Gå til innhold

Hvordan finne psykolog med riktig kompetanse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leter etter en psykolog/psykiater med god kompetanse på ptsd/KPTSD, hvordan kan jeg finne det? Fastlegen min vet ikke. 

Jeg har forsøkt dps, men de hadde ikke kompetanse. Hva gjør jeg da? 

Anonymkode: 09901...47d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ringe rundt og høre?

Anonymkode: ab464...6c5

AnonymBruker
Skrevet

Ring og spør hver enkelt psykolog. Noen retninger innen psykoanalyse er også mer traumefokuserte enn andre. 

Anonymkode: d30ce...b22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du kan ringe rundt og høre?

Anonymkode: ab464...6c5

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ring og spør hver enkelt psykolog. Noen retninger innen psykoanalyse er også mer traumefokuserte enn andre. 

De offentlige med driftsavtale tar ikke telefonen. Og de private sier vel at de har kompetanse på alt mulig uansett?

AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt å sende en kort sms til avtalespesialister og spørre om de har kompetanse på traumer? Evt ringt dps pg hørt med dem om de vet? Jeg går til avtalespesialist som ble anbefalt meg av DPS.

Anonymkode: 93348...8cb

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk finnenpsykolog.no og bruk søkefelt og valgmenyen så kommer du forhåpentligvis litt nærmere :)

Anonymkode: 59732...933

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg leter etter en psykolog/psykiater med god kompetanse på ptsd/KPTSD, hvordan kan jeg finne det? Fastlegen min vet ikke. 

Jeg har forsøkt dps, men de hadde ikke kompetanse. Hva gjør jeg da? 

Hvis du bor i en by med rvts så har de spesialkompetanse på traume. 

Anonymkode: 31e4e...4c5

AnonymBruker
Skrevet

Enkelte DPS'er har en liste over psykologer med avtale og dypkunnskap om traumer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du forsøkt å sende en kort sms til avtalespesialister og spørre om de har kompetanse på traumer? Evt ringt dps pg hørt med dem om de vet? Jeg går til avtalespesialist som ble anbefalt meg av DPS.

Dps vet ikke. De er sure og frekke på telefonen. Ingen av avtalespesialistene har mulighet for sms. Er det vanlig?

Sjekk finnenpsykolog.no og bruk søkefelt og valgmenyen så kommer du forhåpentligvis litt nærmere :)

Anonymkode: 59732...933

Prøvde det, fikk tre treff og alle var private. Den ene har ventetid på litt over et halvt år og de to andre vet jeg av erfaring at er ubrukelige. 

Hvis du bor i en by med rvts så har de spesialkompetanse på traume. 

Anonymkode: 31e4e...4c5

De tar ikke inn pasienter. 

Enkelte DPS'er har en liste over psykologer med avtale og dypkunnskap om traumer.

Ikke her. De er bare ubehagelige og frekke på telefonen, klarer ikke ringe dit mer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Dps vet ikke. De er sure og frekke på telefonen. Ingen av avtalespesialistene har mulighet for sms. Er det vanlig?

Har de ikke mobilnummer på listen med kontaktinfo til avtalespesialister. Trodde alle hadde det. 

kan jeg spørre hvor i landet du bor? Kanskje jeg har noen tips.

jeg ville snakket med fastlegen og fått ham til å hjelpe deg om du ikke får kontakt med boen. Fastlegen kan enten kontakte dps for råd, de pleier å behandle leger bedre. Eller dere begynner på toppen av listen og sender til en og en avtalespesialist og gjør det klart i henvisningen at du trenger traumeterapi med spørsmål om det er noe de har kompetanse på.

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres for utrolig ut til å være sant. 

Hva er din psykdomshistorie siden fastlegen ikke er behjelpelig ts? 

Også veldig snodig at de på DPS er ubehagelig og frekke mot deg, og du klarer ikke ringe dit mer. 

Anonymkode: 2ce1c...c3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Dette høres for utrolig ut til å være sant. 

Hva er din psykdomshistorie siden fastlegen ikke er behjelpelig ts? 

Også veldig snodig at de på DPS er ubehagelig og frekke mot deg, og du klarer ikke ringe dit mer. 

Anonymkode: 2ce1c...c3b

Fastlegen min har permisjon, så jeg bruker nå vikaren til vikaren. Jeg legger selvsagt ikke ut noen sykehistorie her. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Har de ikke mobilnummer på listen med kontaktinfo til avtalespesialister. Trodde alle hadde det. 

kan jeg spørre hvor i landet du bor? Kanskje jeg har noen tips.

jeg ville snakket med fastlegen og fått ham til å hjelpe deg om du ikke får kontakt med boen. Fastlegen kan enten kontakte dps for råd, de pleier å behandle leger bedre. Eller dere begynner på toppen av listen og sender til en og en avtalespesialist og gjør det klart i henvisningen at du trenger traumeterapi med spørsmål om det er noe de har kompetanse på.

Jeg har ikke lyst til å si hvor jeg bor, men det er ikke Østlandet. Jeg tror all traumeterapi skal gå via dps, også til avtalespesialister, og siden jeg ikke ønsker/klarer mer kontakt med dps er det vanskelig. Legen virker egentlig ganske uinteressert, han bare gjentar at jeg må gå privat. 

Pga traumene har jeg problemer med relasjoner og å stole på folk og å tror at noen vil hjelpe meg, så jeg trekker meg lett ved avvisning. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke lyst til å si hvor jeg bor, men det er ikke Østlandet. Jeg tror all traumeterapi skal gå via dps, også til avtalespesialister, og siden jeg ikke ønsker/klarer mer kontakt med dps er det vanskelig. Legen virker egentlig ganske uinteressert, han bare gjentar at jeg må gå privat. 

Pga traumene har jeg problemer med relasjoner og å stole på folk og å tror at noen vil hjelpe meg, så jeg trekker meg lett ved avvisning. 

Få legen til å sende henvisning til en avtalespesialist der du bor. I henvisningen bør det stå at du trenger traumebehandling og spørsmål om det er noe avtalespesialisten kan tilby. Lurt og å få med at om de ikke har kapasitet spørre om de Jan anbefale noen som er gode på traumer?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Få legen til å sende henvisning til en avtalespesialist der du bor. I henvisningen bør det stå at du trenger traumebehandling og spørsmål om det er noe avtalespesialisten kan tilby. Lurt og å få med at om de ikke har kapasitet spørre om de Jan anbefale noen som er gode på traumer?

Han sier at det ikke finnes noen, så jeg kommer ikke videre der. Etter at jeg fikk ptsd diagnosen trodde jeg at jeg hadde rett på behandling, men det føles som å stange i en vegg. Kommer ikke videre, og ingen kan hjelpe meg. 

Jeg tror etter å ha lest denne tråden at jeg må ringe alle en siste gang og så etterpå må jeg kanskje bare akseptere at jeg ikke får hjelp, for jeg har ikke krefter til å holde på sånn lenger og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet

Om du bor i en relativt stor by, som f.eks Bergen eller Trondheim kan det være at det finnes psykologer som jobber sammen i et slags psykologfellesskap. Disse kan hende har ulik kompetanse og om du ringer resepsjonen kan det hende du kan få vite hvem det vil være lurt for deg å snakke med. 

Jeg leste en studie en gang at formen for terapi hadde lite og si for tilfriskning, men at relasjonen mellom terapeut og pasient var det viktigste. Så kanskje er det ikke viktig at personen har noen større erfaring med traumer enn den "gjengse" psykolog, men at du treffer en du stoler på.

Kan det være noen nettbaserte tjenester som kan være aktuelle om du bor et sted med få psykologer?

Anonymkode: d1c60...551

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Han sier at det ikke finnes noen, så jeg kommer ikke videre der. Etter at jeg fikk ptsd diagnosen trodde jeg at jeg hadde rett på behandling, men det føles som å stange i en vegg. Kommer ikke videre, og ingen kan hjelpe meg. 

Jeg tror etter å ha lest denne tråden at jeg må ringe alle en siste gang og så etterpå må jeg kanskje bare akseptere at jeg ikke får hjelp, for jeg har ikke krefter til å holde på sånn lenger og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre. 

Finnes masse hjelp på nettet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Finnes masse hjelp på nettet.

Nettet er stort, gjerne vær mer konkret om du kan. Privat behandling har jeg ikke råd til. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste en studie en gang at formen for terapi hadde lite og si for tilfriskning, men at relasjonen mellom terapeut og pasient var det viktigste. Så kanskje er det ikke viktig at personen har noen større erfaring med traumer enn den "gjengse" psykolog, men at du treffer en du stoler på.

Kan det være noen nettbaserte tjenester som kan være aktuelle om du bor et sted med få psykologer?

Relasjonen er helt sikkert viktig, men jeg opplever at dette ofte brukes som en unnskyldning og forklaring når terapien ikke lykkes, når årsaken åpenbart er at behandler ikke er dyktig på fagfeltet sitt. 

Når vanlige leger og kirurger ikke lykkes, blir årsakene analysert, rapportert og fulgt opp, ingen sier det er «relasjonen». 

Jeg har gått til en psykiater og en psykolog som ikke fulgte med i det hele tatt. Han ene sov i timene, hun andre gjorde det klart at hun kun behandlet ut i fra fast opplegg og alle timene var rene forelesninger. Hun spurte aldri (!) hva jeg trengte hjelp med eller hvordan jeg hadde det. 

En annen psykolog brukte en bok slavisk, og timene besto av å lese fra boken. En annen forklarte alt ut i fra meg (hvis du tenkte annerledes, gjorde annerledes så ville du hatt det bra nå og han ville ikke slått deg). 

Kort sagt: Har etterhvert liten tro på det psykiske helsevesenet i Norge. Hvorfor sjekker ingen om det de gjør fungerer?

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som en vanskelig situasjon. Mitt beste råd er å finne en som jobber psykodynamisk. Min erfaring er at de går mer i dybden og er opptatt av å ha deg som pasient i fokus. Du finner en oversikt her, ikke alle disse er avtalespesialister https://instpsyk.no/psykoterapi/psykoterapeuter/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...