AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #1 Skrevet 23. mars 2023 Leser at man skal begrense inntaket av koffein som gravid og har gjort det. Drikker av og til en redbull eller pepsimax men ellers drikke uten koffein. Alltid under anbefalt maksdose pr døgn. Men så lurer jeg: hva har det å si om man av og til overskrider døgndosen? Eks idag har jeg møter hele dagen (ikke vanlig for meg har ellers en aktiv jobb), ser for meg at kaffeønsket blir sterkt utover dagen 😝 Når man ellers begrenser seg er det ok med enkelte dager utover det som er anbefalt da? Eller tenker man at det er fyfy uansett inntak ellers? Er 7 uker på vei. Anonymkode: 8fc07...7ec
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #2 Skrevet 23. mars 2023 Jeg ville aldri under noen omstendigheter drukket redbull mens gravid. Jeg blåser i om det er innenfor "anbefalt inntak", for meg går det innenfor "er ikke verdt det og unødvendig" Anonymkode: 35fba...bd2 3
snillochsøt Skrevet 23. mars 2023 #3 Skrevet 23. mars 2023 Har gått greit for meg, men da er det typ en kaffekopp eller to over, og ikke drukket så veldig tett. Redbull og sånt har vel voldsomme mengder koffein og sukker? 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #4 Skrevet 23. mars 2023 Holdt meg helt unna energidrikk pga alle de andre stoffen de har i i tillegg til koffein. Byttet ut dagens energidrikk med Tine iskaffe fordi kaffen på jobb er grusom. Et par kopper kaffe om dagen skader nok ikke, men hadde holdt meg unna energidrikk. Anonymkode: 732dc...f8c 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #5 Skrevet 23. mars 2023 Sluttet med energidrikk med en gang. Drikker kun én kopp kaffe om dagen nå Anonymkode: 01e6a...f5c 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #6 Skrevet 23. mars 2023 Droppet min daglige redbull og holdt meg stort sett til en kopp kaffe om dagen, hendte seg det ble to kopper. Du kan jo prøve koffeinfri te hvis du liker te og blir fysen på noe varmt å drikke, for meg er de kaffekoppene utover dagen mest en vane/godt med noe varmt å drikke, så det hjalp å bytte til te. Anonymkode: 4ba8e...089
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #7 Skrevet 23. mars 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ville aldri under noen omstendigheter drukket redbull mens gravid. Jeg blåser i om det er innenfor "anbefalt inntak", for meg går det innenfor "er ikke verdt det og unødvendig" Anonymkode: 35fba...bd2 Spm til deg og dere andre over som sier dere droppet energidrikk. Er det pga koffeinet eller tenker dere det er noe annet i energidrikk som er farlig? De fleste energidrikker har jo mindre koffein enn en kopp kaffe.. Og jeg har ikke klart å finne noe som fraråder taurin osv.. Men vet at feks Monster inneholder ginseng-ekstrakt som det er litt varierende info om kan være ugunstig for gravide. Tror ikke noen andre merker har dette da. Anonymkode: a482e...d57 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #8 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Spm til deg og dere andre over som sier dere droppet energidrikk. Er det pga koffeinet eller tenker dere det er noe annet i energidrikk som er farlig? De fleste energidrikker har jo mindre koffein enn en kopp kaffe.. Og jeg har ikke klart å finne noe som fraråder taurin osv.. Men vet at feks Monster inneholder ginseng-ekstrakt som det er litt varierende info om kan være ugunstig for gravide. Tror ikke noen andre merker har dette da. Anonymkode: a482e...d57 TS her Samme lurer jeg på. Finner ingen kilder som sier det er farlig med redbull. Er snakk om en liten redbull innimellom her, mindre koffein enn i en kopp kaffe. Skal selvfølgelig slutte om det er frarådet, men har som sagt ikke funnet noe kilder på dette. Anonymkode: 8fc07...7ec
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #9 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Leser at man skal begrense inntaket av koffein som gravid og har gjort det. Drikker av og til en redbull eller pepsimax men ellers drikke uten koffein. Alltid under anbefalt maksdose pr døgn. Men så lurer jeg: hva har det å si om man av og til overskrider døgndosen? Eks idag har jeg møter hele dagen (ikke vanlig for meg har ellers en aktiv jobb), ser for meg at kaffeønsket blir sterkt utover dagen 😝 Når man ellers begrenser seg er det ok med enkelte dager utover det som er anbefalt da? Eller tenker man at det er fyfy uansett inntak ellers? Er 7 uker på vei. Anonymkode: 8fc07...7ec I følge denne casen kan det ha mye å si at du overskrider døgndosen: https://www.umbjournal.org/article/S0301-5629(11)00818-0/fulltext Anonymkode: e6f29...b38 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #10 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): TS her Samme lurer jeg på. Finner ingen kilder som sier det er farlig med redbull. Er snakk om en liten redbull innimellom her, mindre koffein enn i en kopp kaffe. Skal selvfølgelig slutte om det er frarådet, men har som sagt ikke funnet noe kilder på dette. Anonymkode: 8fc07...7ec Jeg strever med hyperemesis og det eneste som får meg opp på morgenen er en liten Redbull. Både lege og jordmor sa det var helt innafor. Det er eneste koffeinkilden min i løpet av en dag, så er langt under grensa for koffein. Drikker heller ikke brus eller annen sukkerholdig drikk. Anonymkode: fac90...1f4 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #11 Skrevet 23. mars 2023 Drakk både litt cola zero og type red bull-drikker som gravid. Men selvsagt ikke i uhorvelige mengder Anonymkode: bf4db...977
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #12 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spm til deg og dere andre over som sier dere droppet energidrikk. Er det pga koffeinet eller tenker dere det er noe annet i energidrikk som er farlig? De fleste energidrikker har jo mindre koffein enn en kopp kaffe.. Og jeg har ikke klart å finne noe som fraråder taurin osv.. Men vet at feks Monster inneholder ginseng-ekstrakt som det er litt varierende info om kan være ugunstig for gravide. Tror ikke noen andre merker har dette da. Anonymkode: a482e...d57 Både koffeinet og alt det andre. Hadde ikke rørt det gravid eller ikke. Jeg vet ikke noe om koffeininnholdet vs kaffe, men utifra hva jeg kan lese så inneholder f.eks redbull 110 gr koffein for en liten boks. Kaffe inneholder ca det samme. Redbull er i tillegg tilsatt sukker og mye annet. Battery: Drikken inneholder 320 mg/l koffein, som tilsvarer 105,6 mg i en 330 mililiters boks. Dette er omtrent like mye koffein som i en kopp med espresso. Monster har ca 85 mg for liten boks, bittelitt mindre enn kaffe. Men igjen mye annet drit tilsatt. Som gravid ville jeg passet så mye på helsen min (og barnets) som mulig, og sånne energidrikker står på listen over hva jeg aldri ville inntatt. Anonymkode: 35fba...bd2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #13 Skrevet 23. mars 2023 Barna mine går fremdeles i barnehagen så jeg skal vel egentlig ikke før de voksne kunne si «det gikk bra». Men jeg holdt meg iallefall innenfor grensa, med et par unntak i begge graviditetene. Da ble det vel en kaffe eller et glass cola for mye. Men den ene kaffekoppen (eller iskaffen da)et par ganger i løpet av et svangerskap, har ikke bekymret meg Anonymkode: 07aae...663
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #14 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barna mine går fremdeles i barnehagen så jeg skal vel egentlig ikke før de voksne kunne si «det gikk bra». Men jeg holdt meg iallefall innenfor grensa, med et par unntak i begge graviditetene. Da ble det vel en kaffe eller et glass cola for mye. Men den ene kaffekoppen (eller iskaffen da)et par ganger i løpet av et svangerskap, har ikke bekymret meg Anonymkode: 07aae...663 Jeg tror heller ikke at et par ganger i løpet av et svangerskap er så farlig. AnonymBruker skrev (38 minutter siden): TS her Samme lurer jeg på. Finner ingen kilder som sier det er farlig med redbull. Er snakk om en liten redbull innimellom her, mindre koffein enn i en kopp kaffe. Skal selvfølgelig slutte om det er frarådet, men har som sagt ikke funnet noe kilder på dette. Anonymkode: 8fc07...7ec Jeg velger å ikke stole blindt på helsemyndighetene i forhold til hva som er frarådet eller ikke, men bruke egen sunn fornuft. Anonymkode: 35fba...bd2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #15 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Både koffeinet og alt det andre. Hadde ikke rørt det gravid eller ikke. Jeg vet ikke noe om koffeininnholdet vs kaffe, men utifra hva jeg kan lese så inneholder f.eks redbull 110 gr koffein for en liten boks. Kaffe inneholder ca det samme. Redbull er i tillegg tilsatt sukker og mye annet. Battery: Drikken inneholder 320 mg/l koffein, som tilsvarer 105,6 mg i en 330 mililiters boks. Dette er omtrent like mye koffein som i en kopp med espresso. Monster har ca 85 mg for liten boks, bittelitt mindre enn kaffe. Men igjen mye annet drit tilsatt. Som gravid ville jeg passet så mye på helsen min (og barnets) som mulig, og sånne energidrikker står på listen over hva jeg aldri ville inntatt. Anonymkode: 35fba...bd2 Det er på ingen måte 110 gr koffein i en redbull 😝 250 ml omlag 80mg koffein. Vanlig kaffekopp ligger omlag på 90 mg. Anonymkode: be7ae...6bb 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #16 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er på ingen måte 110 gr koffein i en redbull 😝 250 ml omlag 80mg koffein. Vanlig kaffekopp ligger omlag på 90 mg. Anonymkode: be7ae...6bb Da sier google feil, den sier 110 mg for en boks 30 mg Caffeine Type Red Bull Red Bull Quantity 100 grams1 can 8.4 fl oz (258 g)1 can 12 fl oz (369 g)1 can 16 fl oz (492 g) Anonymkode: 35fba...bd2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #17 Skrevet 23. mars 2023 Jeg stiller meg bak de andre når det gjelder energidrikk. Jeg nektet å røre det under graviditeten. Holdt meg unna kaffe og brus også. Drakk litt te av og til. Energidrikker har jo ymse tiksetningsstoffer i tillegg til koffein. Ligner ikke noe som kommer fra naturen ihvetfall. Rent skvip. De oppdager hele tiden nye ting som er skadelig, paracet fant de nettopp ut var skadelig for gravide. Og Sukrin viste seg nylig å være skadelig for alle. Jeg velger å være føre var og spiser og drikker mest mulig naturlig under graviditet. Frukt, grønt, nøtter, fisk, bønner og linser. Ofte økologisk. Det er jo bare 9 måneder av livet, og jeg vil at babyen skal få den beste starten som overhodet mulig. Nå seks uker etter fødsel lever jeg like sunt, både på grunn av amming og fordi jeg har egentlig fått litt smaken på det. Baby er frisk og rolig, jeg er i storform, kroppen føles nesten bedre enn før graviditet. Hele graviditeten var også helt super, de siste to ukene sov jeg 9 timer hver natt og gikk tur i skogen med hunden hver dag. Var i storform hele veien. Enten er det tilfeldig, eller så er det kostholdet (pluss yoga og mye tur) som gjorde det, det vil man aldri vite. Og hvis noe viser seg å være skadelig for fosteret, så er det liten sjanse for at jeg har fått det i meg i svangerskapet, når jeg har spist så naturlig. Med det sagt så prøvde jeg også å kun bruke svanemerket sminke og kroppspleie, for å unngå hormonforstyrrende stoffer. Anonymkode: 7d189...146 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #18 Skrevet 23. mars 2023 Unnskyld meg, men det er helt hysteri å holde seg unna kaffi og brus dersom dette var noe du drakk før og har glede av. Du kan drikke den anbefalte daglige dosen uten at dette utgjør noen som helst fare. Anonymkode: 06bf6...a9f 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #19 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg stiller meg bak de andre når det gjelder energidrikk. Jeg nektet å røre det under graviditeten. Holdt meg unna kaffe og brus også. Drakk litt te av og til. Energidrikker har jo ymse tiksetningsstoffer i tillegg til koffein. Ligner ikke noe som kommer fra naturen ihvetfall. Rent skvip. De oppdager hele tiden nye ting som er skadelig, paracet fant de nettopp ut var skadelig for gravide. Og Sukrin viste seg nylig å være skadelig for alle. Jeg velger å være føre var og spiser og drikker mest mulig naturlig under graviditet. Frukt, grønt, nøtter, fisk, bønner og linser. Ofte økologisk. Det er jo bare 9 måneder av livet, og jeg vil at babyen skal få den beste starten som overhodet mulig. Nå seks uker etter fødsel lever jeg like sunt, både på grunn av amming og fordi jeg har egentlig fått litt smaken på det. Baby er frisk og rolig, jeg er i storform, kroppen føles nesten bedre enn før graviditet. Hele graviditeten var også helt super, de siste to ukene sov jeg 9 timer hver natt og gikk tur i skogen med hunden hver dag. Var i storform hele veien. Enten er det tilfeldig, eller så er det kostholdet (pluss yoga og mye tur) som gjorde det, det vil man aldri vite. Og hvis noe viser seg å være skadelig for fosteret, så er det liten sjanse for at jeg har fått det i meg i svangerskapet, når jeg har spist så naturlig. Med det sagt så prøvde jeg også å kun bruke svanemerket sminke og kroppspleie, for å unngå hormonforstyrrende stoffer. Anonymkode: 7d189...146 Altså unnskyld meg: bare fordi du passet på matinntak så betyr det at det er grunnen til at babyen din er rolig og du i god form? Jeg trente løping til dagen før fødsel med begge barna, lette graviditeter og fødsler, rolige barn som alltid har vært glade og fornøyde og normalvektige. Begynte trening igjen uka etter fødsel gjorde jeg også. La på meg 9-10 kg pr graviditet og ligger normalt på en bmi på 19. Men jeg både drakk koffein og spiste godteri når jeg var gravid, tenke seg til!! Anonymkode: bf4db...977 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #20 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Altså unnskyld meg: bare fordi du passet på matinntak så betyr det at det er grunnen til at babyen din er rolig og du i god form? Jeg trente løping til dagen før fødsel med begge barna, lette graviditeter og fødsler, rolige barn som alltid har vært glade og fornøyde og normalvektige. Begynte trening igjen uka etter fødsel gjorde jeg også. La på meg 9-10 kg pr graviditet og ligger normalt på en bmi på 19. Men jeg både drakk koffein og spiste godteri når jeg var gravid, tenke seg til!! Anonymkode: bf4db...977 Hvis du faktisk leser innlegget så skriver jeg "Enten er det tilfeldig, eller så er det kostholdet (pluss yoga og mye tur) som gjorde det, det vil man aldri vite." Det kan altså være tilfeldig, men jeg velger å tro at bra kosthold og aktivitet hjelper på både for helsa til mor og til barnet. Det er vel logisk? Jeg sier heller ikke at de som ikke gjør det får syke barn eller dårlig form, men at jeg gjør det av et føre var prinsipp. Alle må velge for seg selv. Men dette er et forum, så da valgte jeg å dele. Skal tydeligvis slutte med det 🙃 Anonymkode: 7d189...146
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå