AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #1 Skrevet 23. mars 2023 Jeg har bestemt meg for å gå ned 5-6 kg som har sneket seg på de siste årene (er normalvektig). Bør jeg legge med på et kaloriunderskudd der jeg går ned 0.5 kg i uka eller 1 kg? Og er det andre som har noen gode tips/ råd ? Trener jevnt, og er aktiv, så i hovedsak kostholdet som må endres på. Anonymkode: 6b15f...c67
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #2 Skrevet 23. mars 2023 Jeg tenker at du ser hvor lavt du kan ligge og fortsatt fungere. Jeg skulle ned fra bmi 23 til 20, og måtte ligge på 1200kcal daglig. Da gikk jeg ned 200-600g ukentlig (selv om kalkulatorer mente jeg skulle gått ned mye mer på det inntaket). Så mitt råd er å ikke la kalkulatorer og pulsklokker legge føringer for deg. Kroppen og vekta gir deg fasiten. Prøv deg fram:) Anonymkode: d3239...027 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #3 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg tenker at du ser hvor lavt du kan ligge og fortsatt fungere. Jeg skulle ned fra bmi 23 til 20, og måtte ligge på 1200kcal daglig. Da gikk jeg ned 200-600g ukentlig (selv om kalkulatorer mente jeg skulle gått ned mye mer på det inntaket). Så mitt råd er å ikke la kalkulatorer og pulsklokker legge føringer for deg. Kroppen og vekta gir deg fasiten. Prøv deg fram:) Anonymkode: d3239...027 Takk for tips ☺️Blir litt forvirra for lifesum sier 1400 kcal, og da jeg regna på TDEE kalkulator var det 1600 kcal. Men skal prøve meg litt fram på kaloriene, og kjenne på kroppen. Skal ned nesten det samme i bmi som deg, kan jeg spørre hvor lang tid du brukte? Anonymkode: 6b15f...c67
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #4 Skrevet 23. mars 2023 Det gikk jo ganske sakte, har en halv kilo igjen. Startet etter nyttår en gang. Men jeg har hatt noen lørdager jeg har «gått på en smell». Kunne jo kjørt på og gjort det fortere, men må jo ligge såpass lavt bare for 200-600g i uken, så da får det heller ta den tiden det tar. Jeg veier og teller alle kalorier. Mye er gjort om man kutter godteri, flytende kalorier og spiser rene råvarer. Er 170cm. Anonymkode: d3239...027 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #5 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det gikk jo ganske sakte, har en halv kilo igjen. Startet etter nyttår en gang. Men jeg har hatt noen lørdager jeg har «gått på en smell». Kunne jo kjørt på og gjort det fortere, men må jo ligge såpass lavt bare for 200-600g i uken, så da får det heller ta den tiden det tar. Jeg veier og teller alle kalorier. Mye er gjort om man kutter godteri, flytende kalorier og spiser rene råvarer. Er 170cm. Anonymkode: d3239...027 Det er bra jobba da! Er innstilt på at det vil ta sin tid på meg også, har lastet ned lifesum så er gang med kaloritelling. Største utfordringen er at jeg er altfor glad i søtt, men det må kuttes nå hvis jeg vil ha noe resultater. Anonymkode: 6b15f...c67
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #6 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er bra jobba da! Er innstilt på at det vil ta sin tid på meg også, har lastet ned lifesum så er gang med kaloritelling. Største utfordringen er at jeg er altfor glad i søtt, men det må kuttes nå hvis jeg vil ha noe resultater. Anonymkode: 6b15f...c67 Du kan jo også prøve uten kaloritelling først, bare kutte godteri og ingenting annet? Er jo litt slitsomt å telle om det ikke er nødvendig i starten. Så kan du begynne å telle om det stopper opp. Mitt hovedproblem er/var også godteri. Maten var allerede sunn og mager, og ganske passelige mengder. Anonymkode: d3239...027 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #7 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for tips ☺️Blir litt forvirra for lifesum sier 1400 kcal, og da jeg regna på TDEE kalkulator var det 1600 kcal. Men skal prøve meg litt fram på kaloriene, og kjenne på kroppen. Skal ned nesten det samme i bmi som deg, kan jeg spørre hvor lang tid du brukte? Anonymkode: 6b15f...c67 Du går jo opp igjen med renter om du legger det på et kosthold du ikke kan vedlikeholde. 1400 er veldig lite over tid/resten av livet. Anonymkode: 67665...035 7
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #8 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du kan jo også prøve uten kaloritelling først, bare kutte godteri og ingenting annet? Er jo litt slitsomt å telle om det ikke er nødvendig i starten. Så kan du begynne å telle om det stopper opp. Mitt hovedproblem er/var også godteri. Maten var allerede sunn og mager, og ganske passelige mengder. Anonymkode: d3239...027 Ja, har telt tidligere, det tar litt tid. Ja, det er likt som meg. Bare smågodt og sjokolade som er hovedproblemet, og det er jo bare tomme kalorier 😵💫 Anonymkode: 6b15f...c67
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #9 Skrevet 23. mars 2023 Det jeg alltid har gjort er bare å justere på eksisterende kosthold. Du går opp av en av to grunner; forbrenningen går opp ved alderen, og/eller du har nye uvaner / spiser mer. Slanking er ganske dødfødt. Du tuller med kroppen, gir mulig etter, går tilbake til gammelt kosthold, etc. Så det eneste som fungerer er å endre litt på hvert måltid hver dag, og fortsette å spise på den måten. Droppet blant annet alt av godteri og snop tidlig i 30-årene et sted. Anonymkode: b4cad...99a
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #10 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du går jo opp igjen med renter om du legger det på et kosthold du ikke kan vedlikeholde. 1400 er veldig lite over tid/resten av livet. Anonymkode: 67665...035 Det fungerer ikke helt sånn. Jeg må ligge på 1200 for å gå ned. Men 15-1600 for vedlikehold. Og det er noe jeg må tåle for å ha denne lave vekten. Det er jo en prioriteringssak. Anonymkode: d3239...027
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #11 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du går jo opp igjen med renter om du legger det på et kosthold du ikke kan vedlikeholde. 1400 er veldig lite over tid/resten av livet. Anonymkode: 67665...035 Ja, vil ha det som en livsstilendring og ikke en «sultekur». Har bomma før å gått ned fort med alt for lite inntak, så må finne en god balanse på det. Anonymkode: 6b15f...c67
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #12 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det jeg alltid har gjort er bare å justere på eksisterende kosthold. Du går opp av en av to grunner; forbrenningen går opp ved alderen, og/eller du har nye uvaner / spiser mer. Slanking er ganske dødfødt. Du tuller med kroppen, gir mulig etter, går tilbake til gammelt kosthold, etc. Så det eneste som fungerer er å endre litt på hvert måltid hver dag, og fortsette å spise på den måten. Droppet blant annet alt av godteri og snop tidlig i 30-årene et sted. Anonymkode: b4cad...99a Dette stemmer vel ikke? Forbrenningen går ned med alderen, altså trenger man mindre kcal desto eldre man blir. Anonymkode: 9bb97...1a5 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #13 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dette stemmer vel ikke? Forbrenningen går ned med alderen, altså trenger man mindre kcal desto eldre man blir. Anonymkode: 9bb97...1a5 Selvfølgelig, en liten skrivefeil. Som børe være selvsagt når jeg skriver om å spise mindre Anonymkode: b4cad...99a
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #14 Skrevet 24. mars 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Det fungerer ikke helt sånn. Jeg må ligge på 1200 for å gå ned. Men 15-1600 for vedlikehold. Og det er noe jeg må tåle for å ha denne lave vekten. Det er jo en prioriteringssak. Anonymkode: d3239...027 Er du svært inaktiv? Hvor høy er du? Jeg er 163 cm og normalvektig.1500 kcal hadde vært ganske stort underskudd hos meg. Vedlikeholder på 2100-2200 kcal. Anonymkode: 040a9...1aa
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #15 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Er du svært inaktiv? Hvor høy er du? Jeg er 163 cm og normalvektig.1500 kcal hadde vært ganske stort underskudd hos meg. Vedlikeholder på 2100-2200 kcal. Anonymkode: 040a9...1aa Oi. Jeg er 1.76 og normalvektig. Vedlikeholder per nå ved 1300 kalorier. Har lavt stoffskifte og fatigue, så er rimelig inaktiv. Det er bare så rart å se forskjellen, skulle gitt mye for å kunne spise godt og være aktiv igjen 😍 Anonymkode: 2cc45...bcc
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #16 Skrevet 24. mars 2023 35 minutter siden, AnonymBruker said: Oi. Jeg er 1.76 og normalvektig. Vedlikeholder per nå ved 1300 kalorier. Har lavt stoffskifte og fatigue, så er rimelig inaktiv. Det er bare så rart å se forskjellen, skulle gitt mye for å kunne spise godt og være aktiv igjen 😍 Anonymkode: 2cc45...bcc Du må faktisk så lavt ned for å vedlikeholde? Så kjipt Skjønner at du savner å kunne være aktiv og spise mer. Det skal sies at jeg er ganske aktiv, derav vedlikehold på over 2100-2200 kcal. Hadde jeg vært inaktiv måtte jeg nok også ha kutta mye skulle jeg holdt vekten. Anonymkode: 040a9...1aa
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #17 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er du svært inaktiv? Hvor høy er du? Jeg er 163 cm og normalvektig.1500 kcal hadde vært ganske stort underskudd hos meg. Vedlikeholder på 2100-2200 kcal. Anonymkode: 040a9...1aa Det var meg du spurte. Jeg er 170cm. Men er 36år og det er for å holde en bmi rundt 21. Så må være nøye med kostholdet for å holde det på maks 1500. Når jeg var yngre kunne jeg spise mer. Er normalt aktiv, i jobb og to barn. Men trener ikke så ofte noe annet enn turer. Tror det egentlig er ganske vanlig å ha et lavt kaloribehov, man ser jo det her inne med folk som tror de ligger i underskudd fordi kalkulatorer har sagt at vedlikehold er 2000 for dem, men så går de ikke ned. Men ja, det er litt urettferdig, kjedelig å være sulten. Anonymkode: d3239...027
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #18 Skrevet 25. mars 2023 Jeg er av den oppfatning at det er bedre å ta tak tidlig når kiloene sniker seg på enn å tenke at det er dumt å "slanke seg" når man er normalvektig. Overvekt er ikke til å spøke med. Alle jeg kjenner som har blitt overvektige virker å kjempe en umulig kamp, og det er mye jojo slanking, frustrasjon, prat om medisiner eller kirurgi. Heller begynne når man er noen få kilo over trivselsvekten. Det er mye du kan gjøre. Enten - være tålmodig og gjøre enkle grep som å kutte ut alle drikkekalorier, begrense godteri, spise mindre porsjoner eller fylle opp tallerken med mest grønnsaker. Da slipper du å telle kalorier, men det vil kanskje ta lengre tid. Eller logge kalorier og legge deg på feks 1500 per uke. Eller tren mer, vær mer aktiv. Å gå ned så mye som du skriver per uke er urealistisk. Da vil du ligge for lavt, og kan fort gå på en smell. Kutt hvor det koster deg minst, la det ta den tiden det tar. Du sier ingenting om kosthold, så vanskelig å gi konkrete råd. Anonymkode: dd513...277 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #19 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er av den oppfatning at det er bedre å ta tak tidlig når kiloene sniker seg på enn å tenke at det er dumt å "slanke seg" når man er normalvektig. Overvekt er ikke til å spøke med. Alle jeg kjenner som har blitt overvektige virker å kjempe en umulig kamp, og det er mye jojo slanking, frustrasjon, prat om medisiner eller kirurgi. Heller begynne når man er noen få kilo over trivselsvekten. Det er mye du kan gjøre. Enten - være tålmodig og gjøre enkle grep som å kutte ut alle drikkekalorier, begrense godteri, spise mindre porsjoner eller fylle opp tallerken med mest grønnsaker. Da slipper du å telle kalorier, men det vil kanskje ta lengre tid. Eller logge kalorier og legge deg på feks 1500 per uke. Eller tren mer, vær mer aktiv. Å gå ned så mye som du skriver per uke er urealistisk. Da vil du ligge for lavt, og kan fort gå på en smell. Kutt hvor det koster deg minst, la det ta den tiden det tar. Du sier ingenting om kosthold, så vanskelig å gi konkrete råd. Anonymkode: dd513...277 Jeg er enig med deg. Har vært overvektig da jeg var ungdom, så derfor jeg vil ta tak nå. Dessverre gikk jeg ned på «feil» måte. Har begynt å telle kaloriene nå, og veier maten nå i starten. Så jeg får loggført hvor mye jeg ligger på, og få en oversikt over kaloriene. Jeg er aktiv og trener fast 4 økter i uka, så det er kostholdet mitt som er dårlig. Har spist mye smågodt/ sjokolade, men ikke noe glad i fastfood. Liker sunn mat, så kutting av sukker og småspising som er største utfordringen. TS Anonymkode: 6b15f...c67
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #20 Skrevet 8. september 2023 Hvordan går det med dere andre normalvektige som ønsker å ta av noen kilo? Jeg jobber med det som kom på i sommer. Skal bare ned 2-3kg, men det tar tid og krever myye innsats… Men er for forfengelig til å bare godta dette😇 Anonymkode: d3239...027
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå