AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #1 Skrevet 23. mars 2023 Har svært lav selvfølelse, og føler at jeg har null verdi. Har opplevd gjennom hele barndommen og voksenlivet å få kommentarer om at jeg er en byrde for samfunnet fordi jeg er multihandicappet, og kommentarer om at det er bedre for samfunnet om sånne som meg avlives. Har fått slike kommentarer fra alt fra lærere, foreldre til klassekamerater, naboer, veileder på NAV, saksbehandler i kommunen m.fl., så det er ganske gjennomgående. Jeg jobber ikke, har ikke barn, og gjør ikke noe nyttig for noen. Jeg bare koster masse penger for staten. Eneste nytten mitt liv har er å gi jobb til noen i hjemmetjenesten, men det koster jo igjen masse penger for kommunen. Synes det er veldig vanskelig, og kunne inderlig ønske at jeg hadde mulighet til å være nyttig på ordentlig og ikke bare være en stor utgiftspost. Kunne ønske at jeg hadde en verdi for noen. Jeg har ikke lenger familie i live, så er helt alene. Vet ikke hvordan jeg kan jobbe for å få bedre selvfølelse. Jeg prøvde å gå til psykolog for noen år siden, men hun snakket bare om at jeg måtte se på det positive og være takknemlig for at jeg er født i Norge og får masse hjelp. Jeg er jo takknemlig for hjelp, men samtidig vet jeg jo at det hadde vært bedre for staten om jeg ikke hadde levd, så jeg synes det blir vondt å fokusere veldig på det. Synes derfor ikke at det var så hjelpsomt å gå til psykolog, og egentlig synes jeg ting ble litt verre av det. Kunne bare så veldig ønske at jeg klarte å føle at jeg var verdifull. Anonymkode: 5e008...752 9
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #2 Skrevet 23. mars 2023 Klem ❤️ Du kan jo tydeligvis både være på nett og skrive - da har du muligheter. En danner vennskap over nett også. Finnes det facebookgrupper for din tilstand? Har gitt meg mye å kunnet hjelpe og støtte andre via nett. Handikapforbundet eller pasientorganisasjon? Ofte mye en kan gjøre via nett. Andre interesser du har? Sjekk om det finnes nettsamfunn for det. Diskuter politikk. Din stemme kan sikkert bidra med synspunkter som samfunnsdebatten trenger. Jeg dannet meg nettverk hjemme fra sengen selv, det er mulig Anonymkode: d5f4f...31b 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #3 Skrevet 23. mars 2023 Meld deg som frivillig hos Røde kors og Vipps har du en mening med livet og O tillegg hjelper du andre Anonymkode: 6ddf7...3c1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #4 Skrevet 23. mars 2023 Alle har verdi ❤ uansett. Omså det er de som hjelper deg, venner, folk du chatter med på nettet, folk du møter på ellers osv. De kommentarene du har fått kommer fra syke mennesker, virkelig syke mennesker. Of det de sier er ikke sant på noen måter. Jeg kjenner flere multi handikappede. Ene kan ikke snakke, styre kroppen eller noe. Men hun også har stor verdi, særskilt for de rundt seg. Og samfunnet er en bedre plass der alle, syke og friske, får leve. Prøv andre psykologer. Ikke alle er som den du var hos. Og det er sikkert mange i din situasjon som føler mye av det du føler som hadde trengt en venn som deg. Og husk, selv folk som fungerer 100% føler seg verdiløse ❤ Det er et sykt samfunn vi lever i desverre. Anonymkode: 3eb5f...b8e 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #5 Skrevet 23. mars 2023 Menneskene rundt meg, min familie og mine venner, mine barn… Jeg verdsetter dem ikke på grunn at hvilken nytte de gir samfunnet, men for det de gir meg ved å bare ha dem i livet mitt. Å enkelt og greit være en person, et menneske, blant andre mennesker, er allerede godt nok. Samtaler og tilstedeværelse. Man gir også av å bare være❤️ Man må aldri, aldri begynne å måle mennesker opp i et slags regnestykke. Hvor trist ville ikke verden være om vi begynte å se på barn på denne måten, våre foreldre eller våre kjæledyr. Når jeg er med mamma er det fordi jeg elsker henne. Jeg vil høre hva hun har å si. Ikke fordi hun er så innmari dreven sykepleier. Jeg tror at hvis man kjenner på ensomhet, er det veldig naturlig å føle på disse tingene, og det er alvorlig. Man trenger noen å prate med, noen å tilbringe tid og stunder med. Hvis ikke du har dette, bør du prøve å få hjelp til dette❤️Men om du har mennesker i livet ditt som du tilbringer tid med: din tilstedeværelse er allerede noe du gir, og det har verdi! Anonymkode: 281c4...dc4 2
Gjest Refreng Skrevet 23. mars 2023 #6 Skrevet 23. mars 2023 Du er bra sånn som du er, ts. Å være til nytte kan være en fin ting, men det er ikke det som avgjør et individs verdi. Det er bare en bonus. Andre mennesker har andre bonuser. Å være en god venn er en bonus. Å ha tanker andre syntes er morsomme eller interessante er en annen bonus. Å være et medmenneske for de man er glad i er også en bonus. Og så videre. Ikke heng deg opp i denne ene egenskapen som er å være til fysisk nytte. Man kan være emosjonelt og mentalt til nytte også. Men de fleste som er glad i deg, er glad i deg for deg. De sitter ikke å gjøre regnskap over hvor nyttig du har vært idag, og elsker deg alt etter hvor mye du oppnådde. Psykologen din var for øvrig ræva. Empatiløs.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #7 Skrevet 23. mars 2023 ❤️❤️❤️ Dette var veldig sterk lesning ❤️ Jeg vet ingenting om ditt funksjonsnivå, men jeg leser jo at du er talefør og formulerer deg bra. Du ser urettferdighet og diskriminering. Jeg håper du ser at du er mye mer enn sykdom. Du gav mye perspektiv kun ved å skrive denne teksten 🙌 Så bare der gav du noe av verdi. Egentlig noe ganske stort, for du forteller en historie om langt mer enn deg. Om folk har drevet og formidlet dette til deg så tenker jeg et slags åpent brev i kronikkform er på sin plass. Du skriver bra! Og du betyr faktisk mye. For meg - som leser det du skriver. For eksempel. Kanskje også for en eventuell besøksvenn? Bor du på institusjon? Anonymkode: e5648...fed 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #8 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har svært lav selvfølelse, og føler at jeg har null verdi. Har opplevd gjennom hele barndommen og voksenlivet å få kommentarer om at jeg er en byrde for samfunnet fordi jeg er multihandicappet, og kommentarer om at det er bedre for samfunnet om sånne som meg avlives. Har fått slike kommentarer fra alt fra lærere, foreldre til klassekamerater, naboer, veileder på NAV, saksbehandler i kommunen m.fl., så det er ganske gjennomgående. Anonymkode: 5e008...752 Men i all verden, at det går an! En lærer som snakker slik til en elev, en NAV-ansatt som er betalt for å hjelpe og ikke for å tråkke på folk, en nabo som ser så voldsomt ned på et medmenneske. Det skulle ikke være mulig å være så kynisk og iskald. Dette var helt grusomt å lese, og jeg håper du kan forstå at disse kommentaren forteller ingenting om din verdi og alt om de som har ytret dem. Anonymkode: 3cf38...b0d 1
Maleficenta Skrevet 23. mars 2023 #9 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har svært lav selvfølelse, og føler at jeg har null verdi. Har opplevd gjennom hele barndommen og voksenlivet å få kommentarer om at jeg er en byrde for samfunnet fordi jeg er multihandicappet, og kommentarer om at det er bedre for samfunnet om sånne som meg avlives. Har fått slike kommentarer fra alt fra lærere, foreldre til klassekamerater, naboer, veileder på NAV, saksbehandler i kommunen m.fl., så det er ganske gjennomgående. Jeg jobber ikke, har ikke barn, og gjør ikke noe nyttig for noen. Jeg bare koster masse penger for staten. Eneste nytten mitt liv har er å gi jobb til noen i hjemmetjenesten, men det koster jo igjen masse penger for kommunen. Synes det er veldig vanskelig, og kunne inderlig ønske at jeg hadde mulighet til å være nyttig på ordentlig og ikke bare være en stor utgiftspost. Kunne ønske at jeg hadde en verdi for noen. Jeg har ikke lenger familie i live, så er helt alene. Vet ikke hvordan jeg kan jobbe for å få bedre selvfølelse. Jeg prøvde å gå til psykolog for noen år siden, men hun snakket bare om at jeg måtte se på det positive og være takknemlig for at jeg er født i Norge og får masse hjelp. Jeg er jo takknemlig for hjelp, men samtidig vet jeg jo at det hadde vært bedre for staten om jeg ikke hadde levd, så jeg synes det blir vondt å fokusere veldig på det. Synes derfor ikke at det var så hjelpsomt å gå til psykolog, og egentlig synes jeg ting ble litt verre av det. Kunne bare så veldig ønske at jeg klarte å føle at jeg var verdifull. Anonymkode: 5e008...752 Stor klem til deg. Vondt å høre at du har fått slike grusomme kommentarer og det fra folk som burde vist deg det totalt motsatte. og den psykologen. For en ubrukelig idiot. Skjønte ikke hun at du noen ganger ønsker å føle at noen er takknemlig for deg også? Slemt å legge det på deg at du liksom skal være utakknemlig. Hun bare viste sine dustefordommer.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #10 Skrevet 23. mars 2023 Trist å lese hvordan du har det, vil sende deg en klem ♥️ Som andre her har påpekt så formulerer du deg bra, kan du bruke det å skrive til noe? Om det så er å skrive dikt, historier eller kronikker? Kanskje du kan være brevvenn med noen, som kan gi stor glede for begge to? Anonymkode: 2272c...958 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #11 Skrevet 23. mars 2023 Jeg er veldig lei meg for å høre at du har blitt utsatt for hatytringer TS. For det er det dette er. Å si slike ting til andre er faktisk ulovlig. Det sier noe om hvor ille det er, det du ble utsatt for i ung alder. ❤️ Utrolig stygt gjort av disse menneskene, men jeg er dessverre ikke overrasket. Har funksjonshemming selv og har venner med funksjonshemming som har opplevd liknende. Jeg støtter den ovenfor her som foreslår å bli med i en interesseorganisasjon. Er med i en selv. Bare det å snakke med noen som vet litt om hvordan det er og som har hatt liknende opplevelser kan være godt og til og med være med på å gi en indre styrke og stolthet. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men kanskje du finner en organisasjon for deg her? https://ungefunksjonshemmede.no/omungefunksjonshemmede/vare-medlemsorganisasjoner/ Unge Funksjonshemmede har også mye godt lesestoff på siden sin, blant annet denne om hatprat med lenker til flere ressurser som kan være nyttige: https://ungefunksjonshemmede.no/ressurser/publikasjoner/utdanning/sta-opp-mot-hatprat-2020/ Her er del 2 i en serie om selvfølelse som jeg synes er fin. Du finner alle delene inne på kontoen psykologliv: https://www.instagram.com/p/ChR_UkCKSD5/ Noen tips fra psykologforeningen til hvordan man kan jobbe med selvfølelsen: https://www.psykologforeningen.no/publikum/videoer-om-psykisk-helse/videoer-om-livsutfordringer/hva-er-selvfoelelse Anonymkode: 5bd23...afa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå