Gå til innhold

Nervøs valp på 4 mnd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en whippetvalp som vi har hatt siden hun var 12 uker, og som vi dessverre ikke fikk sosialisert godt nok den første tiden. Nå er hun 4 mnd og fremdeles nervøs når vi er i bilen og i det lille sentrumet her i bygda (hjemme er hun helt fin).

Jeg prøver å ta henne med ned i bygda et par ganger i uken for å venne henne til å være i litt andre miljøer, under hele turen, fra jeg plasserer henne i bilen og frem til vi er hjemme igjen, skjelver og piper hun nesten uten opphold. Nøyaktig hva hun er redd for vet jeg ikke, for når hun ser mennesker blir hun bare glad og vil bort å hilse, og hun har ingen problemer med å passere trailere, sykler og andre potensielt skumle ting. Hun går helt greit i bånd og følger meg rundt på fortauet og over parkeringsplassene, men skjelver som sagt hele tiden. Når vi stopper opp og øver på å bare sitte rolig og se på at livet passerer, sitter hun og skjelver og piper.

Jeg prøver å få kontakt med henne og gi henne godbiter underveis slik at hun skal få positive assosiasjoner, men ofte er hun så stresset at hun ikke er interessert i godbitene. Pipingen hennes ignorerer jeg, ingen trøsting eller dilling av noe slag.

Alt dette er altså når vi er i bygda/sentrum her og når vi kjører bil. Når vi er her hjemme er hun en helt vanlig, glad og lettrent hund! Hun er generelt veldig glad i folk, så jeg tror ikke det er mennesker som er problemet her. 

Tips til hvordan vi kan håndtere dette? Skal vi bare fortsette å gå rundt i bygda her og håpe at hun blir vant til det, eller er alt tapt siden det sagnomsuste "sosialiseringsvinduet" har lukket seg? 😅
Det har dessverre ikke vært noen valpekurs her i området som vi har kunnet delta på, så bortsett fra bygdeturene våre har hun bare vært her hjemme i nabolaget (vi er nyinnflyttet langveisfra så vi har ingen vi kan bruke som sosialiseringshjelpere). Jeg skjønner jo at dette ikke er ideelt, men det har praktisk sett vært det eneste alternativet.

Anonymkode: f6ca8...989

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingen hundeekspert. Men har også en 4 mnd gammel valp. Jeg mener at muligheten for sosialisering langt fra er over nå.  Dere er jo godt i gang, bare fortsett med det dere gjør og bytt gjerne miljø innimellom. 

Anonymkode: 4077d...636

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars liten. Hvis du for henne større utfordringer enn hun mestrer så vil hun ikke bli roligere, og er hun konstant stresset er det ikke miljøtrening. Det høres ut som du går for fort frem nå som du har bestemt deg for å miljøtrene. Det blir for mye for henne på en gang og da gjør du det bare vondt verre. Tenk sakte og gradvis. Hun skallene skjelve og stresse over en lengre periode da har du satt henne i et altfor stressende miljø.

Litt vanskelig å gi råd når je hikke vet hvordan du bor. Er det noe som skjer utenfor huset ditt slik at du kan starte der? Er hun redd for å kjøre bil så ville jeg absolutt ikke kjørt henne til et bymiljø, men heller testes som oppleves som belønning og moro for henne, som til sjøen eller skogen. 

Skjønner at det er mye du vil lære henne men ikke ta alt på en gang, la henne bli trygg før dere går videre.

Anonymkode: d7d21...785

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Stakkars liten. Hvis du for henne større utfordringer enn hun mestrer så vil hun ikke bli roligere, og er hun konstant stresset er det ikke miljøtrening. Det høres ut som du går for fort frem nå som du har bestemt deg for å miljøtrene. Det blir for mye for henne på en gang og da gjør du det bare vondt verre. Tenk sakte og gradvis. Hun skallene skjelve og stresse over en lengre periode da har du satt henne i et altfor stressende miljø.

Litt vanskelig å gi råd når je hikke vet hvordan du bor. Er det noe som skjer utenfor huset ditt slik at du kan starte der? Er hun redd for å kjøre bil så ville jeg absolutt ikke kjørt henne til et bymiljø, men heller testes som oppleves som belønning og moro for henne, som til sjøen eller skogen. 

Skjønner at det er mye du vil lære henne men ikke ta alt på en gang, la henne bli trygg før dere går videre.

Anonymkode: d7d21...785

Har tenkt tanken at jeg går litt fort frem. Samtidig stresser jeg litt med at sosialiseringen ikke har skjedd i ung nok alder, for det første hundefolk snakker om når man nevner slike problemer er jo at man må forte seg mens hunden fortsatt er valp, før sosialiseringsvinduet stenger og "alt" er for sent!! 😲😅

Omgivelsene våre er nok ikke de beste i forhold til miljøtrening. Vi bor landlig til, i et lite nabolag/en gate med noen hus. Vi går turer med henne i boligfeltet, og dette begynner hun å bli godt vant til nå. Nærmeste "bymiljø" er ei lita bygd ca. 10 minutters kjøretur unna, og det er den vi har brukt til miljøtrening.

Utover nabolaget og bygda finnes det skog, fjord og fjell, og slikt er hun ikke så skeptisk til. Hun liker å være ute og leke. :) Siden vi hentet henne har vi hatt uvanlig mye snø her, så gåturer i skogen har rent fysisk ikke latt seg gjøre. Nå som det begynner å smelte kan vi begynne med korte kjøreturer til turområdene her. 👍

Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet

Meld deg på valpekurs. Ikke finnes det et vindu som lukker seg, hunder kan lære hele livet. 

AnonymBruker
Skrevet
IneT skrev (1 minutt siden):

Meld deg på valpekurs. Ikke finnes det et vindu som lukker seg, hunder kan lære hele livet. 

Som nevnt i hovedinnlegget: Det finnes ikke valpekurs her. Dessverre!

Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som nevnt i hovedinnlegget: Det finnes ikke valpekurs her. Dessverre!

Det finnes andre steder. Min venninne reiste til en annen by, med overnatting osv.. fant et helge  kurs. Kan man ikke nok om hunder selv så er jo dette noe man må planlegge og regne med når man skaffer seg hund. De fleste hunder blir ikke trygge, rolige, flinke av seg selv, det krever jo litt kunnskap og trening. 

AnonymBruker
Skrevet
IneT skrev (1 minutt siden):

Det finnes andre steder. Min venninne reiste til en annen by, med overnatting osv.. fant et helge  kurs. Kan man ikke nok om hunder selv så er jo dette noe man må planlegge og regne med når man skaffer seg hund. De fleste hunder blir ikke trygge, rolige, flinke av seg selv, det krever jo litt kunnskap og trening. 

I og med at hun er såpass nervøs av seg, har jeg tenkt at lang biltur + bymiljø/enda mere nytt + intenst helgekurs kanskje ikke er så hensiktsmessig. Som eier lærer man selvsagt mye, men jeg er usikker på noen veldig få, men ekstremt intense, dager har en gunstig effekt på valpen. For henne blir vel slikt mer en sjokkartet enkeltopplevelse?  Jeg hadde håpet å finne et normalt valpekurs hvor man møter opp en kveld eller to hver uke over lengre tid, men sånt finnes dessverre ikke her.

Jeg har ikke hatt denne type problemer med de andre hundene jeg har hatt, men de vokste opp i mer urbane omgivelser og var av andre raser.

(Hadde jeg trodd at hunder blir trygge, rolige og flinke av seg selv, hadde jeg nok ikke laget denne tråden 🧐)

Skrevet (endret)

Selv om ikke det er valpekurs akkurat der du bor BØR du virkelig sette deg i en bil etc å komme deg dit der dem har det. En whippet blir mellom 12 og 15 år gammel, og dette blir et langt hundehold om du ikke tar dette seriøst nå. 

Hun er bare 4 måneder, så hun har fortsatt masse god tid til å bli mer trygg i sine omgivelser. Grunnen til at hun ikke tar godbiter er at hun er alt for langt oppå på temperatur-måleren i hodet! En hund som fryser vil ikke lære noe av situasjonen. Du må der i mot komme før dette skjer med godbiter og ros. Kanskje disse turene i bygda blir litt for lange tidsmessig? eller inntrykk på en gang?

Hva med å finne en park der du tar med en leke/eller ball. Oppfordre til lek i en situasjon som ikke er trygt hjemme. Kan hende hun bare trenger å fokusere på andre ting enn det å bli utsatt for inntrykk i gata :)  ta små steg om gangen! masse ros, eller lek underveis. Overstimulering kan gjøre det stikk motsatte. 

Uansett så er det også medisiner å få til hunder som er overnervøse, men det har jeg ingen kjenskap til 😕 

Endret av Pilga
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal oppsøke nye miljøer i nærområdet som er litt roligere enn bygda nå fremover.  Parker finnes ikke her, men vi har turområder i skogen hvor det ferdes andre hundeeiere mm. Disse blir tilgjengelig etterhvert nå som snøen ikke rekker helt opp til hofta lengre. :D  Så det står på programmet!

Jeg er som nevnt skeptisk til å utsette henne for over en times lang biltur (til nærmeste sted som muligens har hundekurs) i tillegg til alt det andre nye en slik kurshelg bringer med seg. Det blir veeeldig mye nytt på én gang da, og helt uten avbrekk. Hvis en tur i bygda er for mye for henne, blir jo en byhelg med biltur og hundekurs en sjokkopplevelse i forhold liksom. Kan man "fikse" en nervøs hund med en slikt krasjkurs? Jeg har hørt om flood training men det virker som en omdiskutert metode?

Du kan droppe anklagelsene om at jeg ikke tar dette seriøst. Jeg skriver i hovedinnlegget at jeg jobber med problemet og forsøker å finne en løsning. Hadde jeg ikke tatt dette seriøst hadde jeg jo bare latt hunden bli som den blir. Skjønner ikke hvorfor enkelte hundefolk tror anklagelser og sure miner kan bidra til noe konstruktivt. 🤪

AnonymBruker
Skrevet

Kjempefint at du tar det seriøst! Tror jeg ville begynt på nytt, og veldig forsiktig. Jobb med å trygge hunden, og la den føle mestring. I stedet for å sosialisering i bygden, parker litt i utkanten og la valpen sitte ved bilen og observere. Jeg hadde ikke valgt flood training, men her overstyrer ofte hjertet hjernen. Det er jo bare en redd, liten baby 🧡 

Anonymkode: e382c...76b

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke kjent så mange whippeter i mitt liv, men de tre jeg har kjent, har alle hatt den greia med å skjelve. Støtt. Uten påviselig grunn. Kan ligge i sofaen og skjelve når man snakker eller gir den oppmerksomhet, eller går ut med den. Mitt inntrykk er rett og slett at disse myndene ER bare litt nervøse og stresset av seg. Ikke forårsaket av noe du har gjort eller ikke gjort, det ligger i rasen. Det er i hvert fall sånn jeg opplever dem.

Jeg liker whippeter veldig godt. Elegante og flotte hunder. 

Det kan også hende at hunden din er av dem som ikke liker bilkjøring. Nok av hunder som aldri blir komfortable med det. Noen fordi de blir bilsyke, og derfor forbinder biler med kvalme og ubehag. Min ene hund var sånn, ble alltid bilsyk, så han begynte å skjelve med en gang vi gikk mot bilen og han skjønte han skulle være med. 

Har hunden din siklet i bil? Sikling er et sikkert tegn på kvalme, men de kan være kvalme uten å sikle også, selvfølgelig.

Kanskje du bare skal fortsette med det du gjør, men ta kortere bygdebesøk?  Ikke være så lenge, sånn at det blir mer overkommelig for valpen? Jeg synes ikke to ganger i uken er for mye, absolutt ikke. Skal hun bli vant til det, må det jo skje relativt ofte og regelmessig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

noen hunder må ha lang tilpasning til bil. Og det er ikke noe et valpekurs kan fikse. Google hunder i bil osv. Du må gå gradvis frem. Min Toller var rolig i bil som valp - lå foran pasajersetet i 6 mnd uten et pip. Men når jeg skulle begynne med bur i bagasjerom var det bare piping og bjeffing. Til slutt måtte jeg la ham sitte med belte i baksetet og da gikk det seg til etter en stund.

Anonymkode: 9139b...45b

Skrevet

Jeg skriver ikke at du ikke tar det seriøst (!), men jeg poengterer det bare. For jeg veit hvor sykt viktig det her er, fordi jeg har brent meg selv på det! og jeg er nok ikke den siste. 

Jeg synes ikke helge-opplegg vil passe hunden din veldig gunstig slik jeg forstår ut i fra tekst. Hvis en time i bil hver vei er det som kreves synes jeg ikke det er det verste. Men uansett så er kurs bedre enn ingen kurs! trenerne kan lese hunden din, hjelpe deg i sosiale settinger med hunden etc som er uvurdelig. 

Hunden jeg hadde slet med kvalme i bil første året. Var stresset og nervøs! og kastet fort opp i bil på vei til valpekurset som var 1 time unna. Vi fikk kvalmestillende til hunden av veterinær! og da hun bikket året sluttet hun å kaste opp. Nervøsitet, sikling etc slutter forhåpentligvis (!) da dem bikker året. 

Du skriver at hun er nervøs i bil. Hvilket type bur har dere? /eller billøsning? Vi ble anbefalt så lite bur som mulig i bil, da hunder føler seg tryggest på den måten :) Mi er veldig avhengig av buret sitt, og ser på et som et trygt sted. Dog bruker vi bare bur i bil eller på reis! 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Til nå har vi hatt henne i passasjersetet foran (enten på fanget til den som sitter på eller alene hvis det bare er oss). Da har hun på seg bilsele som er festet fast. På sikt er planen å ha henne bak i bilen sammen med den andre hunden vår. Hun sikler en del i bilen så jeg tror kanskje det er en kombinasjon av kvalme og nerver.

Vi får se hva som dukker opp av kurs, og hvor de er. Forhåpentligvis finner vi noe landlig ikke veldig langt unna, men det skal vel litt til her ute på bygda. Tror nok uansett det åpner seg flere muligheter for sosialisering nå som vi ikke drunker i snø her, heldigvis.

Godt å høre at ikke alt håp er ute ihvertfall, dette sosialiseringsvindusgreiene har stresset livet av meg. 🤪

Skrevet

Sikling er typisk kvalme ja! så da kan man håpe at dette er noe som hun vokser av seg, eller at man får noen kvalmestillende av veterinæren :) 

Nei da! du har god tid enda! bare fortsett å jobbe så vil dette bli bra 😁

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du veldig stresset når du er i uvante omgivelser med henne?

Anonymkode: 153b2...c83

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å la henne sitte bak med den andre hunden? Kanskje hun blir tryggere da så fremt den andre hunden ikke også er nervevrak...

Whippet skjelver mye ja, spesielt om det er kaldt. De fryser veldig lett. Er du sikker på at hun ikke fryser? Og jeg synes ikke du skal ignorere signaler på at hun er redd og ukomfortabel, slik som piping. Gi trygghet og kos om det er det hun trenger. Om hun må sitte på fanget, armen eller i en bag mens dere gjør ting, så gjør dere det. Det viktigste er jo at hun blir vant til nye omgivelser, ikke at hun alltid må gå selv. 

Anonymkode: 44fd5...606

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Er du veldig stresset når du er i uvante omgivelser med henne?

Nei, jeg synes i grunn ikke det. Jeg har det nok litt i bakhodet at jeg håper hun roer seg snart, men jeg oppfører meg helt som normalt tror jeg. 😅

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva med å la henne sitte bak med den andre hunden? Kanskje hun blir tryggere da så fremt den andre hunden ikke også er nervevrak...

Whippet skjelver mye ja, spesielt om det er kaldt. De fryser veldig lett. Er du sikker på at hun ikke fryser? Og jeg synes ikke du skal ignorere signaler på at hun er redd og ukomfortabel, slik som piping. Gi trygghet og kos om det er det hun trenger. Om hun må sitte på fanget, armen eller i en bag mens dere gjør ting, så gjør dere det. Det viktigste er jo at hun blir vant til nye omgivelser, ikke at hun alltid må gå selv. 

Anonymkode: 44fd5...606

Ja tror vi skal teste å la henne sitte bak med den andre hunden. Hun er veldig opptatt av henne generelt!

Usikker på om hun fryser, men dette er en av grunnene til at vi ikke har vært så mye rundt omkring med henne tidligere i vinter. Vi tar på henne dekken (som hun er veldig sur på, sparker med beina som en hest når hun får på seg sele eller dekken 🤪) og prøver å ikke være ute for lenge når det er veldig kaldt.

Pilga skrev (1 time siden):

Sikling er typisk kvalme ja! så da kan man håpe at dette er noe som hun vokser av seg, eller at man får noen kvalmestillende av veterinæren :) 

Nei da! du har god tid enda! bare fortsett å jobbe så vil dette bli bra 😁

👍 Godt å høre! Har hørt det som regel blir bedre etterhvert, så vi satser på det

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei, jeg synes i grunn ikke det. Jeg har det nok litt i bakhodet at jeg håper hun roer seg snart, men jeg oppfører meg helt som normalt tror jeg. 😅

Ja tror vi skal teste å la henne sitte bak med den andre hunden. Hun er veldig opptatt av henne generelt!

Usikker på om hun fryser, men dette er en av grunnene til at vi ikke har vært så mye rundt omkring med henne tidligere i vinter. Vi tar på henne dekken (som hun er veldig sur på, sparker med beina som en hest når hun får på seg sele eller dekken 🤪) og prøver å ikke være ute for lenge når det er veldig kaldt.

👍 Godt å høre! Har hørt det som regel blir bedre etterhvert, så vi satser på det

Selv om du oppfører deg normalt så kan hun merke om du er stresset, og det stresser henne opp enda mer, så være veldig bevisst på å være avslappet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...