Gå til innhold

Vektnedgang når man er normalvektig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan går det med dere andre normalvektige som ønsker å ta av noen kilo? Jeg jobber med det som kom på i sommer. Skal bare ned 2-3kg, men det tar tid og krever myye innsats… Men er for forfengelig til å bare godta dette😇

Anonymkode: d3239...027

Jeg jobber også med litt ekstra som har lagt seg på kroppen. Skal ned 3-4 kg, men synes de sitter ganske godt! Har tatt skikkelig tak i kostholdet nå. Hva satser du på å gå ned i per uke?☺️

Anonymkode: 6b15f...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvordan går det med dere andre normalvektige som ønsker å ta av noen kilo? Jeg jobber med det som kom på i sommer. Skal bare ned 2-3kg, men det tar tid og krever myye innsats… Men er for forfengelig til å bare godta dette😇

Det krever jo absolutt ikke "mye innsats"! Hallo, et par kilo er det de fleste normalvektige som ikke slanker seg varierer med i løpet av et år. Det er noen dobesøk, liksom. 

Bare vær litt mer bevisst på kostholdet i en periode. Ikke småspis. Hold deg til måltidene. Du trenger ikke å telle kalorier eller diett, bare vær bevisst på hva du putter i deg ila en dag så er du kvitt de kiloene på kort tid. 

Anonymkode: dd513...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det krever jo absolutt ikke "mye innsats"! Hallo, et par kilo er det de fleste normalvektige som ikke slanker seg varierer med i løpet av et år. Det er noen dobesøk, liksom. 

Bare vær litt mer bevisst på kostholdet i en periode. Ikke småspis. Hold deg til måltidene. Du trenger ikke å telle kalorier eller diett, bare vær bevisst på hva du putter i deg ila en dag så er du kvitt de kiloene på kort tid. 

Utfordringen med å gå ned i vekt når man er normalvektig er at man må ned i et veldig lavt antall kalorier. Lifesum bergener ca 1500 kalorier daglig for meg når jeg har bevegd meg en del. Da er det ikke rom for mange utskeielser. Er man mye tyngre kan man ligge mye høyere og fortsatt gå ned. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (28 minutter siden):

Utfordringen med å gå ned i vekt når man er normalvektig er at man må ned i et veldig lavt antall kalorier. Lifesum bergener ca 1500 kalorier daglig for meg når jeg har bevegd meg en del. Da er det ikke rom for mange utskeielser. Er man mye tyngre kan man ligge mye høyere og fortsatt gå ned. 

Ja, men om man skal ned 2-3 kilo så er det basically snakk om vedlikehold. Hvor mye må du spise for å holde idealvekten. Det å gå ned disse kiloene er jo ikke noe avvik fra det du må spise for å holde idealvekten. Så om 2-3 kilo gjelder for deg også så er 1500 vedlikehold for deg. Er det for lite for deg så må du enten justere idealvekten opp eller bevege deg mer. 

Ikke gjør det så vanskelig. Venninnen min er sykelig overvektig. Hun må ned hele 50 kg for å være normalvektig. Ja, hun kan selvfølgelig spise mer enn deg for å gå ned i vekt fordi hennes basalforbrenning er mye høyere, men for henne så er vektproblematikken knyttet til en overspisingslidelse som er ekstremt vanskelig å takle. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hehe dette svaret beviser at du aldri har vært i min situasjon. Jeg har brukt noen uker på dette prosjektet allerede, og må faktisk ligge såvidt over 1000kcal daglig. Da går jeg ned 200-400g i uken. Mitt vedlikehold på idealvekt er ca 1500. For meg er det absolutt ikke sånn at jeg kan spise hva jeg vil, og at vekten justerer seg ned av seg selv. Jeg må på mini-slankekurer etter både jul og sommerferie. Hvis ikke øker vekten min med 2-4kg i året. Og for meg er det uaktuelt.

Det rådet du gir passer bedre for de som er overvektige og skal ned. De kan bare gjøre små justeringer også går dem ned. Vi som allerede har lav bmi, må jobbe mye hardere/være mye mer nøye.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja, men om man skal ned 2-3 kilo så er det basically snakk om vedlikehold. Hvor mye må du spise for å holde idealvekten. Det å gå ned disse kiloene er jo ikke noe avvik fra det du må spise for å holde idealvekten. Så om 2-3 kilo gjelder for deg også så er 1500 vedlikehold for deg. Er det for lite for deg så må du enten justere idealvekten opp eller bevege deg mer. 

Ikke gjør det så vanskelig. Venninnen min er sykelig overvektig. Hun må ned hele 50 kg for å være normalvektig. Ja, hun kan selvfølgelig spise mer enn deg for å gå ned i vekt fordi hennes basalforbrenning er mye høyere, men for henne så er vektproblematikken knyttet til en overspisingslidelse som er ekstremt vanskelig å takle. 

Det er derfor denne tråden er for normalvektige som vil ned i vekt, fordi vi forstår at andre kan føle det provoserende. Men det er faktisk veldig vanskelig å gå ned i vekt når man ligger i nedre del av normalvektig allerede. Og alle har en trivselsvekt hvor de er fornøyd med egen kropp. Og selvfølgelig svinger man litt i vekt, men for meg er slingringsmonnet 56-60kg. Innenfor dette er ok. Men nå etter sommeren var jeg 63,6kg. Og da jobber jeg meg ned igjen. Merkelig at ikke flere forstår hvorfor vi gjør dette? Det er jo nettopp for å slippe en diger slanke-jobb når man plutselig veier 20kg for mye. Og da ville jeg høre fra andre i samme situasjon. Ikke om de som er 50kg overvektige. Det er nok av tråder om den problematikken her inne allerede..

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.9.2023 den 13.48):

Jeg jobber også med litt ekstra som har lagt seg på kroppen. Skal ned 3-4 kg, men synes de sitter ganske godt! Har tatt skikkelig tak i kostholdet nå. Hva satser du på å gå ned i per uke?☺️

Jeg har vel funnet ut at jeg ikke kan ha noe mål om hvor mye jeg kan gå ned i uken, bare se hva som skjer. I følge kalkulatorer skal jeg kunne gå ned 0,5kg i uken ved 1300kcal, men det har vist seg å ikke stemme for meg i det hele tatt, selv om jeg er 170cm. Har ligget rundt 1000kcal i 3 uker, og gått ned 0-400g i uken. Og det er litt lite mat for å si det sånn, så jeg øker litt nå også får det heller bare ta kjempelang tid🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har vel funnet ut at jeg ikke kan ha noe mål om hvor mye jeg kan gå ned i uken, bare se hva som skjer. I følge kalkulatorer skal jeg kunne gå ned 0,5kg i uken ved 1300kcal, men det har vist seg å ikke stemme for meg i det hele tatt, selv om jeg er 170cm. Har ligget rundt 1000kcal i 3 uker, og gått ned 0-400g i uken. Og det er litt lite mat for å si det sånn, så jeg øker litt nå også får det heller bare ta kjempelang tid🙃

Det var lurt, jeg prøver meg også på 1000 kcal om dagen innimellom, og etter fire dager holder det på å rable for meg. Det blir også mye tyngre å trene. Men det er lett å tenke at det er lurt å legge seg så lavt for da går vekten fort ned. 

Anonymkode: 1ae83...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier meg hver fredag og hver mandag for å se hva helgen har gjort med vekten.

Har jeg gått opp en kilo eller to, så tar jeg tak med en gang og da pleier de kiloene å være borte i løpet av en uke eller to. Da er litt mer bevegelse og litt mindre mat oppskriften. Det er ikke så veldig vanskelig, faktisk, men det krever litt viljestyrke, det er klart.

Anonymkode: 07666...09f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ned to-tre kg, bare. Men etter jeg kom i 40-årene sitter de spikret, og midjen forsvinner. Jeg takler ikke å telle kalorier, da blir jeg helt besatt. Men jeg dropper godteri og begrenser antall måltider og mengde. Uten hell. Merker at forbrenningen har gått ned. 

Og til de som sier at et par kg bare er et par do-besøk. Det er jo ikke tarminnhold jeg vil gå ned. Jeg har fett på mage og lår jeg gjerne vil ha bort. Jeg har BMI på under 20, men likevel mye fett på kroppen og lite muskler pga skade. Lei av å være sulten hele tiden☹️

Anonymkode: f0613...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg skal ned to-tre kg, bare. Men etter jeg kom i 40-årene sitter de spikret, og midjen forsvinner. Jeg takler ikke å telle kalorier, da blir jeg helt besatt. Men jeg dropper godteri og begrenser antall måltider og mengde. Uten hell. Merker at forbrenningen har gått ned. 

Og til de som sier at et par kg bare er et par do-besøk. Det er jo ikke tarminnhold jeg vil gå ned. Jeg har fett på mage og lår jeg gjerne vil ha bort. Jeg har BMI på under 20, men likevel mye fett på kroppen og lite muskler pga skade. Lei av å være sulten hele tiden☹️

Ja det er derfor jeg også stiller spørsmål i denne tråden. Før var det enkelt å gå ned disse få kiloene et par ganger i året, men nå når jeg er 38år er det myyye vanskeligere. Jeg må telle kalorier og ligge svært lavt. Da jeg var yngre var det nok å bare kutte ut godteri og spise mindre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er derfor jeg også stiller spørsmål i denne tråden. Før var det enkelt å gå ned disse få kiloene et par ganger i året, men nå når jeg er 38år er det myyye vanskeligere. Jeg må telle kalorier og ligge svært lavt. Da jeg var yngre var det nok å bare kutte ut godteri og spise mindre.

Ja, jeg tror det eneste som fungerer er å ligge veldig lavt i kaloriinntak i en periode, og deretter være veldig nøye med vedlikehold. 

Så er det helt sikkert forskjell på hva man spiser. Jeg ønsker å sjekke ut mer ift hormonvennlig mat. Gikk ned en del når jeg spiste antiinflammatorisk tidligere i år, men det var et himla pes. Og gikk opp igjen når det sklei ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hehe dette svaret beviser at du aldri har vært i min situasjon. Jeg har brukt noen uker på dette prosjektet allerede, og må faktisk ligge såvidt over 1000kcal daglig. Da går jeg ned 200-400g i uken. Mitt vedlikehold på idealvekt er ca 1500. For meg er det absolutt ikke sånn at jeg kan spise hva jeg vil, og at vekten justerer seg ned av seg selv. Jeg må på mini-slankekurer etter både jul og sommerferie. Hvis ikke øker vekten min med 2-4kg i året. Og for meg er det uaktuelt.

Det rådet du gir passer bedre for de som er overvektige og skal ned. De kan bare gjøre små justeringer også går dem ned. Vi som allerede har lav bmi, må jobbe mye hardere/være mye mer nøye.

Akkurat sånn er det! Og på knappe 1000 kalorier kan man knapt unne seg en sjokoladebit, 100 gram er fort nesten halve dagsbudsjettet

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber meg ned innenfor normalvekt. Bikket nesten over i overvekt her før sommeren og fant ut at det var på tide å ta tak. Vært en lengre tid uten å jobbe, og jeg småspiser fort mye snacks når jeg er mye hjemme. Over litt tid hadde jeg gått opp 6kg i tillegg til de to kiloene ekstra under korona og hjemmekontor. Snart er jeg nede på 60kg igjen, men hvis jeg orker å slanke meg litt til har jeg veldig lyst til å komme meg ned på 58/ca 21 i bmi. Føler jeg har fått mye mer energi av å komme ned i vekt igjen, og bare nysgjerrig på hvordan jeg vil føle meg nede på et tall jeg ikke har sett i voksen alder.

Nedgangen har gått greit. Kuttet sukker, bevegd meg mer, og telt kalorier. Spent på hvordan det blir å vedlikeholde vekten..

Anonymkode: 822af...e44

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Helt enig! Kjenner på det samme! 💚

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg er så enig med deg! Og jeg tenker at det faktisk er bedre å ta tak nå, enn når det er snakk om mye mer å gå ned. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt en langhelg med litt dårlige matvalg grunnet en kjip periode, slanke mennesker kan også trøstespise for å si det sånn. Skal lite til for å gå opp det lille jeg hadde gått ned. Kan kanskje håpe på en liten boost i forbrenningen, om noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.9.2023 den 9.53):

Jeg har hatt en langhelg med litt dårlige matvalg grunnet en kjip periode, slanke mennesker kan også trøstespise for å si det sånn. Skal lite til for å gå opp det lille jeg hadde gått ned. Kan kanskje håpe på en liten boost i forbrenningen, om noe..

Samme her🙋🏻‍♀️🙈 Jeg håper bare jeg ikke har gått opp alt for mye denne uka, nedgang kan jeg nok fint glemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (1 time siden):

Samme her🙋🏻‍♀️🙈 Jeg håper bare jeg ikke har gått opp alt for mye denne uka, nedgang kan jeg nok fint glemme

Jeg har vel funnet ut at uken før menstruasjon er det helt umulig for meg å gå ned i vekt. Det er som om jeg får en annen personlighet som er umotivert, mer impulsiv i matveien pluss den normale økte apetitten. Ikke en god kombo🤪 Og nå som jeg gikk på en smell psykisk så skled det litt ut i tillegg. Men ja, tilbake på hesten så fort som mulig så ikke skaden blir for stor💪🏻

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 9.9.2023 den 20.54):

Det er en myte at forbrenningen går ned når man bikker 40. Hvor er logikken på dette?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...