres og vedtas og kan legge ned veto om det går mot medlemslandenes interesser. EU-rådets presidentskap skiftes mellom medlemslandene hver sjette mnd, nå er det Sverige som har presidentskapet og setter agendaen i EU.

EU har 32.000 byråkrater for sine 500 millioner innbyggere mot vel over 50.000 i norske departementer, etater og direktorater for våre skarve 5 millioner. Påstanden om at EU er byråkratisk er en myte, det er det også at de står over demokratiet.

Skrevet

Lavere skatt til de som har minst er ikke spesielt mye å skryte av. De betaler allerede så lite skatt at forskjellen utgjør kanskje et par hundrelapper i måneder. De som har minst trenger annen form for støtte. 

• Nyttig 1
Skrevet

Håper ein kan få ein heilt  annen samansettning av stortinget  ved neste valg, Eit vilkår bør vera at  en representanter  som skal sitt sete på stortinget kan indentifisere med  "vanleg folk sin hverdag" og de bør ha minst  7- 8 års praksis fra en yrkeslivet. 

Samansettningen på stortinget består idag  av akademikere som kun har levd av hvert ord som renner utav kjeften på dem.   

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...