AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #1 Skrevet 23. mars 2023 Har en nyfødt som sover mindre og mindre, og kan være våken i 6-9 timer i strekk. Han ligger bare å ser om vi prøver å legge han, gråter ikke og virker fornøyd bortsett fra om han er sulten. I går var han våken fra 14 - 18, sov 3 timer og våken igjen fra 21-03. Hva gjør jeg feil siden han ikke sover? Han er 5 uker. Blir bekymret for leser at hjernen deres ikke tåler å være våken så lenge i tillegg Anonymkode: 6a548...684
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #2 Skrevet 23. mars 2023 Hva prøver dere for å få han til å sove da? Anonymkode: e62c3...e4b
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #3 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva prøver dere for å få han til å sove da? Anonymkode: e62c3...e4b Bysser, vugger vogn, stryker over panne, gir tutt Anonymkode: 6a548...684 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #4 Skrevet 23. mars 2023 Blir han overstimulert på noen måte? legger du ham foran tv skjerm eller lignende? (det er IKKE bra!!!) hva hvis du går tur i vognen? bysser du? tenker at hvis han ikke gråter og sutrer har han kanskje ikke det samme behovet for søvn som andre. Veldig rart, men det finnes vel unntak.. Anonymkode: cb318...e10 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #5 Skrevet 23. mars 2023 Kan jeg spørre hvordan DU har det? En stresset og lei seg mamma kan gi veldig våkne barn… Selv levde jeg i en svært vanskelig situasjon med min første baby, og han sov nesten aldri. Følte nesten han «voktet» meg… Anonymkode: cb318...e10
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #6 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Blir han overstimulert på noen måte? legger du ham foran tv skjerm eller lignende? (det er IKKE bra!!!) hva hvis du går tur i vognen? bysser du? tenker at hvis han ikke gråter og sutrer har han kanskje ikke det samme behovet for søvn som andre. Veldig rart, men det finnes vel unntak.. Anonymkode: cb318...e10 Nei han ligger selvsagt ikke foran tv, vi har han ofte i stuen med oss men ikke slik han ser tv skjerm. Om jeg går tur sovner han men våkner når vi er hjemme igjen og jeg må kle av han. Ja veldig rart, han sov veldig mye når han var født men nå er det mindre og mindre Anonymkode: 6a548...684
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #7 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kan jeg spørre hvordan DU har det? En stresset og lei seg mamma kan gi veldig våkne barn… Selv levde jeg i en svært vanskelig situasjon med min første baby, og han sov nesten aldri. Følte nesten han «voktet» meg… Anonymkode: cb318...e10 Jeg har det kanskje ikke så bra, er mye lei meg for er fryktelig sliten grunnet at jeg hadde alvorlige komplikasjoner under fødsel og får ikke hentet meg inn igjen. Gikk dette over når du fikk det bedre? Føler at han ikke sover gjør meg enda med stresset Anonymkode: 6a548...684 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #8 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei han ligger selvsagt ikke foran tv, vi har han ofte i stuen med oss men ikke slik han ser tv skjerm. Om jeg går tur sovner han men våkner når vi er hjemme igjen og jeg må kle av han. Ja veldig rart, han sov veldig mye når han var født men nå er det mindre og mindre Anonymkode: 6a548...684 Hvorfor lar du han ikke ligge igjen ute? Ha en babycall i vogna Anonymkode: e62c3...e4b 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #9 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor lar du han ikke ligge igjen ute? Ha en babycall i vogna Anonymkode: e62c3...e4b Vi bor rett med veien og har ingen uteplass eller veranda, så derfor ønsker jeg ikke sette vognen ved bilvei utenfor døren Anonymkode: 6a548...684
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #10 Skrevet 23. mars 2023 Du skriver baby virker fornøyd. Gjør det noe at han ikke sover så mye på dagtid? Vår baby hadde flere dupper frem til uke 3. Da ble det plutselig problemer med amming og vi gikk over til mme. Men da virket han jo ikke fornøyd, men løste seg med mme. Fra ca uke 5 så var han mer våken. Sov mye mindre enn anbefalt. Men han var fornøyd! Gråt maks 2min i løpet av dagen, øyekontakt, virket rolig og tilfreds. Sovnet ved midnatt, men sov til gjengjeld frem til ca 10, kun avbrutt av et par flasker mme. Falt med en gang i søvn igjen. I dag er han 6mnd. Smiler, er glad og fornøyd. Han har neppe tatt skade av lite søvn som nyfødt. Selv om det er anbefalt med mer søvn, så er det ikke slik at alle passer innenfor den rammen. Jeg anbefaler å ikke stresse så mye. Om baby likevel ikke faller i søvn av byssing, vugging osv, hvorfor ikke forsøke å bare la baby falle til ro selv når baby er klar? Anonymkode: 749ca...d66 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #11 Skrevet 23. mars 2023 Har du prøvd å bare gå rundt med han i bæresele/sjal uten å forsøke å få han til å sovne? Jeg hadde spedbarn med kolikk og eneste som hjelpte for å få de til å sove var at jeg gikk en tur eller gjorde husarbeid med de bæreselen. Etter de sovnet satt jeg med ned med de fortsatt i bæreselen eller jeg øvde på å legge over i senga. Anonymkode: bb077...5a4 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #12 Skrevet 23. mars 2023 Vår var også sånn i starten. Etter noen uker (rundt 2mnd) løste det seg og hun sov mer og mer. Nå er hun 4 mnd og sover 15-16,5 timer i døgnet. Anonymkode: 6ff51...508
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #13 Skrevet 23. mars 2023 Hvis han liker å sove i vogna kan du ta med vogna inn i stua og trille der? Eventuelt kjøpe deg sånn maskin som rugger på vogna. Vil du virkelig kaste penger på problemet så er det jo mange som elsker den hengevugga fra moon boon. Den var på min liste om jeg fikk en baby som ikke ville sove, men her funka det med vogna inne Anonymkode: e2616...bf7 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #14 Skrevet 23. mars 2023 Har du prøvd å legge deg med ham? Jeg måtte ligge ved siden av eldstemann, brøt vi kroppskontakt en så våknet hun. Hun kunne sovne på trilletur men stoppa trillinga så våknet hun, gikk vi inn på senter så våknet hun. Jeg fikk jo ikke gjort noe uansett så da lå jeg ved siden av. Anonymkode: 91769...3f4 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #15 Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Vi bor rett med veien og har ingen uteplass eller veranda, så derfor ønsker jeg ikke sette vognen ved bilvei utenfor døren Anonymkode: 6a548...684 greit nok, men må du kle av og ta barnet ut av vognen? Kan du ikke ha det kaldt i gangen og lukke dørene og la vognen stå der? Anonymkode: 1b47e...038 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #16 Skrevet 23. mars 2023 Vi kjøpte en billig vogn som vi kun brukte til å trille tur inne. Anonymkode: 1b6a7...a3e 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #17 Skrevet 23. mars 2023 Min sov aldri heller, han var fornøyd og bare likte å være våken. Ville ikke gå glipp av noe. Jeg holdt på å bli sprø, men han var nå happy 😅 Som 4-åring sover han også lite. Er nå bare sånn. Anonymkode: e5aff...e12 1
Katrin94 Skrevet 23. mars 2023 #18 Skrevet 23. mars 2023 Støtter også å trille tur inne, gjerne over en dørkarm. Bæresele/bæresjaler også bra. Jeg satt mye i stuen og trillet vogn mens jeg så på tv. noen babyer må man rett og slett jobbe litt for å få de til å sove eventuelt la de sove oppå foreldrene/ved puppen. Etterhvert blir det bedre ❤️Anbefaler også å følge våkenvindu. Google det. Tror det er 45-90 min for nyfødt. Prøv å få til å sove, hva enn som må til (amming/bæring/byssing) en time ca etter baby har våknet. Ble mye bedre etter vi begynte å følge våkenvindu hos vår baby og aksepterte at han kun ville sove på pupp/vogn/bryst. kan også på det sterkeste anbefale svøping eller svøpepose (woombie brukte vi). Barn i den alderen har ukontrollerte bevegelser i hender og føtter som kan vekke de/holde de våken. Svøping hjelper mot dette og det føles trangt slik som inni magen. Lykke til ❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #19 Skrevet 23. mars 2023 Støtter å følge våkenvindu og forsøke svøping. Har en på snart 7 uker selv som også er blitt veldig mye vanskeligere å få til å sove nå ca siste uken. Har funnet ut at 6 ukers søvnregresjon er en greie. Her må jeg nå inn i et helt mørkt rom med whitenoise og ta dype knebøy med ungen i bæresele for å få han til å sove. Slitsomt! Har lest at eksponering for dagslys ute og mye mageleie for at baby skal bli fysisk sliten også kan hjelpe. Anonymkode: b368e...945
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #20 Skrevet 23. mars 2023 https://forskning.no/barn-og-ungdom-sovn/slik-far-du-babyen-til-a-sove-pa-fa-minutter/2078119?fbclid=IwAR3Cpz2thS4NyhKmPT39PwIaO0T-CakXKDisy6KVOjAl3Csc2iYkdxI8Njg Anonymkode: b368e...945
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå