Gå til innhold

Når man treffer med eggløsning og så blir man ikke gravid likevel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde EL-slim noen timer torsdag for 2 uker siden og hadde samleie dagen før. I følge statistikk vil samleie dagen før eggløsning gi 44% sjanse for å bli gravid. Det stemte nok også at jeg faktisk hadde EL fordi jeg fikk mens i dag akkurat 14 dager etter. 

Jeg vet jo at 44% sjanse betyr at man likevel ikke blir gravid i da 56% av gangene, men det føles liksom litt kjipt på en måte for vi er begge både ung og frisk og alt er på stell så vidt vi vet. Tenker også på hvor stressa jeg har vært tidligere i livet om å ikke bli gravid, men når man først prøver så viser det seg at det er ikke så lett likevel 🙈

Jeg tenker også på at når det ikke gikk denne mnd når det klaffet så bra med eggløsning, hva skal da til for at jeg faktisk blir gravid en annen måned hvis dere skjønner? 

I kveld skal jeg ihvertfall ta meg en drink. 

Anonymkode: 3c4fd...a08

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv med eggløsning og frisk sperm kan der ta op til 1 år og bli gravid. Egget må være moden... spermen må kunne komme inn i egget...og egget må kunne feste seg..så dessverre er det mye som spiller inn

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44%? Det er fullstendig sprøyt.  Når alt treffer som det skal og begge parter er friske så er det fortsatt bare 25-ish% sjanse for graviditet 

Anonymkode: a2e31...898

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere hadde sex dagen før du fikk elslim? Det er feil.

Du har eggløsningsslim i et par dager før eggløsningsdagen, samt på eggløsningsdagen og ofte dagen etter.

Slimet hjelper sædcellene til å nå egget, da sædceller svømmer bedre i dette slimet.

Så dere må ha sex mens du har slim.

Anonymkode: 225c3...96b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du har eggløsningsslim i et par dager før eggløsningsdagen, samt på eggløsningsdagen og ofte dagen etter.

Slimet hjelper sædcellene til å nå egget, da sædceller svømmer bedre i dette slimet.

Morsomt at du tror alle mennesker er like :)

Anonymkode: 3c4fd...a08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

What? Jeg har da fire unger og aldri hatt eggløsningslim…?

Anonymkode: 6ee78...47f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville brukt eggløsningstester istedet for å kun følge med på slimet for å vite når du har eggløsning. Jeg sjekket aldri eggløsningsslim, men la merke til at det var mer utflod enn vanlig mer eller mindre på dagen 2 uker før mens (antar det var eggløsningsslim). Etter at jeg begynte med eggløsningstester, så jeg at eggløsningen kom noen dager etter, og at lutealfasen min var på rundt 10 dager og ikke 14 dager, som jeg antok ut fra økt utflod/slim. 

Nå skal det egentlig være unødvendig med både tester, temping, følge med på slim og livmorstappen, de fleste blir gravide innen ett år ved å ha regelmessig sex. 

Anonymkode: f3176...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Stemmer dette alltid? Jeg hadde slim i tre dager, fikk positiv eltest siste dag med slim. Eggløsning skjer vel dagen etter positiv test, så da hadde jeg ikke slim ved eggløsning.

Eller kan eggløsning skje før positiv test? Om man tar slim som tegn på eggløsning og testen viser feil?

Anonymkode: 8a4e0...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27-33% sjanse

https://www.fertilitysociety.com.au/wp-content/uploads/Understanding-ovulation-and-the-fertile-window.pdf

og forutsetter at alt er helt «riktig». 

Det er helt vanlig å prøve noen ganger før det treffer. Mange ting kan føre til at man ikke blir kjapt gravid, inkludert stress, dårlig spermkvalitet (røyker/drikker dere?), nylig sluttet på prevensjon, kjønnssykdommer (klamydia etc), cyster på eggstokk, muskelknuter på livmoren, kanskje du ikke slapp et egg denne måneden, eller kanskje alt gikk bra men så festet ikke egget seg. 

Det er bare å prøve igjen!

Anonymkode: a3919...62c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Podkasten til Peder kjøs " plutseligheter" Har han en episode med lege Kaveh Rashidi. "Blir man lettere gravid når man ikke prøver" .

En fin episode som tar for seg flere problemstillinger rundt det å bli gravid. Anbefales. 

Anonymkode: f20f5...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Podkasten til Peder kjøs " plutseligheter" Har han en episode med lege Kaveh Rashidi. "Blir man lettere gravid når man ikke prøver" .

En fin episode som tar for seg flere problemstillinger rundt det å bli gravid. Anbefales. 

Anonymkode: f20f5...fb1

Ja, jeg syns også den var veldig fin! Kaveh har fått to barn gjennom prøverør (jeg visste det ikke før han sa det i episoden). 

Anonymkode: b3e08...52f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis begge er friske å man treffer på eggløsning bør man bli gravid innen 3 mnd. Hvis ikke bør man utredes. Hørte på en podkast hvor en fertilitetsspesialist snakket om dette, og det gir mening. Hvis det ikke klaffer innen 3 mnd er det noe som ikke er som det skal. 

Det er dumt at par venter 1 år før de utredes da man starter prøvingen senere enn hva man gjorde tidligere. 

Anonymkode: f2f3a...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis begge er friske å man treffer på eggløsning bør man bli gravid innen 3 mnd. Hvis ikke bør man utredes.

Dette er da aldeles ikke sant. Det er altså 20-25% sannsynlighet for å bli gravid selv om man gjør alt riktig. Det sier seg selv at man ikke kan forvente å bli gravid innen 3 måneder. Det er en grunn til at reglene er slik at man skal vente i 1 år før man kontakter hjelp - nettopp fordi de fleste blir gravide innen det året. Men at det bør skje innen de tre første månedene - ellers er det noe galt - er vås.

Til TS: Det er bare å fortsette som du gjør! Du vet kanskje at du har 5 fertile dager i syklusen - de tre dagene før EL, selve EL-dagen og dagen etter EL. Dere bør ha sex på minst 2-3 av disse dagene for å ha så gode odds som mulig (ikke stress med å ha sex på 4 eller 5 av dagene, det er ikke bedre med kvantitet). Kartlegging av EL er derfor viktig. Bruk EL-tester, test daglig på ettermiddagen på konsentrert urin. Begynner du å mistenke at den kan bli positiv snart kan du også teste på morgenen. Men om du vil "slappe med av" når det gjelder dette kan du droppe testingen helt, og gå for sex annenhver dag. Da vil du treffe vinduet bra uansett. Ellers lev som vanlig! Drikk, spis, tren osv. helt som vanlig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...