Gå til innhold

Noen som jobber på sykehus her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har vokst opp i en dysfunksjonell familie og vært det man kaller «søplebøtta» i familien. Det er spesielt mor og søster som har vært ( og er fortsatt ) veldig ute etter å trykke meg ned, latterliggjøre meg osv. Nå i voksen alder har det kommet frem at jeg mest sannsynligvis har en medfødt diagnose og denne skal jeg bli utredet for i år. Problemet er at jeg skal utredes på en avdeling hvor søsteren min jobber. Der hun jobber er de kun 15 ansatte. Egentlig hadde jeg ikke tenkt til å fortelle familien om utredningen, men siden jeg ble henvist til søsteren min sin avdeling så følte jeg det ble nødvendig. Dessverre. 

Siden det har moren min vært veldig på meg om denne utredningen, at jeg ikke burde ta den, det blir slitsomt og nylig prøvde hun seg med: «Er det normalt å være sosial med den diagnosen?». Ikke lenge før dette kommenterte også søsteren min at det ikke er normalt å være sosial med diagnosen jeg skal utredes for. Det er tydelig at mor og søster prater sammen. Jeg svarte da begge at jeg har jobbet med ei med denne diagnosen og hun var veldig sosial. I tillegg er jeg medisinert og var absolutt ikke sosial før dette, det vet de begge svært godt.  Dette skjønner jeg jo var et forsøk på å få meg til å tvile på om jeg har diagnosen og kanskje trekke utredningen. Det har jeg ikke gjort. Moren min har også flere ganger forsøkt å skremme meg fra å ta utredningen ved å si: «Det er veldig mange tester altså, det beste hadde vært om du fikk slippe det der». Jeg har stått på mitt og sier jeg skal ta utredningen.

Datoen jeg har fått for første dag for utredning sier søsteren min ikke stemmer, siden avdelingen har noe de skal den dagen. Jeg har enda ikke fått noen ny dato og spurte henne forrige uke om når jeg får beskjed. Hun svarte da at det hadde nok sjefen glemt. Jeg venter derfor fortsatt på svar om dato og vil gjerne ringe avdelingen, men kvier meg siden jeg risikerer at hun kan ta telefon. 

Idag ringte moren min og sa at søsteren min var i tvil om jeg kunne utredes på hennes avdeling siden jeg er søsteren hennes og jeg har også hilst på noen av hennes kollegaer. ( Kun håndhilst, ikke omgått med ) Hun føler derfor flere blir inhabile. Jeg vet ikke hva som er rett, men føler at her prøves det aktivt å stoppe utredningen min. 

For de som lurer: jeg skal utredes for høytfungerende autisme. 

Stemmer det at jeg ikke kan utredes på hennes avdeling? 

Anonymkode: 6aae2...ca7

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke fastlegen din henvise deg til et annet sykehus?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (28 minutter siden):

Kan ikke fastlegen din henvise deg til et annet sykehus?

Kan vel, men da er det langt unna og enda lengre ventetid.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jobber på sykehus, men ikke i psykiatrien. 

På avdelingen min er det flere som har søsken/foreldre som er pasienter, så det er iallfall ikke noen regel om det her. Vi er eneste tilbudet i fylket vårt. Familiemedlemmet er ikke direkte behandler, men det er en liten avdeling og en kan ikke unngå å få med seg ting på f.eks. behandlingsmøter eller se bestillinger i timebøkene osv.

Det er helt vanlig at behandlere reserverer seg mot enkelte pasienter, fordi de kjenner dem utenom jobb, men de blir ikke nektet å komme inn til andre. 

I din situasjon skjønner jeg ikke at du gidder, det må da være tusen ganger bedre for deg å slippe den søsteren din? Selv om hun ikke skulle være involvert, vil du vel alltid gå rundt og lure på hva hun har hørt? 

Anonymkode: 0ed01...104

• Liker 2
Skrevet

På min avdeling har vi nulltolleranse for å ha pasienter som er i familie med de ansatte. Enten flyttes pasienten eller den ansatte i den tiden pasienten er inneliggende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting som tilsier at du ikke kan utredes på hennes avd. Men personlig hadde jeg valgt fritt sykehusvalg. 

Siden dere har sånt forhold, vil ting som står i journal garantert bli brukt mot deg. Hadde også ringt avd og hørt om timen. 

Kan søsteren din ha slettet timen på pur f tro? 

Anonymkode: 0155b...bf5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jobber på sykehus, men ikke i psykiatrien. 

På avdelingen min er det flere som har søsken/foreldre som er pasienter, så det er iallfall ikke noen regel om det her. Vi er eneste tilbudet i fylket vårt. Familiemedlemmet er ikke direkte behandler, men det er en liten avdeling og en kan ikke unngå å få med seg ting på f.eks. behandlingsmøter eller se bestillinger i timebøkene osv.

Det er helt vanlig at behandlere reserverer seg mot enkelte pasienter, fordi de kjenner dem utenom jobb, men de blir ikke nektet å komme inn til andre. 

I din situasjon skjønner jeg ikke at du gidder, det må da være tusen ganger bedre for deg å slippe den søsteren din? Selv om hun ikke skulle være involvert, vil du vel alltid gå rundt og lure på hva hun har hørt? 

Anonymkode: 0ed01...104

Problemet er at jeg enten må reise langt til annet sykehus et annet sted og det flere ganger, eller rett og slett ta det privat, noe som selvfølgelig også er veldig dyrt.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ingenting som tilsier at du ikke kan utredes på hennes avd. Men personlig hadde jeg valgt fritt sykehusvalg. 

Siden dere har sånt forhold, vil ting som står i journal garantert bli brukt mot deg. Hadde også ringt avd og hørt om timen. 

Kan søsteren din ha slettet timen på pur f tro? 

Anonymkode: 0155b...bf5

Men hun kan jo ikke lese i journalen min? 

Det siste du skriver er hva jeg er redd for.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hun kan jo ikke lese i journalen min? 

Det siste du skriver er hva jeg er redd for.

Ts

Da ringer du avdelingen. Og svarer hun, så later du som om det var henne du skulle snakke med, og bare spør eller sier noe vanlig pjatt om hverdagsting. 

Det du kan gjøre, er å ringe sentralbordet på sykehuset (de har vel det?) og spørre etter behandleren du skal ha, eller sjefen på avdelingen, og så spørre hvordan det ligger an med timen din.

Anonymkode: 3b71c...c2a

• Nyttig 1
Skrevet

For en suppe. Ring og snakk med lederen på avdelingen og forklar situasjonen. Hør med henne og ang timen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er sekretærer som setter opp timer, ikke avdelingen. Bare ring inntakskontoret. Hun har ikke lov å lese journalen din. 

Anonymkode: 7e7dc...f6e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Ringte avdelingen idag, de sa det ikke var noe problem og at det var vanlig at å ha nære relasjoner på avdelingen ( uten at de blir utredet av familie som jobber der selvfølgelig ). Hun presiserte også at de har jo taushetsplikt.

AnonymBruker
Skrevet

Hun bryter jo taushetsplikten så det suser etter så lenge hun diskuterer din sykdom med din mor. 
Du trenger ikke å betale stort mer om du ber om behandling et annet sted, nettopp på grunn av at din søster jobbe der. De kan fint sende henvisningen videre. 

Anonymkode: f75d3...e43

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du skal blåse langt i det moren din (og søsteren din) forteller deg om din time. Forhold deg til innkallingsbrevet ditt. Veldig fint at du ringte avdelingen og dobbeltsjekket!

Det er helt greit om du er litt avvisende når de snakker om dette. Du kan for eksempel si, jeg har hørt hva du mener om saken og jeg ønsker ikke å diskutere det mer nå.

Når det oppstår situasjoner som dette annenhver uke så forstår du vel godt hvorfor psykologen din har anbefalt deg å minimere kontakten med dem (hvis jeg husker riktig). Det blir jo bare stress og usikkerhet, du får ingenting positivt igjen for det.

Anonymkode: 974f5...077

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...