Snublefot62 Skrevet 23. mars 2023 #21 Skrevet 23. mars 2023 PITTY skrev (6 minutter siden): Røyking inne hadde ikke jeg godtatt heller.. Vaping derimot, ingen lukt. Virker da noe nevrotisk å se for seg en stupende salgsverdi i så fall. Nei, har bare på følelsen at du er av den mer rigide sorten, over all.. Slikt sett synes jeg bare litt synd på dere begge. Søsken-forskjeller kan være vanskelig. Og kommer søsken virkelig skjevt ut og ingen er ydmyke eller på kompromiss så varer gjerne en slik verre og ræva relasjon livet ut. Men fortsatt er det TS sitt hus og TS sine regler som gjelder. Regler han godtok ved å flytte inn. 8 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #22 Skrevet 23. mars 2023 PITTY skrev (7 minutter siden): Røyking inne hadde ikke jeg godtatt heller.. Vaping derimot, ingen lukt. Virker da noe nevrotisk å se for seg en stupende salgsverdi i så fall. Nei, har bare på følelsen at du er av den mer rigide sorten, over all.. Slikt sett synes jeg bare litt synd på dere begge. Søsken-forskjeller kan være vanskelig. Og kommer søsken virkelig skjevt ut og ingen er ydmyke eller på kompromiss så varer gjerne en slik verre og ræva relasjon livet ut. Vaping likestiller jeg med røyking, totalt uakseptabelt. Det er ikke noe å kverulere på, sånn er det bare. De færreste utleiere godtar vel vaping, det stinker faktisk selv om du later som om det ikke gjør det. Om jeg er rigid eller ikke generelt er irrelevant, det er røyking/vaping som er saken her. Virker som du kanskje er den slappe sorten som gir blaffen i regler. Anonymkode: 72ece...64f 4
Snublefot62 Skrevet 23. mars 2023 #23 Skrevet 23. mars 2023 Snilt av dere å godta han inn i deres hjem på denne måten TS for å hjelpe. Men hvor lenge har dere avtalt at han skal få bo der egentlig? 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #24 Skrevet 23. mars 2023 Snublefot62 skrev (1 minutt siden): Snilt av dere å godta han inn i deres hjem på denne måten TS for å hjelpe. Men hvor lenge har dere avtalt at han skal få bo der egentlig? Det er det; ikke avalt noe slutttidspunkt. Greia er også at han skal betale 2000 kr i måneden, men det er sånn at jeg må "mase" om at skal føre over summen til min konto. Og han sier alltid: jada, ro ned, du skal få pengene dine. Og det synes jeg er så utrolig frekt å si! Han bor jo omtrent gratis, og så når jeg sier ifra om at han ikke har betalt inn 2000 for måneden ennå, så svarer han i en tone som at jeg er den "grådige" liksom. Har ennå ikke spurt når han skal overføre penger for mars. Gruer meg til å så ifra, blir så dårlig stemning som er helt absurd. Anonymkode: 72ece...64f 5 3
Illuminatum Skrevet 23. mars 2023 #25 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vaping likestiller jeg med røyking, totalt uakseptabelt. Det er ikke noe å kverulere på, sånn er det bare. De færreste utleiere godtar vel vaping, det stinker faktisk selv om du later som om det ikke gjør det. Om jeg er rigid eller ikke generelt er irrelevant, det er røyking/vaping som er saken her. Virker som du kanskje er den slappe sorten som gir blaffen i regler. Anonymkode: 72ece...64f Selv om du likestiller disse to tingene er det ikke det samme. Dog vil det ved innendørs vaping bli et veldig tynt oljeholdig sjikt som setter seg på overflater. De færreste utleiere har noe om vaping i avtalene. 1
Snublefot62 Skrevet 23. mars 2023 #26 Skrevet 23. mars 2023 Illuminatum skrev (1 minutt siden): Selv om du likestiller disse to tingene er det ikke det samme. Dog vil det ved innendørs vaping bli et veldig tynt oljeholdig sjikt som setter seg på overflater. De færreste utleiere har noe om vaping i avtalene. Så lenge det er tatt med forbud mot innendørs røyking så inkluderer det også e-sigaretter. Bare fordi en kaller det vaping betyr det ikke at det ikke er røyking. 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #27 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): La fyren vape. Hangsen ejuice lukter ingenting Anonymkode: 447ef...11f Ødelegger vinduene å vape inne fyi Anonymkode: 3da96...26c 4
Snublefot62 Skrevet 23. mars 2023 #28 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er det; ikke avalt noe slutttidspunkt. Greia er også at han skal betale 2000 kr i måneden, men det er sånn at jeg må "mase" om at skal føre over summen til min konto. Og han sier alltid: jada, ro ned, du skal få pengene dine. Og det synes jeg er så utrolig frekt å si! Han bor jo omtrent gratis, og så når jeg sier ifra om at han ikke har betalt inn 2000 for måneden ennå, så svarer han i en tone som at jeg er den "grådige" liksom. Har ennå ikke spurt når han skal overføre penger for mars. Gruer meg til å så ifra, blir så dårlig stemning som er helt absurd. Anonymkode: 72ece...64f For meg høres det ut som om han er umoden og uansvarlig til alderen. Og så lenge han bor under ditt tak vil din rolle bli å være moren hans. Jeg hadde stilt tydelige krav til han med en klar og tydelig beskjed om at dersom han ikke følger disse kravene så får han finne seg et annet sted å bo på kort varsel. Tipper dere rydder etter han og? Og vasker klærne hans? Og handler mat til han? 5 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #29 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er i 30-årene. Anonymkode: 72ece...64f Wow, så for meg en 19-20 åring etter hva du skrev i HI. Men kaviaren er pirk. Enig med deg i resten, virker snyltete han broren din. Anonymkode: 3da96...26c 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #30 Skrevet 23. mars 2023 Her må du nok ta den ubehagelige samtalen. Skulle vært helt unødvendig med en mann på 30 år. Sett tydelige krav, om de ikke fylles så må han flytte. Anonymkode: 5b94c...e23 3
PITTY Skrevet 23. mars 2023 #31 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vaping likestiller jeg med røyking, totalt uakseptabelt. Det er ikke noe å kverulere på, sånn er det bare. De færreste utleiere godtar vel vaping, det stinker faktisk selv om du later som om det ikke gjør det. Om jeg er rigid eller ikke generelt er irrelevant, det er røyking/vaping som er saken her. Virker som du kanskje er den slappe sorten som gir blaffen i regler. Anonymkode: 72ece...64f Som andre sier; Ditt hus, dine regler. Selvsagt. En annen ting som også er sikkert, er at dere som søsken på sikt kommer til å befinne dere på hver sine planeter. Spiller sannsynligvis ingen som helst rolle for deg. Du får kaste han ut, tror dere passer best fra hverandre. Vaping? Dette har du nok ikke et professorat på.. Skulle ha dampet stua di full jeg, og du hadde ikke kjent noe som helst hvis jeg hadde benyttet den riktige juice.( fruktig og u/nikotin.) 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #32 Skrevet 23. mars 2023 PITTY skrev (17 minutter siden): Røyking inne hadde ikke jeg godtatt heller.. Vaping derimot, ingen lukt. Virker da noe nevrotisk å se for seg en stupende salgsverdi i så fall. Nei, har bare på følelsen at du er av den mer rigide sorten, over all.. Slikt sett synes jeg bare litt synd på dere begge. Søsken-forskjeller kan være vanskelig. Og kommer søsken virkelig skjevt ut og ingen er ydmyke eller på kompromiss så varer gjerne en slik verre og ræva relasjon livet ut. Vaping er definitivt ikke luktfritt! Jeg synes lukten av vaping er kvalmende. Dessuten inneholder dampen en god del nikotin, om de damper med nikotin. "Imidlertid finnes det stoffer i e-sigarettene som kan medføre helseskader og plager. Dampen fra nikotinholdige e-sigaretter inneholder så mye nikotin at personer i nærheten også får det i seg. Dette kan være særlig uheldig for gravide, barn og hjertesyke. Dampen er ikke luktfri, og den kan medføre ubehag og reaksjoner for eksempel for astmatikere og allergikere. Damping er omfattet av røykeloven og forbudt på de samme stedene der det allerede er røykeforbud. Det gjelder for e-sigaretter både med og uten nikotin." https://www.helsenorge.no/snus-og-roykeslutt/e-sigaretter/ " En godt voksen mann i 30-årene som får lov å bo så billig hos søster for å legge seg opp litt egenkapital, han burde være ydmyk og som et minste minimum følge de husreglene som gjelder hos søsterens hus. Broren til ts respekterer ikke disse, og lyver i tillegg til henne om det. Å kikke på kaviaren er, om det hadde vært en enkeltepisode, det hadde vært overdrevent. Men sett i sammenheng med alt det andre, så viser det tydelig brorens mønster og manglende omtanke og respekt. Jeg tror jeg ville bedt om dokumentasjon på at han faktisk sparer opp egenkapital, ts, at du ikke står der en dag og det viser seg at han sløser bort penger på andre ting fordi du lar ham bo der så billig. At han røyker viser også at han kaster bort mye penger som han ellers kunne spart, da hadde min velvilje ikke vært like lang. Tror dere må sette dere ned og snakke saklig om boordningen på nytt, ts. Gjerne gjør den skriftlig, fordi det blir mer konkret, og kan i ettertid ikke sies å ha blitt misforstått. Anonymkode: 093e2...f49 5 6
Pilga Skrevet 23. mars 2023 #33 Skrevet 23. mars 2023 Jeg hadde sagt at dette «samboerskapet» ikke er godt for bror og søsterforholdet! Og sagt han fikk finne seg ett nytt sted. Tenk hvor brannfarlig det er at noen røyker innendørs! 😮 Nå er jeg sikkert dømmende, men hvem røyker i 2023? ved mindre du er 80+? Snus er i det minste mindre skadelig for omgivelsene… 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #34 Skrevet 23. mars 2023 PITTY skrev (3 minutter siden): Som andre sier; Ditt hus, dine regler. Selvsagt. En annen ting som også er sikkert, er at dere som søsken på sikt kommer til å befinne dere på hver sine planeter. Spiller sannsynligvis ingen som helst rolle for deg. Du får kaste han ut, tror dere passer best fra hverandre. Vaping? Dette har du nok ikke et professorat på.. Skulle ha dampet stua di full jeg, og du hadde ikke kjent noe som helst hvis jeg hadde benyttet den riktige juice.( fruktig og u/nikotin.) Hjelper ikke at de er uten nikotin, det lukter uansett av vaping! Røyking og vaping likestilles i lovverket - der det er ulovlig å røyke er det også ulovlig å vape. Det virker nesten som om du tar dette personlig siden du vaper selv. Broren til ts er en voksen mann som oppfører seg som en bortskjemt tenåring når realiteten er at ts går lenger enn de fleste gjør for å hjelpe voksne søsken. At han ikke setter pris på det og viser et minimum av respekt i å følge ts sine husregler, det sier ikke noe om ts, det sier veldig mye om ham. Anonymkode: 093e2...f49 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #35 Skrevet 23. mars 2023 Snublefot62 skrev (15 minutter siden): For meg høres det ut som om han er umoden og uansvarlig til alderen. Og så lenge han bor under ditt tak vil din rolle bli å være moren hans. Jeg hadde stilt tydelige krav til han med en klar og tydelig beskjed om at dersom han ikke følger disse kravene så får han finne seg et annet sted å bo på kort varsel. Tipper dere rydder etter han og? Og vasker klærne hans? Og handler mat til han? Nei, det gjør vi ikke. Men har merket at han stadig vekk bruker av maten jeg kjøper, uten at han erstatter det nødvendigvis. F.eks. bruker opp en pakke spaghetti, og så er det noe igjen når jeg hadde planlagt å bruke det som del av middagen. Anonymkode: 72ece...64f 3
Vinky Skrevet 23. mars 2023 #36 Skrevet 23. mars 2023 Selvfølgelig må han erstatte skoene. Utrolig frekt av han å slite på de nye skoene du kjøpte til sønnen din. Han høres slaskete ut. 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #37 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det er det; ikke avalt noe slutttidspunkt. Greia er også at han skal betale 2000 kr i måneden, men det er sånn at jeg må "mase" om at skal føre over summen til min konto. Og han sier alltid: jada, ro ned, du skal få pengene dine. Og det synes jeg er så utrolig frekt å si! Han bor jo omtrent gratis, og så når jeg sier ifra om at han ikke har betalt inn 2000 for måneden ennå, så svarer han i en tone som at jeg er den "grådige" liksom. Har ennå ikke spurt når han skal overføre penger for mars. Gruer meg til å så ifra, blir så dårlig stemning som er helt absurd. Anonymkode: 72ece...64f Jeg tror du må sette nye og veldig klare regler om han skal fortsette å bo hos deg, ts. Leien skal inn på konto den første i måneden - uten unntak. Hva han skal gjøre i huset må skrives ned. Dere må få en skriftlig avtale når det gjelder mat. Andre husregler, som det med røyking, må også tydeligvis skrives ned. Og, siden grunnen til at du lar ham bo der er at han skal legge seg opp egenkapital mener jeg han bør ha en egen konto for dette som han viser deg samtidig med at han betaler husleien. Normalt ville dette ikke vært nødvendig, men jeg har en sterk følelse av at han kanskje ikke sparer så mye som er forutsetningen for at han skal bo hos deg. Hvor mye han skal spare hver måned bør være en del av den skriftlige avtalen. Jeg mistenker du kan få deg en overraskelse når det kommer til hvor mye/lite han faktisk har spart den tiden han har bodd hos dere til nå. Anonymkode: 093e2...f49 4 2
PITTY Skrevet 23. mars 2023 #38 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hjelper ikke at de er uten nikotin, det lukter uansett av vaping! Røyking og vaping likestilles i lovverket - der det er ulovlig å røyke er det også ulovlig å vape. Det virker nesten som om du tar dette personlig siden du vaper selv. Broren til ts er en voksen mann som oppfører seg som en bortskjemt tenåring når realiteten er at ts går lenger enn de fleste gjør for å hjelpe voksne søsken. At han ikke setter pris på det og viser et minimum av respekt i å følge ts sine husregler, det sier ikke noe om ts, det sier veldig mye om ham. Anonymkode: 093e2...f49 Vaping lov eller ikke.. En kompis bodde hos meg en helg og viste meg sin vape-juice. Jeg ga han lov og i beste fall skulle han få lov til å blåse ut verandadør åpningen. Jeg tok han på fersken når jeg kom hjem, han satt faktisk ved verandadøra. Kjente ingenting i huset jeg i alle fall. Men ærlig talt, jeg skjønner godt at Ts er forbannet på broren sin jeg, og det har tydeligvis gått så langt som til et slags veiskille. Det er jo en del ting her faktisk. Jeg synes også at han virker ganske utakknemlig, kanskje har han alltid vært det, den bortskjemte i søskenflokken..? Tonen mellom søsken uansett alvorlighetsgrad har etter min erfaring en tendens til å låse seg. Man er sjeldnere fleksibel i atferdsmønsteret søsken i mellom enn ellers. Kanskje noen kjenner seg igjen?. Når da disse to i tillegg har et så utrolig forskjellig ståsted så kan man bare frykte for fremtiden. "Har ikke snakket med søster på 20 år", hvor mange ganger hører vi ikke dette? Det er ikke dermed sagt at Ts bør gå totalt i omsorgs-posisjon og ettergivelse. Men kanskje man kan eksprimentere med en variasjon for tilnærming til tone og språk i forholdet. Hvis man i det hele tatt er interessert i å oppnå noe mener jeg..
tussi84 Skrevet 23. mars 2023 #39 Skrevet 23. mars 2023 At han røyker inne selv om det er boden er respektløst. At han har begynt å bruke skoene som var til din sønn er også respektløst. Pålegget derimot hadde jeg ikke hengt meg opp i. Jeg hadde heller økt husleien han betaler, og kjøpt inn felles mat til alle i husstanden. Han betaler jo latterlig lite nå. 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #40 Skrevet 23. mars 2023 tussi84 skrev (2 minutter siden): At han røyker inne selv om det er boden er respektløst. At han har begynt å bruke skoene som var til din sønn er også respektløst. Pålegget derimot hadde jeg ikke hengt meg opp i. Jeg hadde heller økt husleien han betaler, og kjøpt inn felles mat til alle i husstanden. Han betaler jo latterlig lite nå. Hvor mye mener du han burde betale? Anonymkode: 72ece...64f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå