Gå til innhold

Lar bror bo hos hos en periode, men oppdaget at han røyker i boden - er jeg for streng?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er du 100 % sikker på at han ikke spiller bort pengene sine?

Jeg er villig til å vedde på at han, siden han fremdeles drøyer å betale leie for mars, spiller bort pengene sine.

Og en av grunnene er det han sier om at leilighet ikke er bra nok for ham, at han skal kjøpe seg en enebolig. Skal han spare opp egenkapital til enebolig vil jo det bety å bo nærmest gratis hos deg i lang tid, kanskje år. Så det er hans måte å sikre at han kan fortsette å bo nærmest gratis hos deg, uten at du sjekker hva han faktisk gjør - for han kan jo hele tiden si han ikke har fått spart nok egenkapital enda...

Jeg ser at du går i forsvar når noen sier du ikke har stilt krav til ham, ts. Du har forsøkt å stille krav til ham, og om du hadde hatt med en normal person å gjøre så ville en normal person vært enig med deg og etterkommet det som er svært rimelige krav. Når folk protesterer på at du har satt krav til ham, så er det nok fordi de og også jeg, ser at du - i aller beste mening - har forsøkt å sette krav til ham. Igjen, du har satt krav, men når han ikke har fulgt reglene og kravene om leie, så har det i prinsipp ikke fått noen konsekvenser for ham, for han fortsetter på samme måte. Det viser hvor totalt respektløs han er, ikke bare mot deg, men han har en historikk med å gjøre det samme både mot deres mor og sine tidligere kjærester.

Din bror er trolig en gigantisk narcissist og manipulator og/eller han har div. diagnoser.

Når folk sier du må stille krav til ham, så er det nok for å få deg til å bli langt mer konkret. Overfor en normal person ville dine krav vært mer enn nok. Men ikke når det gjelder din skruppelløse og utnyttende bor. Når du sier at enten betaler han eller så må han flytte - så er dette egentlig ikke særlig annet enn hva han har gjort hele tiden han har bodd hos deg. Så det som med vanlige folk ville vært nok, det er ikke en gang i nærheten av nok.

Jeg tror du må innse minst et par ting. Det ene er at du aldri kommer til å få tilbake de pengene han skylder deg. Det andre er at han, hvis han fortsetter å bo hos deg, vil fortsette som før, og mest trolig sparer han heller ikke penger til egenkapital. Så sant han ikke går inn på nettbanken og viser deg sparekontoen din, så bør du dessverre gå ut fra at han ikke sparer noe. Med andre ord, du stiller opp for ham og gir ham en fantastisk mulighet - han driter på deg. Din bror er en mann som ikke tar ansvar for eget liv. Du kan ikke hjelpe ham, til det er han kommet for langt. Du kan ikke redde ham, det må han gjøre selv. Det du kan gjøre er å be ham om å flytte nå, slik at han må ta ansvar for eget liv.

Jeg synes du skal gi ham en skriftlig oppsigelse i dag, med en måneds oppsigelse. Begrunnelse, at dere skal ta i bruk rommet selv (husleieloven sier at man ikke kan si opp noen uten grunn, så du må begrunne det). Du må passe på at oppsigelsen er datert nå i mars, og at han får den nå i mars. Aller helst bør du få ham til å skrive under på at den er mottatt, men det tviler jeg på at du får ham til å gjøre. Ergo bør du både gi ham oppsigelsen i brevs form personlig, ta gjerne opp lyd med mobilen når du gjør det, uten at han vet du gjør det. Og at du etterpå sender ham en mail med kopi av oppsigelsen og viser til at han nettopp fikk den personlig også. Og, du må skrive spesifikt at oppsigelsestiden er 1 måned og at han må være flyttet ut senest 30. april 2023.

Dette er en dato du ikke bør fire på i det hele tatt, uansett. Og om han ikke viser tegn til å flytte så bør du en uke før fristen går ut vise til at han skal være flyttet innen en uke, og at om han ikke flytter vil du måtte ta saken videre for å få ham ut.

Når folk sier du har overtatt din mors rolle og syr puter under armene hans, så er det ikke fordi du ikke stiller krav, men fordi det lenge nå ikke har fått noen følger for din bror at han driter i kravene dine. Han er ekstremt urimelig. Du er den oppegående og rimelige og fornuftige her! Men, jeg tror dessverre også at du er påvirket av den usunne familiedynamikken som har vært rundt din bror bestandig, og det gjør at når han viser slik narcissistisk og manipulativ og kynisk adferd, så blir du på en måte svekket fordi du forsøker å møte ham med logikk og fornuft (med å forklare ham hvor billig han bor, hvor mye han kan spare, at det er rimelige regler osv.). Logikk og fornuft preller dessverre av på slike som din bror hvis de føler det går mot deres egne ønsker. Og derfor må man bli overtydelig, og kravene må bli langt mer spesifikke, og det må få følger når han ikke følger regler. Du sier at du har sagt at han må flytte om han ikke betaler. Det ville vært nok om det var en normal person du hadde med å gjøre. Men din bror vil se det som en mulighet til å fortsette å utsette det og utsette det, både betalinger, andre regler, og ikke minst flytting ("jeg har ikke funnet meg noe, du vil vel ikke kaste meg på gata? det er for høyt depositum, jeg må bo her bare en måned til, men det blir enklere om jeg da slipper å betale siste måneden, da har jeg nok til depositum... huseier har ombestemt seg så nå har jeg ikke noe sted å flytte til likevel"............. din bror vil holde dette gående lenge, veldig lenge, såsant han ikke finner en dame han kan flytte rett inn til og utnytte videre).

Det er pga. dette du må bli ekstremt tydelig med ham. Nå sies han opp i mars, han har en måned på seg før han flytter ut (vis forresten også til i oppsigelsen at han fremdeles ikke har betalt leie for mars og at han har betalt for sent hele tiden, i tillegg til at han har brutt regler for leieforholdet gjentatte ganger), og han må være ute av ditt hus senest 30. april i år!

Og om han ikke har flyttet til da, da må følge opp med å få hjelp til å få ham kastet ut. Om han da sier han har funnet en leilighet han skal leie fra 1. juni og ber om en måned til, da må du først be om å få se original husleiekontrakt undertegnet av både ham og utleier OG du må kreve forskuddsbetaling for siste måneden OG gjøre en skriftlig avtale hvor han undertegner at han flytter 1. juni. Men aller helst bør du IKKE gi ham noen utsettelse etter 30. april - for du kan ikke stole på noen han sier eller gjør.

Jeg anbefaler deg også å ta noen timer hos en fagperson, for det kan være tøft å stå i din situasjon, for jeg tror ikke forholdet til din bror kan reddes nå. Kanskje om han en gang i fremtiden har lært seg å ta ansvar for eget liv. Men du trenger uansett hjelp og støtte for å se de mønstrene dere som familie har levd med og hvordan du blir påvirket av din bror og hvordan han manipulerer, og du trenger hjelp til hvordan du kan sette tydeligere grenser som gjør at din bror ikke kan fortsette å utnytte din godhet.

For du er en virkelig god person som viser at du er veldig glad i broren din. Dessverre så utnytter han alle som bryr seg om ham, og det å innse det og beskytte seg selv, det kan være forferdelig tøft for de pårørende, og det ligger en sorg i det å måtte innse det og forholde seg til at man må ta avstand. Det kan være nyttig for deg å ha en fagperson å diskutere dette med, fordi din bror kommer garantert til å forsøke å manipulere deg på flere måter når du nå sier opp leieforholdet.

Anonymkode: 093e2...f49

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Glemte å kommentere direkte punktene du nevner:

Han påstår at planen er å spare til egenkapital, ikke depositum for å leie. Når jeg iblant viser han annonser fra finn fra området, f.eks. så jeg et billig rekkehus og en rimelig leilighet, så var svare at nei, han skal kjøpe enebolig! Ikke noe leilighet eller rekkehus.

Det er jo totalt urealistisk! Han har aldri eid/kjøpt bolig tidligere, og så forventer han å bare kunne bo her så lenge at han har nok egenkapital til enebolig. Blir så irritert. Normale folk skjønner da at man kan starte med en leilighet, og om målet er enebolig så kan man pusse opp og selge for mer enn man kjøpte og gradvis spare opp egenkapital også slik. Men nei, ikke han nei.

Anonymkode: 72ece...64f

Uff, TS. Han er jo helt virkelighetsfjern! 

De pengene han skylder deg tror jeg du kan se lenge etter, dessverre.. han viser såpass motvilje på å betale deg husleie. I hans verden burde han få bo gratis. 

Han må jo ut snarest mulig, og da kommer han til å skylde på deg for at han må betale husleie har han ikke råd til å betale gjeld eller kjøpe hus. Høres jo virkelig ut som det er noe ordentlig galt med han, kognitivt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du noe som helst oversikt over økonomien hans?

Du skriver begge foreldrene deres er døde. Arvet dere noe? 

Du skriver også han har bodd flere steder der har ikke har betalt leie selv. Har han snyltet i flere år?

Hvilken prisklasse på bolig han sparer til snakker vi om?

Altså, hvis han har en noenlunde greit betalt jobb, har arvet penger og snyltet i årevis, burde han ha opparbeidet seg pen sum til egenkapital nå. 

Han har jo null respekt for deg så jeg ser ingen annen mulighet enn at du avslutter leieforholdet. Han må lære seg å stå på egne ben nå.

Anonymkode: f1394...679

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/23/2023 at 1:19 PM, AnonymBruker said:

Det er det; ikke avalt noe slutttidspunkt.

Greia er også at han skal betale 2000 kr i måneden, men det er sånn at jeg må "mase" om at skal føre over summen til min konto. Og han sier alltid: jada, ro ned, du skal få pengene dine.

Og det synes jeg er så utrolig frekt å si! Han bor jo omtrent gratis, og så når jeg sier ifra om at han ikke har betalt inn 2000 for måneden ennå, så svarer han i en tone som at jeg er den "grådige" liksom. Har ennå ikke spurt når han skal overføre penger for mars. Gruer meg til å så ifra, blir så dårlig stemning som er helt absurd.

Han virker jo utrolig bortskjemt. Da hadde jeg bedt han ha et automatisk trekk på datoen du forventer å få inn betalingen og tatt en alvorsprat med han om at du synes det er dårlig stil å bli møtt med en sånn holdning når du faktidk prøver å være grei med ham. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han er en manipulativ drittsekk som stjeler biler, penger, mat og sko, og som tester grensene på folk og utnytter de som sliter med å sette grenser, for de er lett å utnytte.

Du sier han må flytte hvis han ikke betaler. Ja, hva gjør du hvis han sier nei? Tar han i nakken og bærer han ut? Og de pengene han skylder deg kommer du aldri til å se igjen. Ikke mars-leien heller. Men får du han ikke ut nå, så kan du se langt etter april-leien, mai-leien og mat må du ikke finne på å kjøpe inn til en time før du skal lage den.

Anonymkode: f7944...6ea

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og selvsagt røyker han inne! Regler gjelder ikke for slike som han!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og selvsagt røyker han inne! Regler gjelder ikke for slike som han!

Ja, det er helt sykt hvordan han visstnok tror at han er hevet over alle andre. Var en periode for noen år siden at han ikke engang åpnet regninger han fikk. Endte jo i massevis av inkasso, og han bagatelliserte det også. Tenkte vel at mamma sikkert skulle betale for han om det ble for mange regninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det er helt sykt hvordan han visstnok tror at han er hevet over alle andre. Var en periode for noen år siden at han ikke engang åpnet regninger han fikk. Endte jo i massevis av inkasso, og han bagatelliserte det også. Tenkte vel at mamma sikkert skulle betale for han om det ble for mange regninger.

Ren nysgjerrighet, men vet du at han egentlig har ryddet opp i dette?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Ren nysgjerrighet, men vet du at han egentlig har ryddet opp i dette?

Aner ikke. Han er ganske ansvarsløs, så hvem vet. Han mistet førekortet for noen år siden, brukte hasj og litt andre ting. Tok ingen selvkritkkk, mente istedet at politiet var dumme fordi det er ikke noe galt med å kjøre bil selv med litt hasj innabords. Veldig provoserende,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Aner ikke. Han er ganske ansvarsløs, så hvem vet. Han mistet førekortet for noen år siden, brukte hasj og litt andre ting. Tok ingen selvkritkkk, mente istedet at politiet var dumme fordi det er ikke noe galt med å kjøre bil selv med litt hasj innabords. Veldig provoserende,

Har du tenkt over hvordan dette påvirker barna dine som han nå bor sammen med?

Det høres jo ut som om han allerede har en påvirkningskraft på ene barnet hos deg, og vil du da at slike holdninger skal få sette seg hos de?

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vel at broren din begynner å bli vel husvarm på flere områder. Han må forholde seg til reglene i ditt hjem,eller så må han finne seg et annet sted å bo. Løgn er jo heller ikke spesielt tillitsvekkende.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.3.2023 den 13.38):

Ja, han ble ekstremt bortskjemt av mamma. Uansett hva som skjedde, så var hun plan B og unnskyldte og bortforklarte alle hans handlinger.

Allerede fra da vi var ungdommet begynte han med ekstrem oppførsel. Ble avhengig av gaming, og mamma måtte iblant sku ut sikringene så han skulle slutte. Da byttet han et par ganger om på sikringene, slik at sikringene som gikk til fjøset og vanntilførselen til dyrene der ble skrudd ut og brukt til strømkretsen til PC-en inne istedet. Helt sykt, og mamma unnskyldte dette også.

Han spiller bort pengene sine, det er derfor du ikke får penger.

Her er ingen sparing.

Anonymkode: 05cbd...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du fått pengene dine, ts?

Har du skrevet oppsigelse til ham?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (9 timer siden):

Har du tenkt over hvordan dette påvirker barna dine som han nå bor sammen med?

Det høres jo ut som om han allerede har en påvirkningskraft på ene barnet hos deg, og vil du da at slike holdninger skal få sette seg hos de?

Gode poenger. Men du... Har ikke alltid broren din vært sånn? Da kommer han aldri til å endre seg! Han er voksen nå. Han blir ikke "voksnere". Og barna dine kommer til å lære av han hvordan man oppfører seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Gode poenger. Men du... Har ikke alltid broren din vært sånn? Da kommer han aldri til å endre seg! Han er voksen nå. Han blir ikke "voksnere". Og barna dine kommer til å lære av han hvordan man oppfører seg.

Barna mine vet ikke noe om hans problematiske oppførsel. Eneste er vel det med skoene, men da sa jeg til sønnen at onkel skal kjøpe nye sko ti deg vår det blir vær for å bruke joggesko ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har du fått pengene dine, ts?

Har du skrevet oppsigelse til ham?

Har fått pengene, ikke skrevet noe oppsigelse. Vi har ingen skriftlig avtale i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barna mine vet ikke noe om hans problematiske oppførsel. Eneste er vel det med skoene, men da sa jeg til sønnen at onkel skal kjøpe nye sko ti deg vår det blir vær for å bruke joggesko ute.

Det er ikke sånn påvirkning virker.

De trenger ikke vite om hans dårlige valg eller tvilsomme livssituasjon. De små tingene som utgjør de dårlige valgene påvirker i det lille. Litt her og litt der.

Som for eks det med skoene. Tydeligvis synes de han er en kul onkel allerede og der har du vist de at det er greit å bruke andres sko og eiendom uten konsekvens. De lærer av han at man kan bo billig hos familie. Og dette vil bare bli verre jo lengre tid det går.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.3.2023 den 13.28):

Han hadde aldri i verden etterkommet noe vippskrav. Ingen sjanse. Dessverre.

Hvorfor er han da enda i huset ditt?? Han er en parasitt

Anonymkode: eeef3...b4f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (4 timer siden):

Det er ikke sånn påvirkning virker.

De trenger ikke vite om hans dårlige valg eller tvilsomme livssituasjon. De små tingene som utgjør de dårlige valgene påvirker i det lille. Litt her og litt der.

Som for eks det med skoene. Tydeligvis synes de han er en kul onkel allerede og der har du vist de at det er greit å bruke andres sko og eiendom uten konsekvens. De lærer av han at man kan bo billig hos familie. Og dette vil bare bli verre jo lengre tid det går.

Det du skriver her er jo kun løgn og vrøvl. Det får jo nettopp en konsekvens når han skal kjøpe nye/erstatatte skoene.

Forhold deg til det som skrives, ikke finn på ting,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har fått pengene, ikke skrevet noe oppsigelse. Vi har ingen skriftlig avtale i utgangspunktet.

Det du ikke forstår, det er at det ikke spiller noen rolle at dere ikke har en skriftlig avtale.

Så lenge han har betalt husleie, uansett hvor lavt den er satt, så har han rettigheter iflg. husleieloven.

Derfor må du som utleier også opptrå korrekt om du ikke lenger vil bli utnyttet av din bror. For utnytte deg, det er det ingen tvil om at han gjør når han bor så billig hos deg og velger å ikke betale tilbake det han skylder deg. Det han skylder deg burde hatt førsteprioritet fordi det ville vist deg at han tar ansvar, og for muligheten til godvilje slik at han kan bo der litt lenger for å få egenkapital.

Men du kommer garantert ikke til å få igjen dine penger, jeg tror heller ikke han sparer opp penger til egenkapital.

Jeg tror du bør sette deg inn i begrepet "medavhengig", ts. Dette begrepet brukes som regel om pårørende til rusmisbrukere, men det kan også brukes når det gjelder ditt forhold til din bror. Du tilrettelegger (i beste mening) slik at han kan fortsette å ikke ta ansvar for eget liv. Det har dessverre helt motsatt virkning enn hva du ønsker, som er å hjelpe ham. Han viser i praksis at han ikke lærer noen ting, han velger å ikke betale leien, men manipulerer deg og sliter deg ned og psyker deg ned, fordi du må komme til ham og be om pengene som han velger om han vil gi deg eller ikke. Han viser deg veldig tydelig at han gjør som han vil, ikke som du vil. Han viser veldig tydelig ta han ikke respekterer deg.

Hvorfor tror du han sparer opp penger når han ikke betaler deg husleie uten maks masing fra din side? Hvorfor tror du han sparer opp penger når han ikke betaler ned gjelden til deg? Hvorfor tror du han sparer penger til egenkapital når du ikke har noe som helst dokumentasjon på, eller grunn til å tro, at han faktisk gjør det?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...