AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #1 Skrevet 23. mars 2023 Noen her som har ulcerøs kolitt? hvordan er det å leve med dette? Anonymkode: 2f7d4...421
Jaane doe Skrevet 25. mars 2023 #2 Skrevet 25. mars 2023 (endret) Hei! Jeg har ulcerøs kolitt, det er nå 6 år siden jeg fikk det. Når jeg fikk det ble jeg veldig syk veldig fort, men fikk aldri noen henvisning hos noen leger. De hadde masse andre teorier om at det var urinveisinfeksjon, laktoseintoleranse, glutenallergi. Så jeg fikk først henvisning til sykehus etter 6 mnd med mange og sterke symptomer. Når jeg endelig fikk henvisningen hadde jeg mistet 20 kg i løpet av 1,5 mnd, fordi jeg spiste kun veldig tynn suppe fordi alt annet gjorde at jeg enten spydde eller hadde så sterke smerter på toalettet at jeg trodde jeg skulle besvime. Så jeg fikk en CT og en koloskopi på sykehuset. Da fikk jeg beskjed fra en overlege om at jeg hadde en veldig aggressiv ulcerøs kolitt og at det var totalkolitt (Altså betennelse i hele endetarm og tykktarm). Fikk en del prednisolon kurer i starten, men funket dårlig. Brukte ca. 1 år på å finne noe medisin som passet til meg. Så jeg har de siste 5 årene stått på mezavant, imurel og fått infliksimab. Det er først nå at jeg har trappet ned litt på den infliksimab. Før fikk jeg den hver 4 uke, nå for 2 mnd siden ble den trappet ned så jeg får den hver 6. uke isteden. Men det går bra å leve med det. Når jeg først ble syk og fikk diagnosen var det jævlig tøft. Jeg følte livet var over og var redd jeg alltid skulle være så dårlig. Men den dag i dag er jeg nærmest symptomfri og studerer, jobber og har samboer. Endret 25. mars 2023 av Jaane doe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå