AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #1 Del Skrevet 23. mars 2023 Hvilken utdannelse har vanligvis en karriereveileder? Anonymkode: df1ea...0b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 23. mars 2023 #2 Del Skrevet 23. mars 2023 Feks Sosionom eller pedagog Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #3 Del Skrevet 23. mars 2023 Jeg jobber som karriereveileder på en videregående skole og har mange års erfaring som lektor. I tillegg til utdanning i undervisningsfagene mine + ppu har jeg 60 studiepoeng i karriereveiledning og sosialpedagogisk rådgivning. Dette kan du ta flere steder i landet. Mange av de som har vært karriereveiledere (eller rådgivere som det fremdeles heter noen steder) lenge, er "bare" pedagoger. Men flere og flere kommuner/fylker krever nå at karriereveilederne har relevant utdanning. Mange av de jeg studerte med hadde jobb allerede, men måtte ta utdanningen pga. nye krav. Jeg kjenner også noen sosionomer som jobber med karriereveiledning (på karrieresenter og i fengselsvesenet.) Anonymkode: c1671...085 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esmer Skrevet 23. mars 2023 #4 Del Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg jobber som karriereveileder på en videregående skole og har mange års erfaring som lektor. I tillegg til utdanning i undervisningsfagene mine + ppu har jeg 60 studiepoeng i karriereveiledning og sosialpedagogisk rådgivning. Dette kan du ta flere steder i landet. Mange av de som har vært karriereveiledere (eller rådgivere som det fremdeles heter noen steder) lenge, er "bare" pedagoger. Men flere og flere kommuner/fylker krever nå at karriereveilederne har relevant utdanning. Mange av de jeg studerte med hadde jobb allerede, men måtte ta utdanningen pga. nye krav. Jeg kjenner også noen sosionomer som jobber med karriereveiledning (på karrieresenter og i fengselsvesenet.) Anonymkode: c1671...085 Hei! Jeg lurer hva du driver med når du ikke veileder elever som ønsker å snakke med deg? Husker vi hadde en karriereveileder på min videregående skole, og vi fikk muligheten til å ha 1 samtale med henne helt i slutten av vgs, når vi skulle velge videre utdanning. Bare nysgjerrig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #5 Del Skrevet 23. mars 2023 hm... jeg har vurdert å jobbe som karriereveileder, ikke fordi jeg vil starte et helt nytt studie etter min bachelor i markedsføring men fordi jeg ser i mange stillingsbeskrivelser at de etterspør noen med min bachelorgrad og salgserfaring. og det har jeg. men da er det ofte rekrutterer stillinger da, i privat sektor. Anonymkode: cb3c1...6b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 23. mars 2023 #6 Del Skrevet 23. mars 2023 Du kan ta høgskoleutdanning i karriereveiledning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #7 Del Skrevet 23. mars 2023 esmer skrev (54 minutter siden): Hei! Jeg lurer hva du driver med når du ikke veileder elever som ønsker å snakke med deg? Husker vi hadde en karriereveileder på min videregående skole, og vi fikk muligheten til å ha 1 samtale med henne helt i slutten av vgs, når vi skulle velge videre utdanning. Bare nysgjerrig Jeg underviser i tillegg. Jeg vet om noen som har 100% stilling som karriereveileder, men de jobber på veldig store skoler. Hos oss kan elevene få samtaler så ofte de vil. Noen har behov for en prat nesten hver uke i perioder, andre ønsker ikke samtaler eller hjelp i det hele tatt. Jeg bruker mest tid i vg3. Jeg låner timer av faglærerne minst et par ganger hvert halvår. Det er mye informasjon som skal formidles, og det er greit å ta noen av spørsmålene i plenum. Mange som lurer på det samme. Jeg er dessuten involvert i tverrfaglige samarbeid der elevene blant annet får øve på å skrive søknader og cv. Jeg hjelper også til med søknadsprosess, anbefalingsbrev og vitnemål på engelsk for elever som vil studere i utlandet. Ellers har jeg ulike karrierelæringsopplegg i vg1 og i vg2. Jeg inviterer også elever og foresatte til et møte der jeg sammen med faglærerne presenterer programfagene de kan velge mellom i vg2/vg3. Mange elever ønsker samtale i forbindelse med dette. Det er også en god håndfull elever som reiser på utveksling hvert år, og de trenger en hel del hjelp. Noen har valgt feil retning, og da hjelper jeg dem med omvalg. I tillegg er det en del arrangementer som skal forberedes og gjennomføres. Vi har alltid et opplegg i forkant av utdanningsmesser, og vi får mange besøk i løpet av et år (studenter fra universiteter/høgskoler, representanter fra organisasjoner, private skoler, folkehøgskoler osv.). Jeg trives godt med å være karriereveileder. Det er en givende jobb der man kommer tett på ungdommene. En stor utfordring er for liten ressurs. Jeg har inntrykk av at dette er noe nesten alle sliter med. Vi har lyst til å gjøre mer for elevene. Anonymkode: c1671...085 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå