AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #1 Skrevet 23. mars 2023 Jeg har de siste årene gått ned rundt 20 kg, og jobbet hardt for å holde vekten. Syntes det har fungert greit å logge ALT kaloriinntak med app, og føler dette har stemt bra de siste årene. Men har opplevd et par ganger at plutselig øker vekten uten at jeg forstår hvorfor. For 2 uker siden hadde jeg en stabil vekt på 80 kg gjennom flere par måneder. Men så hadde jeg en forholdsvis kaloririk helg for 2 uker siden, og etter denne har jeg veid litt over 82 hver dag. App'en sier jeg har forbrukt mer kalorier enn jeg har tatt inn de siste ukene, rundt 1500 kalorier underskudd (aktivitet måles av klokke, og har stemt veldig bra de siste årene) Hvordan kan det ha seg at jeg går opp 2 kg ved underskudd? Det kan vel ikke ta flere uker før en utskeielse forsvinner på vekta? Jeg kan selvsagt ha bommet noe ved registrering, men har vanskelig for å tro at jeg bommer med flere kilo.. Anonymkode: 4135f...e4a
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #2 Skrevet 23. mars 2023 1. Pulsklokke vil aldri være helt nøyaktig på forbrenning. Minimum pulsbånd rundt kroppen om du skal ha noe mer "nøyaktig". 2. Syklus? Sykdom, genetikk, andre ting med kroppen som du ikke har fanget opp. 3. Vi vet ikke alt om kosthold og kropp enda. 4. Kroppen din jobber også litt imot deg, for kroppen vil egentlig ikke miste fett. Overlevelsesinstinkt. Anonymkode: 7b3b6...7ca
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #3 Skrevet 23. mars 2023 Hei, takk for svar! Har forstått at pulsklokker ikke er helt nøyaktig, men samtidig har jeg sett differansen mellom kaloriinntak og hva klokken anslår som aktivitet i løpet av dagen, og det har stemt utrolig godt. Men uansett, om man ser bort fra klokken. Jeg har de siste to ukene inntatt ca. 2000 kalorier, som jeg tenker er ganske riktig. Forstår da ikke hvordan jeg kan gå opp 2 kg i vekt. Vet at vekt varierer fra dag til dag, men vekten viser omtrentlige det samme hver dag, 2 kg mer enn tidligere. Jeg er normalt aktiv, og trener 2 ganger i uka. Ingen spesielle forhold med genetikk osv som jeg kjenner til. Sover litt dårlig, stresser mye på jobb, osv., men allikevel er jeg jo ikke i kalorioverskudd? Anonymkode: 4135f...e4a
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #4 Skrevet 23. mars 2023 For lite søvn, stress, mer salt i kosthold en vanlig og vanlig kvinnelig hormonsyklus kan gjøre at du holder på mer vann en normalt. trenger ikke bety at du har lagt på deg to kilo fett. Jeg ville ikke bekymret meg. Jeg veier rundt 59 kilo, men ser både 61 og 58 iløpet av en mnd, ikke noe uvanlig. Anonymkode: 33c7e...fde 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #5 Skrevet 23. mars 2023 Når du går ned, går også basalforbrennningen ned. Så du kan ikke ligge på samme kcalinntaket. Du må nok endre det. Anonymkode: 559db...69c 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #6 Skrevet 23. mars 2023 Du trenger ikke endre kcalinntaket som den over sier. Kroppen er ikke lineær, det er mange faktorer som spiller inn på vekten og den vil være ulik fra tid til annen. I kaloriunderskudd kan man få en oppgang før en større nedgang uten noen spesiell grunn. Ellers er faktorer som påvirker vekt; stress, søvn, vann, salt, koffein m.f. Ikke tenk så mye på små fluktueringer over kort tid, se på helheten fordi kroppen jobber mer i rykk og napp enn lineært. Anonymkode: f31ce...854
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #7 Skrevet 23. mars 2023 Personlig hadde jeg økt i vekt ganske kraftig om jeg inntok 2000kcal daglig.. Anonymkode: d1105...2b7 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #8 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan kan det ha seg at jeg går opp 2 kg ved underskudd? Anonymkode: 4135f...e4a Da er det utelukkende væske. Det er umulig å gå opp 2 kilo i kroppsfett om du ligger i kaloriunderskudd. Mest sansynlig er beregningene dine for hva som er et underskudd for din del for høy. Det er veldig vanlig at mange som går ned mye i vekt stagnerer eller legger på seg, fordi de ikke justerer hvor mange kalorier som vil utgjøre et overskudd. Om du måtte ligge på 1800 kcal for å ligge i minus før, så er ikke dette tallet likt når du har gått ned 20 kilo (bare som et eksempel). Anonymkode: f793f...fa7
Drizzt Skrevet 23. mars 2023 #9 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har de siste årene gått ned rundt 20 kg, og jobbet hardt for å holde vekten. Syntes det har fungert greit å logge ALT kaloriinntak med app, og føler dette har stemt bra de siste årene. Men har opplevd et par ganger at plutselig øker vekten uten at jeg forstår hvorfor. For 2 uker siden hadde jeg en stabil vekt på 80 kg gjennom flere par måneder. Men så hadde jeg en forholdsvis kaloririk helg for 2 uker siden, og etter denne har jeg veid litt over 82 hver dag. App'en sier jeg har forbrukt mer kalorier enn jeg har tatt inn de siste ukene, rundt 1500 kalorier underskudd (aktivitet måles av klokke, og har stemt veldig bra de siste årene) Hvordan kan det ha seg at jeg går opp 2 kg ved underskudd? Det kan vel ikke ta flere uker før en utskeielse forsvinner på vekta? Jeg kan selvsagt ha bommet noe ved registrering, men har vanskelig for å tro at jeg bommer med flere kilo.. Anonymkode: 4135f...e4a Jeg ville ikke stolt så bastant på en pulsklokke og en app. Hvis vekta viser samme vekt 2 uker på rad, så er det fordi vekta er slik. Mer væskesamling, mensen hvis du er kvinne, lavere forbrenning, mm.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #10 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, takk for svar! Har forstått at pulsklokker ikke er helt nøyaktig, som jeg tenker er ganske riktig. Jeg er normalt aktiv, og trener 2 ganger i uka. Ingen spesielle forhold med genetikk osv som jeg kjenner til. ., men allikevel er jeg jo ikke i kalorioverskudd? Anonymkode: 4135f...e4a Tester av klokker viser helt opp til 70% avvik/feilvisning på kaloriberegning. Klokker er langt i fra nøyaktig nok. Det er skummelt å basere det på «du tenker at». Ofte bommer vi stort når vi bare tenker oss frem. Dette gjelder på hva vi tror vi forbrenner og hva vi tror vi inntar. Normalt aktiv og 2 treninger i uken utgjør minimalt med tanke på vektnedgang. Langt viktigere er hva som inntas igjennom døgnet. Det er særdeles fort gjort å underdrive det totale inntaket og samtidig overdrive forbruk. Om du har gått opp 2 kilo som ikke er væske, så er du i kalorioverskudd. Anonymkode: f793f...fa7 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #11 Skrevet 23. mars 2023 Du har lavere forbrenning på 80 kg enn på 100.( Mindre motor bruker mindre fuel) Jeg veier 80 selv og skal ned til ca 77, jeg legger meg godt under 2000 kcal. Anonymkode: d6952...cdd
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #12 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du har lavere forbrenning på 80 kg enn på 100. Anonymkode: d6952...cdd Mange feiler her. De går mye ned i vekt, og tror de kan ligge på samme inntak kcal som da de veide mye mer. Anonymkode: f793f...fa7
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #13 Skrevet 26. mars 2023 Enten har du målt feil, ellers holder du på væske. Anonymkode: abe46...317
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #14 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 23.3.2023 den 8.26): Jeg har de siste årene gått ned rundt 20 kg, og jobbet hardt for å holde vekten. Syntes det har fungert greit å logge ALT kaloriinntak med app, og føler dette har stemt bra de siste årene. Men har opplevd et par ganger at plutselig øker vekten uten at jeg forstår hvorfor. For 2 uker siden hadde jeg en stabil vekt på 80 kg gjennom flere par måneder. Men så hadde jeg en forholdsvis kaloririk helg for 2 uker siden, og etter denne har jeg veid litt over 82 hver dag. App'en sier jeg har forbrukt mer kalorier enn jeg har tatt inn de siste ukene, rundt 1500 kalorier underskudd (aktivitet måles av klokke, og har stemt veldig bra de siste årene) Hvordan kan det ha seg at jeg går opp 2 kg ved underskudd? Det kan vel ikke ta flere uker før en utskeielse forsvinner på vekta? Jeg kan selvsagt ha bommet noe ved registrering, men har vanskelig for å tro at jeg bommer med flere kilo.. Anonymkode: 4135f...e4a Glem brukte kalorier. Det er ikke sånn at man kan forbruke 1000 kcal ved trening og derpå spise en sjokolade til 1000 kcal og gå i null. Kalorier inn er det du skal forholde deg til. Det funker ikke sånn at man kan spise middag på mcdonalds etter man har trent og fortsatt være i null Anonymkode: 1d7b7...71b 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #15 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 23.3.2023 den 10.51): Personlig hadde jeg økt i vekt ganske kraftig om jeg inntok 2000kcal daglig.. Anonymkode: d1105...2b7 Samme her. Har sjekket og 2000 bringer vekten opp, ikke ned. Man kan spise seg god og mett på 2000 kcal Anonymkode: 1d7b7...71b
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #16 Skrevet 28. mars 2023 https://www.aftenposten.no/sprek/i/4oxJKg/ikke-alle-kalorier-er-skapt-likt kaloritelling er en veldig unøyaktig vitenskap… Anonymkode: 2339d...283 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå