Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er ingen tvil om at renten på boliglån kommer opp på minst 6%, selv om mange har levd i fornektelse i lang tid.

For de som fortsatt mener at boligpriser skal videre opp: vær så snill å lær basic macroøkonomi og finans, dere kommer til å tape utrolig mye penger fremmover.

Anonymkode: 132ae...ae8

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Link til "bekreftelse"? 

Anonymkode: 9e84c...216

• Liker 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som er bekreftet, er at styringsrenten fra i morgen er 3 %.

Er det noe de siste årene har fortalt oss, er det vel at ting endrer seg, og at det har blitt vanskeligere å vite hva som er rundt neste sving.

Anonymkode: 2d2d5...fab

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg tok opp boliglån var renten på 6,5%. Den gang var lånet over dobbelt så høyt som det det er nå, så for min del tenker jeg det går helt fint. Jeg har liksom tenkt at det er normalen og at det har vært nydelig med så lave rente over så mange år.

Anonymkode: 5b6a9...291

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da jeg tok opp boliglån var renten på 6,5%. Den gang var lånet over dobbelt så høyt som det det er nå, så for min del tenker jeg det går helt fint. Jeg har liksom tenkt at det er normalen og at det har vært nydelig med så lave rente over så mange år.

Alltid noen som må komme med gamle dager.

Anonymkode: faf88...423

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gamle dager? 😅 det var i 2008. Det er ikke akkurat veldig lenge siden.

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og svar som forventet her også.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg eide også bolig da.

Nå skal jeg kjøpe bolig på nytt - uten å ha vært med på prisveksten.

Jeg betalte da 10.000 i lån med 6,5% rente. For samme type leilighet må vi nå ut med 33.000 kr dersom renten blir 6.

Det er en helt annen verden, du. 

Er så jææææææævlig lei sånne liksom virkelighetsbeskrivelser fra folk som kjøpte bolig med helt andre (normale) priser og i tillegg har rullet betale ned en god porsjon. 

Anonymkode: 3f855...692

• Liker 16
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

For de som fortsatt mener at boligpriser skal videre opp: vær så snill å lær basic macroøkonomi og finans, dere kommer til å tape utrolig mye penger fremmover.

Ikke så lenge de alle fleste tror at prisene vil fortsette å stige. Kun psykologi som styrer dette.
Når den snur blir det ikke pent.
Mot slutten av 80-tallet trodde folk at boliger ville bli nærmest verdiløse og panikksolgte når prisene hadde falt 50%.
Leiligheter i borettslag ble gitt bort.
Men dette ble fort glemt...

Anonymkode: 7ec90...637

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Link til "bekreftelse"? 

Anonymkode: 9e84c...216

https://www.norges-bank.no/

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

https://www.norges-bank.no/

Den må du utdype.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg eide også bolig da.

Nå skal jeg kjøpe bolig på nytt - uten å ha vært med på prisveksten.

Jeg betalte da 10.000 i lån med 6,5% rente. For samme type leilighet må vi nå ut med 33.000 kr dersom renten blir 6.

Det er en helt annen verden, du. 

Er så jææææææævlig lei sånne liksom virkelighetsbeskrivelser fra folk som kjøpte bolig med helt andre (normale) priser og i tillegg har rullet betale ned en god porsjon. 

Anonymkode: 3f855...692

Joda, prisen på boligen var betydelig lavere enn i dag, men det var også lønna. Kjøpte hus med det høyeste vi fikk av lån, sånn som de fleste må i dag også. Vi slapp unna egenkapitalkravet, men annet enn det var det ikke noe lettere å få lån eller kjøpe bolig da. 

Har hatt veldig flaks med boligkjøpet og tidspunkt for dette, men alle har visst (eller burde ha visst) at renta skal opp på normale nivåer igjen. Og man skal jo ha tatt høyde for en rente på rundt 6% ved opptak av lån. Vi måtte ta høyde for 8,5%-9% da vi tok opp lånet. 

• Liker 3
Gjest Adobyen
Skrevet

Jeg har hørt om ca 4,5%. Det er vel litt forskjell på typer lån og banker.

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke så gamle dager, Vi tok opp boliglån i 2008, renta var på 6,8%. Lånet vårt var mindre da, ja, lånet var på 2,8 mil - og nå har vi 6,8 mil i lån. Men vi også økte vår inntekt siden den tid med mer enn tre ganger. Så jeg venter litt med panikk. 

Anonymkode: 023fb...ae5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det går bra. Har ikke tenkt å kjøpe eller selge i løpet av de nærmeste 20 årene. 

Anonymkode: 14a9e...fbf

AnonymBruker
Skrevet

Helt greit det. Det er kronekursen som bekymrer meg. Har jo snart ikke råd til en dritt, og de lave rentene vi har hatt har ikke på langt nær veid opp for at alt som importeres har blitt ukomfortabelt dyrt. Jeg må jobbe 2-3 ganger så mange timer som tidligere for å kjøpe mange produkter jeg bruker.

Anonymkode: f6924...ef8

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest Adobyen
Skrevet

NB begrunner det med prisvekst og lønnsvekst, men jeg merker bare at kjøpekraften synker. Tar vi en tur til utlandet, så er pengene lite verd.  Er ikke så mye jeg kan få gjort med det, annet enn å akseptere situasjonen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Den må du utdype.

Se den oppjusterte rentebanen i pengepolitisk rapport.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...