AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #1 Skrevet 23. mars 2023 Vi er et par i slutten av tredveårene. Begge har faste trygge statlige jobber, men inntekten er jo derfor ikke den høyeste… Vi har samlet inntekt på 1,1 mill. Vi har ingen andre lån bortsett fra billån på ca 150 000. 2 barn(ferdig med sfo/Bhg) Vi vurderer nå større bolig, da barna begynner å bli større og vi har mer behov for plass. Yngste har et lite rom, og vi har ingen andre oppholdsrom til barna. Har sett på en bolig, og nytt boliglån vil da bli mellom 3,8 og 4 millioner ca. Hva tenker dere? For høyt når vi er såpass «gamle»? Vi ser jo at vi fint kan klare det, men vi må jo prioritere litt mer enn hva vi gjør nå. Anonymkode: dd6bd...a27
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #2 Skrevet 23. mars 2023 Jeg ville tenkt at det kommer veldig an på hvordan dere vil leve fremover. Hva dere ønsker å ha råd til, og hvor mye usikkerhet dere takler uten at det går utover livskvaliteten. Sett opp et regnskap over hva dere har brukt hver måned de siste månedene, og sett så opp et budsjett inkludert låneutgifter. Da vil dere kjapt se hvordan det vil bli i praksis. Anonymkode: 1dd00...767 2
Sofakona Skrevet 23. mars 2023 #3 Skrevet 23. mars 2023 Pluss at det er jo snakk om at renta vil kunne gå opp til neste år å...at dere eventuelt har råd til det 1
Einus Skrevet 23. mars 2023 #4 Skrevet 23. mars 2023 Jeg ville hatt litt is i magen og vente litt og se an situasjonen hvordan renter og sånt nå utvikler seg. Kanskje vente et par tre år se hvordan situasjonen er da. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #5 Skrevet 23. mars 2023 Det er strengt tatt ikke så mye. Kjør på. Anonymkode: 94b40...29e 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #6 Skrevet 23. mars 2023 Einus skrev (15 minutter siden): Jeg ville hatt litt is i magen og vente litt og se an situasjonen hvordan renter og sånt nå utvikler seg. Kanskje vente et par tre år se hvordan situasjonen er da. Det er bare det at 2-3 år er for lenge. Barnet er straks tenåring og føler han aldri kan ha kompiser med hjem. Da må vi andre ut av stue og oppholdsrom. Minste på 10 ønsker seg sårt en liten hage med trampoline. Vi føler oss rett og slett litt kvalt av lite plass… Men sånn økonomisk ser jeg jo at det kan bli dyrt å kjøpe seg opp med renter og alt som øker i pris. Anonymkode: dd6bd...a27
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #7 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg ville tenkt at det kommer veldig an på hvordan dere vil leve fremover. Hva dere ønsker å ha råd til, og hvor mye usikkerhet dere takler uten at det går utover livskvaliteten. Sett opp et regnskap over hva dere har brukt hver måned de siste månedene, og sett så opp et budsjett inkludert låneutgifter. Da vil dere kjapt se hvordan det vil bli i praksis. Anonymkode: 1dd00...767 Ja, det var lurt. Vi er ikke noe luksusdyr og elsker late somre hjemme. Bor på Sørlandet med nydelige strender og mye å finne på ellers som ikke behøver koste så mye. Anonymkode: dd6bd...a27 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #8 Skrevet 23. mars 2023 Kommer til å koste 17 - 20 000 kr i måneden. Også må dere ha penger til å betale tilbake lånet også da. Anonymkode: 0bc8f...ddb 1
Einus Skrevet 23. mars 2023 #9 Skrevet 23. mars 2023 Det står ikke noe om hvor dere bor i landet. Men bor dere på Østlandet Oslo området, så går du om kanskje å se seg om etter et hus litt utenfor Oslo mot for eksempel Moss. Da synker prisene radikalt i forhold til Oslo. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #10 Skrevet 23. mars 2023 1 minutt siden, Einus said: Det står ikke noe om hvor dere bor i landet. Men bor dere på Østlandet Oslo området, så går du om kanskje å se seg om etter et hus litt utenfor Oslo mot for eksempel Moss. Da synker prisene radikalt i forhold til Oslo. De bor på Sørlandet. Anonymkode: 1dd00...767
Petra200 Skrevet 23. mars 2023 #11 Skrevet 23. mars 2023 Jeg tenker at det går helt fint, man må nesten leve litt også oppi alt 🙂
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #12 Skrevet 23. mars 2023 Jeg hadde definitivt gjort det, iallefall om dere har perspektiv på å bli boende i mange år. Er dere flinke med vedlikehold, vil en enebolig trolig holde seg godt i verdi Anonymkode: 4b43c...78d 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #13 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg hadde definitivt gjort det, iallefall om dere har perspektiv på å bli boende i mange år. Er dere flinke med vedlikehold, vil en enebolig trolig holde seg godt i verdi Anonymkode: 4b43c...78d Ja, planen er å bo der til vi må på gamlehjem😅 Boligen er godt vedlikeholdt, med nytt tak, drenering og vinduer. Så mye dyrt er jo gjort. Men det kan jo alltid dukke opp overraskelser i hus fra 70 tallet… Anonymkode: dd6bd...a27 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #14 Skrevet 23. mars 2023 Jeg og samboer har nettopp kjøpt oss leilighet, ca like mye i boliglån som dere tenker, og ca like mye i inntekt som dere. Vi får et mindre billån siden min skal selges, men begge har studielån, ca 250-300.000 totalt. Vi har dog ikke barn enda, men ønsker det etterhvert. For oss vil det ikke bli noe problem å håndtere lånet, men det kommer jo litt an på hva man bruker penger på ellers også. Vi bruker ikke veldig store summer på hverken klær, hobbyer eller lignende, så sliter ikke med overforbruk. Anonymkode: 8827a...527
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #15 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg og samboer har nettopp kjøpt oss leilighet, ca like mye i boliglån som dere tenker, og ca like mye i inntekt som dere. Vi får et mindre billån siden min skal selges, men begge har studielån, ca 250-300.000 totalt. Vi har dog ikke barn enda, men ønsker det etterhvert. For oss vil det ikke bli noe problem å håndtere lånet, men det kommer jo litt an på hva man bruker penger på ellers også. Vi bruker ikke veldig store summer på hverken klær, hobbyer eller lignende, så sliter ikke med overforbruk. Anonymkode: 8827a...527 Godt å høre at dere tenker det skal gå fint 😊 Vi drar nok på visning 🤞 Ikke noe overforbruk her heller. Anonymkode: dd6bd...a27 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #16 Skrevet 23. mars 2023 Er lånet fordelt på dere begge bør det vel gå fint? Jeg har 2,8 i lån alene, og må ut med 16 000 i lån hver måned grunnet renteøkning, samt fellesgjeld og studielån. Har inntekt på 530 K bare og har et barn. Bare å dra på visning Anonymkode: b76f1...d5b
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #17 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Er lånet fordelt på dere begge bør det vel gå fint? Jeg har 2,8 i lån alene, og må ut med 16 000 i lån hver måned grunnet renteøkning, samt fellesgjeld og studielån. Har inntekt på 530 K bare og har et barn. Bare å dra på visning Anonymkode: b76f1...d5b Lånet blir fordelt på oss begge ja. Vi har lavt lån nå, så er nok derfor det føles litt overveldende. Godt å høre det går fint for deg 😊 Anonymkode: dd6bd...a27
Lineaaa Skrevet 23. mars 2023 #18 Skrevet 23. mars 2023 Vi er ca like gamle som dere (38). Har 2 barn på barneskolen. Kjøpte hus sist år, med 4.6 mill i lån. Brutto samlet inntekt er 1.6 mill. Jeg personlig synes det går bra, men med 24.000/mnd ut i lån/avdrag så merkes det. Nå når dere ikke har lån, klarer dere spare ca 20.000/mnd?
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #19 Skrevet 24. mars 2023 Lineaaa skrev (20 timer siden): Vi er ca like gamle som dere (38). Har 2 barn på barneskolen. Kjøpte hus sist år, med 4.6 mill i lån. Brutto samlet inntekt er 1.6 mill. Jeg personlig synes det går bra, men med 24.000/mnd ut i lån/avdrag så merkes det. Nå når dere ikke har lån, klarer dere spare ca 20.000/mnd? Vi har lån nå, men langt mindre enn 4 millioner. Vi klarer å spare en del, men må nok skjerpe oss når vi må ut med over det dobbelte i lån 🙂 Anonymkode: dd6bd...a27
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #20 Skrevet 24. mars 2023 Lineaaa skrev (21 timer siden): Vi er ca like gamle som dere (38). Har 2 barn på barneskolen. Kjøpte hus sist år, med 4.6 mill i lån. Brutto samlet inntekt er 1.6 mill. Jeg personlig synes det går bra, men med 24.000/mnd ut i lån/avdrag så merkes det. Nå når dere ikke har lån, klarer dere spare ca 20.000/mnd? Herregud så mye penger dere kaster bort på renter. Det er jo penger rett ut av vinduet. Hvorfor sparer dere ikke til dere selv isteden? Anonymkode: 0bc8f...ddb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå