AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #1 Skrevet 23. mars 2023 Kjæresten skal få stomi og han er bekymret for om han klarer å ha sex med stomipose, og om min sexlyst/tenning blir påvirket. Jeg gruer meg til det som ligger foran oss. Har noen erfaringer? Anonymkode: 77204...07b
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #2 Skrevet 23. mars 2023 Jeg har ingen egen erfaring, men dette er en kjent problemstilling. Jeg anbefaler at han ber om å få prate med likeperson fra Norilco. De besøker gjerne pasienter som er operert på sykehuset. Man kan også ringe. Du som pårørende kan også snakke med likeperson i pårørende. Norilco.no Anonymkode: 9204c...b1d 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #3 Skrevet 23. mars 2023 Har ikke egen erfaring, men en venninne måtte ha stomi en lang stund etter en fødsel der mye gikk galt. Hun fikk et slags pent belte i svart (undertøystoff) som dekket og holdt på plass stomien med tanke på å føle seg trygg og sexy når hun skulle være intim. Anonymkode: 16837...410 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #4 Skrevet 23. mars 2023 Rent praktisk skal det ikke ha noe å si for sexlivet i det hele tatt. Posene er også ganske nøytrale og diskré, og bruker en ganske god teknologi. Han bør kjøpe bånd til å ha rundt livet, som skjuler posen, og som holder alt veldig godt på plass. De brukes både til vanlig og når man er intim. Dere skal se at det går helt fint! Her er det ingen problem. Anonymkode: 7e1be...0b9 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #5 Skrevet 23. mars 2023 Hva med lukt og lyder fra stomien? Ts Anonymkode: 77204...07b
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #6 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva med lukt og lyder fra stomien? Ts Anonymkode: 77204...07b Alle poser nå har filter som hindrer lukt, man kan ikke lukte noe som helst fra selve posen. Jeg har aldri opplevd det med min mann, så det er egentlig et ikke-problem. Det kommer lukt ved tømming og bytting, men det finnes flere posedeodoranter man kan prøve seg frem med. Lyd kan forekomme oftere i begynnelsen i tiden etter operasjon, selv om det er ikke så ofte da heller. Men etterhvert roer det seg ned. Det er uansett ikke snakk om høye prompelyder. Og kommer bare hvis man har spist ting som typisk gir mye luft. Anonymkode: 7e1be...0b9 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #7 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har kun hatt pasienter med stomi. Det trenger ikke påvirke sexlivet deres, det er jo bare noe dere tenker på nå. Det vil nok bli en vane etterhvert. Anonymkode: c9ea1...dc2 Kanskje skrive et litt mer utfyllende og informativt svar i tillegg? Eller later du som du er en lizzomlege? Anonymkode: 02bd9...d04
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #8 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alle poser nå har filter som hindrer lukt, man kan ikke lukte noe som helst fra selve posen. Jeg har aldri opplevd det med min mann, så det er egentlig et ikke-problem. Det kommer lukt ved tømming og bytting, men det finnes flere posedeodoranter man kan prøve seg frem med. Lyd kan forekomme oftere i begynnelsen i tiden etter operasjon, selv om det er ikke så ofte da heller. Men etterhvert roer det seg ned. Det er uansett ikke snakk om høye prompelyder. Og kommer bare hvis man har spist ting som typisk gir mye luft. Anonymkode: 7e1be...0b9 Jeg kan også legge til at jeg har jobbet med mange pasienter som har fått stomi, og jeg vet at det er alltid veldig gode grunner til de får det, som oftest livsnødvendig. Mange opplever det som en stor omveltning, og kan føle en stor sorg. Så mitt råd er også at emosjonell støtte vil være veldig viktig for han, og for at sexlivet skal klare seg best mulig. Anonymkode: 7e1be...0b9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå