Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da sier google feil, den sier 110 mg for en boks :ler:

30 mg
Caffeine
Type
Red Bull
Red Bull

Quantity
100 grams1 can 8.4 fl oz (258 g)1 can 12 fl oz (369 g)1 can 16 fl oz (492 g)

Anonymkode: 35fba...bd2

Nå opererer du med veldig mange forskjellige enheter 😆 gr, mg, oz, ml er altså ikke det samme, sjekk det ut neste gang du står på butikken. 

Anonymkode: be7ae...6bb

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå opererer du med veldig mange forskjellige enheter 😆 gr, mg, oz, ml er altså ikke det samme, sjekk det ut neste gang du står på butikken. 

Nei jeg gjør ikke det, det er jo bare å konvertere fra gram til ml. 1 gram = 1 ml. En boks på ca 0,25 dl, gir da ca 77 mg koffein. 

Hvis du googler "hvor mye koffein i energidrikk", så ser du. 

AnonymBruker

I første graviditet holdt jeg meg til den anbefalte døgndosen (men det ble ofte 2 kopper kaffe, syns anbefalingen 1-2 var litt for vag..) Drakk red bull av og til, da den ikke inneholder mer koffein enn en kaffekopp. Når det gjelder de som snakker om alt det «unaturlige» som er i, så virker dette veldig hysterisk. For det første så er hele begrepet «naturlig» veldig sært i seg selv, da alt som fins på denne jorda kommer fra naturen på en eller annen måte. For det andre har vi strenge føre-var anbefalinger og råd i Norge, og ingen av dem fraråder disse såkalte «unaturlige» stoffene som finnes i energidrikker.

I denne graviditeten merka jeg at motivasjonen for å holde seg til døgndosen med koffein har sunket litt etter at den nyere, norske forskningen som kom ikke fant noen negative effekter av koffein i graviditeten. Jordmoren min fortalte meg om dette, og sa at de lærde strides. Men i likhet med rådet om å ikke  amme etter å ha drukket alkohol, som ble motbevist av Folkeopplysningen, så er nok rådet om koffein også svært «føre-var», som mange av rådene til helsemyndighetene våre. La meg bare ikke starte på alt av upraktiske føringer de legger på tilberedning av morsmelkerstatning🙈 

Kort oppsummert tenker jeg det er greit å ta rådene med en klype salt, og finne ut hva som fungerer for en selv. Man setter absolutt ikke ungen i noe større risiko hvis man unner seg en ekstra kaffekopp en gang i blant.. 

Anonymkode: 45e5c...120

• Liker 1
AnonymBruker

Jeg kaster ut den brannfakkelen her jeg, og ser på mens gravidforumet på KG brenner; det er ekstremt mange "farlige" ting i graviditet som er mye mindre farlig enn et generelt ræva kosthold, og jeg synes det er påtagelig at man skal passe på i milligram hvor mange dråper kaffe/red bull en får i seg, og så stapper man seg selv og den nyfødte ungen sin full av koronavaksiner og tungmetaller så fort de har rukket å melde ankomst til verden - og gir dem sprøytet mat, motorolje (raps, solsikke, soya) og tilsetningsstoffer resten av oppveksten : 3 

For hundre år siden brukte de heroin som hostemedisin til barn, men -nå- har legene/forskerne tatt seg sammen altså. Legemiddelindustrien er bare flinke og snille, gjør for all del ikke det sunn fornuft og magefølelse sier! Tenker du tar mer skade av å være dritstresset over litt rødfarge i kjøttet ditt, døgnet rundt med cold turkey over substanser du tidligere har konsumert fast, og redsel for alt du gjør feil. TS, så lenge du spiser sunt og variert mat fra bunnen, ikke stresser, og alt ser bra ut med fosteret ditt, så må du for ALL del ikke la nettpoliti gi deg dårlig samvittighet. Neida, redbull er ikke ideelt, det er heller ikke 80% av ferdigmaten i butikk, legemidlene som er "godkjent" for graviditet og masse masse annet vi "burde, må og skulle". Iblant blir det sånn; du dreper ingen, faktisk, ved å leve -litt- normalt innimellom:)

Anonymkode: 19138...098

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TS her

Samme lurer jeg på. Finner ingen kilder som sier det er farlig med redbull. Er snakk om en liten redbull innimellom her, mindre koffein enn i en kopp kaffe. 

Skal selvfølgelig slutte om det er frarådet, men har som sagt ikke funnet noe kilder på dette. 

Anonymkode: 8fc07...7ec

Står det ikke på selve boksen da, at gravide ikke bør drikke det? Det gjorde det på den energidrikkboksen jeg hadde tenkt å prøve da jeg var gravid. Så den lille teksten ved en tilfeldighet, og ga den derfor til mannen min i stedet. 

Husker dessverre ikke merket/navnet på den energidrikken.

Anonymkode: e4f5a...9a3

Kaffe er vel friskmeldt, så ingenting å bekymre seg for der. Det gamle rådet var basert på veldig tynn forskning på 80 tallet, nyere forskning sier kaffe går helt fint ☺️https://www.med.uio.no/klinmed/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2022/trolig-trygt-a-drikke-kaffe-nar-du-er-gravid.html

• Liker 1
AnonymBruker

Jeg drikker ikke kaffe, men har holdt meg til noen slurker energidrikke når samboer kjøper seg. En periode hadde jeg dilla på iskaffe, da drakk jeg maks en kopp om dagen. Nå takler jeg ingenting med koffein og hvertfall ikke noen form for kaffe uten å bli kvalm.

Det sies at iskaldt vann skal gjøre samme susen, så jeg hadde nok invistert i en termoflaske og isbiter hvis du drikker det for å holde deg våken.

Anonymkode: d8031...c79

AnonymBruker

"Vi kan derimot ikke utelukke at kaffe kan påvirke fosteret på andre måter som vi ikke så på i denne studien, understreker hun."

Selv om kaffe ikke fører til spontantabort, lav fødselsvekt, dødfødsel og for tidlig fødsel osv, så kan det jo påvirke andre ting.

Koffein er et stimulerende middel, og i teorien kan det jo føre til urolige barn, adhd, dårligere søvn, lærevansker, høyere nivå av stress og angst osv.

Dette er så å si umulig å bevise eller avkrefte, for man kan ikke bestemt si at urolige barn er det pga koffein eller av andre faktorer.

Derfor kan det være lurt å kutte ned av et føre var prinsipp.

Anonymkode: 7d189...146

• Liker 2
AnonymBruker

Jeg prøvde å forholde meg til de norske retningslinjene da jeg var gravid (100-200 mg), men tok et par «kanadiske dager» etter at jeg oppdaget at retningslinjene til Canada er på 300 mg/dag for gravide, og det er jo et forholdsvis sivilisert samfunn, det også. 

Ungen er fire år nå, og helt normalt utviklet. Litt intens, men tror nok det skyldes alder og personlighet mer enn koffeininntak i graviditeten. 

Anonymkode: b1cd0...3b1

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei jeg gjør ikke det, det er jo bare å konvertere fra gram til ml. 1 gram = 1 ml. En boks på ca 0,25 dl, gir da ca 77 mg koffein. 

Du skrev det var 110 GRAM koffein i en redbull

AnonymBruker

https://www.redbull.com/no-no/energydrink/red-bull-sugarfree-ingrediensliste

Du sier den inneholder 110 gram koffein det er altså feil,feil, feil. 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg prøvde å forholde meg til de norske retningslinjene da jeg var gravid (100-200 mg), men tok et par «kanadiske dager» etter at jeg oppdaget at retningslinjene til Canada er på 300 mg/dag for gravide, og det er jo et forholdsvis sivilisert samfunn, det også. 

Ungen er fire år nå, og helt normalt utviklet. Litt intens, men tror nok det skyldes alder og personlighet mer enn koffeininntak i graviditeten. 

Anonymkode: b1cd0...3b1

Hahaha elsker det 😅 et par canadiske dager hørtes bra ut 😁

Dr fleste dagene drikker jeg ikke kaffe/redbull så satser på en canadisk dag eller to går fint! 

Anonymkode: 8fc07...7ec

AnonymBruker

"Vi kan derimot ikke utelukke at kaffe kan påvirke fosteret på andre måter som vi ikke så på i denne studien, understreker hun."

Selv om kaffe ikke fører til spontantabort, lav fødselsvekt, dødfødsel og for tidlig fødsel osv, så kan det jo påvirke andre ting.

Koffein er et stimulerende middel, og i teorien kan det jo føre til urolige barn, adhd, dårligere søvn, lærevansker, høyere nivå av stress og angst osv.

Dette er så å si umulig å bevise eller avkrefte, for man kan ikke bestemt si at urolige barn er det pga koffein eller av andre faktorer.

Derfor kan det være lurt å kutte ned av et føre var prinsipp.

Anonymkode: 7d189...146

Veldig enig i dette, og jeg ville også anbefalte utifra "føre var". 

AnonymBruker

https://www.redbull.com/no-no/energydrink/red-bull-sugarfree-ingrediensliste

Du sier den inneholder 110 gram koffein det er altså feil,feil, feil. 

Det ble jo korrigert til mg i samme post. 

Annonse

Veldig enig i dette, og jeg ville også anbefalte utifra "føre var". 

Da skulle men vel hatt ett føre var prinsipp til alt da? At selv om ingenting er bevist, så skal man holde seg unna. Hadde blitt lite igjen å spise til slutt..

AnonymBruker
Skyblue7 skrev (40 minutter siden):

Da skulle men vel hatt ett føre var prinsipp til alt da? At selv om ingenting er bevist, så skal man holde seg unna. Hadde blitt lite igjen å spise til slutt..

Syns ikke det kan sammenlignes. Mat må man ha, koffein må man ikke ha. Uansett hvordan man vender og vrir på det, så er det et kunstig stimuli, som for min del ihvertfall er logisk at jeg ikke har lyst til å innta når gravid. 

https://www.nih.gov/news-events/news-releases/moderate-daily-caffeine-intake-during-pregnancy-may-lead-smaller-birth-size

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror faktisk at det farligste er å være overvektig når man blir gravid, og i dårlig fysisk form. Er nok mye verre enn en kopp kaffe eller to.

Anonymkode: 5b6f7...b1f

Røyk er også veldig skadelig. Og sånn kan man fortsette. Men nå var det koffein tråden handler om, og jeg personlig ville unngått energidrikker. Resten får gjøre sin egen vurdering :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...