Gå til innhold

Dere som har laseroperert øyne…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan var det under behandlingen og etterpå? Får helt noia av tanken på å stirre på laser osv, kan man få beroligende? Hvordan var det etterpå, smerter? Får man noe lokalbedøvende eller andre typer smertestillende de første dagene? 

hilsen 26-åring som gleder seg veeeeldig til å få bedre syn, men er litt engstelig 😄

Anonymkode: 50d50...fc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får beroligende hvis du ønsker det. Jeg fikk Sobril. Operasjonen tok vel toppen 15 minutter og jeg kjente ingenting. Ingen lokalbedøvelse. Sov litt med en gang jeg kom hjem og hadde ikke noe ubehag, var bare litt rødsprengt i øyne den første uken og litt var for sollys.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NewStart87 skrev (12 minutter siden):

Du får beroligende hvis du ønsker det. Jeg fikk Sobril. Operasjonen tok vel toppen 15 minutter og jeg kjente ingenting. Ingen lokalbedøvelse. Sov litt med en gang jeg kom hjem og hadde ikke noe ubehag, var bare litt rødsprengt i øyne den første uken og litt var for sollys.

Takk for svar! Var det LASIK du tok? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Takk for svar! Var det LASIK du tok? 

Ja :) 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk ikke tilbud om beroligende. Fikk ikke bedøvende øyedråper, og det sa de var fordi de ikke brukte en glass-greie de vanligvis bruker (tror de kalte det kontaktglass?). Bedøvelsesdråpene gies visstnok på grunn av det glasset. Fikk øyedråper for å utvide pupillene først.

Ble bedt om å se på et lys (mener å huske det var en rød X) og sitte helt i ro. Avtalte på forhånd at jeg skulle si ifra når jeg trengte å blunke, og da tok vi pause. Og så skulle jeg si ifra når jeg var ferdig med å blunke, og da begynte vi igjen med en gang. Jeg tok ett øye og det tok over en time, men vanligvis tar det et sted mellom 5 og 10 minutter per øye.

Kjente de første skuddene, men det var ikke vondt eller ubehagelig. Var en litt rar følelse bare. Var litt sår og nesten litt nummen i øyet i et par dager etterpå. De sa det var vanlig å bli litt rødsprengt også, men det kan jeg ikke huske om jeg ble. Var i så fall ikke rødsprengt nok til at andre kommenterte det.

Fjernet etterstær og løsnet en linsekapsel som hadde satt seg på feil sted i øyet med YAG-laser. :) 

Anonymkode: 38d5c...d56

Skrevet
On 3/23/2023 at 5:47 PM, AnonymBruker said:

Hvordan var det under behandlingen og etterpå? Får helt noia av tanken på å stirre på laser osv, kan man få beroligende? Hvordan var det etterpå, smerter? Får man noe lokalbedøvende eller andre typer smertestillende de første dagene? 

hilsen 26-åring som gleder seg veeeeldig til å få bedre syn, men er litt engstelig 😄

Jeg tok Lasik i 2006, fikk valium allerede mens jeg satt på venterommet, fem-ti minutter før jeg ble tatt med inn på rommet med lasermaskinen.
Selve operasjonen gikk dritfort, kanskje ti-femten minutters tid elns, jeg tok bare på ett øye, så for to øyne tar det kanskje dobbelt så lang tid, hva vet jeg.
Etterpå fikk jeg to paralgin forte, øyeskjold (plastgreie som ble plastret over øyehulen for å unngå at jeg tok på øyet) ble tatt med inn på et lite, mørkt hvilerom med en superbehagelig stress-less-lignende stol, og beskjed om å lukke øynene og at det var kjempeflott hvis jeg tok en liten høneblund. Jeg tror jeg satt der inne i tre kvarter eller noe, husker ikke helt for jeg slokna litt.
Ble så sendt hjem med smertestillende, øyedråper med antibiotika og komfortøyedråper, samt to doser sovetabletter, med beskjed om å ta en dose så snart jeg kom hjem for å sove noen timer, og en dose rett før sengetid slik at jeg ikke skulle snu døgnet.
Øyeskjoldet måtte jeg bruke om natta i minst en ukes tid, for å unngå at jeg gned meg i øyet i søvne.
Litt ubehag noen dager, men de smertestillende fungerte godt (husker ærlig talt ikke hva det var jeg fikk, brufen muligens), og jeg var litt tørr på det øyet i et par måneder, så jeg brukte Systane komfortøyedråper til jeg følte det ikke var nødvendig lenger.

Dessverre ble synet mitt dårligere igjen etter rundt seks år, optikeren min tror det er fordi jeg kun opererte det ene øyet og det øyet som ble operert plutselig var det øyet jeg så best på, mens det dominante øyet mitt nå var dårligere, så de begynte å "krangle om plassen".
Til info var det øyet som ble operert helt nede på -2,50 med en griseskjev hornhinne, mens det dominante øyet var såpass bra at de bare hadde minimal korreksjon i brilleglassene, mens vanlige linser som kun kommer i 0,25-increments ble for mye korreksjon på den minste styrken.
I dag er det dominante øyet som originalt var det med best syn, helt nede på -2,25 med en veldig minimal hornhinneskjevhet, og det opererte øyet er på rundt -0,75 med en liten hornhinneskjevhet så jeg bruker -1,0 linser der.

HrMinya tok en lignende operasjon i 2016, men han hadde så skjeve hornhinner at han ikke så en dritt på 1 meters avstand, selv om styrken hans bare var -2,75 eller der omkring. Hvis jeg tok på meg brillene hans, ble jeg sjøsjuk med en gang og følte at øya ville gå i hver sin retning.
Han bruker ikke briller eller linser lenger, men han har merket at synet har blitt noe dårligere på avstand det siste året.

Konklusjonen vår er at operasjonen er helt klart verdt det, men vær forberedt på at synet ditt _kan_ bli dårligere igjen etter noen år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.3.2023 den 17.47):

Alt kommer an på hva slags type behandling du velger.

AnonymBruker
Skrevet

Lasik.

Husker ikke hva jeg fikk av smertelindring, om noe. 

Det tok noen minutter. Og var dritskummelt. Men ikke vondt på noen måte. 

Så fulgte 3-4 timers smertehelvete. Hadde ikke klart meg uten at mannen tok full kontroll, dryppet øynene mine, fikk i meg paralgin forte, samt at jeg lå på et mørkt og kjølig soverom. Men jeg er pyse når det kommer til smerter.  

Derfra kom synet gradvis helt tilbake, og smertene forsvant. Kjørte bil og var på jobb som vanlig dagen etterpå. 

En av de beste beslutningene, og best brukte pengene, noen gang. Ser fortsatt helt perfekt 10 år senere. 

Anonymkode: 4981c...642

Skrevet

Lasik, fikk valium før operasjonen. Funket greit det… 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk laserbehandling pga netthinneløsning. Jeg husker at det stakk litt og at det ble litt fresefølelse da laseren traff.

Nå var dette en ganske akutt og kraftig behandling og jeg vet ikke om dette kan sammenlignes med dagens laser behandling.

Anonymkode: d5802...7f0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjente ingen ting, men jeg taklet ikke spesielt bra å ligge heeeeelt i ro med diverse greier inni øynene. Legen var ganske sinna, faktisk. Jeg kunne jo ikke noe for det. Hadde fått beroligende i forkant, men det hjalp ikke noe. Heldigvis ble resultatet bra, og det var 100% verdt det. Det var ikke vondt etterpå. LASIK (nærsynt). 

Anonymkode: 88e1c...8b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...