Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ekskjæresten min lånte tilsammen ca. 7000 kr. mens vi har sammen. Han betalte tilbake litt, men så stoppet det opp. Siden han har lite pengere, ville jeg ikke mase på ham da. Nå er det imidlertid slutt, og han har ikke vist noen som helst interesse for å gjøre opp. Ganske rett etter bruddet spurte jeg hvordan han ville løse det, f.eks. med et fast beløp hver måned, men da svarte han bare at vi måtte vente og se, og at det sikkert ville løse seg. Et par mnd. senere sendte jeg et vipps-krav, men da avviste han og sa at han nesten var helt tom for penger og jeg sa at da fikk det vente, men at jeg håpet han snart kunne starte å betale. Nå har det gått noen mnd., og jeg har ikke hørt noe. Hva kan jeg gjøre?

Jeg klarer meg fint uten pengene, og skjønner at han sliter økonomisk, men kjenner at jeg blir litt sur fordi han viser så liten vilje til å prøve å få det til. Tror dere det er noe håp, eller må jeg anse pengene som tapt?

Anonymkode: 734bd...c0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han er fattig og du har mere enn han, så hvorfor ikke bare være raus å la ham beholde dem ? Tenk hva som er viktigst i livet, det er ikke penger bår du har så du klarer deg. 

Anonymkode: 40f5c...352

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fattig selv, men ville ikke krevd tilbake av en som også er fattig.  Jeg har gitt til fattige mennesker som sliter. Og til open hart som hjelper i Ukraina. En venninne betalte noen tusen for flyttingen til en annen venninne som har lav uføretrygd. Enda hun selv har trygd. Hun tok av spare pengene sine for å hjelpe.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis han er fattig og du har mere enn han, så hvorfor ikke bare være raus å la ham beholde dem ? Tenk hva som er viktigst i livet, det er ikke penger bår du har så du klarer deg. 

Om prinsippet med å låne er basert på at den som har mest automatisk skal gi avkall på pengene så går det ikke lenger ann å låne av hverandre. Da kalles det veldedighet. Veldig få bare gir bort store summer til de som har mindre. Det er absurd. Selvsagt skal ts ha tilbake pengene sine, og viljen til å betale tilbake er et ganske viktig prinsipp. Å låne 7000 kr og bare drite i å komme med løsninger for å betale er virkelig frekt. Om han har dårlig råd så burde han likevel lage en plan eller vise noen form for imøtekommenhet. 

Anonymkode: 10130...95d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Om noen vil få penger så heter det da Å GI dem.  For Å LÅNE innebærer tilbakebetaling. 

Anonymkode: 10130...95d

AnonymBruker
Skrevet

Dersom han skriftlig har erkjent ansvar kan du sende et krav til namsmannen. Fremgangsmåten står beskrevet på politiets nettsider. 

Men dersom han ikke er betalingsdyktig må du betale gebyret selv. Saksbehandlingstiden er lang.

Personlig hadde jeg tatt det som en lærepenge og latt det gå. Det har en egenverdi å ikke måtte bruke mer tid på en eks. 

Anonymkode: b1e6d...49f

AnonymBruker
Skrevet

Et godt råd : ALDRI LÅN hvis du er redd for ikke å få pengene dine !!! Eller så gi dem bort til trengende istedet for å låne. Det er mange fattige  i Norge, som aldri kan betale tilbake, Det bør du undersøke først om du låner bort penger !!! Du blir ikke lykkeligere av å få de igjen de pengene når du sitter godt i det. Hvis noen er fattige så vis barmhjertighet om de ikke kan betale tilbake. Den dagen du skal dø så vil dette bare være en trist bagatell for deg og en anklage fordi du aldri har vært raus mot andre som har det verre enn deg. se matteus 18 i bibelen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå til forliksrådet hvis du har det skriftlig. 

Anonymkode: e8392...69d

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tilbakemelding, alle sammen. 

Jeg kommer ikke til å gå til politiet el.l. Er mest usikker på om jeg har "lov" til å være irritert. Når alt kommer til alt, handler det nok mer om følelsen av å ha blitt lurt, og at han ikke prioriterer det, enn pengene i seg selv. De klarer jeg meg fint uten. Dessuten synes jeg det er så vanskelig å skjønne at han tilsynelatende bare prøver å la det gå, for jeg er så ulik... hater å skylde folk penger, og hadde gjort alt jeg kunne for å ordne det. Ja, han har lite penger, men kan få det til hvis han prioriterer å betale i stedet for å kjøpe bøker, røyk, dyr mat osv. 

TS

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kommer ikke til å gå til politiet el.l. Er mest usikker på om jeg har "lov" til å være irritert. Når alt kommer til alt, handler det nok mer om følelsen av å ha blitt lurt, og at han ikke prioriterer det, enn pengene i seg selv. De klarer jeg meg fint uten. Dessuten synes jeg det er så vanskelig å skjønne at han tilsynelatende bare prøver å la det gå, for jeg er så ulik... hater å skylde folk penger, og hadde gjort alt jeg kunne for å ordne det. Ja, han har lite penger, men kan få det til hvis han prioriterer å betale i stedet for å kjøpe bøker, røyk, dyr mat osv. 

TS

Ja, du har lov til å være irritert, men det er bare dumt å henge seg opp i et slikt fille-beløp. Legg det bak deg og gå videre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.3.2023 den 20.07):

Gå til forliksrådet hvis du har det skriftlig. 

Anonymkode: e8392...69d

Og måtte bruke en arbeidsdag på å møte i forliksrådet? Dårlig ressursbruk både av offentlige midler og egen tid.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han er kjip, men samtidig er det kanskje prisen å bli kvitt kjip kjæreste. 

Min eks betalte meg heller aldri tilbake penger han hadde lånt meg. Det var allikevel verdt å slippe å ha han i livet 

Anonymkode: 111da...5e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har råd til å ikke få dem tilbake hadde jeg bare latt det gå. Kjipt å ha kontakt med en eks over lang tid for å få tilbake noen penger du ikke er avhengig av. Høres ut som det er veldig liten sjanse for å få dem tilbake uansett

Anonymkode: 3be07...8d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.3.2023 den 13.28):

Jeg er fattig selv, men ville ikke krevd tilbake av en som også er fattig.  Jeg har gitt til fattige mennesker som sliter. Og til open hart som hjelper i Ukraina. En venninne betalte noen tusen for flyttingen til en annen venninne som har lav uføretrygd. Enda hun selv har trygd. Hun tok av spare pengene sine for å hjelpe.

Dette er jo helt fullstendig irrelevant!! TS har en ekskjæreste som har lånt penger han ikke har betalt tilbake. Ikke har han planlagt å gjøre det heller. At din venninne betalte flyttingen til en annen venninne er jo fint det, men hallo… hva med å svare på det ts lurer på? 

Jeg hadde fortsatt å sende vippskrav, og hans økonomiske situasjon hadde jeg ikke brydd meg om. Han skylder deg penger, han er en ekskjæreste, han bør betale tilbake. 

Anonymkode: 3b04a...6f2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere ikke har noe skriftlig avtale på lånet, må du nok dessverre anse pengene som tapt. Gjort samme tabbe selv, aldri mer.

Anonymkode: 200ad...4f5

Skrevet

Tror det dreier seg om hvorvidt du gidder eller ikke. Du kan vel kjøre han for forliksrådet og sikkert få medhold, men er 7K verdt det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

TS

Hadde ikke gitt meg hvis jeg var deg. Han heller lærer jo ingenting av å ikke bli stilt krav til . Ville spurt : hvor mye kan du betale i mnd. Å laget tre nedbetalings-alternativ . Pushet han til å gjøre opp for seg . 7000 er jo masse penger , uansett om man er «rik « . Pluss det er et prinsipp , gjøre opp for seg . Vanlig folkeskikk . 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...