Gå til innhold

AITA, ikke invitere bror til kjæresten i bryllupet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en samboer som jeg elsker. Vi har vært kjærester i ca 5 år, men kjent hverandre nesten hele livet, vi forlovet oss nylig. 
Vi skal ha et intimt og lite bryllup med bare familie og nærmeste venner. Problemet er bare broren til forloveden min. Jeg vil ikke invitere han, men kjæresten min vil naturligvis ha han der (de har et godt forhold til vanlig).

Han har ved flere anledninger vært veldig frekk mot meg og kjæresten min (uprovosert), og sagt mye sårende om meg. Han har sinnaproblemer og sier og gjør mye dumt når han blir sint. Familien unnskylder oppførselen hans med "han bare er sånn, ikke ta det personlig, ikke vær så sensitiv" osv... Så jeg har måttet godta dette i flere år nå, for å bevare freden i familien, men nå har jeg fått nok.

Han har også et turbulent forhold med sin kjæreste, hvor de krangler hver eneste helg og blander inn alle andre. Jeg er redd for at hvis vi inviterer de, så kommer de til å krangle og ødelegge hele dagen for oss andre. Så jeg har satt ned foten, og sagt at dersom han ikke skjerper seg så blir han ikke invitert. Men samvittigheten min tærer på, og jeg føler meg forferdelig som gjør dette mot min kjæreste. Han sier han forstår hvor jeg kommer fra, og er helt sikker på at dette kommer til å gå bra, for han mener broren har forandret seg. 

Så.. AITA for at jeg satt ned foten og ikke vil invitere han? Føler jeg bare burde invitere han og svelge enda en kamel, men vet ikke om psyken min takler mer av dette.

Anonymkode: ffb60...f7b

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aita? Kan ikke svare når jeg ikke skjønner spørsmålet, merker jeg.

Men generelt så hadde jeg ikke invitert folk som er kjipe mot meg i bryllupet mitt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

AITA, ass.

Anonymkode: cfca2...3e6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (2 minutter siden):

Men generelt så hadde jeg ikke invitert folk som er kjipe mot meg i bryllupet mitt.

Unnskyld, det betyr Am I The Asshole. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
BobbySocks skrev (2 minutter siden):

AITA = Am I the Asshole?....

AnonymBruker
Skrevet

Synes dere skal invitere han. Vi inviterte de familiemedlemmene som ikke likte meg, og som sammen kunne skapt en atombombe, men rundt resten av familiene ble de stille og vi så dem nesten ikke i løpet av dagen fordi vi tilbrakte mest tid med andre. 

Det er liten sjanse for at de ødelegger dagen deres. Hvis det er en reell sjanse så avtaler du bare med noen andre familiemedlemmer at de skal vise de ut om det blir noe tull. 

Så ja, til spørsmålet ditt. 

Anonymkode: df465...38b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes dere skal invitere han. Vi inviterte de familiemedlemmene som ikke likte meg, og som sammen kunne skapt en atombombe, men rundt resten av familiene ble de stille og vi så dem nesten ikke i løpet av dagen fordi vi tilbrakte mest tid med andre. 

Det er liten sjanse for at de ødelegger dagen deres. Hvis det er en reell sjanse så avtaler du bare med noen andre familiemedlemmer at de skal vise de ut om det blir noe tull. 

Så ja, til spørsmålet ditt. 

TS her, takk for svar!
Glemte å legge til at jeg ikke er på talefot med verken han eller kjæresten hans, da de har gitt meg et  hel*** de siste månedene og nå orker jeg ikke å finne meg i det mer.
Men ja det kunne vært en ide å ha noen til å geleide de ut når de begynner å krangle. For trist som det er, så er det en reell sjanse for det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.3.2023 den 11.12):

TS her, takk for svar!
Glemte å legge til at jeg ikke er på talefot med verken han eller kjæresten hans, da de har gitt meg et  hel*** de siste månedene og nå orker jeg ikke å finne meg i det mer.
Men ja det kunne vært en ide å ha noen til å geleide de ut når de begynner å krangle. For trist som det er, så er det en reell sjanse for det. 

Jeg var (og vi er nå) ikke på talefot med svigermor og mannen hennes, men de ble invitert, kom og lagde ikke noe drama. Rakk kun å hilse på de i løpet av dagen. Nær familie bør inviteres og så lenge de oppfører seg merker du ikke at de er der. Bryllup er et stort selskap. 

Men ja, ha en backup plan i tilfelle drama slik at dere ikke trenger å stå for utkastelsen. Vi forventet at svigermor og svigerfar skulle starte en atomkrig, men overraskende nok oppførte de seg pent. Tror dramaet ofte uteblir i selskap med mange fremmede for fasadens skyld. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere risikerer utrolig mye drama ved å ikke invitere. I verste fall nekter foreldrene hans å komme og dere skaper permanent splid i familien. Ville tenkt nøye over det først. Kan hende det blir enda mer drama og kjip oppførsel i bryllupet hvis han ikke inviteres

Anonymkode: 6bf0f...a77

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere risikerer utrolig mye drama ved å ikke invitere. I verste fall nekter foreldrene hans å komme og dere skaper permanent splid i familien. Ville tenkt nøye over det først. Kan hende det blir enda mer drama og kjip oppførsel i bryllupet hvis han ikke inviteres

Anonymkode: 6bf0f...a77

Vi har kommet frem til at han blir invitert, så får vi heller noen frivillige/leier inn noen til å være litt på vakt. 

Takk for alle innspill. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke inviterer så blir det du som lager drama.

Anonymkode: afda5...a84

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å slippe bryllup er jo en belønning. Om du vil straffe han så inviterer du.

Anonymkode: cff0b...a71

• Liker 2
Skrevet

Ville ha invitert, men ikke akseptert noe tull. Å leie inn vakt som kan ta ut tullingen når han klikker er fint.

• Liker 1
Skrevet

NTA. Jeg ville ikke hatt disse i mitt bryllup heller.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi inviterer ikke bror til min forlovede, men det er fordi han ikke er på talefot med mine svigerforeldre som vi selv har et godt forhold til. Bare kleint å ha en nær brudgommen som ikke engang kan hilse på sine foreldre. Det er sårt for de, og det er viktig at dette blir en fin dag for de også. Så nei, man må ikke invitere en bare fordi det er nær familie, gjør det dere føler er best. 

Anonymkode: 89ce6...bd6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Jdz skrev (På 25.3.2023 den 16.22):

NTA. Jeg ville ikke hatt disse i mitt bryllup heller.

Samme her, og jeg ville stilt spørsmål om hvorfor forloveden min fortsatt vil ha kontakt med noen som behandler meg dårlig. 

Anonymkode: c831f...964

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke du som inviterer til deres bryllup, det er dere som inviterer, og din kommende mann burde få bestemme over sin del av gjestelisten. 

Anonymkode: 0c1d3...650

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.3.2023 den 13.20):

Det er ikke du som inviterer til deres bryllup, det er dere som inviterer, og din kommende mann burde få bestemme over sin del av gjestelisten. 

Anonymkode: 0c1d3...650

Så ts skal bare finne seg i å bli behandlet dårlig, fordi han skal få bestemme over "sin del av listen"?

For noe bs. Det er begges bryllup, og hvis jeg hadde visst at min kjære var ukomfortabel med en gjest, så hadde jeg lett droppet den gjesten. 

Anonymkode: 2008d...32b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.3.2023 den 10.59):

Har en samboer som jeg elsker. Vi har vært kjærester i ca 5 år, men kjent hverandre nesten hele livet, vi forlovet oss nylig. 
Vi skal ha et intimt og lite bryllup med bare familie og nærmeste venner. Problemet er bare broren til forloveden min. Jeg vil ikke invitere han, men kjæresten min vil naturligvis ha han der (de har et godt forhold til vanlig).

Han har ved flere anledninger vært veldig frekk mot meg og kjæresten min (uprovosert), og sagt mye sårende om meg. Han har sinnaproblemer og sier og gjør mye dumt når han blir sint. Familien unnskylder oppførselen hans med "han bare er sånn, ikke ta det personlig, ikke vær så sensitiv" osv... Så jeg har måttet godta dette i flere år nå, for å bevare freden i familien, men nå har jeg fått nok.

Han har også et turbulent forhold med sin kjæreste, hvor de krangler hver eneste helg og blander inn alle andre. Jeg er redd for at hvis vi inviterer de, så kommer de til å krangle og ødelegge hele dagen for oss andre. Så jeg har satt ned foten, og sagt at dersom han ikke skjerper seg så blir han ikke invitert. Men samvittigheten min tærer på, og jeg føler meg forferdelig som gjør dette mot min kjæreste. Han sier han forstår hvor jeg kommer fra, og er helt sikker på at dette kommer til å gå bra, for han mener broren har forandret seg. 

Så.. AITA for at jeg satt ned foten og ikke vil invitere han? Føler jeg bare burde invitere han og svelge enda en kamel, men vet ikke om psyken min takler mer av dette.

Ja altså det er jo deres bryllup, så lenge forloveden din vil ha han der så burde han få lov å ha broren sin i sitt eget bryllup . 

Anonymkode: 1580d...c0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...